Tomáš Hanus, jeden z nejuznávanějších českých dirigentů na zahraničních pódiích, podnikne s orchestrem Velšské národní opery, jíž je šéfem, regionální turné. Na koncertech Summertime Soiree sestávajících z hudby Webera, Mozarta, Šostakoviče a Beethovena se k orchestru připojí sopranistka Rebecca Evans. Koncerty převážně v oblasti Walesu se uskuteční v rozmezí 4. a 18. července. Mezinárodně uznávaná sopranistka Rebecca Evans…
Corinne Winters a Pavel Černoch jako hvězdy české opery
„Corinne Winters vládne jasným, věcnějším, jistým, v barvě lehce potemnělým hlasem.“
„Pavel Černoch sbírá body lahodnými kantilénami, otevřenými výškami a lyrizujícím vroucným výrazem.“
„Orchestr Janáčkovy opery hrál po celý večer Tomáši Hanusovi opravdu skvěle, plasticky ve výrazu a vzorově v dynamice.“
Operní gala letošního festivalu Smetanova Litomyšl bylo krásné a mimořádně hodnotné. Corinne Winters a Pavel Černoch, jeho protagonisté, naplnili program áriemi a operními scénami tří českých a dvou dalších slovanských autorů, Orchestr Janáčkovy opery Národního divadla Brno hrál dirigentovi Tomáši Hanusovi vzorově… a navíc byl příjemný teplý večer.
Adélaïde Ferrière v intenzivní rezidenci u brněnské filharmonie
Hlubokou stopu v paměti Filharmonie Brno zanechá francouzská bicistka Adélaïde Ferrière. 17. června nabídne sólový recitál na marimbu a další bicí nástroje, poté bude 19. a 20. června sólistkou u orchestru řízeného Tomášem Hanusem. 20. června ještě navíc předá své zkušenosti mladým adeptům brněnské JAMU. Brněnská produkce následně chystá i také pořad pro děti na…
Beethovenova Óda na radost jako oslava i memento
Připomínku osmdesátého výročí konce druhé světové války doprovodila na Pražském hradě klasická hudba. Devátou symfonii Ludwiga van Beethovena s Ódou na radost se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a Pražským filharmonickým sborem dirigoval Tomáš Hanus. Beethovenova Devátá symfonie, která je hymnou Evropské unie, je díky textu Schillerovy Ódy na radost, zhudebněné v poslední větě,…
Na Pražském hradě zazní v Den vítězství Beethovenova Devátá
Hudební rozměr dá oslavám osmdesátého výročí konce druhé světové války pořádaným v Den vítězství, tedy 8. května, pod hlavičkou Pražského hradu slavnostní koncert ve Španělském sále. Jeho součástí bude od osmé hodiny večerní provedení Symfonie č. 9 d moll Ludwiga van Beethovena. Oficiální program prezidenta republiky Petra Pavla při příležitosti osmdesátého…
Hanusův Peter Grimes s Velšany
Cardiff, Southampton, Birmingham, Milton Keynes a Plymouth, to jsou destinace, které se mezi 5. dubnem a 7. červnem stanou svědky nové inscenace Brittenovy opery Peter Grimes Velšské národní opery připravené jejím hudebním ředitelem Tomášem Hanusem. Pěvecké obsazení nabídne jména jako Nicky Spence, Sally Matthews nebo dame Sarah Connolly. Český dirigent Tomáš Hanus,…
Člověk je tím, čím se sám učiní. Plány na příští sezónu jsou známé i v Mnichově
Pod sarterovským mottem a s leitmotivem upomínajícím na dalekosáhlou odpovědnost každého jednotlivce za utváření vlastního bytí a existence nabyla jasných kontur i příští sezóna v Bavorské státní opeře. Tento princip existencialismu má charakterizovat sedm oper, které budou příštími mnichovskými premiérami. Bavorský operní dům sází v nové sezóně na mladé pěvecké talenty a do orchestřiště opery se vrátí…
Věc Makropulos se vrací do Skotské opery
Koprodukční inscenace Janáčkovy opery Věc Makropulos nominovaná na cenu Southbank Sky Arts Award 2022 se vrací na jeviště Skotské opery. V Královském divadle v Glasgow bude uvedena 15., 19. a 22. února a návazně 27. února a 1. března v edinburském divadle, vždy od čtvrt na osm večer. Představení vytvořené ve spolupráci s Velšskou národní operou, kde…
