Brněnské národní divadlo se po letní přestávce věnované rekonstrukčním pracím vrací k divadelnímu provozu. Posílené úspěchem inscenace Here I am, Orlando nominované na International Opera Awards vzhlíží k zahraničním zájezdům, jimž dominuje hostování v Dubaji, i listopadovému festivalu Janáček Brno, kterým vyvrcholí brněnské oslavy Roku české hudby. Národní divadlo Brno chystá pro úvod své sezóny…
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Birminghamský pohled na Dvě vdovy. V premiéře uvádí Smetanova Litomyšl
Z nabídky dalšího týdne šestašedesátého ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl vybočuje ceněná mezinárodní inscenace Birmingham Opera Company představující nový pohled na Smetanovou operu Dvě vdovy. Ve středu 19. června bude od půl osmé večer projekt poprvé uveden v litomyšlské Zámecké jízdárně, odtud zamíří na další evropské scény. V roce dvoustého výročí narození Bedřicha…
Smetanova hudba napříč Českými centry
V letošním roce slaví tuzemsko Rok české hudby a dvousté výročí narození Bedřicha Smetany. Česká centra, zastoupená v osmadvaceti městech na čtyřech kontinentech, proto pro své publikum připravila pestrou hudební nabídku. Nejbližší akce Koncert Hudba bez hranic s ukrajinským dirigentem Viktorem Ploskinou se uskuteční 27. března pod hlavičkou sofijského Českého centra v bulharském…
Janáček v Poznani aneb Komedia ekscentryczna
„Tenorista Kozłowski a režisér Pountney Matěje Broučka vystihli, aniž by to bylo černobílé.“
„Dirigentka Katarzyna Tomala-Jedynak dokázala premiérovému pátečnímu večeru dát vynikající symfonický charakter, plný drobných emocionálních poryvů i velkých gradací a ploch a tempově a náladově široce rozkročených krajností.“
„Výtvarná podoba inscenace není ani trochu realistická. Místy je to přehnané a ztřeštěné, ale nikdy jen a jen samoúčelné, schválně provokující nebo hloupé.“
Výlety páně Broučkovy jsou první z vrcholné pětice zralých operních plodů pozdního věku Leoše Janáčka. Satirické a trochu bizarní dílo, komponované dlouhých devět let a premiérované v roce 1920, se vzpírá vplynutí do běžného repertoáru a je inscenováno vzácněji než Její pastorkyňa i než Káťa, Liška a Makropulos. Surrealisticky nereálná a značně zábavná podoba, jakou Broučkovi dal nyní v Poznani a předtím už v Británii tým režiséra Davida Pountneyho, je ovšem skvělou příležitostí, jak tuto operu pro sebe konečně objevit, pochopit a přijmout.
Katarzyna Tomala-Jedynak: Janáček nám nabízí autentické city a nádhernou hudbu
„Se vší odpovědností mohu prohlásit, že Výlety páně Broučkovy jsou nejobtížnější operou, jakou jsem kdy dirigovala.“
„Janáčkova hudební řeč je zcela nenapodobitelná. Přesně díky tomu je jedním z nejzajímavěhších hudebních tvůrců dvacátého století.“
„Janáčka polská divadla moc často ještě nedávají. Doufám, že se to změní.“
Teatr Wielki v Poznani připravil na dnešní večer polskou premiéru Výletů páně Broučkových od Leoše Janáčka. Režisérem inscenace, koprodukce s Grange Park Opera v Surrey na jihu Anglie, je Brit David Pountney, diriguje Katarzyna Tomala-Jedynak. Ta v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přiznává, že dílo neznala, že však Janáčkovu hudbu miluje. Jsou v ní podle jejích slov autentické city, nádherná hudba a pravdivost. Právě proto operní tvůrci tak dychtivě sahají po jeho dílech, je přesvědčena.
Leoš Janáček v roce 2024 od Hukvald po Severní Ameriku
„Za postupným uvedením několika Janáčkových děl stojí v Amsterdamu Američanka Karina Canellakis, která je od roku 2019 šéfdirigentkou Filharmonického orchestru Nizozemského rozhlasu.“
„Příhody lišky Bystroušky ve městech San Francisco, Berkeley a Mountain View má v plánu Pocket Opera, profesionální společnost cíleně propagující uvádění oper v angličtině, spolu s objevováním méně známých děl.“
„Festival Janáček Brno začíná 1. listopadu premiérou Výletů páně Broučkových. Režisérem bude Robert Carsen, Matěje Broučka ztvární britský tenorista Nicky Spence.“
Janáčkovy opery zažívají další období úspěšného tažení Evropou i Amerikou. A v Roce české hudby 2024 je ještě výrazněji hrají i tuzemská divadla. Její pastorkyňa je na programech v Německu i v Praze, Příhody lišky Bystroušky v Ostravě i v Kanadě a v Kalifornii….
