KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zefka, Janíček a klavír aneb Bezkonkurenčně nejlepší Zápisník zmizelého

„Naprosto uvěřitelně, na dřeň prožitě, v průsečíku realismu a divadelní stylizace, bez náznaku koncertních klišé.“ „Výsledkem bylo provedení díla neslýchaně poutavým způsobem, vzorovým, nedostižným.“ „V případě obou pěvců i pianisty komplexní umělecký výkon, který momentálně nemá v tomto díle konkurenci.“ Mimořádně intenzivní hodina, která zůstane v paměti na hodně dlouho, asi navždy… S takovým pocitem se…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVĚ DVOJICE VSTUPENEK:
Janáček Brno 17.11. s Adamem Plachetkou

Program koncertu 17. listopadu přivede do Brna špičkové interprety a nabídne lákavý program. Jako sólista vystoupí barytonista Adam Plachetka a spolu s ním Orchestr Velšské národní opery, který povede její hudební ředitel Tomáš Hanus, rodák z Brna. Spoluúčinkovat bude Ústřední hudba Armády ČR. Koncert se koná v Janáčkově divadle od 19 hodin. Zazní Čtyři mořská…

Číst dál…

Pražské jaro 2023 s dirigenty Eschenbachem, Hanusem, Netopilem, Adamsem, Mäkeläm, Hardingem… a Jelínkovou

„Po letech zazní Beethovenova Devátá s Ódou na radost, ale nestane se z toho nová tradice.“ „Česká filharmonie vystoupí se dvěma pražskými debutanty. Jsou jimi šestadvacetiletý dirigent Klaus Mäkelä a americký skladatel a dirigent John Adams.“ „Koncert nazvaný již tradičně Debut Pražského jara představí mladou dirigentku Alenu Jelínkovou.“ Láska a hudba jako podtitul a stopy české…

Číst dál…

Pražské jaro 2023 zahájí Tomáš Hanus s orchestrem Velšské národní opery

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zveřejní ve středu 9. listopadu program osmasedmdesátého ročníku. Už nyní jsou ale známé některé novinky. V našem RozhovoruPlus ze září tohoto roku dirigent Tomáš Hanus prozradil, že to bude právě on, kdo s orchestrem Velšské národní opery festival zahájí. Už teď na podzim účinkují také na festivalu Janáček Brno, a to 17. listopadu na…

Číst dál…

Eliška Weissová: Vídeň mne potěšila přátelským přijetím a pohodou při práci

„Ve Vídni jsem našla přátelskou a naprosto pohodovou pracovní atmosféru. Jistě k tomu přispěl i dirigent Tomáš Hanus.“ „Mám za sebou postavy, jako je například Milada, Libuše, Turandot, Ortruda, Abigail, stále víc se posunuji k dramatickému sopránu, kde se cítím nejkomfortněji.“ „Jsem na volné noze. Mohu alespoň působit v projektech v různých divadlech, Prahou, kde žiji,…

Číst dál…

Festival Janáček Brno 2022 zahájí inscenace Z mrtvého domu / Glagolská mše

Osmý ročník mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno se bude konat ve dnech 2. až 20. listopadu. Slavnostní zahájení festivalu už tradičně patří souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Stejně jako v minulých ročnících půjde i v tomto případě o mimořádný projekt, který spojí v průběhu jednoho večera poprvé dvě Janáčkova vrcholná díla: operu…

Číst dál…

Ve Státní opeře ve Vídni excelovala Janáčkova Jenůfa s českými umělci

„Bylo to ukázkové provedení Janáčkovy hudby, které strhávalo publikum, které po představení vybuchovalo v nadšené emotivní ovace.“ „Hudební proud byl hutný a barevný a pečlivě propracovaný, hudební plochy reagovaly dynamicky na emocionální projevy pěvců a tvořily komplexní celek.“ „Do představení vstoupil náhle a neplánovaně záskok za onemocnělého Michaela Laurenze, který byl obsazen do role Števy.…

Číst dál…

Orchestry hrají dětem

„Asi nejrozsáhlejší síť edukačních programů pro děti a mládež má Česká filharmonie, která se hudebnímu vzdělávání dětských posluchačů věnuje už po neuvěřitelné jedno celé století.“

„Obdivuhodně dlouhou tradici výchovných koncertů drží také Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Ten začal s edukačními koncerty přibližně kolem roku 1947.“

„Nejmladším z těchto tří orchestrů je PKF – Prague Philharmonia. Ani ta nezapomíná na své dětské posluchače a cykly koncertů pro rodiče s dětmi vytváří souvisle už od roku 1999.“

