KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Leoš Janáček v roce 2024 od Hukvald po Severní Ameriku english

„Za postupným uvedením několika Janáčkových děl stojí v Amsterdamu Američanka Karina Canellakis, která je od roku 2019 šéfdirigentkou Filharmonického orchestru Nizozemského rozhlasu.“

„Příhody lišky Bystroušky ve městech San Francisco, Berkeley a Mountain View má v plánu Pocket Opera, profesionální společnost cíleně propagující uvádění oper v angličtině, spolu s objevováním méně známých děl.“

„Festival Janáček Brno začíná 1. listopadu premiérou Výletů páně Broučkových. Režisérem bude Robert Carsen, Matěje Broučka ztvární britský tenorista Nicky Spence.“

Janáčkovy opery zažívají další období úspěšného tažení Evropou i Amerikou. A v Roce české hudby 2024 je ještě výrazněji hrají i tuzemská divadla. Její pastorkyňa je na programech v Německu i v Praze, Příhody lišky Bystroušky v Ostravě i v Kanadě a v Kalifornii. A Výlety páně Broučkovy, které plánuje v březnu v polské premiéře uvést divadlo v Poznani, se v nové brněnské inscenaci objeví také jako úvodní program podzimního festivalu Janáček Brno.

Do 16. února uvede od letošního ledna celkem osm představení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky Canadian opera Company v kanadském Torontu. Stejné dílo hraje od 5. března do 18. dubna v Budyšíně, Cottbusu a dalších městech severně od českých hranic Lužickosrbský národní soubor (Serbski ludowy ansambl), umělecká skupina založená v roce 1952 z podnětu národního svazu Domowina. Podporována Nadací pro srbský lid, věnuje se profesionální skupina s baletem, sborem a orchestrem kulturní tradici této menšiny. Do repertoáru ansámblu patří však i soudobé hudební divadlo a díla klasických děl srbských a mezinárodních hudebních dějin.

Celkem deset uvedení opery Káťa Kabanová má v plánu od 10. února do začátku května divadlo v třistatisícovém Bielefeldu v německé spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Dílo se tam hraje pod taktovkou Gregora Rota, v režii Georga Zlabingera a na scéně Martina Zlabingera. Na inscenaci se podílejí Bielefelder PhilharmonikerBielefelder Opernchor, sólisty jsou Heather Engebretson jako Káťa, Nenad Čiča v roli Borise, Dalia Schaechter jako Kabanicha a Lorin WeyMarta Wryk coby Kudrjáš a Varvara.

V Anglické národní opeře v Londýně mají v plánu Janáčkovu Jenůfu, tedy Její pastorkyňu. Od 13. do 27. března uvede dílo jako obnovenou inscenaci. V roce 2006 za ni získala ocenění Olivier Award. V sále Coliseum byla k vidění naposledy v roce 2016. English National Opera je známá tím, že na rozdíl od většiny ostatních světových divadel neuvádí veškerý repertoár v originálních jazycích, ale v angličtině. Jenůfa je dílem režiséra Davida Aldena. Přesadil ji z tradiční moravské vesnice kamsi do moderního industriálního prostředí bývalého „východního bloku“. Diriguje Keri-Lynn Wilson. Debutanty jsou sopranistka Jennifer Davis jako Jenůfa i Richard Trey Smagur jako Laca, Kostelničkou je Susan Bullock.

Jenůfu má na programu do 26. března také švýcarské divadlo Stadttheater Bern. V hlavní roli tam účinkuje česká sopranistka Alžběta Poláčková. Diriguje Nicholas Carter, režii má Eva-Maria Höckmayr, mladší německá umělkyně, která už v roce 2018 v rakouském Klagenfurt se stejným dirigentem inscenovala Dvořákovu Rusalka a v tomtéž roce s dirigentem Willem Homburgem uvedla v Darmstadtu Janáčkovu Věc Makropulos.

Věc Makropulos v koncertní podobě uslyší nyní amsterdamské publikum 23. března v sále Concertgebouw v nastudování Filharmonického orchestru Nizozemského rozhlasu. Emiliu Marty má zpívat Sally Matthews, roli Jaroslava Pruse barytonista Bo Skovhus, Alberta Gregora tenorista Magnus Vigilius a Kristinu mezzosopranistka Natalia Skrycka. Za několikaletým projektem obsahujícím postupné uvedení několika Janáčkových děl stojí Američanka Karina Canellakis, která je od roku 2019 šéfdirigentkou tělesa.

Ve čtvrtek 28. března zazní Janáčkova hudba ve Fundação Centro Cultural de BelémLisabonu. Dirigent Antonio Pirolli tam se sborem Národního divadla São Carlos uvede v sousedství Brucknerovy duchovní skladby Te Deum jako originální neliturgickou duchovní kompozici Glagolskou mši. Sólisty jsou Dora Rodrigues, Maria Luísa de Freitas, Misha Didik a slovenský basista Jozef Benci.

Divadlo v Duisburgu na západě Německa má na repertoáru od poloviny dubna do poloviny května Jenůfu, a to celkem šestkrát. Jde o koprodukce s Grand-Théâtre de Genève, s Jacquelyn Wagner v titulní roli. Režisérkou je Tatjana Gürbaca.

