KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Co mají společného Janáček a Stravinskij? Odpovědí byl na brněnském festivalu chrámový koncert

„Janáčkův Otčenáš, hudba k několika živým obrazům inspirovaným díly polského malíře Józefa Męciny-Krzesze, je vše, jen ne liturgické dílo.“ „Stravinského Mše, mimořádně krásná a zajímavá, v prostotě připomínající Žalmovou symfonii vznešená, končí prosbou o pokoj bez patosu, náhle, bez zvýrazněné tečky.“ „Janáček a Stravinskij si jsou hudebně dost vzdáleni, ale přesto je spojuje jedna podstatná…

Číst dál…

Janáček, Rubinstein a Sommer na Stadionu – výjimečně, ale nasucho

„Brutálně suchá akustika sálu Stadionu, po rekonstrukci sice pohledného, ale klasice ani trochu nepřizpůsobeného, symfonické hudbě ani trochu nesluší a nesvědčí.“ „Martin Kasík, hrající z not, se popasoval s extrémně hustou sazbou skladby, jak nejlépe šlo.“ „Markéta Cukrová se zhostila zejména poslední části Vokální symfonie impozantně. A na rozdíl od Věry Soukupové, protagonistky někdejší…

Číst dál…

Káťa Kabanová v Národním divadle s novými tvářemi. Opera se také představí na festivalu Janáček Brno

Janáčkovu operu Káťu Kabanovou v pražském Národním divadle ztvární v některých hlavních rolích noví pěvci. Opera se také představí 9. listopadu na festivalu Janáček Brno. Káťou Kabanovou zůstává Alžběta Poláčková, postavu Tichona vytvoří Jaroslav Březina, který se v této roli představil v létě také na Salcburském festivalu, Eva Urbanová bude Kabanichou, Borise ztvární Magnus…

Číst dál…

Janáček Brno 2022 – Hrůša a Heřman, trefa do černého

„Jiří Heřman nabídl prostřednictvím svého typického rukopisu nadčasově vizionářský vhled do Janáčkova poselství a Jakub Hrůša dal působivým živým obrazům přesně artikulované, ale přesto mimořádně emotivní hudební zdůvodnění.“ „V opeře využívá Jiří Heřman nad všemi detaily sílu symbolů a náznaků, vytváří atmosféru. Pro Glagolskou mši zvolil ještě méně konkrétní obrazy. Jde už…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

Beseda s Jakubem Hrůšou na JAMU

„Brňák, jak se patří, uvedl Jakuba Hrůšu na úterní besedě v aule JAMU dirigent Jakub Klecker.“

„Moje rodina byla úplně v transu, když jsem to rozhodnutí, že se chci věnovat hudbě, udělal. Celé prázdniny jsem ležel v notách a poslouchal a oni se báli o mé psychické zdraví.“

„Závěrem zodpověděl Hrůša několik dotazů od studentů. Například studování dirigování doporučuje až v pozdějším věku.“

Jakub Hrůša – jméno, které v posledních týdnech rezonuje českými médii. Dirigent, kterého nejen talent, ale také tvrdá píle a láska k hudbě dovedly až na post hudebního ředitele Královské opery v Londýně. Úspěchy a světová uznaní slaví ale dlouhodobě. O Janáčkovi, o tom jak to chodí v londýnských orchestrech a operních domech, ale také o tom, jak se připravuje na koncerty a co by doporučil studentům, si povídal s bývalým spolužákem z pražské AMU Jakubem Kleckerem v aule Janáčkovy akademie múzických umění v Brně,…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Pevné představy o tom, jak má vypadat opera, nedoporučuji

„Opera Z mrtvého domu je v kontextu Janáčkova díla věc velmi idealistická.“ „Ducha má Glagolská mše mocného, inspirována tradicí křesťanské spirituality je také, ale kus velké provokace v ní ale bují ještě nápadněji.“ „Mým cílem a přáním je, aby odměnou za naši práci byl velký zážitek a prožitek, na straně umělců i publika.“ Z mrtvého domu,…

Číst dál…

Eliška Weissová: Vídeň mne potěšila přátelským přijetím a pohodou při práci

„Ve Vídni jsem našla přátelskou a naprosto pohodovou pracovní atmosféru. Jistě k tomu přispěl i dirigent Tomáš Hanus.“ „Mám za sebou postavy, jako je například Milada, Libuše, Turandot, Ortruda, Abigail, stále víc se posunuji k dramatickému sopránu, kde se cítím nejkomfortněji.“ „Jsem na volné noze. Mohu alespoň působit v projektech v různých divadlech, Prahou, kde žiji,…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVĚ DVOJICE VSTUPENEK:
Janáček Brno 4.11.