Tradice vzdělávacích koncertů, vedených významnými orchestry, je v naší zemi velice silná a její kořeny sahají až do časů první republiky. Přední české orchestry tuto tradici zachovávají dodnes a patří jim za to veliký dík. Hudba je jedním z nejstarších kulturních dědictví lidstva a přivádět děti k lásce k hudbě je jedním z nejdůležitějších uměleckých poslání. Výchova nové generace posluchačů vážné hudby začíná už od útlého dětství a je prakticky nezbytnou součástí zachování klasické hudby jako „živého umění“. Trojice nejvýznamnějších orchestrů se sídlem v Praze – Česká filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK nebo PKF – Prague Philharmonia mají proto kromě klasických koncertních řad také speciální cykly věnované právě dětem. V rubrice MladíPlus se těmto pražským vzdělávacím koncertním řadám budeme pravidelně blíže věnovat. Můžete se těšit na recenze vybraných koncertů nebo například na rozhovory s tvůrci edukačních programů.

Číst dál…

Životní úspěch Elišky Weissové ve Vídni k vidění na webu

Včerejší představení Janáčkovy Jenůfy ve Vídeňské státní opeře je ještě po dva dny k vidění zde. Vedle Asmik Grigorian, Davida Butta Philipa a Michaela Laurenze kralovala v roli Kostelničky naše dramatická sopranistka Eliška Weissová. Orchestr vedl Tomáš Hanus. Ke zhlédnutí záznamu stačí obyčejná registrace přes e-mail a je zdarma. Reakci na premiéru Weissové, která…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Včera se ve Vídni zrodila hvězda

„Pan profesor Tuček mi pošeptal: Na tu jednou budeme jezdit do Vídně!“

„Eliška okamžitě sedla na vlak a přijela předzpívat. Nabídku dostala už po první árii: Vy jste naše Kostelnička!“

„Už o první pauze bylo znát, že jsou Vídeňáci překvapeni výkonem neznámé pěvkyně. A o druhé pauze už bylo jasné, kdo je hvězdou večera.“

Vídeňská státní opera v neděli vrátila na jeviště letitou, nicméně stále stejně působivou inscenaci Janáčkovy opery Její pastorkyňa v režii Davida Pountneyho. Pod taktovkou Seijiho Ozawy měla inscenace premiéru v roce 2002 jako koprodukce s Janáčkovou operou Národního divadla Brno. Tenkrát se ve Vídni zpívalo ještě v němčině a roli Kostelničky si na dlouhých devět let doslova přivlastnila fenomenální Agnes Baltsa, miláček vídeňského publika. Současné provedení už zní v češtině…

Číst dál…

Eliška Weissová v říjnu debutuje ve Vídeňské státní opeře s Janáčkem

Sopranistka Eliška Weissová v říjnu vystoupí ve Vídeňské státní opeře v pěti obnovených představeních v Janáčkově opeře Její pastorkyňa (Jenůfa), a to pod hudebním vedením Tomáše Hanuse, v režii Davida Pountneyho, na scéně Roberta Israela. Stane se tak na základě jejího úspěšného předzpívání, které se konalo v úterý 13. září. První představení odzpívá a odehraje 9. října.…

Číst dál…

Festival Janáček Brno v listopadu s pěti operami a řadou koncertů

„Festival otevře premiéra nové inscenace propojující drama Z mrtvého domu s prvním scénickým uchopením Glagolské mše.“ „Quo vadis, monumentální dílo Felikse Nowowiejského, zazní v Brně 19. listopadu vůbec poprvé.“ „Pozornost budí v programu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou.“ Pět operních inscenací, čtyři mimořádné symfonické koncerty, patnáct komorních programů…

Číst dál…

Günther Groissböck: Na Beethovenově hudbě se mi líbí pocit osvobození od strachu

„Když jsem zpíval Vodníka v Rakousku, hrál Orchestr Vídeňské státní opery krásně a s jasem. Nádherná byla zvuková estetika tělesa. Orchestr Národního divadla v Praze Rusalku interpretuje se samozřejmostí. Hudebníci znají dílo lépe a operu mají ve své krvi.“ „Mám rád melodii češtiny, která je někdy i taneční. Jazyk je mi sympatický a líbí se mi.“…

Číst dál…

Tomáš Hanus nastuduje Rusalku v milánské La Scale

Dvořákova Rusalka je sice jednou z českých oper hraných i v cizině, ale v milánské La Scale uvedena dosud nebyla. Změní to inscenace, jejíž premiéra je ohlášena na 6. června 2023. Projekt bude ve slavném divadle debutem pro dirigenta Tomáše Hanuse, hudebního ředitele Velšské národní opery v Cardiffu. Poprvé se na této scéně objeví i sopranistka…

