Jakub Hrůša znovu spojí síly s Českou filharmonií a tentokrát rovněž její dcerou Českou studentskou filharmonií. Trojice abonentních koncertů s hudbou Nikolaje Rimského-Korsakova a Josefa Suka se uskuteční ve dnech 30. dubna až 2. května, přičemž podílí se také Pražský filharmonický sbor a trojice sólistů. Hlavní hostující dirigent Jakub Hrůša se s Českou studentskou filharmonií setkal…
Květná neděle s pašijemi podle Arvo Pärta
„Dojem z večera byl silný, ještě den nato se mi Pärtova hudba vrací se svou trýznivou neodbytností.“
„Interpretace všech zpěváků byla citlivá a nestrhávala přílišnou pozornost k jejich výkonům.“
„Závěrečné ‚amen‘ vyletělo vzhůru, dotklo se klenby a posluchači začali tleskat možná až příliš brzy.“
Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno, byl zahájen na Květnou neděli provedením Janových pašijí estonského skladatele Arvo Pärta. Brněnská premiéra slavného díla s plným názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem jednoho z nejhranějších současných skladatelů vůbec se odehrála v kostele sv. Jakuba na Jakubském náměstí v centru Brna. Sólové pěvecké party, sbor Martinů Voices a komorní uskupení hudebních nástrojů řídil Lukáš Vasilek.
‚Foersterovky‘ přivítají jaro v Sále Martinů s Martinů
Tradiční Jarní koncert Foerstrova komorního pěveckého sdružení se odehraje v neděli 6. dubna od šesté hodiny večerní v Sále Martinů na pražské HAMU. Letos padesátiletý ženský sbor vedený Jaroslavem Brychem provede kantátu Otvírání studánek od Bohuslava Martinů a další převážně české sborové skladby. Pěveckým hostem bude barytonista Jiří Brückler. První letošní vystoupení Foerstrova…
Potěšení z mladého Werthera
„Celá scéna vychází z Grotowského pojetí divadla a provedena je v jednoduché abstrakci pouze s minimem rekvizit.“
„Za zásadní pro inscenaci považuji hudební vklad dirigenta Sébastiena Roulanda.“
„Národnímu divadlu se podařilo téměř výhradně z vlastních zdrojů dát dohromady obsazení, které si s problematikou operní francouzštiny poradilo, a ještě bylo co poslouchat.“
Naše první scéna uvedla 13. března v historické budově obnovenou premiéru opery Werther francouzského skladatele Julese Masseneta. Ta je spolu s Manon skladatelovým nejznámějším operním dílem a právem získává na oblibě i u nás. Národnímu divadlu se podařilo úspěšně „oprášit“ inscenaci Willyho Deckera z roku 1996, kdy byla poprvé uvedena v Amsterdamu, načež ji převzalo několik dalších operních scén. Ozdobou pražské inscenace je hra orchestru pod vedením Sébastiena Roulanda, svých partů se skvěle ujali i sólisté Opery Národního divadla.
Vynikající! Zřejmý úspěch brněnské Manon Lescaut
„Orchestr pod vedením dirigenta Ondreje Olose zněl plně a barevně, dařilo se všem nástrojovým skupinám, a to jak intonačně, tak v souhře.“
„Režie se ujal Štěpán Pácl, režisér Činohry Národního divadla Brno, pro kterého to byla první operní zkušenost.“
„Jana Šrejma Kačírková byla herecky přesvědčivá a pěvecky suverénní.“
Janáčkova opera uvedla v pátek 7. února premiéru opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho. Režie se ujal Štěpán Pácl, dirigentem byl Ondrej Olos, autorem scény Dragan Stojčevski a kostýmy vytvořila Linda Boráros. V titulní roli zářila Jana Šrejma Kačírková a rytířem des Grieuxem byl Peter Berger. Představení silné a okouzlující, které jistě přiláká mnoho hudbymilovného publika.
Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut
Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…
Český filharmonický sbor Brno přál požehnané Vánoce svým abonentům
„Vánoční oratorium Camilla Saint-Saënse je roztomile romantické.“
„Notoricky známý text i melodie plynuly lehce, s něhou a nadhledem.“
„Vánoční píseň Narodil se Kristus Pán už publikum stálo a zpívali všichni, na pódiu i v hledišti.“
Je již tradicí, že v předvánočním čase přináší Český filharmonický sbor Brno v rámci abonentních koncertů radost svým věrným. Nádhernou hudbou a přáním krásných svátků vánočních. Stejně tak se dělo i na zlatou neděli 22. prosince, kdy v Besedním domě v Brně zazněly Vánoční oratorium, op. 12 Camilla Saint-Saënse a nepostradatelná Česká mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Český filharmonický sbor Brno vystoupil spolu s komorním orchestrem Czech Virtuosi, sopranistkou Martou Chilou Reichelovou, barytonistou Jiřím Brücklerem a dalšími domácími sólisty sboru. Koncert dirigoval druhý sbormistr Joel Hána.
Český filharmonický sbor Rybovu mši doplní oratoriem od Saint-Saënse
Český filharmonický sbor Brno uvede dvakrát dne 22. prosince Vánoční koncert, a to od šestnácti a devatenácti hodin. Jakožto třetí abonentní koncert sezony sboru jej řídí Joel Hána. V roli sólistů se představí Marta Chila Reichelová, Pavlína Švestková (soprán), Marie Vrbová (alt), Jan Kožnar (tenor) a Jiří Brückler (baryton). Saint-Saënsovo Vánoční oratorium a Rybova…
Skvělé finále Tristana a Isoldy na počátku 98. sezóny SOČRu
„Děj třetího dějství Wagnerovy opery Tristan a Isolda ztvárnil orchestr s ideálně vypracovaným a vzrušujícím ponorem do autorovy vize.“
„Tenorista Michael Weinius ztvárnil Tristana se vší úctou k jeho úloze.“
„Bernhard Hansky zpíval roli Kurwenala, jako by to byl jeho nejoblíbenější part.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod taktovkou svého šéfdirigenta a uměleckého ředitele Petra Popelky uzavřel koncertní provádění opery Tristan a Isolda. Stalo se tak v pondělí 7. října ve Dvořákově síni Rudolfina, které slyšelo třetí akt opery. Na pódium se vrátili Michael Weinius a Elisabeth Teige, pěvci hlavních rolí z provedení prvního jednání v roce 2023…
Bratislavské hudební slavnosti. Letos se speciálním prologem a připomínkou Roku české hudby
Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností, které pořádá Slovenská filharmonie, se uskuteční v termínu od 20. září do 6. října. Vedle řady zahraničních hostů přivítají v Bratislavě i Českou filharmonii se Semjonem Byčkovem, nebo Vídeňské symfoniky s čerstvým šéfdirigentem Petrem Popelkou. A připomenou i Rok české hudby. Festivalové předznamenání bude navíc součástí evropského turné Clevelandského orchestru řízeného…
Poslední týden Smetanovy Litomyšle
První týden měsíce července znamená poslední týden kulturního dění na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Co si pro návštěvníky organizátoři připravili od 1. do 7. července? Skladby Bedřicha Smetany pro dva až čtyři klavíry pro čtyři, osm nebo šestnáct rukou v podání zralých virtuosů i klavírních nadějí se rozezní ve Smetanově domě v pondělí…
Kterak kolíčky zachránily diváky České filharmonie před Pendereckým
„Říkala jsem si, jestli v Roce české hudby by i při takové uvolněné příležitosti nestálo za to projevit víc dramaturgické odvahy a kreativity.“
„Nejpříjemnějším překvapením večera bylo, jakým způsobem se barytonista Jiří Brückler zhostil Přemyslovy árie.“
„Open-air koncert je tu především od toho, aby si diváci společně užili hudbu v plenéru a aby si ho poslechli i lidé, kteří třeba jinak do koncertních sálů nepřijdou. V tomto ohledu svůj účel splnil.“
Česká filharmonie svou sezonu tradičně zakončuje open-air koncertem na Hradčanském náměstí. Letos přišla s malou novinkou a přálo jí i počasí. Až na ten vítr.