Program orchestrálního koncertu 4. listopadu nabízí tři pozoruhodná a zřídka uváděná díla, Janáčkovo Šumařovo dítě, Rubinsteinův Koncert pro klavír a orchestr č. 4 a Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr Vladimíra Sommera. Symfonický orchestr Českého rozhlasu a Pražský filharmonický sbor povede dirigent Marko Ivanović. Jako sólisté vystoupí altistka Markéta Cukrová, klavírista Martin Kasík…

Číst dál…

Festival Janáček Brno 2022 zahájí inscenace Z mrtvého domu / Glagolská mše

Osmý ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno se bude konat ve dnech 2. až 20. listopadu. Slavnostní zahájení festivalu už tradičně patří souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Stejně jako v minulých ročnících půjde i v tomto případě o mimořádný projekt, který spojí v průběhu jednoho večera poprvé dvě Janáčkova vrcholná díla: operu…

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor chystá protiválečné Válečné rekviem

„Koncert bude při ročním výročí ruské invaze na Ukrajinu zamýšlen jako symbolická bolestná připomínka zbytečného válečného konfliktu.“

„Spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zahrne Vokální symfonii Vladimíra Sommera pro listopadový festival Janáček Brno.“

„Osmaosmdesátou sezónu otevřel sbor s Českou filharmonií na festivalu Dvořákova Praha při trojím koncertním provedení Dvořákovy Rusalky.“

Pražský filharmonický sbor vedle účinkování s orchestry uspořádá v nadcházející sezoně v Praze také trojici vlastních koncertů. Na prosinec ohlásil Adventní koncert ve Státní opeře, na únor 2023 uvedení Brittenova Válečného requiem a v červnu open air koncert ve Valdštejnské zahradě sestavený z gospelů a spirituálů. Umělecká kontinuita je přitom zajištěna – hlavní sbormistr Lukáš Vasilek, který vede těleso už patnáct let,…

Číst dál…

Nejúspěšnějšími byly v Mezinárodní soutěži Leoše Janáčka dvě Korejky

„V obou oborech soutěže zvítězily mladé Korejky – Seona Mun a Linda Lee.“

„Překvapením byl velmi suverénní a kreativní přístup korejských účastníků a silné zastoupení žen ve finále varhanní části soutěže.“

„Potěšující byla vynikající úroveň domácích účastníků – studentů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění.“

Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně se letos uskutečnila v oborech varhany a klavír. První cenu a k tomu jako zvláštní cenu možnost vystoupit na Brněnském varhanním festivalu v roce 2023 získala Seona Mun z Korejské republiky. Druhou vítězkou se stala klavíristka Linda Lee z Korejské republiky. I ona má jako zvláštní cenu možnost zahrát si v Česku, a to už na koncertním matiné v rámci festivalu Janáček Brno 2022.

Číst dál…

Podzim s Musica non grata zahájí Ples v hotelu Savoy ve Státní opeře

Ve dvou premiérách v pátek 16. a v neděli 18. září bude po osmdesáti devíti letech ve Státní opeře uvedena revuální opereta Ples v hotelu Savoy maďarského skladatele Paula Abrahama. Představení režijně zpracoval Martin Čičvák, hudebního nastudování se ujal Jan Kučera. Abraham byl nazýván „králem jazzové operety“ a jeho závratnou kariéru v roce 1933 ukončil…

Číst dál…

JAMU slaví dvě velká výročí. Zve na muzikál Frankenstein – skutečný příběh

Hned dvě výročí si v roce 2022 připomíná brněnská Janáčkova akademie múzických umění. Jedním z nich je deset let od postavení vlastní divadelní scény – Divadla na Orlí. K příležitosti kulatého výročí se v něm ve čtvrtek 15. září odehraje slavnostní premiéra muzikálu Frankenstein – skutečný příběh. Od roku 2012 to bude v Divadle na…

Číst dál…

Festival Janáček Brno v listopadu s pěti operami a řadou koncertů

„Festival otevře premiéra nové inscenace propojující drama Z mrtvého domu s prvním scénickým uchopením Glagolské mše.“ „Quo vadis, monumentální dílo Felikse Nowowiejského, zazní v Brně 19. listopadu vůbec poprvé.“ „Pozornost budí v programu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou.“ Pět operních inscenací, čtyři mimořádné symfonické koncerty, patnáct komorních programů…

