KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo

„Inscenace režiséra Ondřeje Havelky, dirigenta Jakuba Kleckera a výtvarníků Jakuba Kopeckého a Kateřiny Štefkové navazuje na historické české lidové divadlo, je proto barvitá a zábavná.“

„Zvoleným svěžím tempem navazuje na meziválečnou novou věcnost: mnohem více na neoklasicismus než na expresionismus.“

„Hledat silný příběh není ani nutné, ani možné. I proto Ondřej Havelka vygeneroval do akční smršti tolik milých detailů.“  

Národní divadlo moravskoslezské přivezlo v pátek na festival Janáček Brno svou zbrusu novou inscenaci opery Šarlatán od Pavla Haase, někdejšího Janáčkova žáka. Z odkazu autora, který zahynul v Osvětimi, představil ostravský soubor znovu objevované dílo. Díky vynalézavé režii Ondřeje Havelky a pod nerutinním dirigentským vedením Jakuba Kleckera se tak v autorově rodném městě stalo v životné podobě.

Číst dál…

Duchovní koncert v bazilice na Starém Brně byl úchvatný

„Šest proplétajících se, dokonale čistých hlasů, bylo duševní očistou v kontrastu s těžce přijatelným a neuvěřitelným závěrem Harantova života.“

„Chorály zaplnily celý prostor a zazněly v mužné síle.“

„V posledním, zcela již ztichlém tónu, lehce zazvonil třikrát zvon. Byl to již skutečný zvon baziliky.“

V rámci 9. ročníku festivalu Janáček Brno uvedlo 7. listopadu Národní divadlo Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Duchovní koncert. Děl Pavla Haase, Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jacoba Handla Galluse, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se ujal sbor Gaudeamus Brno se sbormistryní Dašou Karasovou a Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Tomáše Krejčího. Sólistou byl barytonista Tadeáš Hoza.

Číst dál…

Adam Plachetka: Aby zpěvák nebyl jako slon v porcelánu

„Písně nejsou něčím, co bych se snažil zpívat jiným způsobem, ale zároveň jsou samozřejmě mnohem intimnější.“

„Uvažovat nad textem, ne ho mít jen jako prostředek pro zazpívání melodie.“

„Čím jsem starší, tím víc oceňuju pozdější nahrávky, kde je cítit víc obsahu. I když už třeba hlas někde dělá kompromisy…“

Adam Plachetka chystá na 24. ledna 2025 narozeninový koncert v pražské O2 Aréně. Do té doby ho však mimo jiné čeká vystoupení na festivalu Janáček Brno v operách Věc MakropulosPříhody lišky Bystroušky a k tomu 9. listopadu festivalový písňový večer. Program je nazván podle ústředního Smetanova cyklu Večerní písně. Za doprovodu pianisty Davida Švece má pak obdobný „Liederabend“ ještě v Šumperku a Olomouci a 16. prosince v pražském Rudolfinu. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje, jak ke koncertním písním interpretačně přistupuje a jak s klavíristou program vybírali a koncipovali. Ale dává nahlédnout i do toho, co doma s manželkou zpívají malým dcerám.

Číst dál…

Nicky Spence, Lada Valešová a Navarra String Quartet prozářili krutou minulost

„Transporty do Osvětimi odjížděly každý den.“

„Mistrné Janáčkovo dílo, tvořené v jeho nelehkém období, zneváženo hudebními souputníky, ukázalo kompoziční nadčasovost.“

„Takto se vrátila Fata morgana Pavla Haase do brněnské Reduty po stu let.“

Letošní devátý mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno v Mozartově sále brněnské Reduty věnoval koncert jednomu z prvních absolventů Janáčkovy mistrovské školy Pavlu Haasovi. Osud jeho a miliónů jeho vrstevníků, byl přeťat v říjnu 1944. Je tomu osmdesát let od průmyslového „šoa“, hromadného usmrcení spoluobčanů neárijského původu, řízeného jednou z nejcivilizovanějších zemí Evropy. Provedení koncertu se ujala světoznámá jména, česko-britská pianistka Lada Valešová, skotský tenorista Nicky Spence, smyčcové kvarteto Navarra String Quartet a také houslistka Ivana Víšková, hornista Antonín Kolář i flétnista Michal Vojáček.