Moderní Rusalka zpátky v Berlíně Pod lipami, nová Rusalka v Marseille
Berlínská Státní opera vrací na pořad dne před rokem premiérovanou inscenaci Dvořákovy neslavnější opery Rusalka. Pětice repríz se uskuteční mezi 9. a 27. únorem. Z českého pohledu je zajímavý interpretační příspěvek mezinárodně zejména v opeře etablovaného dirigenta Tomáše Hanuse, pro něhož se jedná o debut v Opeře Pod lipami. Na kontroverzní inscenaci se aktuálně nepodílí Pavel…
Sharon Kam: Hudební interpretace je jak recitace básní. Mým hlasem je ale klarinet
„Vždy si dávám záležet na energickém a hluboce procítěném projevu:“
„Hudebník nesmí zapomínat, že skladatel a jeho skladba je vždy důležitější než umělcovo ego.“
„Je zajímavé, že současný trend interpretace v různých zemích světa je hrát díla rychleji.“
Světově proslulá izraelsko-německá klarinetistka Sharon Kam, vítězka mnichovské hudební soutěže ARD a dvojnásobná držitelka prestižní německé ceny Echo Klassik v kategorii Instrumentalista roku (1998 a 2006) už třicet let žije v Hannoveru. Na tamní Vysoké škole hudby, divadla a médií působí pedagogicky třetím rokem. Vedle výuky studentů, kterým ráda předává své bohaté zkušenosti, je stále zcela mimořádnou sólistkou i komorní hráčkou na koncertních pódiích.
‚Čtyřbarevný ohňostroj.‘ Klavírní gala českého mládí v Rudolfinu
Pražští symfonikové přivítají advent romantickým programem. Pod vedením dirigentského hosta Tomáše Hanuse zahrají 4. a 5. prosince ve Smetanově síni Obecního domu Symfonii č. 4 Roberta Schumanna, Weberův Klarinetový koncert se sólistkou Sharon Kam, předehru k opeře Tristan a Isolda Richarda Wagnera a slavnou závěrečnou scénu Isoldiny smrti z lásky. A v rámci cyklu Světová klavírní…
Tomáš Hanus hlavním hostujícím dirigentem Islandských symfoniků
Český dirigent Tomáš Hanus se na podzim příštího roku ujme pozice hlavního hostujícího dirigenta Islandského symfonického orchestru, kde bude působit v sezónách 2025/2026 a 2026/2027. Během každé sezóny bude orchestr dirigovat na dvou koncertech v Eldborgu. „Tento orchestr je tak výjimečnou skupinou talentovaných lidí, kteří skutečně spojují své vysoké dovednosti a odborné znalosti s vášní…
Stuttgartská Salome v hudebním pojetí Tomáše Hanuse
V rozmezí 13. října a 16. listopadu český dirigent Tomáš Hanus diriguje ve Stuttgartské státní opeře. Podílí se tam na inscenaci Salome, opery Richarda Strausse, kterého si veřejnost připomíná 160. výročím narození. Režie stuttgartské produkce je v rukou Kirilla Serebrennikova, scénu vytvořil Pierre Jorge Gonzalez. Tomáš Hanus si v rámci zmíněného intervalu 17.…
Pohledem Petra Vebera (55)
Dirigentské prázdniny? Třeba i bez taktovky, ale bez partitur nikoli
„S manželkou stihl zdolat i jednu z nejvyšších velšských hor. Její nadmořská výška není podle jeho slov až tak zajímavá, ale převýšení dá docela zabrat.“
„Po dlouhých letech jsem měl tento rok konečně skutečnou dvoutýdenní dovolenou v jižních krajích.“
„Nejdůležitější je být konečně doma a neslyšet od dětí: Kam zase jdeš?“
Tuzemští dirigenti vesměs o prázdninách dokáží, alespoň po omezenou dobu, odpočívat, ale partitury, někteří spolu s knihami na čtení, s sebou na dovolenou většinou stejně vozí. Tucet oslovených se v anketě portálu KlasikaPlus.cz shoduje, že doba dovolených bývá kombinací rodinného programu a práce. I v létě je třeba se na něco připravovat, nebo je to vhodná doba k rozšiřování rozhledu. Začátek blížící se nové sezóny bývá podle jejich vyjádření dost hutný. A připravit si novou skladbu, neřku-li operu, není nic snadného. A tak toho odpočinku rozhodně nebývají celé dva prázdninové měsíce, ale jen nějaký ten týden, v ojedinělých případech si pro relax možná uhájí až jeden měsíc.
