KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Soudobá hudba mezi obrazy

Spolek studentů Hudební a taneční fakulty AMU s názvem Hudba mezi obrazy připravil na předposlední dubnovou středu pokračování svého koncertního cyklu, kterým od loňského roku rozehrává prostory pražské Galerie Lapidárium. 23. dubna se představí houslistka Tereza Horáková a klavírista Matouš Zukal. Oba umělci momentálně studují v zahraničí, Tereza v Drážďanech a Matouš ve Štýrském Hradci; zároveň…

Číst dál…

Květná neděle s pašijemi podle Arvo Pärta

„Dojem z večera byl silný, ještě den nato se mi Pärtova hudba vrací se svou trýznivou neodbytností.“

„Interpretace všech zpěváků byla citlivá a nestrhávala přílišnou pozornost k jejich výkonům.“

„Závěrečné ‚amen‘ vyletělo vzhůru, dotklo se klenby a posluchači začali tleskat možná až příliš brzy.“

Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, který pořádá Filharmonie Brno, byl zahájen na Květnou neděli provedením Janových pašijí estonského skladatele Arvo Pärta. Brněnská premiéra slavného díla s plným názvem Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem jednoho z nejhranějších současných skladatelů vůbec se odehrála v kostele sv. Jakuba na Jakubském náměstí v centru Brna. Sólové pěvecké party, sbor Martinů Voices a komorní uskupení hudebních nástrojů řídil Lukáš Vasilek.

Číst dál…

Košické hudební jaro zahájí operetní melodie v podání Kněžíkové a Plachetky

Po avízu o účasti Filharmonie Brno na letošním ročníku Košického hudebního jara, které se uskuteční od 22. května do 12. června, je zřejmý také program dalších dní přední slovenské hudební přehlídky. I na něm se objeví další česká jména. Festival zahájí domácí filharmonie, do jejíhož čela se postaví český dirigent Tomáš Brauner,…

Číst dál…

Přesah mimo pouhý poslech aneb Fantastický Ensemble Versus

„Soudobá muzika doplněná o starověké chorály v prostoru novogotické katedrály a zejména v podání opravdu skvostného sboru nepřestává fascinovat.“

„Za každé zastavení zahoří jedna svíce jako součást minimalistické režijní práce Kateřiny Křivánkové.“

„Posluchačský a duchovní zážitek… obrovský.“

Kombinace vynikajícího sboru, citlivé dramaturgie a minimalistické režie, tak by se dal shrnout projekt Křížová cesta brněnského sboru Ensemble Versus. Jak již název koncertního projektu prozrazuje, sbor si vzal za cíl hudebně ztvárnit Ježíšovu poslední cestu. Olomouckou katedrálou sv. Václava se nesly středověké chorály i skvosty soudobé sborové tvorby a kromě toho i varhanní improvizace Karla Martínka. Ensemble Versus 30. března přinesl hluboký umělecký zážitek s duchovním přesahem.

Číst dál…

Hudba jako rituál obnovy. Mýtus v tónech Bartóka, Pärta a Stravinského

„Tento koncert byl jakousi rekonstrukcí rituálu, kdy se z chaosu rodí harmonie, ze tmy světlo a ze smrti nový život.“

„Pod vedením Andreye Boreyka orchestr podtrhl Bartókův princip transformace – sólista se chvílemi stával součástí orchestru, aby se z něj znovu mohl vynořit.“

„Gringolts přednesl koncert tak, že se technická náročnost vytratila v lehkosti a spontánnosti.“

Ve dnech 20. a 21. února jsme se v rámci koncertní řady Symfonického cyklu A s Janáčkovou filharmonií Ostrava měli možnost stát součástí dalšího hudebního příběhu. Dramaturgie večera, tentokrát pod taktovkou Andreye Boreyka, se odehrávala v duchu hluboké cesty do prapůvodních vrstev lidské kultury…