Číst dál…

Exkluzivní zážitek v Brně. Bamberští s Hrůšou a Trifonovem

„Dirigent Jakub Hrůša uplatnil svoji neomylnou schopnost pečlivě vypočítat účinek gradace hudebního proudu a vycizelovat ho do nejjemnějších detailů.“

„Orchestr hrál s niterným napětím a výrazem, piana posluchače nutila nedýchat.“

„Hudba pod rukama klavíristy ožívala a rozkvétala.“

Festival Janáček Brno připravil v rámci svého programu několik špičkových akcí. Jednou ze zatím nejpřitažlivějších byl koncert Bamberských symfoniků, se kterými se dirigent Jakub Hrůša přivážející reprezentativní díla českých skladatelů, v pondělí 4. listopadu představil v rodném Brně. Sólový výkon nabídl vynikající ruský klavírista Daniil Trifonov. Výjimečný koncert, přímo přenášený Českou televizí, přijalo publikum s frenetickým nadšením.

Číst dál…

Marko Ivanović: Janáček nikdy nebude mainstream

Výlety páně Broučkovy jsou ryzí Janáček, sarkastický, zkratkovitý, pichlavý a úderný, nemilosrdně tepající českého maloměšťáka.“

„Režisér posouvá děj do obecnější roviny, právě aby to bylo srozumitelné i mimo český prostor.“

„Vše je psáno hrozně vysoko; je to exaltované, exponované a fragmentální zpívání. Zejména tenoři mají obtížné party.“

Dirigent a skladatel Marko Ivanović působí od roku 2015 jako šéfdirigent opery Národního divadla v Brně. Za tu dobu má za sebou mnoho úspěšných inscenací, jeho největší inspirací jsou však opery Leoše Janáčka. Čerstvě realizoval 1. listopadu premiéru Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy, která se současně stala i slavnostním zahájením festivalu Janáček Brno.

Číst dál…

Janáček Ensemble jako za Janáčka. Matiné ve foyeru Mahenova divadla

„Předností souboru je, že se dokáže měnit na různě četná uskupení a představovat tak pestrou škálu komorního repertoáru.“

„Namísto klasických nástrojů zde zaznívají pikola, anglický roh a altový saxofon.“

„Zvuk se tedy nepojil tak, jak by bylo žádoucí.“

Festival Janáček Brno pokračuje a snaží se kromě hudby oživovat i tradice. Matiné, které se konalo 3. listopadu ve foyeru Mahenova divadla bylo za dob Janáčkových zvykem. Janáček Ensemble zde představil vedle Janáčkova dechového sextetu Mládí i skladby téměř neznámé: Dechový kvintet Jaroslava Ježka a Divertimento pro dva hoboje, dva klarinety, dva fagoty a dva lesní rohy Gideona Kleina. Bylo to koncertní setkání příjemné i překvapující. Dirigoval zakladatel souboru, klarinetista Vít Spilka.

Číst dál…

Precizní Martinů Voices malým drahokamem festivalu Janáček Brno

„Dramaturgicky byl koncert uspořádán retrospektivně.“

„Nafouknutý praskl, stejně jako ta žába.“

„Sbor Martinů Voices prezentoval skladby s precizací jak dikce, tak intonace, hlasy jsou skvěle sezpívány, hlasové skupiny vyvážené a barevně dokonale sladěné.“

Festival Janáček Brno už svůj druhý den odpoledne nabídl sborový koncert. V Mozartově sále brněnské Reduty 2. listopadu zněla sborová tvorba nejen Leoše Janáčka, ale i jeho současníků a následovníků. Vystoupil komorní pěvecký sbor Martinů Voices pod vedením svého zakladatele a sbormistra Lukáše Vasilka.