Číst dál…

Janáčkova opera zvala brněnským koncertem na nadcházející premiéry

Zahajovacím koncertem na piazzettě před Janáčkovým divadlem Národní divadlo Brno pozvalo ve středu veřejnost k nové divadelní sezoně. Zazněly ukázky z připravovaných premiér, jako je Lehárova Veselá vdova, ale i ukázky z oper Otello, Alcina či Řecké pašije jako ohlédnutí za výsledky a úspěchy minulé sezóny. Vystoupili sólisté souboru Janáčkovy opery Jana Šrejma Kačírková, Pavla…

Číst dál…

Soutěž Leoše Janáčka. Do Brna směřují klavíristé a varhaníci

Na 28. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, kterou pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění, se chystají mladí hudebníci z celého světa. Změří od 11. do 18 září síly ve hře na varhany a na klavír. Finálová kola se uskuteční 17. září v jezuitském kostele a 18. září v Besedním domě, tam za doprovodu orchestru…

Číst dál…

Tomáš Hanus: Rodinu a práci považuji za rovnocenné součásti života, ale práce nestojí nad rodinou

„V Británii je nutné pracovat velmi efektivně, podmínkou je, že se umělci připravují doma a na zkoušce už se dává dílo dohromady po stránce umělecké.“ „Vadí mi, když režisér neumí řemeslo a kompenzuje to snahou šokovat, vymyslí na operu nový příběh, nectí přitom hudební strukturu a klidně kvůli jevištnímu ztvárnění škrtne kus podstatného…

Číst dál…

Jarmila Balážová: Varvara i já se nerady nudíme

„Před několika lety jsem byla tuto roli předzpívat Jakubu Hrůšovi pro připravované koncertní uvedení Káti Kabanové s Českou filharmonií. Když potom Jakub přijal nabídku dirigovat Káťu v Salcburku, vzpomněl si na mě.“

„Zkoušky na Káťu byly velmi intenzivní. Z mého hlediska byly obvyklé i neobvyklé zároveň, protože jsme měli na proces nastudování devadesátiminutové opery s jedním obsazením celých šest týdnů!“

„Vědomí, že jste v kolektivu, kde si všichni navzájem drží palce, je víc než příjemné.“

Slovenská mezzosopranistka Jarmila Balážová v těchto dnech účinkuje v roli Varvary v Janáčkově opeře Káťa Kabanová, a to na Salcburském festivalu – Salzburger Festspiele, s Vídeňskými filharmoniky a pod taktovkou Jakuba Hrůši. Především o této unikátní zkušenosti je rozhovor, který poskytla portálu KlasikaPlus.cz. 

Číst dál…

Martin Glaser: Příběh Otella je pro nás cesta do nikam

„Uvědomil jsem si, jak výjimečná opera Otello je, jak z hlediska dramatické stavby, tak z hlediska hudebního a všech možností, které nabízí.“ „Pokud se vzdáme důvěry v to základní, což je láska, pravda a nutnost komunikovat, a podlehneme emocím a ‚jedu‘ zlých slov, nemůžeme dojít k ničemu krásnému a smysluplnému.“ „Hlavní událostí operního podzimu bude zahajovací inscenace festivalu Janáček…

Číst dál…

Noemi Savková: Důležitý je pro mě příběh

„Opera se jmenuje J.A.K. z Labyrintu a zpracovávám v ní námět Komenského Labyrintu světa a ráje srdce.“

„Jako experimentátorka se necítím, spíš mám své tvůrčí jádro v mimohudebních inspiracích a možná stále i v těch romantických představách…“

„Možná už jsem z generace, pro kterou je vyrovnaný gender něco zcela přirozeného.“

Hudbu Noemi Savkové jsem poprvé slyšel na festivalu Ostravské dny v létě roku 2019 a už tehdy mě zaujala. Koneckonců jsem své tehdejší dojmy v krátkosti zahrnul do článku „Zvukové představy v Hlubině“. Letos na jaře pak konečně vznikla příležitost, abychom se seznámili osobně, když jsme se svými kompozicemi participovali v mezinárodním projektu JAMU Brno x RC Haag Connections. Netrvalo dlouho a potkali jsme se na kávě k rozhovoru.