Číst dál…

Ilya Gringolts v sólové roli u Janáčkovy filharmonie

Bartókův Druhý houslový koncert zazní v podání oceňovaného houslisty Ilyi Gringoltse. Orchestr Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou Andreye Boreyka zahraje vedle Labutí písně Arva Pärta také Stravinského hudební ztvárnění Ptáka Ohniváka. Koncerty se konají dva 20. a 21. února. Třetí koncert abonentního cyklu A uvede skladby dvou význačných osobností hudby první poloviny 20.…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (60)
Rok 2025 – Straussův, Šostakovičův, Palestrinův, Ravelův, Pärtův…

„Rok 2025 se z hlediska výročí a jubileí jeví rozhodně být ´rokem staré hudby´.“

„Stranou pozornosti určitě nezůstanou 150. narozeniny Maurice Ravela.“

„Festival Pražské jaro čeká osmdesátý ročník.“

Vstupujeme do druhého čtvrtletí jedenadvacátého století. Rok české hudby 2024 je za námi, pro rok 2025 tuzemská kultura tak velké téma nemá. Mají ho ale Rakušané. Král valčíků Johann Strauss mladší oslaví na podzim dvousté narozeniny! A zbytek světa? Ten si bude prostřednictvím jubileí připomínat mistry, jako byli Šostakovič, Ravel, Bizet, Palestrina, Copland nebo Bartók, a budou oslavovat žijící legendu, devadesátiletého Arvo Pärta.

Číst dál…

Da pacem Domine – modlitba se svěžím vánkem severu

„Za velkými okny žlutě svítilo malé nádvoří se stánky a štěbetajícími dětmi.“

„Hluboká empatie vzbuzuje aspoň na chvíli pocit odpuštění neodpustitelného a tím i osobní očistu.“

„Harmonie je plná průzračné, čisté severské energie a modlitby vyjádřené Arvo Pärtem slovy: Pane, dej nám pokoj v našich dnech, neboť není nikdo krom Tebe, kdo by se za nás bral. Jen Ty, náš Bůh.“   

V barokním Freskovém sále brněnské Staré radnice uskutečnil Diversa Quartet pod hlavičkou brněnské umělecké společnosti Ensemble Opera Diversa koncert s názvem Da pacem Domine. Připadl na neděli 15. prosince a byl příjemným vybočením ze zažitých hudebních rituálů, ač je měl téměř na dotek. Nechyběl mu svěží vánek severu i současnosti. Na programu byl Pēteris Vasks, Alfred Schnittke, Dmitrij Šostakovič, Pavel Zemek Novák a Arvo Pärt, po jehož skladbě Da pacem, Domine, byl koncert pojmenován. Českou premiéru měly skladby Péterise Vaskse, Pavla Zemka Nováka a Arva Pärta.

Číst dál…

České premiéry Vaskse, Schnittkeho i Pärta

Letošní koncert smyčcového kvarteta Diversa Quartet se věnuje motivům smutku, vzpomínky a melancholie. Svým původním záměrem navazuje na letitou iniciativu souborového provozu realizovat večery s dušičkovou tematikou. Ačkoliv byl brněnský koncert termínově odložen, samotné dramaturgické pojetí není přísně liturgické, a proto vyhovuje uvedení i mimo původní záměr. Elegičnost a smutek jsou zachyceny v dílech Pēterise Vaskse…

Číst dál…

Grébovka nešetřila. Spousta moderní hudby festivalu Věčná naděje

„Těžký, poslechově náročný byl středeční večer ve společnosti vynikajících kvartetistů.“

„Mladý komponista v současné době obdivuhodně pracuje na své už čtvrté symfonii.“

„Náhle jsme slyšeli jasný, silný interpretační názor. Taková věc se projeví snad zejména ochotou jít v dílčích aspektech interpretace do krajností.“

Hudební festival Věčná naděje zaměřený zejména na tvorbu terezínských skladatelů, ale také díla, která reagují na příkoří a nespravedlnost nebo je vytvořili umělci na útěku před bezprávím či pronásledováním, se v příštím roce uskuteční poosmé. Ve smyslu určitého prologu se však už nyní na podzim uskutečnila dvojice koncertů, druhý z nich 20. listopadu v Gröbeho vile v pražských Havlíčkových sadech. Pořad zahrnující světovou premiéru mladého komponisty Enrika Štece představil vysoké interpretační umění smyčcového kvarteta fama Q.