Číst dál…

Tomáš Hanus: Rodinu a práci považuji za rovnocenné součásti života, ale práce nestojí nad rodinou

„V Británii je nutné pracovat velmi efektivně, podmínkou je, že se umělci připravují doma a na zkoušce už se dává dílo dohromady po stránce umělecké.“ „Vadí mi, když režisér neumí řemeslo a kompenzuje to snahou šokovat, vymyslí na operu nový příběh, nectí přitom hudební strukturu a klidně kvůli jevištnímu ztvárnění škrtne kus podstatného…

Číst dál…

Eliška Weissová: Vždy mě lákaly role dramatických žen

„Wagner mě nasměroval k rozhodnutí, že změním obor, ovšem byl v tom ještě jeden rozhodující moment, a to, když mi Katharina Wagner nabídla, abych pro příští produkci v ND nastudovala roli Pucciniho Turandot.“ „Dlouho jsem čekala například na svůj debut v Kostelničce v Národním divadle.“ „Já jsem covidovou dobu využila a s mým korepetitorem Markem Pinzowem studovala…

Číst dál…

Alexander Liebreich: Mým nejoblíbenějším autorem z českých zemí je Janáček

„Máme s rozhlasem plány hned na příští sezónu a samozřejmě také budu zpátky v České republice s Filharmonií Brno.“ „Když byli Mahler, Brahms i Strauss na úpatí hor, tak je vnímali jako něco, co přesahuje lidské bytí, něco, čeho můžete být součástí, ale co je větší než vy.“ „Jako svého nejoblíbenějšího autora z českých zemí mám…

Číst dál…

Michael Tilson Thomas poprvé s Českou filharmonií od středy do pátku

Americký dirigent Michael Tilson Thomas, který se Sanfranciským symfonickým orchestrem v uplynulých třech dekádách navštívil Prahu sedmkrát, bude poprvé řídit Českou filharmonii. Na koncertech od středy 8. do pátku 10. června bude dirigovat Symfonii C dur Franze Schuberta a suitu z baletu Apalačské jaro Aarona Coplanda, kterou první český orchestr nastuduje teprve potřetí…

Číst dál…

Marek Prášil bez kouzel a okázalostí, muzikálně a skromně

„Dostal k dispozici těleso PKF-Prague Philharmonia, které se v dané čtveřici komorních orchestrálních skladeb cítilo evidentně velmi dobře.“ „Marek Prášil inicioval podrobné, mírné, téměř neznatelné, a přece rozhodující agogicko-dynamické proměny a odstíny.“ „Folklorem značně nasáklá kompozice vrcholí divokou ´cikánskou´ větou, ve které se blýskla houslistka Romana Špačková.“ Debutant Pražského jara Marek Prášil není žádným…

Číst dál…

Jako by sem smrt načuhovala. Janáček v Ženevě až na dřeň

„Tomáš Hanus v Janáčkově hudbě zdůraznil kontrastnost, krajnosti mezi emocemi, aniž by se nechtěně dostal k extrémním výrazovým polohám.“ „Výrazným znakem inscenace, ve zřejmé shodě režisérky a dirigenta, bylo několik dramaturgicky odvážných zastavení hudby.“ „Úplný konec opery Tatjana Gürbaca ztvárnila jedinečně, příjemně mimo obvykle využitá řešení a klišé.“ Ženevské operní divadlo letos na jaře…

Číst dál…

Marek Prášil: V Ostravě mám hluboce zapuštěné kořeny

„Ono se to moc neví, ale Jihočeská filharmonie je první český orchestr, kde hrají, až na pár výjimek, všichni z tabletů.“ „Hudba se dá dělat dobře na různých místech a s různými lidmi.“ „Snažím se stále pomáhat, ať už v oblasti zdravotnických asistencí, při mimořádných událostech, zkrátka kde je třeba.“ Debutant Pražského jara. Jeden…

Číst dál…

Tomáš Hanus diriguje Jenůfu v Ženevě

„Všichni sólisté jsou i skvělými herci, velmi hluboce uchopili své postavy.“ „Dělám vše pro to, aby to fungovalo pro toho kterého zpěváka, pro konkrétní jevištní akci.“ „Ženevská inscenace je symbolická, vyjadřuje více smysl příběhu. Ta cardiffská inscenace je úplně jiná, realistická.“ Ve Velkém divadle v Ženevě má dnes večer premiéru nová inscenace…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (43)
A Life in Pictures – Život v obrazech III. Dirigent a přátelství