Wales si pětkrát poslechne předehru k ‚Prodance‘. I díky Tomáši Hanusovi
Hudební ředitel Velšské národní opery Tomáš Hanus se s tamním hudebním tělesem vydává na turné, jež se uskuteční v rozmezí 4. a 21. července. Jednou si umělci ‚odskočí‘ i mimo Wales do anglického Southamptonu. Turné o šesti zastávkách bude střídat dvě varianty: Jedna zahrnuje Beethovenův Houslový koncert v interpretaci Davida Adamse (koncertní mistr orchestru), druhá Mozartův…
Koncertní Dalibor v košické opeře vzdal poctu Bedřichu Smetanovi
„Těleso reagovalo citlivě a pružně, zvuk byl kompaktní.“
„Peter Berger je ideálním představitelem Dalibora.“
„Eliška Weissová dala Miladě nejen vznosnost a démoničnost, ale především objemný a barevný dramatický soprán.“
Soubor opery Národního divadla Košice uvedl v sobotu 22. června na scéně historické budovy operu Dalibor Bedřicha Smetany. Uvedla ho jako exkluzivní projekt v koncertním provedení, a to nejen ke dvoustému výročí narození skladatele, ale i ke stému výročí založení košického divadla. Na provedení se podíleli jak hostující umělci, tak domácí pěvci, sbor i orchestr. Výjimečná událost získala pozornost nejen domácího publika, ale i návštěvníků ze zahraničí. Ti všichni účinkující odměnili nadšenými ovacemi.
Třetí týden Smetanovy Litomyšle
Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…
Opera Národního divadla Košice oslaví Rok české hudby koncertním Daliborem
Rok české hudby, na který letos připadá dvousté výročí narození Bedřicha Smetany, zakladatele české národní hudby, oslaví také Opera Národního divadla Košice. V sobotu 22. června uvede jako svou poslední premiéru v sezoně 2023/2024 koncertní provedení jeho opery Dalibor. Operu Dalibor napsal Smetana u příležitosti položení základního kamene Národního divadla v Praze v roce 1868…
AudioPlus | Jiří Habart: Debut na Pražském jaru může otevřít dveře
Debut Pražského jara patří letos na festivalu Jiřímu Habartovi. Dvaatřicetiletý umělec je dirigentem operního souboru Národního divadla moravskoslezského v Ostravě a zůstává mu věrný. Vedle dalších úkolů tam diriguje čtyři ze Smetanových osmi oper. Jako člověku vyrůstajícímu v Litomyšli, skladatelově rodišti, se mu Smetana podle jeho slov diriguje úplně sám… Jiří Habart se…
Nová Rusalka i ve Vídni
Nejen v Brně připravují Rusalku. Obnovené zpracování Dvořákova díla se chystá i ve Vídeňské státní opeře. A s nápadně českým hudebním vkladem. Prince tam zpívá Pavel Černoch, Cizí kněžnu Eliška Weissová a celý soubor hudebně řídí Tomáš Hanus. První uvedení připadá na datum 31. března. Nejbližší reprízy jsou pak 2. a 4. dubna. Vídeňská inscenace,…
Smetanova hudba napříč Českými centry
V letošním roce slaví tuzemsko Rok české hudby a dvousté výročí narození Bedřicha Smetany. Česká centra, zastoupená v osmadvaceti městech na čtyřech kontinentech, proto pro své publikum připravila pestrou hudební nabídku. Nejbližší akce Koncert Hudba bez hranic s ukrajinským dirigentem Viktorem Ploskinou se uskuteční 27. března pod hlavičkou sofijského Českého centra v bulharském…
Csilla Boross: Janáčkova opera je místem mého uměleckého zrození
„Milada je heroina, která má nádherné zpívání.“
„A víte, že je to moje první role v češtině? Ale je to taková podivná čeština.“
„V Melbournské opeře jsem byla Amelií z Verdiho Maškarního plesu, za ni jsem v roce 2014 získala prestižní cenu Green Room Award.“
Csilla Boross je maďarská sopranistka, kterou ocenilo české operní publikum zejména v roce 2009, kdy ji vidělo jako Čo-Čo-San v Pucciniho opeře Madama Butterfly v Janáčkově divadle. Za ztvárnění této postavy dostala v roce 2010 Cenu Thálie; následně se jí otevřely dveře na světová jeviště. Nyní se vrací na brněnskou scénu k souboru Janáčkovy opery jako Milada ve Smetanově opeře Dalibor.