Číst dál…

Sloučit Vivaldiho s Pärtem v jeden celek? V Pardubicích se něčeho takového nebáli 

„Dirigentka Alena Hron požádala publikum, aby se po prvních dvou kompozicích zdrželo eventuálního potlesku.“

„Fagotista Jan Hudeček okamžitě ovládá pódium.“

„Zážitek z Pärtových ‚Fratres‘ umocnila precizní spolupráce všech zúčastněných.“ 

Ke druhému abonentnímu koncertu 56. sezony přizvala Komorní filharmonie Pardubice fagotistu Jana Hudečka a dirigentku Alenu Hron. Program večera v Sukově síni 9. října sliboval zajímavé propojení autorů baroka, raného romantismu a soudobé hudby. Na tom by nebylo nic neobvyklého, jenže po vzájemné dohodě všech zúčastněných interpretů a za podpory publika se tentokrát šlo ještě o krok dál.

Číst dál…

Nevšední koncert Vážného zájmu v pražské Státní opeře

Festival Opera Nova a projekt Vážný zájem společně pořádají koncert ve foyer Státní opery v Praze. Během večera 29. května se představí přední umělci včetně kazašsko-amerického tenoristy Timura, nominovaného na cenu Grammy, který bude hlavním hostem. Spolu s ním vystoupí violoncellista Tomáš Jamník, klarinetistka Anna Paulová a inovativní Stro.My ensemble pod vedením skladatele Jiřího…

Číst dál…

Prosté, hluboké rozjímání. Ensemble Versus připravil působivý večer

„Sbor zpíval a cappella, v mezihrách improvizoval na téma zpívaných skladeb varhaník Karel Martínek.“

„Pomalé pohybové akce v symbolické režii Kateřiny Křivánkové podtrhovaly děj.“

„Celé pásmo upoutalo jednoduchostí a niternou emocionalitou.“

Opera Diversa, soubor, co už přes dvacet let hledá nové cesty krásné hudbě, se spojila s ansámblem Versus, který po stejnou dobu hledá se studenty Filosofické fakulty Masarykovy univerzity krásu v duchovním zpěvu. Společně připravili v kostele sv. Augustina v Brně na středu 28. února Zpívané postní rozjímání na způsob křížové cesty. Propojení liturgických zpěvů a textů s duchovními skladbami vykouzlilo půvabný duchovní večer.

Číst dál…

Kontemplace se sborem Versus

Pod hlavičkou ansámblu Opera Diversa se 28. února koná sborový koncert. Komorní sbor Ensemble Versus vystoupí od devatenácti hodin v brněnském kostele sv. Augustina. Stručná anotace zní: Zpívané postní rozjímání na způsob křížové cesty. Komorní sbor Ensemble Versus připravil ve spolupráci s varhaníkem Karlem Martínkem a režisérkou Kateřinou Křivánkovou meditativní program sborové tvorby…

Číst dál…

Bicí ‚bijou do očí‘ ve Filharmonii Brno. Christoph Prégardien následně hostem při vídeňském pořadu

Martin Opršál, vůdčí osobnost brněnských bicistů, se 24. ledna při komorním koncertu věnovaném bicím nástrojům představí také jako dirigent v dílech Američana Lou Harrisona – houslové sólo Milan Paľa – a českého autora závěru minulého století Miloslava Ištvana. Program z děl Jírovce, Beethovena a Schuberta je následně k dispozici po dva dny, když celou Filharmonii…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

