KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Marek Pavíček: Angažmá v Orchestrální akademii České filharmonie beru jako velkou příležitost

„Zdeněk Seidl pro mě byl patrně nejdůležitější. Skoro bych řekl takový můj druhý táta.“

„Jít na JAMU bylo to nejlepší rozhodnutí, co jsem mohl udělat.“

„Je málo skladeb, které doslova nemám rád.“

Marek Pavíček patří mezi nejnadanější mladé klarinetisty. Student Janáčkovy akademie múzických umění se ve svých čtyřiadvaceti letech chopil pozice prvního klarinetisty ve Filharmonii Hradec Králové a navíc byl vybrán do Orchestrální akademie České filharmonie, kde se, podle svých slov…

Číst dál…

Glagolská mše pod rukama dirigentky Kariny Canellakis

„Canellakis vedla rozhlasové symfoniky přesnými a čitelnými gesty, a především v Bartókovi a Dvořákovi představila živoucí hudbu, plnou energie.“

„Čtyři kusy pro orchestr jsou přesně tou hudbou, která orchestru sedí jako ulitá.“

„Stejně jako tehdy i nyní Canellakis zvolila verzi poslední ruky z roku 1928 a i tentokrát to byla vybroušená práce, odkazující na detaily skladby a její složitou strukturu.“

Vídeňský rozhlasový orchestr ORF uvítal na svém nedělním abonentním koncertu americkou dirigentku Karinu Canellakis. Mladá a oceňovaná umělkyně sáhla při svém nedělním debutu vedle Bartóka k české hudbě a představila Dvořákova Holoubka a Janáčkovu Glagolskou mši. K úspěšnému večeru 22. října přispěli i sólisté Kateřina Kněžíková, Lena Belkina, Aleš Briscein a Jan Martiník.

Číst dál…

Ze srdce klavírů Bechstein k jádru české hudby

„Jitka Čechová, vynikající sólistka i komorní hráčka, umělecká garantka letošního ročníku, pro svůj koncert v srdci klavírů Bechstein zvolila ryze český repertoár.“

„Než však nabídla samotného Janáčka, kde kvalita jejího úhozu a smysl pro stavbu skladby nachází živnou půdu, zahrála Klavírní sonátu Josefa Páleníčka.“

„A přestože jednotlivé nálady skladby vycizelovala, její Páleníček, Janáček a Ježek zážitek ze Suka bohužel přebili.“

Jeden z posledních koncertů festivalu Lípa Musica patřil 14. října klavíristce Jitce Čechové. Umělecká garantka letošního ročníku se po komorních projektech uvedla i jako sólistka, a to v areálu výrobce klavírů Bechstein v německém Seifhennersdorfu nedaleko českých hranic. Překvapivě sáhla k pozdně romantickým a modernistickým skladbám Nováka, Suka, Janáčka, Ježka a Páleníčka a ukázala, jak široký je její záběr ve vztahu k české hudbě.

Číst dál…

Rozhlasoví symfonikové s Popelkou a Dueñas otevřeli novou koncertní sezonu v plném lesku

„Sedmatřicetiletý dirigent Petr Popelka stačil během prvního roku svého angažmá u SOČRu několikrát předvést, jak brilantně dokáže s orchestrem pracovat a k jakým hráčským výkonům ho umí přimět.“

„Bezesporu talentovaná houslistka a skladatelka María Dueñas pojala celý part na svůj věk velmi oduševněle a sofistikovaně, alespoň soudě podle zvuku, který doléhal do čtvrté řady na balkoně.“

„Petr Popelka zůstal kdesi mezi Abbadovými interpretacemi a strhující show, kterou ve stejném sále nedávno u pultu České filharmonie předvedl Klaus Mäkelä.“

Symfonický orchestr Českého rozhlasu otevřel 97. koncertní sezonu přitažlivým programem a v plném lesku. V zaplněném Rudolfinu nabídl Korngoldův Houslový koncert a Mahlerovu První symfonii. Šéfdirigent Petr Popelka si přizval teprve dvacetiletou, ve světě oceňovanou houslistku Maríu Dueñas, pro kterou byl virtuózní part ideálním prostředkem, jak se poprvé předvést v Česku. Kdo však čekal mladistvé a emocionální provedení, ten se nedočkal.

