KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Mladá generace nabízí mimořádné talenty.
Nejen to prozradila Setkání s hudbou v Soběslavi english

„Na počátku července se Soběslav na více než týden stává ‚hudební laboratoří‘.“

„Festival zahájil houslista koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer. Uvedl skladby od Johanna Sebastiana Bacha, Bély Bartóka a Fritze Kreislera a oslnil svým výkonem přítomné publikum.“

„Absolventky a absolventi nabídli hutnou porci hudby napříč styly a několik skvělých hráčských výkonů. Celkem letošní interpretační kurty navštěvovalo neuvěřitelných šedesát účastnic a účastníků.“

Patnáctý ročník interpretačních kurzů v jihočeské Soběslavi a s nimi spojený komorní hudební festival nabídl vedle zavedených jmen jako Jan Fišer, Orbis Trio a Jiří Pinkas, Kukal Quartet nebo Radka Fišarová i vynikající výkony mladých absolventů kurzů. Šedesátka účastnic a účastníků podala zprávu o dobrém zdraví českého uměleckého mládí. O mnohých z interpretů určitě ještě uslyšíme, úroda talentů je nepřeberná.

Na počátku července se Soběslav na více než týden stává „hudební laboratoří“. Setkávají se tam hudební pedagogové i zavedení hudebníci s mladými začínajícími talenty, kterým intenzivně předávají svoje hráčské a interpretační zkušenosti. Všichni společně pak „dělají hudbu“, která má autentický, domácký a uvolněný nádech. A to všechno za účasti početného publika. Přesně taková jsou Setkání s hudbou v Soběslavi a letos tomu nebylo jinak. Již patnáctý, půlkulatý ročník, se nesl ve slavnostní náladě. Nebylo to ani tak přítomnými hosty, protože část z nich se do Soběslavi pravidelně vrací, ať už v roli pedagogů nebo vystupujících. Slavilo se hlavně pedagogickou prací. A pak hlavně absolventskými výkony svěřenců. A ti překvapili svojí technickou zručností, virtuozitou a energií, se kterou se ke skladbám, často velmi náročným kusům, postavili. Ostatně hudební vzdělávání jsou hlavním a nejdůležitějším aspektem této „hudební laboratoře“.

Mimo lektory kurzů, mezi které tradičně patří houslisté Jiří FišerŠtěpán Ježek, violoncellista Tomáš Strašil, pěvkyně Jarmila Chaloupková, klavírista Tomáš Víšek či kytaristky Taťána KlánskáHelena Střížková, zavítali do Soběslavi také klavíristky Silvie JežkováŠtěpánka Rohlíčková. Festival zahájil houslista, koncertní mistr České filharmonie a člen Dvořákova tria Jan Fišer. Ten 2. července večer v kostele sv. Víta uvedl skladby od Johanna Sebastiana Bacha, Bély BartókaFritze Kreislera a oslnil svým výkonem přítomné publikum. Následný den, v pondělí 3. července večer, nabídl festival trochu netypický zážitek. Vystoupila zpěvačka a herečka Radka Fišarová, tentokrát v roli šansoniérky, a představila slavné písně od legendy francouzského šansonu Edith Piaf. Doprovodila ji kapela, sestavená z prvoligových jazzmanů, a večer ve zcela zaplněném sále se do dějin akce zapsal jako jeden z nejúspěšnějších.

Středa 5. července večer patřila skvělému Orbis Triu, se kterým vystoupili člen Bennewitzova kvarteta, violista Jiří Pinkas (rozhovor s ním a jeho spoluhráčem Štěpánem Ježkem nejen o Soběslavi si můžeme přečíst ZDE.) Čtvrteční večer patřil mladému a svěžímu Kukal Quartetu, který představil klasický mozartovský a dvořákovský repertoár. Většina členů Kukal Quarteta prošla soběslavskými kurzy, a tak se jednalo o velmi milý a nadmíru žádaný návrat. Další porci hudby napříč styly a žánry nabídlo trio zpěvačky, cimbalistky a skladatelky Zuzany Lapčíkové. Strhujícím způsobem provedlo moravské písně v jazzových aranžmá a sklidili zasloužený úspěch. Nechyběl ani oblíbený open-air koncert na městském koupališti, který si v neděli 9. července večer již jako tradičně vzala pod svou režii folkrocková kapela Domácí výroba zpěváka a producenta Petra Hanzlíka, jejíž založení se úzce váže k Soběslavi.