Jiří Brückler: Raději ukončit angažmá než vzít roli, na kterou se necítím
„Na Kanárech si pan režisér vymyslel pojetí, které bylo velmi netradiční.“
„Zpívat Přemysla z Libuše jsem cítil jako velkou metu.“
„Paní foniatrička mi doporučila, že mám přestat pít kávu, tak jsem jí odpověděl, že raději nebudu zpívat, než abych přestal s kafem.“
Ve středu 26. června se na Hradčanském náměstí uskuteční tradiční open-air koncert České filharmonie, na němž se umělecky pod taktovkou Petra Altrichtera podílí také trojice v tuzemsku působících pěvců, z nichž jediným držitelem hlasu mužského je barytonista Jiří Brückler. Mladistvě vyhlížející zpěvák už pražská operní prkna coby sólista brázdí téměř dvacet let a v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se ohlíží za další svou sezonou, v níž v Roce české hudby přirozeně dominovala hudba českých velikánů.
Rok české hudby tématem i při open-air koncertu České filharmonie
Závěr sezóny České filharmonie již tradičně patří volně přístupnému open-air koncertu. Ten letošní, věnovaný Roku české hudby, se uskuteční ve středu 26. června na pražském Hradčanském náměstí. V ukázkách z děl Dvořáka, Smetany, Fibicha a Nováka sólově vystoupí pěvecké trio Kateřina Kněžíková, Arnheiður Eiríksdóttir a Jiří Brückler a violoncellista Vilém Vlček. Taktovky se chopí Petr…
ČtenářiPlus: Libuše jako opus magnum Smetanovy Litomyšle
„Kateřina Kněžíková představila Libuši možná méně jako kněžnu, o to více však jako ženu.“
„Jakub Hrůša se prezentuje jako člověk nesmírně skromný, hluboce přemýšlivý a naprosto precizní detailista.“
„Koncertní provedení opeře nikterak neubralo na atraktivitě, ba naopak.“
Letošní ročník národního festivalu Smetanova Litomyšl dospěl sotva do poloviny, a přesto lze bez nadsázky říci, že má za sebou svůj vrchol. Dlouhý – více než čtyřhodinový – nedělní večer patřil Smetanově Libuši v podání České filharmonie pod vedením Jakuba Hrůši, našich předních operních sólistů a Pražského filharmonického sboru. A výsledek jejich společného snažení nelze popsat jinak než jako oslnivý.
Pohledem Jiřího Vejvody (63)
Kantáta ve stínu palem.
Dvořákovy Svatební košile v Kroměříži
„Z několika příčin by byl skladatel spokojen s uvedením své kantáty na festivalu Hudba v zahradách a zámku Kroměříž.“
„Zahajovací večer patřil pod taktovkou Františka Macka Filharmonii Bohuslava Martinů, Českému filharmonickému sboru Brno a třem pěveckým sólistům.“
„Mária Porubčinová se cítí v českém repertoáru jako doma; Jiřího Brücklera a Aleše Brisceina není třeba blíže představovat.“
„Dílo to veškeré mé skladby v každém ohledu předčí,“ napsal Antonín Dvořák svému příteli Aloisi Göblovi koncem roku 1884. Poté, co od května do listopadu usilovně pracoval na kantátě Svatební košile podle Erbenovy balady z básníkovy sbírky Kytice. Jistěže skladatel srovnával jen s tím, co vykonal do té doby. Jeho tvůrčí potenciál se na Osmou či Devátou symfonii či na operu Rusalka teprve chystal…
Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden
„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“
„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“
„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“
Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.
Ostrava se o Smetanu postarala královsky
„Národní divadlo moravskoslezské v čele s Jiřím Nekvasilem přijalo hozenou rukavici bez nejmenšího zaváhání.“
„Smetanovskému opernímu cyklu v Ostravě se podařilo demytizovat Smetanu jako především národního skladatele a představit jej jako výsostného hudebního dramatika.“
„Největší krajíc si pochopitelně ukrojili členové divadelního orchestru, sboristé a sólisté v angažmá ostravské opery.“
Málokterému českému skladateli se v letošním Roce české hudby dostává takové pozornosti jako Bedřichu Smetanovi. Dvousté výročí narození geniálního umělce se promítá do života společnosti, ať už to je prostřednictvím koncertů, inscenací, besed, dokumentů nebo vydáním nových publikací. Nejvelkolepější oslavu Smetanova jubilea připravilo Národní divadlo moravskoslezské, které dvakrát uvedlo všechny dokončené opery skladatele.