Číst dál…

Apoteóza tance v Bratislavě

„Hráči v čele s dirigentem Andrésem Orozco-Estradou přivezli na Slovensko přitažlivý koncertní program, a tak ve vyprodané Redutě byla cítit slavnostní nálada a značná očekávání.“

„Finální pochod, ohlášený trubkou, v pevném tempu jen dokreslil atmosféru lesku a publikum dohnal k ovacím. Lepší začátek si nelze představit!“

„V Bratislavě jako by Rachlin zapomněl jít do pověstného detailu, a svoji hráčskou nápaditost dostatečně nevycizeloval. Často zbytečně chvátal a na několika místech se dokonce nepotkal s orchestrem, a to přesto, že mu Orozco-Estrada dával neskutečně prostoru.“

Hostování orchestru Filarmonica della Scala na Bratislavských hudebních slavnostech přineslo obrovský příval hudební energie, a to nejen díky předehře z Rossiniho opery Vilém Tell, ale i Beethovenově Sedmé symfonii a Mozartovu Houslovému koncertu č. 3 v podání houslisty Juliana Rachlina. Italové v čele s podmanivým dirigentem Andrésem Orozco-Estradou vytvořili mimořádný večer, při kterém snad došlo i na pověstnou apoteózu tance.

Číst dál…

Úspěšné koncertní provedení Rusalky v Košicích

„Byl to právě Jindra, kdo během večera pevně a zřetelně vedl svůj košický orchestr k lyrice i dramatu – ke dvěma výrazným polohám či snad protipólům, bez kterých by Rusalka nebyla Rusalkou.“

„Kateřina Kněžíková coby představitelka titulní role nadchla košické publikum. Výborně oscilovala mezi dramatikou a lyrikou díky celé řadě hlasových dynamických proměn, akustice a rozvržení sálu navzdory.“

„Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová pojala obě role opravdu expresivně a především jako Cizí kněžna předvedla svůj hravý a průrazný hlas v protikladu k lyrické poloze Kněžíkové.“

Státní filharmonie Košice pod vedením šéfdirigenta Roberta Jindry nabídla svým posluchačům lahůdku v podobě koncertního nastudování Rusalky Antonína Dvořáka. Ve vyprodaném sále košického Domu umění zazněla většina nejznámějších melodií z Dvořákovy nejslavnější opery, a to v podání sólistů více než reprezentativních: Kateřiny Kněžíkové coby Rusalky, Jany Kurucové ve dvojroli Ježibaby a Cizí kněžny, Pavola Bršlíka jako Prince a Petera Kellnera v partu Vodníka.

Číst dál…

Smetanovo trio ve skvělé formě

„Program vyprodaného koncertu vyobrazil tři odlišné hudební světy.“

„Svojí hrou osciluje mezi moderností a neoklasicistní průzračností.“

„A stejně jako u Brahmse i zde je Smetanovo trio schopno všechny tyto emoce a dramatiku zvýraznit a v obdivuhodné souhře a kvalitě hry posluchačům podat všechny náladové kontrasty.“

Smetanovo trio, komorní uskupení ve složení Jitka Čechová – klavír, Jan Talich – housle a Jan Páleníček – violoncello, znovu potvrdilo svoji neochvějnou pozici mezi tuzemskými klavírními trii, když nabídlo posluchačům českokrumlovského hudebního festivalu tři výrazné hudební kusy a tři poctivé interpretační výkony.

Číst dál…

Mladá generace nabízí mimořádné talenty.
Nejen to prozradila Setkání s hudbou v Soběslavi

„Na počátku července se Soběslav na více než týden stává ‚hudební laboratoří‘.“

„Festival zahájil houslista koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer. Uvedl skladby od Johanna Sebastiana Bacha, Bély Bartóka a Fritze Kreislera a oslnil svým výkonem přítomné publikum.“

„Absolventky a absolventi nabídli hutnou porci hudby napříč styly a několik skvělých hráčských výkonů. Celkem letošní interpretační kurty navštěvovalo neuvěřitelných šedesát účastnic a účastníků.“