Violoncellista Štěpán Filípek a klavíristka Sára Medková zahrají Bachovy sonáty

Další koncert podzimní části koncertní řady Klasika o čtvrté představí 19. listopadu od šestnácti hodin v Sukově síni Rudolfina dva mladé hudebníky, kteří přednesou Sonáty pro violoncello a klavír Johanna Sebastiana Bacha. Pod záštitou klavíristy Ivo Kahánka pokračuje v pražském Rudolfinu cyklus komorních koncertů, jejichž začátek je stanoven vždy na šestnáctou hodinu. 19. listopadu…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

ČRo D-dur: Dva přenosy z královéhradeckého Hudebního fóra a nahrávky Patricie Janečkové

„Zcela mimořádnou věcí je ovšem přímý přenos koncertu Bolero po asijsku z festivalu Hudební fórum Hradec Králové.“ „Ve středu od 20:00 můžete poslouchat nahrávky nedávno zesnulé pěvkyně Patricie Janečkové.“ „V sobotu na státní svátek 28. října poslouchejte program Česká hudba sváteční.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy…

Číst dál…

Passio Domini Nostri Jesu Christi secundum Joannem

Janovy pašije od Arvo Pärta jsou extrémním příkladem spirituálního minimalismu – střídmého stylu s výrazně jednoduchou strukturou, odosobněným neutrálním výrazem a mysteriózností evokující soustředění a pokoru. V nastudování Lukáše Vasilka zazněly vzácně v programu festivalu Lípa Musica, a to v jeho přeshraničním přesahu do Saska. V evangelickém kostele v Grossschönau, pár stovek metrů od severočeského Varnsdorfu, bylo v úterý večer…

Číst dál…

Se slibnou dramaturgií odstartoval dvaapadesátý ročník Moravského podzimu

„Orchestr odváděl vůbec po celý koncert výbornou práci. Zdálo se, že s dirigentem má navázanou kvalitní a jasnou komunikaci, neboť zcela kopíroval jeho úmysly.“

„Již v úvodní sólové introdukci stihla prostřídat několik typů úhozů a tím pádem také dynamické škály.“

„Šťavnaté tahy smyčci vystřídaly dechy tiše vplynoucí do lehkého trylku klavíru za maximálního vnímání emotivní harmonie.“

Se začátkem října zahájil festival Moravský podzim svůj dvaapadesátý ročník. Letošní podtitul nese název Zvěstovatelé aneb Paralelní dějiny hudby. Dramaturgie má tak v plánu v rámci měsíce představit opomíjená díla velkých skladatelů a velká díla opomíjených skladatelů, jak potvrdil i zahajovací koncert. V Janáčkově divadle vystoupili za doprovodu Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese renomovaná klavíristka Polina Osetinskaja a Slovenský filharmonický sbor. V rámci light-designu se představil také vizuální interpret Cori O’Lan.

Číst dál…

Vokální večery festivalu Lípa Musica. Zazpívá i ředitel festivalu

Dvacátý druhý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica vstupuje se začátkem října do své druhé poloviny. Na svém programu má dva mimořádné vokální projekty. V úterý 3. října se festival opět představí v Sasku, druhý letošní koncert německé kapitoly se uskuteční v Großschönau. Místní evangelicko-luteránský kostel rozezní nastudování Pašijí soudobého estonského skladatele Arva…

Číst dál…

Moravský podzim zahájí skladba ‚amerického Beethovena‘ z Čech

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim začíná v neděli 1. října a otevře ho dílo Zpěv ducha divokého lesa aneb Záblesky Yankee Doodle od Anthonyho Philipa Heinricha. Symfonie s velkým obsazením a nezvyklými hudebními nástroji zazní v české premiéře. „Amerického Beethovena“ následuje skutečný Beethoven, konkrétně jeho vzácně uváděná Fantazie c moll pro klavír, sbor a orchestr. Letošní 52. ročník…

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

ČRo D-dur: Archivní víkendová Návštěva u Milana Munclingera

„Od 22:00 ve středu začíná další záznam, a sice Orchestru BBC z Londýna pod taktovkou Sakariho Orama s Borisem Giltburgem v partu Klavírního koncertu c moll Sergeje Rachmaninova.“ „Sobotní den uzavře od 22:43 Beethovenova Missa solemnis s Johnem Eliotem Gardinerem.“ „Opera v 16:00 je bonbónkem pro milovníky italské opery, zazní Děvče ze Západu Giacoma Pucciniho, kterou…