Číst dál…

Markéta Cukrová a Roman Hoza: Zpívat romantické písně je skoro emocionální striptýz

„Po celé sezóně je člověk už docela unavený, ale v Litomyšli to vždycky nějak záhadně přejde.“ „Na koncertním pódiu má vzduch jinou hustotu. Divadelní jeviště je úplně jiný vesmír.“ „Jakými slovy mluvíme o lásce v životě, takové barvy a výraz pro ni hledáme v hlase.“ Rodinné vazby a stejné období, to je pojítko dramaturgie koncertu s podtitulem…

Číst dál…

Percussion Ensemble JAMU v úterý v rámci pětasedmdesátého výročí školy

Studenti hry na bicí nástroje sdružení v souboru Percussion Ensemble JAMU vystoupí v úterý 24. května od 16 hodin v koncertním sále Hudební fakulty JAMU. Završí tak koncerty k pětasedmdesátému výročí založení Janáčkovy akademie múzických umění v tomto akademickém roce. Koncert je také poslední jarní preview akcí festivalu Janáček Brno 2022. Na brněnském koncertu těleso…

Číst dál…

Janáček Ensemble v úterý zahraje k 75. výročí založení JAMU

Komorní dechový soubor Janáček Ensemble zahraje v úterý 26. dubna od 16 hodin v koncertním sále Hudební fakulty JAMU, a to společně se studenty školy. Koncert se koná jako jarní prolog podzimního festivalu Janáček Brno 2022 a zároveň jde o další z řady koncertů k výročí pětasedmdesáti let od založení Janáčkovy akademie múzických umění. Janáček Ensemble je složený…

Číst dál…

Opera v Brně v sezóně 2022/2023 s Janáčkem i Lehárem

„Po delší době se na jeviště Janáčkova divadla vrátí i velká opereta se vší parádou, která k ní patří.“ „V programu festivalu Janáček Brno 2022 se sejde česká dirigentská špička střední generace – Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović.“ „Zahájení bude patřit výjimečnému projektu – scénickému uvedení Janáčkovy Glagolské mše…

Číst dál…

Festival Janáček Brno 2022

„Zahájení bude patřit scénickému uvedení Janáčkovy Glagolské mše společně s jeho operou Z mrtvého domu.“ „Zazní duchovní kantáta Quo Vadis Felikse Nowowiejského, kterou chtěl už v roce 1910 v Brně uvést Leoš Janáček.“ „Zazní i dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.“ Osmý ročník festivalu Janáček Brno se uskuteční od 2. do 22.…

Číst dál…

Vrcholný večer brněnského festivalu

„Dramaturgický přínos večera nelze označit jinak než jako mimořádný.“ „Provedení Potulného šílence vedené Lukášem Vasilkem mělo všechny parametry dokonale propracované janáčkovské partitury a publikum odměnilo účinkující srdečným potleskem.“ „Suverénní způsob, jakým se zhostili svých partů sólisté, mohutně obsazený sbor a instrumentální ansámbl, nenechával posluchače ani chvíli v klidu.“ Janáčkův festival v Brně měl z loňského…

Číst dál…

AudioPlus | Martin Glaser: Inscenace Řeckých pašijí napotřetí, po krutém zkušebním procesu

Národní divadlo Brno hraje dnes v Janáčkově divadle svou novou inscenaci opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů. Další představení se mají konat v březnu. Její aktuální poselství o tom, co prožívá současná společnost, se zdaleka netýká jen uprchlictví. Podle ředitele divadla Martina Glasera se na jevišti v metaforické rovině potkávají dva světy, dvě generace – přičemž ta tradiční musí být vyrvána…

Číst dál…

Janáčkův festival splácí covidový dluh. Sobotní večer ve vile Tugendhat

„Protagonisty večera byli pěvec Tomáš Král a pianista Ivo Kahánek, kteří se předvedli v dramaturgické sestavě poměrně úzce vymezené lety 1892 až 1904.“

„Pianistu Iva Kahánka zná české publikum velmi dobře, ovšem Tomáš Král z českého horizontu poněkud vymizel. Působí nyní už po několik let v Berlíně, což jeho pěvecký profil výrazně ovlivnilo.“

„Nebyla jsem sama, koho přímo ohromila interpretace Mahlerových Písní o mrtvých dětech.“

Dozvuky festivalu Janáček Brno 2020 naplnily brněnskou vilu Tugendhat v sobotu 13. listopadu zpěvem v doprovodu klavíru. Na recitálu barytonisty Tomáše Krále, kterého svým klavírním uměním doplnil Ivo Kahánek, zazněl repertoár zahrnující tvorbu Debussyho, Mahlera a Janáčka.

Číst dál…

Odkládané Řecké pašije v Brně konečně tento pátek

Podzimní finále loňského ročníku festivalu Janáček Brno 2020 se odehrává mimořádně letos na podzim, a to až do 30. listopadu. A právě pozítří, v pátek 5. listopadu, se bude v Janáčkově divadle od 19 hodin konat kýžená premiéra opery Bohuslava Martinů Řecké pašije. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, režie Jiří Heřman s asistentkou Kateřinou…

Číst dál…