„Dirigent má nejvyšší možný podíl jak autorovu zakódovanou informaci v notách interpretovat: přesvědčit o ní interprety, motivovat je, strhnout… a přesvědčit i posluchače, že taková byla autorova představa.“ „Lze očekávat, že tak velcí komunikátoři, jakými jsou dirigenti, budou typicky obklopeni kruhem přátel?“ „Jiří nahlížel na svou profesi jako na samotářskou.“ V roce pátého výročí…

Číst dál…

Opera v Brně v sezóně 2022/2023 s Janáčkem i Lehárem

„Po delší době se na jeviště Janáčkova divadla vrátí i velká opereta se vší parádou, která k ní patří.“ „V programu festivalu Janáček Brno 2022 se sejde česká dirigentská špička střední generace – Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović.“ „Zahájení bude patřit výjimečnému projektu – scénickému uvedení Janáčkovy Glagolské mše…

Číst dál…

Tomáš Hanus uvedl ve Velšské národní opeře Janáčkovu Jenůfu

Velšská národní opera v Cardiffu hraje od soboty Janáčkovu Její pastorkyni, ve světě uváděnou jako Jenůfa. Za obnovenou, dvě desetiletí starou inscenací stojí teď nově jako dirigent tamní hudební ředitel Tomáš Hanus a režisérka Eloise Lally. Titulní roli zpívá sopranistka Elizabeth Llewellyn. Je známá zejména z Verdiho a Pucciniho hudebních dramat, ale z newyorské Metropolitní…

Číst dál…

Jiří Rožeň a jeho debut u Slovenské filharmonie

„Šostakovičova Slávnostná predohra je brilantné orchestrálne dielo, no oslavuje kult falošnej revolučnej pozitivity.“ „Talentovaný Jiří Rožeň sa snažil, no hrať Čajkovského symfónie, aj tie rané, s jedenástimi prímami je pod hranicou únosnosti.“ „Pri počúvaní Prokofievovho koncertu sa pamätníkovi v mysli vybaví interpretačné majstrovstvo klaviristov Petra Toperczera a Mariana Lapšanského.“ Abonentný cyklus Slovenskej filharmónie…

Číst dál…

Alexander Goldscheider: Jiří Bělohlávek (34)
Moje pedagogika

„Na Akademii jsem působil celkem patnáct let. Pedagogická činnost pro mne byla ohromně obohacující, měl jsem to štěstí, že jsem učil velmi zajímavé, dychtivé studenty.“ „Zažil jsem celou řadu zajímavých typů, po Tomáši Hanusovi v Brně to byl v Praze především mimořádně talentovaný i průbojný Jakub Hrůša.“ „Klíčovým momentem bylo vybojovat dostatek financí,…

Číst dál…

Festival Janáček Brno 2022

„Zahájení bude patřit scénickému uvedení Janáčkovy Glagolské mše společně s jeho operou Z mrtvého domu.“ „Zazní duchovní kantáta Quo Vadis Felikse Nowowiejského, kterou chtěl už v roce 1910 v Brně uvést Leoš Janáček.“ „Zazní i dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.“ Osmý ročník festivalu Janáček Brno se uskuteční od 2. do 22.…

Číst dál…

Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín slaví 75 let. Online

V úterý 30. dubna 1946 poprvé rozezněly sál zlínského Velkého kina tóny v podání nově založeného Symfonického orchestru národního podniku Baťa. Současná Filharmonie Bohuslava Martinů tak rozdává hudbou radost svým posluchačům už dlouhých pětasedmdesát let. V předvečer tohoto výročí, tedy ve čtvrtek 29. dubna v 19 hodin, pořádá orchestr Narozeninový online e-koncert. Stejně…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (35)
Pomníky

„Krutostí stejného osudu nemohl Jiří Bělohlávek svou misi u České filharmonie ani podruhé přirozeně završit a naplnit.“

„Fibich by mohl mít pomník na Žofíně, ale nemá, Suk asi u Rudolfina, ale tam je obsazeno, Foerster na náměstíčku za svatým Vojtěchem, nikoho to ovšem nenapadne, a Kovařovic a Ostrčil u Národního divadla, ale tam není nikde místo.“

„Myslíte, že by někdo někdy ještě chtěl někde postavit pomník? Třeba Rafaelu Kubelíkovi…? Nebo Jiřímu Bělohlávkovi…?“

Před několika dny by bývalo bylo Jiřímu Bělohlávkovi pětasedmdesát, kdyby tady ovšem už skoro čtyři roky nechyběl. Snad jen doba starostí kolem koronaviru způsobila, že jsme vcelku zběžně tím datem prošli, protože jsme ani neměli možnost hlubšího vzpomínání, třeba při nějakém pěkném koncertě dedikovaném jeho památce. Ale není vyloučeno, že virus za to takhle jednoduše nemůže. Možná je už opravdu jiná doba…

Číst dál…