Tomáš Hanus v Brně aneb Světový Smetana
„Málokdo asi zpochybní Hanusův zásadní podíl na tom, že inscenací Dalibora nejde o povinný hold klasikovi, ale o vydařený pokus upozornit na to, že stojí za to se Smetanou zabývat.“
„Na jevišti režisér Pountney zpřítomnil téměř ´tristanovskou´ lásku až za hrob i praktiky prohnilého režimu a silně otevřel otázku, kdo je padouch a kdo hrdina – a jestli lze být obojím současně.“
„Tomasz Konieczny přinesl do interpretační tradice postavy krále Vladislava nejvíc nového: obdařil ho hlasem, který nezapře jeho velké wagnerovské kreace na světových pódiích.“
Druhý únorový večer patřil v brněnském Národním divadle premiéře Smetanova Dalibora – a na Moravě tak za přítomnosti předsedy vlády oficiálně začal Rok české hudby opravdu impozantně. Koprodukce s Velšskou národní operou přinesla v režii Davida Pountneyho odvážný, podnětný, provokativní…
Tomáš Hanus: Smetanův čas je teď
„Smetana skládal na německý text. Ten byl podařenější než český překlad a to je dosud kámen úrazu, protože řada míst v češtině nezní přirozeně.“
„Operní divák může být někdy stejný jako fotbalový fanoušek, který ví, jak to mělo být, kdo měl komu přihrát a nakonec za všechno může trenér.“
„Zahrajeme tedy část původního Smetanova závěru – Dalibor umírá krátce poté, co byl vyřčen ortel a není to výmysl této inscenace.“
Dirigent Tomáš Hanus patří mezi žáky Jiřího Bělohlávka, kteří úspěšně reprezentují českou hudbu v zahraničí. Po začátcích v Brně zakotvil jako šéf opery ve velšském Cardiffu. V letošním Roce české hudby po letech opět diriguje v Janáčkově opeře v Brně, tentokrát Smetanovu operu Dalibor.
Tomasz Konieczny: Smetana byl ve své době avantgardním umělcem
„Před pětadvaceti lety o mně Jiří Kout v Lipské opeře řekl něco, co pro mne tehdy byla abstrakce: ‚Tento wagnerovský hlas musí být hned angažován.‘“
„Soutěže jsou bohužel důležité. Říkám ‚bohužel‘, protože ve skutečnosti pěvecké soutěže ze srdce nenávidím.“
„Wagner se pro mne stal životní náplní. Takže Bayreuth nemohu minout.“
Polský barytonista Tomasz Konieczny není českým divákům neznámý. Pamatovat si ho mohou třeba z Wagnerova Parsifala, v němž účinkoval roku 2011 v pražském Národním divadle. Mezitím se ve světě etabloval jako žádaný představitel barytonových rolí německého repertoáru. V těchto dnech se pohybuje mezi Lipskem, kde vystupuje jako Wotan ve Wagnerově Valkýře, a Brnem. V moravské metropoli zkouší krále Vladislava v nové inscenaci Smetanova Dalibora.