Stoletá Bystrouška v Rudolfinu
„Není mnoho operních opusů, které jsou tak úzce spjaty nejen s konkrétními literárními a výtvarnými podněty, místem konání děje, ale i s atmosférou doby svého vzniku, jako právě Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka.“
„Nejedná se o divadelní představení, ale o koncertní nastudování.“
„Vybráni byli pěvci, kteří mají s Janáčkem bohaté zkušenosti.“
Letos na podzim uplyne celých sto let od premiéry Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, tohoto originálního hudebně dramatického díla, inspirovaného humornými texty Rudolfa Těsnohlídka a kresbami Stanislava Lolka; na jaře roku 1920 byly publikovány brněnskými Lidovými novinami. Koncertního nastudování s Českou filharmonií se ujal dirigent Jakub Hrůša.
Liška Bystrouška slaví sto let. S Českou filharmonií a Elenou Tsallagovou
Česká filharmonie se po březnovém evropském turné poprvé představí ve Dvořákově síni Rudolfina v pátek 5. dubna. Pro pražský návrat si první český orchestr zvolil mimořádný program. U příležitosti letošního stého výročí premiérového uvedení Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky provede orchestr pod taktovkou Jakuba Hrůši toto dílo koncertně s odkazem na oceňované nastudování…
Jiří Brückler je na Kanárských ostrovech. Ztvárňuje tam dvojroli hajného a lovce v Rusalce
Přední český barytonista Jiří Brückler se na ostrově Tenerife podílí na inscenaci Dvořákovy Rusalky. Tenerife Symphony Orchestra řídí Paul Daniel, režisérem je André Heller-Lopes. První z celkových tří provedení se uskuteční 5. března. Auditorio de Tenerife Adán Martín bude svědkem romantické pohádkové opery Antonína Dvořáka Rusalka, kterou skladatel napsal v závěrečném období…
Jarní symfonie Jana Nováka zazněla v Brně v české premiéře
„Hravá melodie písničky zvolna přechází do martinůovské harmonie i rytmiky.“
„Orchestrální začátek skladby připomínal něžnou českou krajinu.“
„Sbor ji podbarvoval jarním světlem s vírou v novou sílu přírody.“
V rámci 68. koncertní sezóny uvedla Filharmonie Brno 16. února v Janáčkově divadle druhý abonentní koncert V očekávání jara a míru. Zazněla česká premiéra Vernalis temporis symphonia (Jarní symfonie) od Jana Nováka a Der Neue Psalm (Nový žalm) Antonína Rejchy. S Českým filharmonickým sborem Brno hrál orchestr Filharmonie Brno…
Pohodový Dvořákův Jakobín na jihočeské scéně
„Novou inscenaci Jakobína realizuje na jihu Čech velmi mladý tým, k tomu ještě i nejmladší kantor Benda, kterého jsem viděl i slyšel.“
„Pohoda, pocit štěstí a víra v dobro z Jakobína září.“
„Šéfdirigent David Švec vede soubor s jistotou, temperamentem, se smyslem pro hybnost a zároveň s kontrasty v tempech.“
Ve dnech 9. a 10. ledna se na jihu Čech uskutečnily dvě premiéry Dvořákovy půvabné opery Jakobín, na libreto Marie Červinkové-Riegrové, několikrát upravované do verze, kterou po léta vnímáme a která učinila z Jakobína dílo dramatické, s patřičným divadelním spádem.
Velké opusy Nováka a Rejchy za účasti obou brněnských filharmonických těles
Poetický i aktuální název V očekávání jara a míru zvolila pro následující koncert pořádající Filharmonie Brno. 15. února ve čtvrtek (a v repríze o den později) za účasti Českého filharmonického sboru Brno zazní díla méně hraných českých autorů Jana Nováka a Antonína Rejchy. Večery v Janáčkově divadle řídí šéfdirigent brněnského orchestru Dennis Russell Davies. Jeden z klíčových…
Radostná podívaná z českého venkova v Českých Budějovicích
Jihočeské divadlo připravuje svoji první operní premiéru v letošním roce. Ta bude ve znamení Roku české hudby patřit Antonínu Dvořákovi. Jihočeši pod taktovkou Davida Švece a v režii Moniky Hliněnské uvedou operu Jakobín. Premiéra se uskuteční 9. února od půl osmé večer v českobudějovickém DK Metropol, divadlo plánuje prozatím dvě reprízy, a to 10. února a 16.…
Nádech věčnosti Jana Zástěry jako pocta kněžně Ludmile a Soně Červené
„Oratorium ve velkých plochách a gradacích nese vroucně pozitivní, oslavné a nabádavé emocionální a ideové poselství.“
„Je to podle Pavla Smutného velké, semknuté a pravdivé dílo.“
„Nahrávka je k dispozici také na streamovacích platformách.“
Projekt realizace oratoria Nádech věčnosti skladatele Jana Zástěry, uvedeného v premiéře ve Vladislavském sále v roce 2021, o rok později na festivalu Smetanova Litomyšl a nakonec v římské bazilice sv. Jana v Lateráně, završilo letos vydání studiové nahrávky díla. V klíčové mluvené roli je protagonistkou nastudování vokálně symfonické-skladby pěvkyně Soňa Červená. Poté, co se v květnu 2023 v nedožitých 98 letech její život uzavřel, jsou koncerty i CD chápány jako symbolické završení její dráhy výjimečné dramatické umělkyně.