Číst dál…

Bamberští, Plachetka, Spence, Šaturová… Divák festivalu Janáček Brno se nenudí

Bienální festival Janáček Brno je v plném proudu a hned zkraje následujícího týdne přivítá mimořádně vzácné hosty z Bamberku. Diváci se mohou těšit také na dvě ostravské inscenace a spoustu komorních koncertů s protagonisty v čele s Adamem Plachetkou a Nickym Spencem. KlasikaPlus.cz připravila přehled dění příštího týdne festivalu. Píše se rok 1924 a také v Brně se poprvé slavil…

Číst dál…

Výlety páně Broučkovy do ‚šedesátek‘

„Ambiciózní premiéra – s laťkou vysoko, na úrovni evropských událostí – otevřela devátý ročník sebevědomého festivalového bienále Janáček Brno.“

„Britský tenorista Nicky Spence je v roli opilce, v závěru šťastně a naivně vyspinkaného, neodolatelný.“

„Na Měsíci i mezi husity je v opeře tolik krásných míst, že není proč ji upozaďovat.“

Matěj Brouček, tragikomický pan domácí z Janáčkovy dvoudílné opery, se v nové inscenaci Národního divadla Brno ocitá, jak libreto káže, nejprve na Měsíci a jinou noc pak mezi husity, ale jeho opilecké snové výpravy jsou nad rámec libreta surreálnější. Vizuálně se do nich totiž prolínají „Sixties“ – roky 1968 a 1969: let Apolla 11 na Měsíc, festival Woodstock, takzvané pražské jaro, okupace, následná oběť Jana Palacha i legendární hokejový zápas, kdy Československo porazilo Sovětský svaz… Je to nečekané spojení. Přinejmenším pro koprodukční operní projekty chystané v budoucnu do Berlína a Madridu je ovšem toto scénické řešení, dílo Roberta Carsena a jeho týmu, výhodné. Janáčkovu hudebnímu divadlu taková obecněji srozumitelná poetika v cizině výrazně umete cestu.

Číst dál…

Nicky Spence: Pan Brouček si alkoholem řeší trauma

„Baví expresivní jazyky, které jdou ruku v ruce s dramatem.“

„Chvilky při úniku na Měsíc a další dobrodružství přinutí pana Broučka změnit pohled na ostatní i na sebe sama.“

„Janáček i Britten se umí za pomoci jen mála tónů nebo taktů dostat s patřičným účinkem k jádru věci.“

Britský tenorista Nicky Spence, který se představí na festivalu Janáček Brno v titulní roli inscenace opery Výlety páně Broučkovy, nepřijíždí do Brna poprvé. Během minulém ročníku Janáčkova festivalu tam zpíval Zápisník zmizelého. Tenorové role z Janáčkových oper interpretuje na světových scénách a považuje je za důležitou součást svého repertoáru, spolu s úlohami z oper německých či britských autorů.

Číst dál…

Festival Janáček Brno odemyká a zkraje důkladně sytí nejen Broučkovými Výlety

Za sprint se dá označit koncízní dění zkraje festivalu Janáček Brno. Ten začíná hned 1. listopadu dlouho očekávanou a s předními zahraničními operními domy koprodukovanou inscenací Janáčkových Výletů páně Broučkových v režii slovutného Roberta Carsena, necelý úvodní kalendářní týden však nabízí daleko více, a to zejména ve smyslu komorních projektů. Opera Národního divadla Brno…

Číst dál…

‚Nejúžasnější, nejpodivnější a nejšílenější.‘ V Brně inscenují Výlety páně Broučkovy s Robertem Carsenem 

Opera Národního divadla Brno připravila u příležitosti Roku české hudby a Janáčkova stého sedmdesátého výročí narození novou inscenaci jeho opery Výlety páně Broučkovy. V pátek 1. listopadu odstartuje premiérovým představením devátý ročník mezinárodní operní a hudební přehlídky Janáček Brno. Na inscenaci se podílí mezinárodní umělecký tým v čele s režisérem Robertem Carsenem a tenoristou Nickym Spencem. Nová…