Dalibor v Brně. Inscenátoři slibují tradicí nezatížené pojetí
V Janáčkově divadle bude uveden Dalibor Bedřicha Smetany. Po téměř třiceti letech. Tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční 2. února. První repríza je v plánu o dva dny později. Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův…
Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu
Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…
Jakub Klecker: Základem mé práce je pevný časový plán a přesná umělecká představa
„Každou operní inscenaci připravujeme ve dvojím dirigentském obsazení. Je vždy výhodou mít k sobě kolegu, na kterého je člověk zvyklý. Vědět, co můžeme jeden od druhého očekávat.“
„Každá repríza opery je vždy svým způsobem novou premiérou. Takový adrenalin na symfonickém koncertě nezažijete.“
„Na léta strávená v Kantiléně se nedá zapomenout. Tyto okamžiky mi jasně nasměrovaly cestu uměleckého i osobnostního růstu.“
Jakub Klecker patří ke střední generaci dirigentů a sbormistrů, kteří se dokáží energicky prosazovat. Působí stabilně v Janáčkově opeře Národního divadla Brno, pravidelně hostuje v opeře Národního divadla moravskoslezského a diriguje tuzemské symfonické orchestry. V současné době má za sebou dvě stěžejní premiéry českých oper, v Brně nastudoval a provedl Dvořákova Jakobína, v Ostravě obnovenou premiéru Smetanova Tajemství…
Freddie De Tommaso na Smetanově Litomyšli v českém debutu
Národní festival Smetanova Litomyšl, který bude ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, uvede u příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka všechny jeho opery. Stane se tak poprvé v jednom ročníku v téměř osmdesátileté historii festivalu. Dalším z dramaturgických vrcholů 66. ročníku je galakoncert britsko-italského tenoristy Freddieho De Tommasa. Zpěvák je mnohdy považován za…
Slavnostní úvod sezony Národního divadla Brno. Baletní soubor čeká výjimečná událost
Piazzetta před Janáčkovým divadlem 7. září v osmnáct hodin ožije ke slavnostnímu zahájení sezony 2023/2024. Pro open-air koncert jsou nachystány ukázky z připravovaných premiér, jako je například Jakobín, i ohlédnutí za minulými úspěchy, jako byly hry Veselá vdova, Nápoj lásky či La bohéme v podání sólistů opery Jany Šrejma Kačírkové, Pavly Vykopalové, Romana Hozy…
Národní divadlo Brno zaměřeno v příští operní sezóně na českou hudbu
„V rámci projektu Smetana200 Janáčkova opera představí Prodanou nevěstu, kterou obohatí o loutkové postavy.“ „Režisér David Radok poprvé v Čechách nastuduje Rusalku.“ „Závěr sezony bude patřit světové premiéře. Skladatelce Ľubici Čekovské se stala námětem novela Orlando spisovatelky Virginie Woolfové.“ Oslavy Roku české hudby, 170. výročí narození Leoše Janáčka, 100. výročí premiéry jeho…
Tomáš Hanus doma v Brně. S Janáčkem
„Režisérka naštěstí neměla ambice pokoušet se přidávat do opery ´svůj´ příběh.“
„Pěvci kompletně tvořili vyrovnaný, dobře vybraný cast a režisérce ochotně hráli. Vesměs dobře se vyrovnali s češtinou a Janáčka zpívali oddaně.“
„Hanusovo vedení celého dramatu bylo podrobné a vášnivé, jak je u něj obvyklé.“
Opera Věc Makropulos v inscenaci Velšské národní opery se stala dalším vrcholem festivalu Janáček Brno 2022. Jak díky režii a scénografii, které podpořily sílu poselství textu Karla Čapka, tak díky hudebnímu nastudování Tomáše Hanuse. Brněnský rodák, ve Walesu působící už šest let, v pátek v Janáčkově divadle se strhujícím dílem skutečně triumfoval.
Eliška Weissová: Vídeň mne potěšila přátelským přijetím a pohodou při práci
„Ve Vídni jsem našla přátelskou a naprosto pohodovou pracovní atmosféru. Jistě k tomu přispěl i dirigent Tomáš Hanus.“
„Mám za sebou postavy, jako je například Milada, Libuše, Turandot, Ortruda, Abigail, stále víc se posunuji k dramatickému sopránu, kde se cítím nejkomfortněji.“
„Jsem na volné noze. Mohu alespoň působit v projektech v různých divadlech, Prahou, kde žiji, počínaje a dále třeba v Košicích, Ústí, Cardiffu nebo nyní ve Vídni.“
Pěvkyně Eliška Weissová se stala v poslední době fenoménem. Doma se sice ještě příliš nedostala do povědomí publika, přesto se jí podařilo přesvědčit vedení Vídeňské státní opery a získat v konkurzu roli Kostelničky v Janáčkově Její pastorkyni, které v zahraničí říkají Jenůfa. A důvěru v ni vloženou nezklamala, naopak nadchla vedení opery, odbornou kritiku i publikum.