Tomáš Hanus v Brně aneb Světový Smetana
„Málokdo asi zpochybní Hanusův zásadní podíl na tom, že inscenací Dalibora nejde o povinný hold klasikovi, ale o vydařený pokus upozornit na to, že stojí za to se Smetanou zabývat.“
„Na jevišti režisér Pountney zpřítomnil téměř ´tristanovskou´ lásku až za hrob i praktiky prohnilého režimu a silně otevřel otázku, kdo je padouch a kdo hrdina – a jestli lze být obojím současně.“
„Tomasz Konieczny přinesl do interpretační tradice postavy krále Vladislava nejvíc nového: obdařil ho hlasem, který nezapře jeho velké wagnerovské kreace na světových pódiích.“
Druhý únorový večer patřil v brněnském Národním divadle premiéře Smetanova Dalibora – a na Moravě tak za přítomnosti předsedy vlády oficiálně začal Rok české hudby opravdu impozantně. Koprodukce s Velšskou národní operou přinesla v režii Davida Pountneyho odvážný, podnětný, provokativní…
Dalibor v Brně. Inscenátoři slibují tradicí nezatížené pojetí
V Janáčkově divadle bude uveden Dalibor Bedřicha Smetany. Po téměř třiceti letech. Tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční 2. února. První repríza je v plánu o dva dny později. Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův…
Jakub Klecker: Základem mé práce je pevný časový plán a přesná umělecká představa
„Každou operní inscenaci připravujeme ve dvojím dirigentském obsazení. Je vždy výhodou mít k sobě kolegu, na kterého je člověk zvyklý. Vědět, co můžeme jeden od druhého očekávat.“
„Každá repríza opery je vždy svým způsobem novou premiérou. Takový adrenalin na symfonickém koncertě nezažijete.“
„Na léta strávená v Kantiléně se nedá zapomenout. Tyto okamžiky mi jasně nasměrovaly cestu uměleckého i osobnostního růstu.“
Jakub Klecker patří ke střední generaci dirigentů a sbormistrů, kteří se dokáží energicky prosazovat. Působí stabilně v Janáčkově opeře Národního divadla Brno, pravidelně hostuje v opeře Národního divadla moravskoslezského a diriguje tuzemské symfonické orchestry. V současné době má za sebou dvě stěžejní premiéry českých oper, v Brně nastudoval a provedl Dvořákova Jakobína, v Ostravě obnovenou premiéru Smetanova Tajemství…
Freddie De Tommaso na Smetanově Litomyšli v českém debutu
Národní festival Smetanova Litomyšl, který bude ústředním místem oslav dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, uvede u příležitosti jubilea svého nejslavnějšího rodáka všechny jeho opery. Stane se tak poprvé v jednom ročníku v téměř osmdesátileté historii festivalu. Dalším z dramaturgických vrcholů 66. ročníku je galakoncert britsko-italského tenoristy Freddieho De Tommasa. Zpěvák je mnohdy považován za…
Pavla Vykopalová: Dvořákova hudba je mému srdci nejblíž
„Antonín Dvořák je bezvýhradně mým nejoblíbenějším autorem.“
„Je potřeba oslovovat mladé publikum a už od toho nejmenšího, předškolního věku; dělat pro ně samostatné projekty na špičkové úrovni – děti jsou velmi vnímavé a vycítí hned jakoukoli faleš.“
„Cena Thálie to pro mne znamenala především utvrzení, že jdu správnou životní cestou a že moje práce má smysl.“
Pavla Vykopalová je pevným pilířem souboru Janáčkovy opery v Brně. Její interpretace mladodramatických sopránových rolí je vždy naplněna vroucností a opravdovostí prožitku a její charakteristická sladká barva hlasu je nezaměnitelná. V současné době se připravuje spolu se souborem na 8. října na premiéru opery Jakobín Antonína Dvořáka, ve které studuje roli Julie.