Číst dál…

Festival Janáček Brno nabídne také komorní koncerty

Za rovné dva týdny začíná bienální festival Janáček Brno. Stane se tak 1. listopadu uvedením Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy. Pozorností upřenou na největší akce přehlídky posluchač může přehlédnout jiné, rovněž zajímavé produkce. KlasikaPlus.cz tak přináší přehled komorních koncertů, jež budou během festivalu v termínu 1. až 24. listopadu k dispozici. První…

Číst dál…

Věc Makropulos v berlínské státní jako předehrávka festivalu Janáček Brno

Hlavním hostující souborem letos konaného bienálního festivalu Janáček Brno bude operní soubor berlínské Státní opery. Přiveze inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha, oceněného v rámci International Opera Award 2023 jako Režisér roku, a pod taktovkou hudebního ředitele pražského Národního divadla Roberta Jindry. V roli Emilii Marty se představí laureátka dvou cen Grammy, německá sopranistka Dorothea Röschmann. Tato inscenace je s předstihem k vidění…

Číst dál…

Kahánek a Hrůša s Dvořákem v Bayreuthu a Bamberku

I v měsíci říjnu zůstává Jakub Hrůša, čerstvý držitel dvou cen Gramophone, u Bamberských symfoniků, se kterými připraví trojici programů. Jako červená nit se jimi opět prolne česká hudba a k tomu se přidá i dvojice českých hostů. Jako první k Bamberským symfonikům a jejich šéfdirigentovi Hrůšovi zavítá klavírista Ivo Kahánek. Společně se vydají na koncert do…

Číst dál…

Jiří Habart: Koncert na Pražském jaru je nejhezčím dárkem

„Bez dobré agentury nemáte moc šanci se dostat do zahraničí.“

„Absolvovaným soutěžím vděčím za mnohé.“

„Snažil jsem se vybrat věci, které všichni dobře znají, ale možná nikdy neměli možnost je slyšet naživo.“

Dirigentu Jiřímu Habartovi se v posledních měsících dařilo. Mezi nejvýznamnější úspěchy patří účast na prestižní anglické soutěži Donatella Flick LSO Conducting Competition, kde se umístil v první trojce. Nejen o tom, jak mu tato zkušenost otevírá dveře nebo kde se vidí za pár let, ale především o svém blížícím se debutu na Pražském jaru povídal v prostorech Rudolfina, kde se v úterý 21. května představí společně s Prague Philharmonia a violistou Sào Soulezem Larivièrem.

Číst dál…

Proměny, zázraky a konstanty. Národní divadlo moravskoslezské ve sté šesté sezóně

První ostravská divadelní scéna odhalila své plány na příští sezónu. Pro své příznivce připravuje s ročníkovým mottem Proměny a konstanty pět operních a dvě baletní premiéry. Řadu novinek představí Národní divadlo moravskoslezské i v činohře a muzikálu. Tematickým svorníkem bude divadelní umění jako takové, v dialogu své proměnlivosti a trvanlivosti. „Proměny (a tedy i zázraky, zázraky proměny) jsou podstatou…

Číst dál…

Collegium 1704 v Janáčkově opeře jedním z bodů příští sezony Národního divadla Brno

Národní divadlo Brno spustilo předprodej na příští sezonu. Spolu s tím jsou zveřejněny opěrné body připravovaného programu, portál KlasikaPlus.cz tedy informuje o plánech souborů operního a baletního. Janáčkova opera chystá čtyři premiéry, z toho jednu janáčkovskou a jednu ve spolupráci s barokním orchestrem Collegium 1704 Václava Lukse. Součástí příští sezony operního souboru divadla je v podzimní části…

Číst dál…

Režie Roberta Carsena a Clause Gutha na festivalu Janáček Brno. Hostem i Christian Thielemann