Číst dál…

Moravský podzim nabídne alternativní pohled na hudední historii

Program festivalu Moravský podzim nabídne díla spíše vzácně provozovaná. Přinese skladby od baroka po současnost, mnohdy v české či světové premiéře; kompozice dle pořadatelů neprávem pozapomenuté či opomíjené – takové, které by mohly tvořit tzv. „paralelní dějiny hudby“. Od 1. do 22. října na posluchače čeká celkem čtrnáct koncertů. Nejvíce v Besedním…

Číst dál…

Velkolepý návrat Mezinárodního varhanního festivalu Olomouc do svatého Mořice

„Moravia Brass Band zazářil ve Vivaldiho třívětém Houslovém koncertu D dur v transkripci pro sólovou trubku a žeště.“

„Kateřina Málková se představila jako spolehlivá interpretka, jejíž doménou je hudba 20. století.“

„Generální oprava nástroji velmi prospěla a zvukově se změnil skoro k nepoznání – zní o dost plněji a barevněji než dříve.“

Prvním zářijovým pondělím byl zahájen Mezinárodní varhanní festival Olomouc, nejstarší událost tohoto druhu u nás. Koncert se uskutečnil na nově generálně opravených a čerstvě požehnaných varhanách Michaela Englera v chrámu sv. Mořice. Karel Martínek na něj přizval českou varhanici Kateřinu Málkovou a ansámbl Moravia Brass Band s dirigentem Chuheiem Iwasakim. Všichni zmínění zde vystoupili poprvé. Na závěr pro posluchače společně připravili úspěšnou premiéru skladby vynikajícího trumpetisty a člena Moravské filharmonie Olomouc, Ondřeje Moťky. Celý chrám byl do posledního místa zaplněn, což je pro tento festival typické.

Číst dál…

Lípa Musica a její vysoká laťka aneb Sergej Rachmaninov v rukou Lukáše Vondráčka

„Vondráček hraje tohoto autora nekompromisně, náruživě.“

„Brauner s Vondráčkem byli na sebe slyšitelně i očividně velmi podrobně a s naprostou samozřejmostí napojeni.“

„Dojem ze současných špičkových orchestrů z významné části spoluvytvářejí sály.“

Koncertem pro Liberecký kraj začal v pátek dvaadvacátý ročník respektovaného severočeského hudebního festivalu Lípa Musica. V historické divadelní budově v Liberci vystoupili Pražští symfonikové s pianistou Lukášem Vondráčkem a s šéfdirigentem Tomášem Braunerem. Večer měl dvě rozdílné poloviny. Vzrušujícím způsobem zahraného Rachmaninova a idylicky vyznívajícího Dvořáka.

Číst dál…

Slavnostní návrat do svatého Mořice i se světovou premiérou

Předzvěstí nové sezony Moravské filharmonie Olomouc je tradičně Mezinárodní varhanní festival Olomouc, který se letos koná popětapadesáté. Ústředním momentem celého festivalu jsou nově zrestaurované Englerovy varhany v chrámu sv. Mořice, jimž co do velikosti v České republice konkuruje jen nástroj v bazilice sv. Jakuba v Praze. Na zahajovacím koncertě festivalu 4. září se představí…

Číst dál…

Monika Jägerová, Tamara Morozová a další na hudebním festivalu v Podkrkonoší

Přiznivce festivalu Podkrkonošské hudební léto v srpnu čeká ještě čtveřice koncertů. 6. srpna se jedná o tradiční poutní koncert v novopackém kostele sv. Mikuláše, volný vstup je na akci 13. srpna s názvem Hudební variace aneb violové hody v kostele sv. Vavřince ve Staré Pace, Ludmila Pavlová (housle) a Indi Stivín (kontrabas) se za použití prvku…

Číst dál…