Čertova stěna v Ostravě je inscenována s laskavým nadhledem
„Provedení premiéry se ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Příležitost, kterou dostal, nepromarnil a představení vedl s energií a soustředěně.“
„Ke cti režiséra Jiřího Nekvasila je nutno konstatovat, že se oprostil od romanticko-dramatického vizuálu, vsadil na herecké a pěvecké schopnosti protagonistů a nechal působit sílu a opravdovost hudby.“
„Je to inscenace, co dokladuje vyzrálost a hudební mistrovství autora i celého operního souboru.“
Dramaturgie opery Moravskoslezského divadla přivedla ve čtvrtek 14. prosince na jeviště Divadla Antonína Dvořáka obnovenou inscenaci Čertovy stěny. Poslední dokončená opera Bedřicha Smetany byla uvedena na tamní jeviště naposledy roku 2014. V režii Jiřího Nekvasila a na scéně Davida Baziky připravil současné hudební nastudování Marek Šedivý, pro jeho onemocnění se provedení premiéry ujal druhý dirigent Josef Kurfiřt. Nové bylo i obsazení rolí a inscenace se dočkala vřelého přijetí.
Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem
Janovy pašije od Arvo Pärta jsou extrémním příkladem spirituálního minimalismu – střídmého stylu s výrazně jednoduchou strukturou, odosobněným neutrálním výrazem a mysteriózností evokující soustředění a pokoru. V nastudování Lukáše Vasilka zazněly vzácně v programu festivalu Lípa Musica, a to v jeho přeshraničním přesahu do Saska. V evangelickém kostele v Grossschönau, pár stovek metrů od severočeského Varnsdorfu, bylo v úterý večer…
Pražský filharmonický sbor slavnostně zahájil svou 89. sezónu
„Dětský sbor zpíval v čisté a průzračné ryze vokální hudbě s okouzlující technikou echa, které se neslo z balkonu v provedení čtyř sopranistek.“
„Mráček uchvacoval v Mozartovi dokonalou hrou v pavučinovém pianu, nejen ve výškách oscilující na hranici slyšitelnosti, samozřejmou brilantní technikou v prestu a širokým mámivým tónem na struně g.“
„Kaftan vedl rozšířený filharmonický komorní orchestr, za spolupráce perfektně připraveného sboru sbormistrem Lukášem Kozubíkem, s jistotou znalce hudby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.“
V pátek 29. září 2023 se ve Velkém sále paláce Žofín na Slovanském ostrově konal zahajovací koncert 89. sezóny Pražského filharmonického sboru za účasti tří koncertních těles pod vedením německého dirigenta Dirka Kaftana. Vedle velkého smíšeného sboru vystoupil Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu a orchestr PKF – Prague Philharmonia.
Pražský filharmonický sbor připomene 100 let tuzemského rozhlasu
Výročí Českého rozhlasu připomene Pražský filharmonický sbor pátečním koncertem, který s tělesem připravil sbormistr Lukáš Kozubík. Svou 89. sezonu zahájí pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana a za doprovodu PKF – Prague Philharmonia. Zazní romantická balada Felixe Mendelssohna-Bartholdyho na text Johanna Wolfganga Goetha První Valpuržina noc. Sólových partů se ujmou altistka Lucie Hilscherová, tenorista…