Ve Státní opeře ve Vídni excelovala Janáčkova Jenůfa s českými umělci
„Bylo to ukázkové provedení Janáčkovy hudby, které strhávalo publikum, které po představení vybuchovalo v nadšené emotivní ovace.“
„Hudební proud byl hutný a barevný a pečlivě propracovaný, hudební plochy reagovaly dynamicky na emocionální projevy pěvců a tvořily komplexní celek.“
„Do představení vstoupil náhle a neplánovaně záskok za onemocnělého Michaela Laurenze, který byl obsazen do role Števy. Teď si ji zazpíval slovenský pěvec Pavol Breslik.“
Janáčkova opera Její pastorkyňa se stává stále více uváděnou operou na všech světových scénách, kde ji ovšem nazývají Jenůfa. Ve Vídni poprvé slavila úspěch v roce 1918, a to i díky tomu, že byla uvedena v německém překladu Maxe Broda. Poslední inscenace ve Státní opeře měla premiéru v roce 2002 a opět se tehdy zpívalo německy. Nyní byla tatáž inscenace znovu uvedena na scénu v původní režii i výpravě, ale s novým pěveckým obsazením a s novým dirigentem. A konečně se na scéně Vídeňské státní opery zpívalo česky a u dirigentského pultu stál český dirigent Tomáš Hanus, který dal Janáčkově hudbě autentický náboj.
ČtenářiPlus: Včera se ve Vídni zrodila hvězda
„Pan profesor Tuček mi pošeptal: Na tu jednou budeme jezdit do Vídně!“
„Eliška okamžitě sedla na vlak a přijela předzpívat. Nabídku dostala už po první árii: Vy jste naše Kostelnička!“
„Už o první pauze bylo znát, že jsou Vídeňáci překvapeni výkonem neznámé pěvkyně. A o druhé pauze už bylo jasné, kdo je hvězdou večera.“
Vídeňská státní opera v neděli vrátila na jeviště letitou, nicméně stále stejně působivou inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa v režii Davida Pountneyho. Pod taktovkou Seijiho Ozawy měla inscenace premiéru v roce 2002 jako koprodukce s Janáčkovou operou Národního divadla Brno. Tenkrát se ve Vídni zpívalo ještě v němčině a roli Kostelničky si na dlouhých devět let doslova přivlastnila fenomenální Agnes Baltsa, miláček vídeňského publika. Současné provedení už zní v češtině…
Eliška Weissová v říjnu debutuje ve Vídeňské státní opeře s Janáčkem
Sopranistka Eliška Weissová v říjnu vystoupí ve Vídeňské státní opeře v pěti obnovených představeních v Janáčkově opeře Její pastorkyňa (Jenůfa), a to pod hudebním vedením Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho, na scéně Roberta Israela. Stane se tak na základě jejího úspěšného předzpívání, které se konalo v úterý 13. září. První představení odzpívá a odehraje 9. října.…
Tomáš Hanus: Nabízet lidem krásu, která pomáhá žít
„Dobrá hudba, která může člověka obohatit, obejmout i pozdvihnout, je upgradovaným zázrakem.“
„Chceme být jedním z nejdůležitějších tahounů nového začátku ve společnosti, po stránce umělecké i lidské.“
„Vždyť i současná krize ukazuje, jak jsme všichni na jedné lodi a jak by bylo skvělé držet při sobě.“
Už několik let je hudebním ředitelem Velšské národní opery, sídlící v moderním sále Welsh Millennium Centre v Cardiffu. V těchto dnech však Tomáš Hanus hostuje ve Vídeňské státní opeře, kde nastudoval novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Na úterý se připravuje přímý přenos – stream, který by měl být k vidění na stránkách divadla…
Janáčkův Dostojevskij v angličtině
„Poslední dílo Leoše Janáčka je podivuhodné, temné a syrové, zkratkovitě dramatické – a přece i lyrické.“ „Tomáš Hanus nachází v partituře naléhavost, drsnou opravdovost, ale vedle dramatičnosti i neustále přítomný výraz soucitu.“ „David Pountney neměl potřebu příliš zdůrazňovat ani brutalitu, ani homosexualitu, ani oplzlosti.“ Tomáš Hanus se objevil doma v Brně za dirigentským pultem souboru Velšské…
Bystrouška, Jenůfa, Káťa, Makropulos a všechny další Janáčkovy ženy pěkně pohromadě
„Neznám barvitější a živější hudbu, než je Janáčkova.“
„Se dvěma zahraničními soubory přijíždějí vynikající čeští dirigenti Tomáš Hanus a Tomáš Netopil.“
„Lišku Bystroušku zařadila do své nabídky platforma OperaVision.“
Kompletní uvedení jevištního díla v podání několika zahraničních souborů i všech tří tuzemských národních divadel – a jako první večer premiéra nové inscenace Příhod lišky Bystroušky. To je výhled na mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno 2018, který se uskuteční od 17. listopadu do 5. prosince.