KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Skutečná krása v maličkostech. Kutnohorský večer s Konstantinem Lifschitzem 

„Konstantin Lifschitz predviedol v prelúdiách podľa mňa presne ten typ práce, ktorý poslucháčov k aktívnemu počúvaniu bezprostredne vedie.“

„V Šostakovičovi si dovolil ostrejšie dynamiky, viac úsečnosti. V Chopinovi bol poetickejší, trochu fantazijný.“

„Zásadnou a obdivuhodnou kvalitou stredajšieho koncertu bola klaviristova precíznosť v úhoze a artikulácii.“

Koncentrovaným klavírnym večerom pokračoval v stredu 11. júna Mezinárodní hudební festival Kutná Hora. Programom zloženým výlučne s prelúdií nadviazala dramaturgia festivalu na hlavnú linku festivalu: pripomienku Dmitrija Šostakoviča. Dvojičkou k Šostakovičovým drobným klavírnym skladbám sa stali prelúdia Fréderica Chopina. V chráme svaté Barbory hral Konstantin Lifschitz.

Číst dál…

Tíha světa, lehkost bytí. Šostakovič vs. Schubert jako zahájení festivalu v Kutné Hoře

„Hráči si v diele rozumeli, každý ale zostával aj trochu individualitou.“

„Interpreti akoby prišli so ‚Pstruhom‘ publikum trochu utešiť.

„Vlastne tak ide nielen o kontrastnú hudbu, ale tak trochu aj prístup k nej.“

Medzinárodný hudobný festival Kutná Hora si za ťažisko dramaturgie svojho 18. ročníku vybral hudbu Dmitrija Šostakoviča. V rámci vyše týždňovej série koncertov s mimoriadnym geniom loci tak zaznejú rôzne komorné kusy tohoto autora, od ktorého smrti tento rok plynie päťdesiat rokov. S jeho skladbami sú pritom kombinované žánrovo príbuzné skladby iných skladateľov. To, ako to môže fungovať, naznačil hneď zahajovací koncert 8. júna, na ktorom sa kontrastom k Šostakovičovej tvorbe stala tvorba Franza Schuberta.

Číst dál…

Jerusalem Quartet v dialogu tří století

„Ako keď vietor odrazu zafúka na koruny stromov, tak sa ich nástroje synchronizovane rozkývali. A aj pod rovnakým vetrom každý strom šumí rozdielne.“

„Chromatické posuny ešte dlho doznievali v ušiach, tak ako keď sa človek pozerá dlho do svetla a v očiach ešte bledne jeho stopa.“

„Violou tak zaplnil frekvencie, ktoré vám nechýbali dovtedy, kým ste ich nepočuli.“

V predvečer rakúskeho štátneho sviatku Nanebovstúpenia Krista, 28. mája 2025, si návštevníci Musikvereinu vo Viedni mohli vychutnať sláčiky súboru Jerusalem Quartet. Štýl prednesu menili autenticky s repertoárom tak, že každé dielo skladateľa si zachovalo to, čo je mu vlastné. Koncert sa začal hravou hudbou Mozarta a cez dramatického Šostakoviča sa dostal k lyrickému Dvořákovi. Ich vášnivé hudobné nasadenie v službe profesionality prinieslo hlboký hudobný zážitok, ktorý publikum ocenilo.

Číst dál…

Bostonští symfonici a jejich D-S-C-H

„Třičtvrtěhodinový houslový koncert přináší nekonečně posmutnělé, intenzivně působící plochy, které hraničí s tichem.“

„Sólistka Baiba Skride obdařila provedení v první a třetí větě neuvěřitelně krásnými pianissimy, ale i obdivuhodně dravými pasážemi, kterým padlo za oběť mnoho žíní ze smyčce.“

„Andris Nelsons dirigoval věcně, přesně, zřetelně a názorně, aniž by to ovšem znamenalo, že výsledkem byla pouze přesně odehraná hudba.“

Bostonský symfonický orchestr zvolil pro debut na festivalu Pražské jaro náročný, ale nádherný program. Tvořila ho výhradně hudba Dmitrije Šostakoviče. Šéfdirigent Andris Nelsons s houslistkou Baibou Skride ji spolu s tělesem zpřítomnili ve středu ve Smetanově síni jako mimořádně působivé svědectví o době před sedmdesáti lety i jako skvěle zvládnutou, ani trochu banální novou alternativu k zavedenému efektnímu symfonickému repertoáru.

Číst dál…

ČRo D-dur: Stanice slaví 20. výročí zahájení vysílání

„Večerní program ve středu vybíráme z nabídky Evropské vysílací unie, dokonce ze sezóny Berlínských filharmoniků, které řídí Marek Janowski.“

„Ve čtvrtek 1. května je výroční den, kdy si stanice D-dur připomíná dvacet let od svého vzniku. Nabídne rekonstrukci prvního dne vysílání.“

„Víkendová dopoledne budou patřit blokům Hudba a válka. Hostem bude Miloš Štědroň.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 28. dubna do 4. května?

Číst dál…

Schubert, Šostakovič a Barocco sempre giovane

Na programu abonentního koncertu pardubického souboru Barocco sempre giovane budou 24. dubna dva stěžejní opusy komorní hudby 19. a 20. století – klavírní kvintety Franze Schuberta a Dmitrije Šostakoviče. Účinkovat budou členové souboru, houslisté Markéta Čepická a Vít Chudý, violista Jakub Čepický, violoncellista Jan Zemen, kontrabasista Jan Prokop a jako host klavíristka Kateřina Ochmanová.…

Číst dál…

Alžběta Poláčková jednou z mnoha tváří příštích dní u Pražských symfoniků

V Anežském klášteře vystoupí 24. dubna klavírní Orbis trio se sopranistkou Alžbětou Poláčkovou. V rámci cyklu Obrazy a hudba FOK provedou společně Sedm romancí na básně Alexandra Bloka od Dmitrije Šostakoviče a Orbis trio zahraje ještě vybrané Dumky Antonína Dvořáka. Cyklus rodinných koncertů Orchestr na dotek v rámci programu Symfonického orchestru hl. m. Prahy…

Číst dál…

Olomoucké hudební jaro v novém prostoru. Test s FOK a Tomášem Netopilem

„Divácká návštěva nenaplnila záměr vyzkoušení akustiky. Chyběla potřebná rezonanční výplň.“

„Zazněly skladby autorů, kteří se proslavili skladbami pro filmové plátno. To koresponduje s názvem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK.“

„Náročného houslového partu se ujala mladá, teprve 25letá houslistka původem z Polska Sara Dragan.“

Olomoucké hudební jaro nabízí pestrou paletu zajímavých koncertů, které se konají na rozličných místech Olomouce, kdy vedle známých lokalit jsou objevovány prostory nové. Jedno takové „testování“ se konalo v sobotu 12. dubna v Bea centru. Nová stavba tyčící se do úctyhodné výšky má v přízemí atrium, kde se konají nejrůznější společenské akce a vyzkoušet prostor i jako koncertní sál se u příležitosti vystoupení Pražských symfoniků v čele s Tomášem Netopilem rozhodl management olomouckého festivalu.

Číst dál…

Písňový recitál Národního divadla nabídne soudobou tvorbu

Šestice písňových recitálů v sezoně 2024/25 přispívá k pestrosti repertoáru Opery Národního divadla. Dopolední koncerty na jevišti Stavovského divadla navazují na pilotní sezonu, která ověřila nejen akustické možnosti prostoru obvykle vymezeného pouze účinkujícím. Následující, v součtu už třináctý písňový recitál 12. dubna představí čtveřici etablovaných pěvců tuzemského zpěvního umění, kdy na klavír je…

Číst dál…

Vítěz soutěže královny Alžběty hraje v Košicích

Šostakovičův Koncert pro housle a orchestr č. 1 a moll a Weinbergova Symfonie č. 3 h moll vznikly ve stínu útlaku sovětského režimu. Díla pomyslně pojí pouto přátelství mezi skladateli, kteří chovali i vzájemný profesní respekt. Koncert Šostakovič a Weinberg: Hudba ve stínu času čítající zmíněná díla nabídne ve čtvrtek 10. dubna Státní filharmonie Košice…

Číst dál…

Robert Kružík na košickém pódiu. Tamní nabídnou také Šostakoviče s Weinbergem

Následující dva koncerty košického abonentního cyklu A nabízí poměrně netradiční díla světového repertoáru. První večer 3. dubna v košickém Domě umění řídí šéfdirigent zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů Robert Kružík ve skladbách Nielsena, Roty a Respighiho, o týden později košičtí filharmonici hrají díla letos jubilujícího Šostakoviče a také jeho přítele Weinberga. Dánský skladatel Carl Nielsen je…

Číst dál…

Expresivní Šostakovič à la Byčkov a Vodičkovo renomé zas o kousek výš

„Jiří Vodička uložil skladbě výrazově ztemnělý nádech gradačního napětí, jejž přesvědčivě saturoval pečlivě stupňovanou dynamikou a šustivě zastřeným tónem.“

„Zdálo se, že skladba až příliš vystupovala sama za sebe bez originálnějšího dirigentského přičinění – jako by posluchač měl k dispozici pouze Šostakoviče bez Byčkova.“

„Do čtvrté věty Česká filharmonie vstoupila s expresivní nesmlouvavostí.“

Programově homogenní, ale co do interpretačních výkonů rozmanitý večer 26. března prožili posluchači během rudolfinského vystoupení České filharmonie, při němž kromě dirigentského umění Semjona Byčkova zazářila proslulá virtuozita Jiřího Vodičky. Houslový koncert a moll a Pátá symfonie Dmitrije Šostakoviče získaly díky skvělé souhře orchestru a sebejisté dirigentské perspektivě žádoucí punc svěžesti a modernosti, které si díky očekávané agresivnosti a disonantní sytosti ničím nezadaly s vysokým evropským standardem v provádění klasické literatury avantgardní hudby.

Číst dál…

Holešovským zámkem popatnácté zní hudba

Musica Holešov zahájila na začátku března svoji letošní jarní koncertní sezónu. Na úvod zařadila vzpomínku na před dvěma lety premiérovaný film Il Boemo, o jehož hudební stránku se postaral Václav Luks se souborem Collegium 1704 a sopranistka Simona Šaturová. V neděli 30. března bude cyklus pokračovat uvedením Schummanova písnového cyklu Láska básníkova v interpretaci…

Číst dál…

Schumann, Šostakovič. Steven Isserlis v Brně

Steven Isserlis, britský violoncellista pravidelně koncertuje s předními světovými symfonickými tělesy a v klasických programech nezřídka diriguje komorní orchestry od sólového violoncella. Roli dirigenta tentokrát vynechá, když zavítá k Filharmonii Brno ke koncertům 27. a 28. března v Janáčkově divadle, mezi koncerty navíc stihne poskytnout masterclass. Brněnský orchestr v dílech Schumanna a Šostakoviče řídí jeho šéfdirigent Dennis Russell…

Číst dál…

Italské turné Škampova kvarteta

Škampovo kvarteto hrající aktuálně v obsazení Petra Brabcová, Adéla Štajnochrová (housle), Martin Stupka (viola) a Lukáš Polák (violoncello) stráví poslední březnové dny v Itálii. Na turné, v rámci něhož navštíví města Trieste, Pistoia, Modena a Macerata, uvede skladby Haydna, Mozarta, Šostakoviče, ale také Janáčka a Dvořáka.   Škampovo kvarteto odstartovalo svou uměleckou dráhu v březnu roku 1989 na…

Číst dál…

Padesát let od smrti Šostakoviče, stejná doba od Byčkovova odchodu ze SSSR

Česká filharmonie si pod taktovkou Semjona Byčkova připomene padesáté výročí skonu Dmitrije Šostakoviče uvedením jeho dvou skladeb. Vedle Páté symfonie, kterou orchestr hrál na evropském turné, zazní i První houslový koncert. V něm se sólového partu ujme koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička. Koncerty se konají ve Dvořákově síni Rudolfina od středy do…

Číst dál…

Slovenská filharmonie doma, její sbor v Salcburku

Následující abonentní koncerty Slovenské filharmonie v jejím sídle v bratislavské Redutě řídí 20. a 21. března její šéfdirigent Daniel Raiskin. Dvakrát nabídne pořad z děl Šostakoviče, Weinberga a Prokokfjeva, přičemž part sólisty ve Weinbergově Violoncellovém koncertu nastudoval Mario Brunello. Slovenský filharmonický sbor se naproti tomu připravuje na operní produkci Musorgského Chovanštiny v rámci Salcburského velikonočního festivalu.…

Číst dál…

Jiří Vodička: Šostakovič svoje ‚emocionální nůžky‘ rozevírá doširoka

„Je třeba nejen autora pochopit, ale také se do něj vcítit.“

„Když člověk Šostakoviče filtruje od jeho souvislostí, tak vlastně rozpojuje nerozpojitelné.“

„Dirigování si klidně zkusím i s dalším orchestrem.“

V závěru března si Česká filharmonie při svých abonentních koncertech vystačí s „vlastními zdroji“. V Rudolfinu 26., 27. a 28. března diriguje šéfdirigent orchestru Semjon Byčkov, houslové sólo má koncertní mistr Jiří Vodička. Ztvární hlavní part Šostakovičova Prvního houslového koncertu, v druhé půli bude znít Pátá symfonie téhož autora.

Číst dál…

Vítězka varšavské ‚Chopinky‘ potěší Ostravu

Ostravská Janáčkova filharmonie věnuje velkou pozornost klavírnímu umění a zve elitní světové interprety. Ruská pianistka Yulianna Avdeeva si získala světové uznání, když v roce 2010 získala první cenu na Mezinárodní Chopinově soutěži ve Varšavě. Stala se tak teprve čtvrtou ženou, které se to podařilo. Umělkyně se nyní chystá na klavírní recitál v ostravském…

Číst dál…

Emotivní program v klasickém hávu a velice solidní Prague Philharmonia

„Pryč jsou doby, kdy soudobí skladatelé chtěli hlavně šokovat.“

„Jeho přístup k hudbě jako by v sobě měl něco tradičně anglického, typově trochu připomínal někdejšího šéfa PKF, Švýcara Kaspara Zehndera.“

„Nebylo to tedy provedení, které šlo existenciálně na hranu…“

Atraktivní program měla na programu v úterý 4. března Prague Philharmonia. Se dvěma vzácnými hosty v dirigentu Angusi Websterovi a violoncellistovi Istvánu Várdaiovi zazněl v Rudolfinu program se soudobou skladbou Huwa Watkinse, slavným violoncellovým koncertem Dmitrije Šostakoviče a nakonec s romantickou Symfonií č. 2 Roberta Schumanna. Pro orchestr s tradicí komornějšího klasicismu to byl hraniční repertoár.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (83)
Prokofjev a Šostakovič. Válka a mír, totalita a svoboda

„Nikdy si nějak zvlášť dobře nerozuměli a setkávali se jen příležitostně. I umělecky byl každý jiný.“

„Prokofjev, očekávající pozici ´celebrity´, byl ochoten k velkým ústupkům. Jeho návrat do Moskvy se kryje s dobou, kdy v deníku Pravda vyšel článek Chaos místo hudby.“

„S Prokofjevem a Šostakovičem je to možná podobné jako se vztahem mezi Mahlerem a Straussem.“

Před osmdesáti lety, v lednu 1945, měla premiéru Pátá symfonie Sergeje Prokofjeva. V něčem se podobá Páté Šostakovičově z roku 1937. Obě díla, virtuózní a závažná, rozhodně spíše optimistická než tragická, odrážejí nutnost vyrovnat se s požadavky vládnoucí propagandy, ale zároveň tvůrčí snahu politickému diktátu nepodlehnout. Prokofjev a o patnáct let mladší Šostakovič měli společného protihráče, ztělesněného Stalinem, avšak současně vykazují i mnoho rozdílného. Hudebně i lidsky. A byli vůbec přátelé?

Číst dál…

Semjon Byčkov okouzlil Vídeň Šostakovičem

„Bola radosť sledovať, ako sa tento systém ozubených kolies postupne rozbiehal.

„Človeka mrazí, no aj tak tú krásu chcete ďalej pozorovať.“  

„Semjon Byčkov svoje zanietenie povýšil do výrazového prostriedku.“

Česká filharmónia 3. marca odohrala prvý z dvoch koncertov zájazdu do Viedne. Dirigent Semjon Byčkov previedol divákov dielom Šostakoviča, konkrétne jeho Violoncellovým koncertom č. 1 a Symfóniou č. 5. Po jeho boku sedel violoncellista Sheku Kanneh-Mason a svojím majstrovstvom sa im podarilo zdvihnúť návštevníkov Musikvereinu zo stoličiek.