Festivalový vrchol, ale i vrchol celotýdenního snažení, jsou čtyři finálové studentské koncerty (letos byl dokonce přidaný i pátý koncert). Absolventky a absolventi nabídli hutnou porci hudby napříč styly a několik skvělých hráčských výkonů. Celkem letošní interpretační kurty navštěvovalo neuvěřitelných šedesát účastnic a účastníků. Vyjmenovat všechny a popsal jejich obdivuhodné výkony by zavdalo na několik odstavců. Je však potřeba jmenovitě vyzdvihnout alespoň několik z nich, jejichž hra nabídla opravdu mimořádné kvality. Patřili mezi ně třeba kytarista David Křemen (*2006) a klavírista Matěj Pinkas (*2005). Ti společně provedli první větu Schubertovy sonáty „Arpeggione“ v úpravě pro kytaru a klavír až obdivuhodně lehce. Skvělý Matěj Pinkas ještě doprovodil dalšího talentovaného hudebníka, houslistu Davida Kubitu (*2004). Sáhli k poválečné tvorbě a excelentně zahráli Pärtovo Fratres. Z prvního absolventského koncertu, který se konal v pondělí 10. července večer v gotickém kostele sv. Víta, je potřeba zmínit ještě vystoupení staršího bratra již zmíněného Davida Kubity, Filipa (*2000). Oba sourozenci v intimitě sobě vlastní zahráli Allegretto poco lento ze Sonáty pro dvoje housle od belgického houslového virtuosa a skladatele Eugèna Ysaÿeho.

Druhý závěrečný koncert se uskutečnil o den později, v úterý 11. července večer, ve velkém sále kulturního domu. Otevřel ho skvělý komorní soubor ČTRO, složený z nejmladších účastníků kurzů, který s notnou mírou nadsázky zahrál legendární píseň Šaty dělaj člověka od Jaroslava Ježka a dvojice Voskovce a Wericha. Mezi účinkujícími se blýsknul také mladý houslista Jiří Ruta (*2012). Ten v doprovodu klavíru zvládl s obdivuhodně lehkým tónem přednést první větu Allegro moderato Koncertu D dur od Oskara Riedinga. Zaujala i zpěvačka a pedagožka – v Soběslavi v roli klavíristky – Kateřina Vogelová (*1998). Expresivně a zeširoka přednesla AndantinoJanáčkovy skvostné skladby V mlhách. Violoncellistovi Tobiášovi Balkovskému (*2010) se v Martinů Variacích na slovenskou lidovou píseň podařilo představit všechny polohy této skladby. A následně znovu zaujal klavírista Matěj Pinkas (*2005). Během druhého abonentního koncertu s úspěchem uvedl Smetanovu Koncertní fantasii na české národní písně a nešetřil přitom hutným zvukem. Zato houslistka Veronika Jugasová (*2004) zvolila v první větě Prokofjevova Houslovém koncertu č. 1 D dur v doprovodu klavíru lehký a křehký tón, aby pak ukázala, jak ovládá svůj nástroj, když provedla bryskně běžící Scherzo: Vivacissimo a všechny v sále si tímto výkonem získala. Říká se, že „to nejlepší na konec“. V Soběslavi to platilo dvakrát, když houslista Filip Kubita (*2000) v doprovodu klavíru suverénně uvedl dvě části ze Šostakovičova Houslového koncertu a moll op. 77. Nejprve to byla melancholicky pojatá Passacaglia, následně doslova vystřelil a bez jakýchkoli technických pochybností, s perfektním frázováním a neuvěřitelným švihem uzavřel koncert závěrečnou Burlesque a strhnul přítomné publikum.

Popsané hráčské výkony jsou jen částečnou ukázkou poctivé práce všech lektorů a dalšího týmu ze Setkání s hudbou v Soběslavi. Pochválit si zaslouží všichni, včetně kompletní organizace Setkání pod vedení uměleckého ředitele Petra Hanzlíka a výkonné ředitelky pedagogické části Taťány Klánské. Koncerty prozradily, že taková práce s mladými a budoucími profesionály dává smysl. O některých z nich jistě ještě hodně uslyšíme!

********

Foto: Michaela Pondělíčková, Miroslav Lepeška, Peter Ganzglück, Kateřina Pinkasová

Jan Průša

Jan Průša

Hudební publicista

Jan Průša (*1990) pravidelně přispívá svými recenzemi a dalšími texty o klasické hudbě a opeře. Mimo KlasikuPlus spolupracuje také s Českou televizí nebo Deníkem N. Vystudoval politologii a mezinárodní vztahy v Praze a religionistiku v Brně. Na festivalu Smetanova Litomyšl a v týmu České filharmonie se zabývá fundraisingem. V roli hudebního publicisty se zaměřuje na období pozdního romantismu, expresionismu nebo autory Nové hudby. Jednou by rád interpretoval na klavír Cageovu slavnou kompozici 4’33.



Příspěvky od Jan Průša



Více z této rubriky