Patnáctý ročník interpretačních kurzů v jihočeské Soběslavi a s nimi spojený komorní hudební festival nabídl vedle zavedených jmen jako Jan Fišer, Orbis Trio a Jiří Pinkas, Kukal Quartet nebo Radka Fišarová i vynikající výkony mladých absolventů kurzů…

Číst dál…

Štěpán Ježek a Jiří Pinkas: Hrát před studenty je vlastně to nejtěžší

„Spotify nás zařadilo do výběru týdne, takže naše deska byla mezi dalšími světovými novinkami, třeba vedle Hilary Hahn. To nám vystřelilo poslechovost k nějakým deseti tisícům.“

„Když přišla možnost jet studovat ke skvělému kantorovi, tak jsme jeli za Rainerem Schmidtem do Madridu, a nechali jsme tam doslova všechny peníze, co jsme měli.“

„Člověk musí hrát tak, jak učí. To by bylo hrozné, kdyby tam ty ideje nebyly!“

V neděli začalo jubilejní patnácté Setkání s hudbou v Soběslavi, zavedené interpretační kurzy a komorní hudební festival. Bennewitzovo kvarteto je s tímto setkáváním spojeno. Dvakrát v Soběslavi vystoupilo a někteří jeho členové se tam angažují i jako lektoři. Se dvěma z nich, houslistou Štěpánem Ježkem a violistou Jiřím Pinkasem, jsme se neformálně setkali u oběda a nad dobrým jídlem si popovídali nejen o…

Číst dál…

Brno v Litomyšli. Elisabeth Leonskaja a starý dobrý Brahms

„Leonskaja potvrdila pověst klasické hráčky, která nenabízí žádnou interpretační senzaci, ale poctivě řemeslo.“

„Souznění mezi sólistkou, dirigentem a orchestrem bylo skvělé a potvrzovalo dlouhodobou úspěšnou spolupráci.“

„Davies pojal Dvořáka bez přílišné líbeznosti. Zdůraznil tím ještě více závažnost kompozice, ale nedosahoval toho využitím masivního zvuku a na úkor rytmické artikulace.“

Smetanova Litomyšl uzavřela druhý festivalový týden navýsost klasickým koncertním programem. Filharmonie Brno v čele s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem provedla v neděli večer ve Festivalové hale Brahmsův Druhý klavírní koncert a Dvořákovu Sedmou symfonii. Za klavír usedla legendární rusko-rakouská pianistka Elisabeth Leonskaja, která zahrála Brahmse nesmírně sugestivně a technicky bravurně a zařadila se po bok dosavadním vrcholům festivalu.

Číst dál…

Hardingův vzorový Mahler

„Samotná idea spojit sedmačtyřicetiletého Hardinga jako oceňovaného interpreta Mahlerovy hudby s tímto „mahlerovským orchestrem“ z Mnichova zavdala značným očekáváním.“

„Hráčské schopnosti orchestru a jeho hmatatelný zvuk podtrhly Hardingovo vynikající pražské provedení.“

„Slyšeli jsme energické, řezané pojetí, které se ale nikterak neztrácelo v patosu a jehož snahou bylo podat „Sedmou“ co nejvíce srozumitelně.“

Daniel Harding potvrdil pověst mahlerovského specialisty, když ve středu 24. května s velkým úspěchem předložil pražskojarnímu publiku vytříbené provedení Mahlerovy sedmé symfonie „Pražské“, dovedené do úplného detailu.

Číst dál…

Jakub Hrůša zpět u Staatskapelle Dresden

„Tentokrát si auditorium v drážďanské Semperoper vyslechlo hudbu, která je přece jen zvuku Staatskapelle Dresden bližší.“

„Neznamenalo to však, že by barva orchestru v méně vášnivém provedení ztrácela na lesku, naopak.“

„Hrůša nám představil skladbu nikoliv za pomoci okázalých gest, drzosti a exhibicionismu, ale elegancí, delikátností a promyšleností.“

Dirigent Jakub Hrůša se po necelých dvou letech vrátil k pultu Sächsische Staatskapelle Dresden. V rámci mimořádného koncertu o Bílé sobotě, 8. dubna 2023, vynikajícím způsobem uvedl Straussovu báseň Don Juan a Berliozovu Fantastickou symfonii.

Číst dál…

NeoKlasik orchestr od Martinů po Janáčka

„Hymnus Pexidr zkomponoval okolo roku 2012. Ačkoliv program ani z části nenabídl popis jednotlivých skladeb, což byla opravdu škoda, podle autorových slov je jeho skladatelským záměrem hlavně sdílnost a funkčnost hudby k posluchači.“

„Koncert byl celkově příjemným překvapením a bude nesmírně zajímavé sledovat vývoj tohoto orchestru jak po hudební, tak dramaturgické stránce.“

„NeoKlasik se ale nebojí ani soudobé hudby, ačkoliv, jak ukázal publiku, hudba to byla taktéž v náznacích neo-zvuku.“

Smetanovské dny v Plzni zařadily na program letošního 42. ročníku mladé hudební uskupení NeoKlasik orchestr. To se, jak už sám název napovídá, specializuje především na autory, kteří tvořili nebo tvoří v neoklasicistním stylu. Přesto koncert v úterý 21. března večer nabídl mimo skladby Bohuslava Martinů a Leoše Janáčka také dvě soudobá díla plzeňského skladatele Karla Pexidra.

Číst dál…

Mahlerova Sedmá poprvé ve Zlíně

„Byl to vlastně takový malý hudební svátek. Nestává se totiž často, aby zavedené dílo tak významného autora jako Gustav Mahler, bylo někde v Evropě premiérováno po tak dlouhé době od jeho vzniku.“

„Orchestru se podařilo vytvořit pět samostatných světů, pečlivě odstíněných a vycizelovaných, které se díky poctivému provedení podařilo zasadit do jednoho funkčního celku, jednoho mnohovrstevnatého světa.“

„Je potřeba vyzdvihnout poctivou práci jednotlivých orchestrálních sekcí, ať to byly suverénní žestě a dřeva, přesné perkuse nebo barvité smyčce.“

Filharmonie Bohuslava Martinů v čele s šéfdirigentem Robertem Kružíkem připravila zlínskou premiéru Symfonie č. 7. e moll Gustava Mahlera. Dílo, jenž bylo uvedeno v roce 1908 v Praze, zaznělo v Baťově městě takřka po sto patnácti letech.

Číst dál…

Brucknerovský orchestr na návštěvě Prahy

„Program vedle sebe postavil skladby, které v díle svých autorů nepatří k nejprotežovanějším.“ „Rychlé běhy jsme mohli obdivovat v závěrečné větě, která získávala i díky vřelému zvuku orchestru až slavnostní náladu.“ „Chungova zvukově odstínovaná verze měla místy až impresionistický nádech, jako by zapomněl, že nediriguje hudbu Oliviera Messiaena, které je tak velkým znalcem a zastáncem.“…

Číst dál…

Dvořákovo trio před závěrem českokrumlovského festivalu

„Dvořákovo trio patří mezi nejvýraznější na domácí hudební scéně.“ „Dramaturgie vystavěla koncert na jednoduché ukázce vývoje klavírního tria jako žánru od hudby pro pobavení po významnou formu v období vrcholného romantismu.“ „Vrchol večera se nacházel v druhé skladbě, Triu c moll, op. 2 Josefa Suka.“ Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově spěje pomalu…

Číst dál…

Soběslav nabídne tučnou porci hudby. Začíná komorní festival Setkání s hudbou

Čtrnáctý ročník festivalu komorní hudby v jihočeské Soběslavi, který je součástí oblíbených interpretačních kurzů pro mladé hudebnice a hudebníky, začíná dnes, v sobotu 2. července, a potrvá do úterý 12. července. Nabídne celkem jedenáct koncertů a Soběslav navštíví například Collegium Marianum, mezzosopranistka Karolína Berková, houslista Leoš Čepický nebo třeba zpěvák Dan Bárta. Festival i samotné interpretační…

Číst dál…

Americká hudba v Rudolfinu

„Aktuální pražské hostování tohoto předního amerického poválečného dirigenta bylo malou premiérou. Koncert ale působil, jako by se Thomas s naším prvním orchestrem znal až dávno.“ „Thomasovi byla v nedávné době diagnostikována agresivní rakovina mozku. Ačkoliv oznámil, že je nucen omezit svoji uměleckou kariéru, do Prahy dorazil, což byla opravdu radostná zpráva.“ „Přesto…

Číst dál…

Nejen autentický Suchoň. Orchestr Slovenského rozhlasu společně s pianistkou Jordanou Palovičovou

„Ve Velkém koncertním studiu, jak zde nazývají hlavní koncertní prostor s mohutnými varhanami stojícími jako monolit nad jevištěm, mimochodem největšími na Slovensku, zazněl výběr tří sofistikovaných skladeb.“ „Jordana Palovičová, mladá slovenská pianistka a pedagožka na Katedře klávesových nástrojů a církevní hudby VŠMU v Bratislavě, zvládla tuto roli bezpochyby perfektně.“ „Orchestr společně s dirigentem Adamem Sedlickým…

Číst dál…

Česká filharmonie s Yujou Wang a v ukrajinských barvách

„V podvečer dne, kdy ruské vojenské síly bezprecedentně napadly Ukrajinu, zněla v Rudolfinu hudba oslavující tu část hluboké ruské duše, která dala světu Dostojevského, Tolstého, Čajkovského nebo Rachmaninova, tedy ten obraz Ruska, který obdivoval i Janáček v nejednom svém díle.“ „Precizní Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem vystavěl skladbu jako tryznu, modlitbu,…

Číst dál…

Košické vzpomínání na Juraje Filase

„K osobní rovině celého večera přispěl houslista Ivan Ženatý, Filasův blízký přítel, který mimo jiné premiéroval několik jeho skladeb.“

„Kompozičně zajímavá a emocionálně nabitá skladba je vystavěna na tradiční sonátové formě.“

„Státní filharmonie Košice překvapila po všech stránkách a zaslouží si uznání za výkon i zvolený repertoár.“

Státní filharmonie Košice věnovala jeden ze svých abonentních koncertů památce košického rodáka a profesora pražské AMU, nedávno zesnulého skladatele Juraje Filase. Pod vedením dirigenta Leoše Svárovského uvedla ve čtvrtek 17. února ve světové premiéře Filasovo poslední dílo Koncert pro housle a orchestr „Za stratené lásky“ za přítomnosti skladatelova dvorního houslisty Ivana Ženatého. Další skladba v programu, Novákova Slovácká suita, orámovala tento neobyčejný večer.

Číst dál…

Symbolická premiéra cyrilometodějské mše Johanna Michaela Haydna v Olomouci

„Podzimní festival duchovní hudby, který letos vstoupil do osmadvacátého ročníku, dal chvályhodně prostor skladbě, která nepatří zrovna mezi klasicistní evergreeny.“ „Czech Virtuosi ji podali nesmírně líbezně, ale také slavnostně a důstojně.“ „Excelentní výkon podal dobře připravený brněnský Český akademický sbor v čele se sbormistrem Michalem Vajdou.“ Missa Sanctorum Cyrilli et Methodii od…

Číst dál…

Jan Čmejla jako chopinovský pianista par excelence

„Osmnáctiletý hráč je dnes nepřehlédnutelnou postavou mladé generace.“ „Závěr koncertu byl znovu chopinovský a znovu okouzlující.“ „Jan nabídl zajímavý průřez své hry a napověděl, že ho čeká jistě skvělá koncertní budoucnost.“ Českokrumlovský festival nabídl recitál mladého českého pianisty Jana Čmejly. Mimo Jeana-Philippa Rameaua a Ludwiga van Beethovena zazněla i Chopinova Barcarola Fis dur nebo…

Číst dál…

Suk na závěr Salcburského festivalu

„Salcburk patří k pravidelným zastávkám na turné Berlínských filharmoniků a letos tomu nebylo jinak.“ „Vinnitskaja zazářila a posluchači ji odměnili dlouhotrvajícím potleskem.“ „Současný šéfdirigent Berlínských filharmoniků chová k hudbě tohoto autora mimořádný obdiv a jednoznačně patří k největším zastáncům Sukovy tvorby na mezinárodní scéně.“ Koncert Berlínských filharmoniků, konaný v předposlední srpnový den na Salcburském festivalu, nepřinesl jen…

Číst dál…

Vrchol Festivalu Špilberk 2021 v rukou Filharmonie Brno a Laury van der Heijden

„Slyšeli jsme promyšlenou interpretaci, plnou letmých přechodů, hravosti a artikulačních detailů ze strany dechů.“ „Sehraný orchestr poukázal na cit a nepřeberné množství nálad, které Symfonické variace nabízejí.“ „Původně ohlášený Dvojkoncert Johannesa Brahmse nahradil Violoncellový koncert č. 1, H 196, Bohuslava Martinů v podání Laury van der Heijden.“ O zakončení dvaadvacátého open-air festivalu na…

Číst dál…

Oslava svaté Ludmily v Soběslavi

„Schola Gregoriana Pragensis patří k tomu nejlepšímu, co lze v oblasti interpretace vokální středověké duchovní hudby najít.“ „Všechny zpěvy, jak jednohlasé, tak ty, do nichž pomalu prosakuje raná středověká polyfonie, podali zpěváci pronikavě a nesmírně účinně.“ „Přes přísnou kontemplativní povahu této hudby vyzněl koncert dostatečně přístupně a dočkal se značné odezvy ze strany posluchačů.“…

Číst dál…

Úspěšný první absolventský koncert Pražské konzervatoře s Karlovarským symfonickým orchestrem

„Specifická doba si žádá specifická řešení. Díky tomu absolventky a absolventi Pražské konzervatoře o svůj absolventský koncert nepřišli.“

„Faethón – obraz pro symfonický orchestr je svěží a intenzivní kus mladého autora, kterého se vyplatí do budoucna sledovat.“

„Sympatický a úspěšný koncert po všech stránkách, jehož premiéra proběhla 26. května 2021, je nadále k dispozici profilu YouTube Pražské konzervatoře.“

Pražská konzervatoř nechtěla v letošním specifickém roce ochudit absolventky a absolventy o koncert na závěr studia, a proto zorganizovala koncert bez publika, z něhož vznikl jak obrazový, tak zvukový záznam. Online se představila harfenistka Kateřina Valášková v Glièrově koncertu, akordeonista Filip Kratochvíl v koncertu Jindřicha Felda, hornistka Zuzana Meierová v koncertu Jiřího Pauera a v premiéře zazněla také kompoziční práce absolventa Šimona Rahmana s názvem Faethón.

Číst dál…

Jazzový Schumann pianisty Kirilla Gersteina

„Kirilla Gersteina není pražskému publiku nutné představovat.“ „Hledání balancu mezi klasikou a jazzem je nicméně poznávacím znamením tohoto mimořádného umělce.“ „Obdivuhodné kolektivní vzepjetí hudebnic a hudebníků v této neprávem přehlížené symfonii inspirované ukrajinskou lidovou hudbou si zaslouží uznání a obdiv.“ Sérii jarních online koncertů České filharmonie uzavřel pianista Kirill Gerstein. Pravidelný host u našeho prvního…

Číst dál…

Smetanovo trio bylo ozdobou online ročníku festivalu České doteky hudby

„Klasický a ryzí zvuk i vzácná jednota členů vytvářejí z každého hudebního vystoupení Smetanova tria mimořádný zážitek.“ „Beethoven vyznívá opravdu půvabně. V umírněné dynamice plyne naprosto volně, přirozeně a procítěně.“ „Současné obsazení tria hraje Nováka opravdu v jednom tahu.“ Jedno z našich nejlepších komorních uskupení je nadále ve formě. I po nástupu houslisty Jana Talicha, který vystřídal skvělého…

Číst dál…

V Ostravě se plnila tři přání

„Letošní netradiční předvánoční koncert z prázdného sálu Domu kultury města Ostravy se nesl ve znamení povědomých melodií.“ „Chuhei Iwasaki vedl orchestr v jemných tazích, s rozvahou a v umírněné dynamice.“ „Není úplně fér detailně hodnotit sólovou hru bez živého zážitku; nicméně Kowalski hrál velmi dobře, zaujalo hlavně procítěné largo.“ Janáčkova filharmonie Ostrava odvysílala na…

Číst dál…