Číst dál…

Dance. Světová premiéra skladby Jiřího Kabáta v Českých Budějovicích 

První březnová dvojice abonentních koncertů Jihočeské filharmonie se uskuteční ve dnech 5. a 6. března od sedmi hodin večer v kostele sv. Anny v Českých Budějovicích. Janem Talichem řízené těleso uvede ambiciózní program, jemuž dominuje světová premiéra skladby Dance Jiřího Kabáta a také sólové role klavíristky Jitky Čechové a trumpetisty Armanda Giordana v Šostakovičově dvojkoncertu.  Violista…

Číst dál…

Trojice zahraničních osobností při orchestrálním koncertu Prague Philharmonia

Watkins. Šostakovič. Schumann je označení dalšího koncertu orchestrální řady Prague Philharmonia. 4. března se v Dvořákově síni Rudolfina tedy rozezní i tóny kompozice Huwa Watkinse, který nabídne svou skladbu Svítání v české premiéře. Sólistou v Šostakovičově Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur bude István Várdai, provedení diriguje Angus Webster. „Hned dvě zahraniční…

Číst dál…

Čtyři evropská hlavní města, osm koncertů. Česká filharmonie na cestách

Jarní evropské turné České filharmonie začíná prvním vídeňským koncertem 2. března, tedy právě na Smetanovo 201. výročí narození. Turné se ponese ve znamení rezidencí, což je označení pro zájezdy, při nichž orchestr v jedné síni vystoupí více než jednou. Tak se stane v případě vídeňského Musikvereinu, londýnského Barbicanu a Pařížské filharmonie. Trojici koncertních destinací…

Číst dál…

Klavírní trio v ruské hudbě a tubová exhibice 

„Obdivuhodná byla zejména intonační čistota obou smyčcových nástrojů, dokonalá souhra všech tří a jejich dynamická vyváženost.“

„Lehké bylo vyzvat je oba ke společnému koncertnímu vystoupení, nelehké však bylo najít pro ně vhodný repertoár.“

„Umělci byli odměněni dlouhým potleskem, přidali tak krátkého Dvořáka.“

Trio Concertante, komorní soubor hrající ve složení Hana Jarošová Kubisová (housle), Teodor Brcko (violoncello) a Slávka Vernerová Pěchočová (klavír), zařadilo na program svého vystoupení v rámci komorního cyklu 31. sezony Prague Philharmonia dvě ruská díla. Ideou večera a hlavním lákadlem však byla 24. února tuba Jana Jaroše, který se představil i sólově.

Číst dál…

Semjon Byčkov ve stylovém klasicismu 

„Slyšet s moderním orchestrem Haydna je vzácné.“

„Monolog dlouhé kadence, který navazuje bez přerušení na pomalou větu, vyzněl jako dlouhá osobní promluva.“

„Pročištěné a zářivé provedení…“

Česká filharmonie se 19. února dala do služeb programu, který pro ni není zrovna typický. A to je dobře. Pod taktovkou svého šéfdirigenta Semjona Byčkova hrála Haydnovu Symfonii č. 44, Beethovenovu Symfonii č. 2 a mezi nimi Šostakovičův Violoncellový koncert č. 1 se sólistou Shekuem Kanneh-Masonem. Klasicismus a neoklasicismus se k sobě hodí…

Číst dál…

Sólo má tuba

Komorní cyklus orchestru Prague Philharmonia letos s úspěchem pojal koncept „jiné nástroje“. Představuje tedy hudební instrumenty, které se v sólové roli vyskytují spíše zřídka. Tak příchozí do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí tentokrát uslyší zejména nástroj tuby. 24. února ji rozezní host pořadatelské organizace Jan Jaroš v uměleckém partnerstvím se souborem Trio…

Číst dál…

Sheku Kanneh-Mason debutuje u České filharmonie

Mladý britský violoncellista s africkými a karibskými kořeny Sheku Kanneh-Mason, který se do povědomí široké veřejnosti dostal zejména díky vystoupení na celosvětově sledované svatbě britského prince Harryho, se představí poprvé s Českou filharmonií. Na třetí únorové trojici abonentních koncertů, která je ve Dvořákově síni Rudolfina na programu mezi 19. a 21. únorem, s tělesem řízeným…

Číst dál…

Housle, viola, klavír. Krestovi a Tomáš Vrána v Sále Martinů

Vedoucí skupiny viol České filharmonie Eva Krestová představí svůj nástroj ve dvou různých kombinacích. Zatímco spolupráce violy a klavíru v sonátách od Dmitrije Šostakoviče a britské autorky Rebeccy Clarke je běžná, ve Třech madrigalech Bohuslava Martinů diváci uslyší duo violy a houslí. V tuto chvíli vyprodaný koncert pod hlavičkou Českého spolku pro komorní hudbu v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce…

Číst dál…