Od 2. do 5. května jsou ohlášena čtyři představení Příhod lišky Bystroušky na Curtisově institutu ve Filadelfii. Rovněž v Americe, v kalifornských městech San Francisco, Berkeley a Mountain View, je stejné dílo v plánech souboru Pocket Opera, profesionální komorní operní společnosti se sídlem v San Franciscu. Existuje od roku 1977 a uvádí inscenované komorní produkce. Cíleně propaguje uvádění oper zpívaných v angličtině, spolu s objevováním méně známých děl a s iniciováním nových překladů libret.

Od 14. června je plánováno šest představení Věci MakropulosOpéra de Lyon, v hlavní roli s Ausrine Stundyte. Belgická města Antverpy a Gent mají na programu v červnu a červenci sérii představení Jenůfy v režijní koncepci Roberta Carsena a s dirigentem Alejo Pérezem. Zpívají mimo jiné Agneta Eichenholz jako Jenůfa a v dalších hlavních rolích Jamez McCorkle, Ladislav Elgr a Natascha Petrinsky.

Na přelomu dubna a května bude mít pět představení v Semperově opeře v Drážďanech Káťa Kabanová. Titulní role je svěřena Amandě Majeski, Kabanicha Christě Mayer, Borise má zpívat Dmitrij Golovnin, Dikoje Kurt Rydl a Varvaru česká členka souboru Štěpánka Pučálková.

Stejná opera má během druhé poloviny června a první poloviny července pět představení v Grange Park Opera ve West Horsley v hrabství Surrey jižně od Londýna. Káťu tam ztvární sopranistka Natalya Romaniw, Borise Thomas Atkins, Varvaru Katie Bray a Kabanichu Susan Bullock.

V tuzemsku 7. dubna v brněnské katedrále na závěr Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno, zazní pod taktovkou Tomáše Netopila Glagolská mše. Bude uvedena spolu s premiérou skladby Raduj se III od Slavomíra Hořínky.

Operní představení zahrnul do svého programu ostravský Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Ve skladatelově rodišti, v amfiteátru v oboře v Hukvaldech jižně od Ostravy, uvede 22. června operní soubor Slezského divadla v Opavě Janáčkovu Káťu Kabanovou. Režii má Jana Andělová-Pletichová, diriguje Marek Prášil.

O týden později, 29. června, se v hukvaldském amfiteátru koná v rámci festivalu koncert ke 170. výročí narození Leoše Janáčka, které připadá pak na 3. července. Na programu jsou komorní a vokální díla, včetně originálního písňového cyklu Zápisník zmizelého. Účinkují pěvci Nicky SpenceVáclava Krejčí Housková, pianista Julius Drake, houslista Jan Mráček a klavírista Ivo Kahánek.

V Ostravě se vedle toho 6. června uskuteční premiéra nové inscenace opery Příhody lišky Bystroušky. V Národním divadle moravskoslezském ji připraví izraelský režisér a choreograf Itzik Galili, hudební nastudování bude dílem Marka Šedivého.

Na přelomu července a srpna se inscenace Káti Kabanové pražského Národního divadla, za kterou stojí dirigent Robert Jindra a režisér Calixto Bieito, hraje na proslulém operním festivalu v Savonlinně ve Finsku. Čeští umělci a s nimi slavná finská sopranistka Karita Mattila tam 31. července mají také operní koncert sestavený z árií z děl českých skladatelů, včetně Leoše Janáčka.

Podzimní devátý ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno začíná 1. listopadu premiérou nové inscenace Výletů páně Broučkových souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Dirigentem bude Marko Ivanović, režisérem – v koprodukci s madridským Teatro Real a berlínskou Staatsoper Unter den Linden – Robert Carsen. Titulní roli Matěje Broučka ztvární britský tenorista Nicky Spence. Carsen, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich dramatické uchopení, poetiku i výtvarnou vytříbenost, má na svém kontě inscenace šesti Janáčkových oper. S brněnským souborem už vytvořil v roce 2020 inscenaci Osudu.

Polskou premiérou Výletů páně Broučkových mimochodem ohlásil letos na 15. března Teatr Wielki v Poznani. Režisérem inscenace, koprodukce s Grange Park Opera v Surrey na jihu Anglie, je Brit David Pountney, dirigovat bude Katarzyna Tomala-Jedynak. Titulní roli ztvární polský tenorista Karol Kozłowski, mezinárodně známý z romantického i moderního repertoáru, ale činný také v oboru interpretace staré hudby.

V Mahenově divadleBrně bude na festivalu s červnovou inscenací Příhod lišky Bystroušky hostovat 10. listopadu Národní divadlo moravskoslezské. Otýden později, 16. listopadu, přiveze do Brna svou inscenaci Věci Makropulos berlínská Státní opera. Režisérem bude Claus Guth, dirigentem Robert Jindra. Emiliu Marty ztvární Dorothea Röschmann, Alberta Gregora Aleš Briscein, Jaroslava Pruse Adam Plachetka a doktora Kolenatého Jan Martiník.

Na 20. listopadu festival plánuje pohostinské představení Janáčkovy Její pastorkyně, se kterým přijede Moravské divadlo Olomouc. Dirigentkou bude Anna Novotná Pešková, režisérkou Veronika Kos Loulová. Soubor Národního divadla Brno sám přispěje pak na závěr festivalu 24. listopadu svou starší inscenací Příhod lišky Bystroušky. Připomene tak letošní sté výročí díla, premiérovaného v Brně 6. listopadu 1924.

Foto: ilustrační - Michael Cooper, Sarah Jonek, Janosch Abel, Martin Kubica, Pär Fridberg, Štěpán Plucar, Marek Olbrzymek, Staatsoper Berlin, Marica Rosengard

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky