Narození Páně. Adventní koncert Pražského filharmonického sboru
Pražský filharmonický sbor navázal na loni započatou tradici programů konaných v adventní době a vystoupil v pondělí s výraznou sestavou koncertních skladeb a koled. Ve Státní opeře zazněla v přímém televizním přenosu hudba Arvo Pärta a Bohuslava Martinů a vánoční písně upravené Lubošem Fišerem. Nic komerčního. A nic umělecky zběžného. Sbormistr a dirigent Lukáš Vasilek nevynechal jedinou příležitost k vyzdvižení vokální kultury a pěvecké svrchovanosti tělesa.
Koncert na pódiu pražské Státní opery, při kterém spoluúčinkoval orchestr PKF-Prague Philharmonia, měl – přes utlumenou akustiku, opačnou ke kostelní – milou atmosféru, velkou kultivovanost a vážnou sváteční opravdovost. Duchovní mariánská skladba Salve Regina (Zdrávas, Královno) od Arvo Pärta plynula v rámci jeho typického slohu, těžícího ze síly jednoduchosti, v mimořádně klidném tempu a ve ztišené dynamice, s jediným větším zvoláním. Text modlitby je možné vztáhnout i k adventní době. Operní intermezzo Narození Páně z Her o Marii Bohuslava Martinů v duchu starých legend a lidové zbožnosti prostým a pastorálním způsobem zpracovává pak už biblický příběh o narození Spasitele. Anticipace Vánoc. Stejně jako třetí číslo programu, půlhodinové pásmo koled v dávném, ale stále platném aranžmá Luboše Fišera. Na závěr se zlidovělou duchovní písní Narodil se Kristus Pán, skutečnou novodobou českou vánoční hymnou; se starobylou písní, která je jako historický klenot k nalezení například v rukopisném husitském graduálu královéhradeckého literátského bratrstva z počátku 16. století… Koncert uzavřel přídavek, rafinovaně harmonizovaná a podmanivě přednesená píseň Tichá noc.
V nenápadné režii Jiřího Stracha, tvůrce filmů Anděl Páně, vystoupili také sólisté Pavla Vykopalová, Jana Hrochová, Petr Nekoranec a Jiří Brückler a na celestu a na varhany Daniela Valtová Kosinová. Role vypravěče, přednášejícího biblický text, se zhostil Jiří Bartoška.
Pražský filharmonický sbor převzal během koncertu Cenu Antonína Dvořáka za rok 2022, udělenou letos v září. Na pódiu ji do rukou ředitele tělesa (a současně České filharmonie) Davida Marečka vložili Robert Kolář, ředitel udílející Akademie klasické hudby, společně s Janem Simonem, ředitelem festivalu Dvořákova Praha. „Cena Antonína Dvořáka je uznáním pro všechny zpěváky a sbormistry od roku 1935, kdy Pražský filharmonický sbor vznikl. Je pro nás čest, že se sbor ocitá v té nejlepší společnosti, a je to pro nás velký závazek, aby i nadále reprezentoval nejen Antonína Dvořáka, ale i celou českou hudbu,“ uvedl David Mareček. Lukáš Vasilek řídí sbor už patnáct let. I tento koncert potvrdil, že je u něj na svém místě a že jeho náročnost, především k sobě samému, ale i k ostatním, spolehlivě nese krásné plody.
*******
Foto: Petra Hajská
Příspěvky od Petr Veber
- Smetana v souvislostech (9)
Na Žofíně před sto padesáti lety - Klasika v souvislostech (84)
Impresionista i neoklasik, starý mládenec a milovník koček. Maurice Ravel stopadesátiletý - Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda - Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky
- AudioPlus | Olga Mojžíšová: Smetana byl z české rodiny, ale školy měl německé
Více z této rubriky
- Káťa Kabanová tak trochu komorně
- Jakub Hrůša: Jenůfa je v Londýně součást společné kultury, ne exotika
- Jaká byla nejsevernější Rybovka letošních Vánoc
- Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra
- Pražský filharmonický sbor vykročil z adventu do vánočních dnů
- Cena Antonína Dvořáka v dobrých rukou. Rýsuje se Koskyho české angažmá?
- Na Times Square s Pražským filharmonickým sborem i nahým kovbojem
- V České národní budově na Manhattanu jiskřilo
- Janáček, ale i Novák a Kaprálová. Janáčkovo kvarteto dělalo osvětu
- Sobota se studenty brněnské JAMU