Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem
Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí přední český dirigent Jakub Hrůša.
Devátý ročník festivalu Janáček Brno vstoupí v pondělí 11. listopadu do svého třetího týdne, jímž dospěje do své letošní poloviny. Podobně jako v týdnu přecházejícím, který portál KlasikaPlus.cz nejen avizoval, ale řadu projektů i reflektoval včetně vystoupení Bamberských symfoniků vedených Jakubem Hrůšou, nabídne brněnský festival svým příznivcům bohatý program zahrnující komorní i symfonické projekty, operu i jazz. Významnou linku třetího týdne utvoří studentské projekty.
Jedním z nich festival započne svůj další týden hned v pondělí 11. listopadu, kdy je na programu Klavírní recitál posluchačů Hudební fakulty JAMU. Ten se od sedmé hodiny večerní odehraje v brněnském Památníku Leoše Janáčka. Posluchači klavírního oboru přednesou v autentickém prostředí na Janáčkův nástroj Ehrbar, který dostal jako svatební dar a provázel jej celým životem, skladby tří českých komponistů. Dvořákovy Dvě klavírní skladby, Ukolébavku a capriccio, Sukovo Jaro a chybět nebude ani Janáčkův opus, výběr z cyklu Po zarostlém chodníčku. Ke klavíru usednou Kateřina Potocká a Adam Závodský.
O den později se v Divadle na Orlí uskuteční od sedmé hodiny večer světová premiéra tří nových oper v provedení Komorní opery Hudební fakulty JAMU. Opery mladých tvůrců jsou na festivalu Janáček Brno s úspěchem uváděny pravidelně, v letošním roce však pořadatelé mimořádně zařazují hned tři nové operní jednoaktovky tří posluchaček brněnské akademie. V rámci jednoho večera bude uveden titul Echó a Narcis od Kateřiny Slaběňákové a libretisty Vojtěcha Balcara, Oliver skladatelky Kateřiny Szymeczkové a libretisty Václava Alexy a Tvorování zkomponované Noemi Savkovou s libretistkou Kristýnou Brázdovou. Variaci na známý antický mýtus vystřídá zpěvohra věnující se osobnosti vědce, lékaře a spisovatele Olivera Sackse a do třetice se návštěvníci dočkají veselé opery vhodné dle autorek pro brambory a veřejnost, o tom, kterak tvorové přicházejí na svět. Režijně se jednotlivých oper ujmou Martin Dostál, Vojtěch Orenič a Vladimír John. V repríze bude operní trojprojekt JAMU na festivalu k vidění ještě 19. listopadu.
Ve středu 13. listopadu se na festivalovém pódiu v Brně představí ženský sbor JK Voices za řízení Jakuba Kleckera. Ve foyer Janáčkova divadla zazní další ryze český program vystavěný na dílech Janáčka, Suka a Martinů. Z Janáčkova sborového odkazu JK Voices provede Vlčí stopu pro ženské hlasy a klavír, Hradčanské písničky pro soprán, ženský sbor, flétnu a harfu a Kašpara Ruckého pro ženský sbor. K tomu přidá sbor Sukových Deset zpěvů pro ženský sbor a klavír na čtyři ruce a v závěru Trojhlasé písně posvátné od Bohuslava Martinů. V sólových partech vystoupí Doubravka Novotná, o instrumentální doprovod se postarají klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčová.
Následující den bude v centru pozornosti na festivalu Janáček Brno opět nejmladší generace umělců a tvůrců, tentokrát spojených s Konzervatoří Brno. V prostorách Divadla Reduta se od sedmi hodin večer uskuteční premiéra inscenace Vitka Osudová (Koleda milostná) Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů, kterou připravilo Operní studio Konzervatoře Brno ve spolupráci s Národním divadlem Brno přímo pro letošní ročník janáčkovského festivalu. Námět a hudební koláž připravil Tomáš Krejčí, scénář Hana Mikolášková. Režijně téma uchopila Alexandra Bolfová, choreografii připravila Ladislava Košíková. Hudebního nastudování se ujala dvojice Tomáš Krejčí a Katarína Duchoňová. Životní příběh a lásky české skladatelky a dirigentky Vítězslavy Kaprálové, jejíž pouť skončila příliš brzy, představí konzervatoristé v hudebně-dramatické koláži s užitím úryvků z tvorby Kaprálové a Martinů včetně citací z jejich korespondence.
V pátek 15. listopadu se na festivalu uskuteční další plně český večer, jehož půdorys je vymezen skladbami Janáčka, Ištvana a Martinů a který sleduje silný existencionální proud v české hudební literatuře. Český večer v Mahenově divadle otevře Janáčkovo Putování dušičky, nedokončený houslový koncert titulního komponisty, který zrekonstruovali Miloš Štědroň a Leoš Faltus. Jeho sólového partu se ujme Jan Mráček, s nímž portál KlasikaPlus.cz připravil nedávno rozhovor. Brněnského komponistu dvacátého století Miloslava Ištvana připomene festival dílem Zaklínání času pro dva vypravěče a orchestr o čtyřech částech z roku 1967. Ištvan v kompozici pracuje s poezií Oldřicha Mikuláška, částí bible a texty neznámého barokního pisatele. Vzniklá kompozice je úvahou o pomíjivosti života. Role vypravěčů se v díle zhostí Hana Briešťanská z brněnské činohry a Daniel Bambas jako host. Páteční festivalový koncert vyvrcholí uvedením cyklu skladeb na lidové texty pro smíšený (dětský) sbor, sóla a malý orchestr nazvaného Kytice z odkazu Martinů. Českým a moravským folklórem inspirované dílo kombinující neofolklórní a neoklasické prvky po vzoru Igora Stravinského náleží k méně uváděným. Festival Janáček Brno jej představí v interpretaci Českého filharmonického sboru Brno řízeného Joelem Hánou a Dětského sboru Brno vedeného Valerií Maťašovou. Za řízení Roberta Kružíka se jako sólisté na festivalové scéně uvedou Jana Šrejma Kačírková (soprán), Václava Krejčí Housková (alt), Vít Nosek (tenor) a Tadeáš Hoza (baryton).