Závěr Roku české hudby v moravské metropoli bude patřit mezinárodnímu a opernímu bienále Janáček Brno. Motto devátého ročníku festivalu, které zní Bez hranic!…, inspirovala Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se hlavní hrdina vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Janáček Brno se uskuteční ve dnech 1. – 24. listopadu.…

Číst dál…

Leoš Janáček v roce 2024 od Hukvald po Severní Ameriku

„Za postupným uvedením několika Janáčkových děl stojí v Amsterdamu Američanka Karina Canellakis, která je od roku 2019 šéfdirigentkou Filharmonického orchestru Nizozemského rozhlasu.“

„Příhody lišky Bystroušky ve městech San Francisco, Berkeley a Mountain View má v plánu Pocket Opera, profesionální společnost cíleně propagující uvádění oper v angličtině, spolu s objevováním méně známých děl.“

„Festival Janáček Brno začíná 1. listopadu premiérou Výletů páně Broučkových. Režisérem bude Robert Carsen, Matěje Broučka ztvární britský tenorista Nicky Spence.“

Janáčkovy opery zažívají další období úspěšného tažení Evropou i Amerikou. A v Roce české hudby 2024 je ještě výrazněji hrají i tuzemská divadla. Její pastorkyňa je na programech v Německu i v Praze, Příhody lišky Bystroušky v Ostravě i v Kanadě a v Kalifornii….

Číst dál…

Martin Glaser: Brno má potenciál být kulturním centrem Evropy, stačí jen chtít

„Naše divadlo je ve velmi dobré kondici a jde jen o to, jak si povede dál a jakou bude mít podporu.“

„Mám z toho pocit, že představitelé tohoto města nestojí o zachování kvality ani kvantity kulturní nabídky pro svoje obyvatele, ani pro návštěvníky města.“

„Národní divadlo Brno se stává silným ambasadorem naší země a kultury.“

Martin Glaser je ředitelem Národního divadla v Brně od listopadu 2013 a nyní vstupuje do třetího funkčního období. Když se v roce 2013 o post ředitele v Brně ucházel, nemohl tušit, že ho čeká nejen konsolidace rozhádaných, personálně…

Číst dál…

Šárka Zahrádková: Jak zlidštit Janáčka

„Do Brna jako místa autentických zážitků dobře zapadá i naše janáčkovská linka.“

„Ideální je spojení s doprovodným programem festivalu Janáček Brno, na kterém se Turistické informační centrum města Brna podílí.“

„Moc by nám pomohlo, kdyby v Brně konečně vzniklo pořádné Janáčkovo muzeum.“

Ve foyeru Lyrické opery v Chicagu doprovázela v listopadu sérii představení Její pastorkyně, v zahraničí hrané pod jménem Jenůfa, výstava představující osobnost Leoše Janáčka, který je dnes ve světě nejhranějším českým operním tvůrcem. Přiblížila skladatelův dlouhý a obtížný boj o uznání i období označované jako Grand Old Age,…

Číst dál…

Janáčkův festival v Brně na startu a startovné od Ministerstva kultury. Slibný začátek

„Martin Glaser a šéf opery Jiří Heřman připravili velké entrée ministru kultury Martinu Baxovi, aby společně, před zraky publika, stvrdili podpisem Memorandum o spolupráci.“

„Na jevišti seděli členové orchestru Janáčkovy opery a čekali na svoji příležitost se konečně ukázat v záři reflektorů, zatímco jindy jsou bezpečně ukryti v příšeří orchestřiště.“

„Zdá se, že Festival Janáček Brno 2024 má dobře našlápnuto a je se na co těšit, ta smršť světových Janáčkovských inscenací v hvězdném provedení, to v Brně ještě nebylo!“

Festival Janáček Brno je bienále, které bude realizováno v listopadu roku 2024, tedy v roce České hudby. Jeho „nastartování“ koncertem už v sobotu 4. listopadu 2023 však mělo své důvody. Byla odtajněna dramaturgie festivalu a jednotlivé tituly jdou již do prodeje a představitelé Národního divadla v Brně, kteří jsou organizátory, dostali dar od Ministerstva kultury – memorandum o spolupráci pro rok 2024 i 2026 a zajištěné financování. Tohle velkorysé startovné přijel stvrdit ministr kultury osobně.