Slavnostní úvod sezony Národního divadla Brno. Baletní soubor čeká výjimečná událost
Piazzetta před Janáčkovým divadlem 7. září v osmnáct hodin ožije ke slavnostnímu zahájení sezony 2023/2024. Pro open-air koncert jsou nachystány ukázky z připravovaných premiér, jako je například Jakobín, i ohlédnutí za minulými úspěchy, jako byly hry Veselá vdova, Nápoj lásky či La bohéme v podání sólistů opery Jany Šrejma Kačírkové, Pavly Vykopalové, Romana Hozy…
Rusalka v Teatro alla Scala jako pohádka pro dospělé
„Nápad na zařazení Rusalky do repertoáru prestižní italské operní scény měl sám její ředitel Dominique Meyer, který to zdůvodnil velmi originálně.“
„Zkušenost režisérky Emmu Dante se světem filmu se projevila velmi silně v tom, že dopřála inscenaci dlouhé ´záběry´.“
„Vášnivé a přitom svrchovaně distingované hudební nastudování Tomáše Hanuse, které působilo zdánlivě zcela samozřejmě, ale bylo za ním obrovské množství detailní práce.“
V milánské La Scale se poprvé v historii tohoto divadla hrála Dvořákova opera Rusalka. Za hudebním nastudováním stál Tomáš Hanus, vizuální a dramatická podoba byla dílem režisérky Emmy Dante a jejího manžela, scénografa Carmine Maringoliho. Od 6. června se po premiéře během dalších šestnácti dnů uskutečnilo ještě pět představení. O tom posledním v řadě píše muzikolog Aleš Březina. Derniéra byla vyprodána do posledního místa a publikum, ve kterém se mísili Italové se zahraničními návštěvníky, dávalo podle jeho svědectví bouřlivě najevo nadšení; po každé pauze vítalo orchestr a zejména dirigenta, kterého si jednoznačně zamilovalo.
Tomáš Hanus: V Rusalce slyšíme něhu přetavenou v hudbu
„Jako dirigent vždy vedu s režisérem dialog, aby dění na jevišti bylo co nejvíce v jednotě s hudbou. A paní režisérka měla a má o tento dialog upřímný zájem.“
„Tato hudba mluví o lásce i o propastech lidského nitra.“
„Moje úspěchy mě nedojímají, to spíše krása hudby, nebo záře dětských očí či opravdová láska.“
V úterní premiéře 6. června 2023 a během dalších šestnácti dnů ještě pětkrát pozdvihne dirigent Tomáš Hanus taktovku v ikonické milánské La Scale. A kromě toho, že překročí další z milníků ve své kariéře, se bude významně podílet na historickém předělu. Nejznámější opera Antonína Dvořáka, Rusalka, tam zazní poprvé. Ač neskutečně vytížen, poskytl v předvečer této události portálu KlasikaPlus.cz exkluzivní rozhovor.