Třetí festivalový týden vygraduje o víkendu programem s jasným berlínským fokusem. V sobotu budou moci festivaloví návštěvníci zhlédnout hostující představení berlínské Staatsoper Unter den Linden. Velkolepý projekt letošního ročníku festivalu, který bude festival podle vyjádření ředitele Martina Glasera v rozhovoru realizovaném v průběhu přenosu koncertu Bamberských symfoniků pět dní na scéně Janáčkova divadla v Brně stavět a následně tři dny bourat, je jedním z vrcholů přehlídky. O jeho přípravě v Berlíně portál KlasikaPlus.cz informoval ZDE. Hudebního nastudování Věci Makropulos se ujal Robert Jindra, položku režie zdobí jméno renomovaného Clause Gutha. Jeho prvním setkáním s českou operou byla inscenace Julietty Bohuslava Martinů v roce 2016, ale až o šest let později přišel první Janáček, inscenace Její pastorkyně pro Covent Garden. Věc Makropulos vznikla pro berlínskou Staatsoper a je to poprvé, co se přední světový operní soubor na festivalu představí. Obsazení dominuje přední německá pěvkyně Dorothea Röschmann, české publikum potěší přítomnost Aleše Brisceina, Adama Plachetky nebo Jana Martiníka. Berlínská Věc Makropulos bude v Brně uvedena ještě v pondělí 18. listopadu.
V neděli 17. listopadu Festival Janáček Brno přivítá dalšího berlínského hosta. Hudebníky tamní Staatsoper vystřídají na jevišti Janáčkova divadla hudebníci Staatskapelle Berlin. Původně měl s renomovaným orchestrem do Brna zavítat neméně proslulý dirigent, šéf tělesa Christian Thielemann, který české publikum zaujal i na letošním Pražském jaru. Pořadatelé však ohlásili změnu a z důvodu zranění Thielemanna nahradí navracející se Jakub Hrůša. Koncert dozná i kompletní změny programu, kdy Thielemannův záměr věnovat vystoupení stému padesátému výročí narození Arnolda Schönberga uvedením autorovy tonální symfonické básně Pelléas et Mélisande v doprovodu soudobé kompozice Elysium Samyho Moussy a Druhého klavírního koncertu Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Hrůša nenaplní. Místo toho s berlínskou Staatskapelle nastuduje Císařský klavírní koncert Ludwiga van Beethovena a První Brahmsovu symfonii. V sólovém partu Beethovenova koncertu budou Berlínští dle předpokladu spolupracovat s českým klavíristou Janem Bartošem.
Berlínské večery však nebudou jediným víkendovým programem festivalu. V sobotu pořadatelé nabídnou navíc dopolední klavírní recitál Jana Jiraského, čerstvého držitele Pamětní medaile Leoše Janáčka ve Vile Stiassni, kde Jiraský uvede český program zahrnující skladby nejen Janáčka, ale také Smetany, Dvořáka, Suka a Fišera. Sobotní festivalové odpoledne zdobí vystoupení souboru Pavel Haas Quartet s klavíristou Borisem Giltburgem v Mozartově sálu Divadla Reduta s díly Suka, Haase a Dvořáka. Odlehčení slibuje jazzový koncert kvarteta Verva, které návštěvníky přivítá v Zemanově kavárně a cukrárně.
Nedělní denní festivalový program zahrnuje kromě již zmíněné dopolední reprízy scénického projektu Operního studia Konzervatoře Brno také odpolední recitál ve Vile Löw-Beer. I ten se bude věnovat výlučně české hudbě. Ve skladbách Haase, Ištvana, Martinů, Tučapského, Nováka a Janáčka se festivalovým hostům představí sopranistka Pavla Vykopalová, klarinetista Karel Dohnal a klavíristka Eliška Novotná. Společným jmenovatelem dalšího z řady festivalových recitálů bude lidová píseň.
Foto: archiv festivalu, Monika Rittershaus, archiv JAMU
Příspěvky redakce
- Hlaváč, Kusnjer, Ballý nebo Pražák získají letos ocenění Master Prix
- Jihočeské divadlo uvádí oživlý příběh Vánoc
- Mozartův Mesiáš k poslechu v Brně i se slovenskými pěvci
- Sto čtyřicet let první stálé české divadelní scény v Brně na online výstavě
- SOČR pod taktovkou Jana Kučery mimo jiné se skladbou Jana Kučery
Více z této rubriky
- Jihočeské divadlo uvádí oživlý příběh Vánoc
- Mozartův Mesiáš k poslechu v Brně i se slovenskými pěvci
- SOČR pod taktovkou Jana Kučery mimo jiné se skladbou Jana Kučery
- Praha má nové muzeum věnované Mozartovi
- Plzeňské Vánoce jazzově i s akordeony
- Vánoce v Košicích
- ČRo D-dur: Na návštěvě u hobojistky Jany Brožkové
- Adventní koncerty Nadačního fondu Magdaleny Kožené podpoří i hudebně nadané děti
- Čtvero ročních dob z Benátek a Buenos Aires se studentskými filharmoniky
- Dvojí Vánoce s Jihočeskou filharmonií