Číst dál…

Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby. Tedy nejen Janáček

Motto devátého ročníku bienále Janáček Brno v termínu 1. až 24. listopadu  2024 nese motto Bez hranic!… Inspirovala ho Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou divák vydá na Měsíc i na cestu časem do 15. století. Právě tímto dílem bude festival slavnostně zahájen. Režie se chopí Robert Carsen, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich…

Číst dál…

Bienále Janáček Brno zveřejní program a Robert Kružík s Josefem Špačkem si na chvíli prohodí role

Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavnostní představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka vystoupí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková, Svatopluk Sem, Václava Krejčí Housková a Ivan Kusnjer. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Koncert bude ochutnávkou festivalového programu a večer…

Číst dál…

Slavnostní úvod sezony Národního divadla Brno. Baletní soubor čeká výjimečná událost

Piazzetta před Janáčkovým divadlem 7. září v osmnáct hodin ožije ke slavnostnímu zahájení sezony 2023/2024. Pro open-air koncert jsou nachystány ukázky z připravovaných premiér, jako je například Jakobín, i ohlédnutí za minulými úspěchy, jako byly hry Veselá vdova, Nápoj lásky či La bohéme v podání sólistů opery Jany Šrejma Kačírkové, Pavly Vykopalové, Romana Hozy…

Číst dál…

Janáček Brno 2024. Bienále zveřejní program

Janáček na start! je název koncertu 4. listopadu 2023, součástí kterého je slavností představení programu festivalu Janáček Brno 2024. Pod vedením dirigenta Roberta Kružíka se představí houslista Josef Špaček a pěvci Kateřina Kněžíková s Ivanem Kusnjerem. Hraje Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno. S přibližně ročním předstihem se příznivci festivalu Janáček Brno…

Číst dál…

Národní divadlo Brno zaměřeno v příští operní sezóně na českou hudbu

„V rámci projektu Smetana200 Janáčkova opera představí Prodanou nevěstu, kterou obohatí o loutkové postavy.“ „Režisér David Radok poprvé v Čechách nastuduje Rusalku.“ „Závěr sezony bude patřit světové premiéře. Skladatelce Ľubici Čekovské se stala námětem novela Orlando spisovatelky Virginie Woolfové.“ Oslavy Roku české hudby, 170. výročí narození Leoše Janáčka, 100. výročí premiéry jeho…

Číst dál…

Závěr festivalu Janáček Brno shořel v Plamenech Erwina Schulhoffa

„Závěr to měl být monumentální, ale popravdě řečeno, byl to jen apendix k předešlým projektům.“

„Schulhoffův nihilismus, chaos a chtíč, který spaluje člověka a který režisér Calixto Bieito dovedl ad absurdum, vedl k vnitřnímu odmítnutí díla publikem.“

„Orchestr Státní opery pod taktovkou Jiřího Rožně hrál velmi kompaktně a instrumentálně barevně. Sólisté se vydávali ze všech svých nejlepších sil.“

Festival Janáček Brno 2022, který zahájil 2. listopadu monumentální projekt ze spojených Janáčkových děl Z mrtvého domu a Glagolská mše, ukončila v neděli 20. listopadu opera Plameny Erwina Schulhoffa. Dílo, které mělo premiéru 27. ledna 1932 právě v Brně, se tam po devadesáti letech zase vrátilo. Tentokrát jako inscenace Národního divadla v Praze, kde byla poprvé uvedena 12. června 2022 v rámci mezinárodního kulturního a hudebního projektu Musica non grata, na němž participuje Česká republika a Spolková republika Německo.

Číst dál…