Slavnostní Libuše Pražského jara s Hrůšou a Kněžíkovou již příští týden
„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí, a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat.“
„Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly.“
„Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery.“
Za nejočekávanější projekt Pražského jara k Roku české hudby označují pořadatelé festivalu koncertní uvedení Smetanovy Libuše, naplánované na 28. a 30. května. Libuše zazní v Rudolfinu pod taktovkou Jakuba Hrůši v provedení České filharmonie s Pražským filharmonickým sborem. Titulní postavou bude Kateřina Kněžíková, Přemyslem Adam Plachetka. Stejný projekt je pak 16. června ještě na programu festivalu Smetanova Litomyšl ve skladatelově rodišti.
„Cítíme pořadatelské vzrušení, protože je to projekt, který na festivalu vzniká od začátku, na rozdíl od těch, které k nám někdo přiveze ze zahraničí,“ uvedl na tiskovém brífinku ředitel festivalu Pavel Trojan na adresu koncertního provedení opery Libuše nadcházející úterý a čtvrtek, včetně příprav a zkouškového procesu, který intenzivně probíhal již tento týden.
„Miluji a obdivuji tuto skladbu mnoho let, ba až desetiletí – a nikdy jsem neměl příležitost ji dirigovat. Na Pražském jaru budu mít tu krásnou možnost poprvé. Nesmírně se na tohoto vzácného Smetanu těším,“ vyznal se Jakub Hrůša. Dodal také, že je pro něj poctou toto dílo dirigovat, což připodobnil k dalšímu Smetanovu dílu, s nímž se již ovšem setkal – k Mé Vlasti. „Toto operní dílo je naprosto fantastické. Bohužel jeho téma je tak výlučné, že je odsouzeno k tomu, aby znamenalo mnoho především pro nás, pro Čechy. Ale hudební kvalita a ambice je světová.“
Hrůša na brífinku také uvedl, že je pro něj Libuše jednou z těch oper, kterým díky její sošnosti a mírnějšímu rozkošatění děje může koncertní uvedení slušet. „Opera tak získá jiný druh slavnostnosti než v divadle,“ domnívá se Hrůša, designovaný šéf londýnské Covent Garden a hlavní hostující dirigent České filharmonie, který se Libuši rozhodl nastudovat zcela bez škrtů. „Zhostit se tohoto klenotu české hudby s Českou filharmonií s jejím nádherným zvukem a skvělými technickými i lidskými kvalitami je splněním jednoho z mých repertoárových snů,“ uvádí dirigent, který se na Pražském jaru poprvé představil už jako třiadvacetiletý v roce 2005 a pak opakovaně, celkem už dvanáctkrát. Mimo jiné i s Bamberskými symfoniky, jejichž je šéfdirigentem a s nimiž uvedl v roce 2019 Mou vlast. A nebo před pár dny s římským tělesem Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, jehož je hlavním hostujícím dirigentem.
Debutem v Libuši bude toto provedení i pro představitelku hlavní role sopranistku Kateřinu Kněžíkovou. „Je pro mě velkou ctí oslavit Smetanovo výročí právě rolí Libuše a těším se na to, až stanu vedle těch úžasných pěvkyň, které Libuši zpívaly,“ zmiňuje Kněžíková, přičemž připomněla například provedení Gabriely Beňačkové. „Je to krásný úkol, který si hýčkám. Objevila jsem díky němu jiné sféry svého hlasu, svých možností,“ přibližuje pěvkyně s tím, že se na scénické provedení Libuše v některém z divadel nechystá. A k projektu, který už předem vyvolává na tuzemské kulturní scéně velká očekávání, dodává: „S nikým jiným než s Jakubem Hrůšou bych si Libuši netroufla zpívat.“
Její Libuše bude pojata bez přehnané monumentálnosti. Ač jsou podle ní v roli dramatická místa, nechybí ani řada těch lyrických. Libuše podle protagonistů není tak výsostně dramatickou postavou, jak je někdy prezentováno. „Ze Smetanových postav má podle mě blíže k Mařence než například k Miladě,“ vysvětluje Hrůša.
Adam Plachetka má na rozdíl od Hrůši a Kněžíkové s rolí Přemysla Oráče ze Stadic poměrně bohaté zkušenosti, a to i z pražského Národního divadla. „Smetanova hudba je mému srdci asi nejbližší z českých autorů a Libuše samozřejmě zastává výsostnou pozici naší národní opery. Rád se k roli Přemysla vracím a tím, že Libuše je sváteční opera a nehraje se tak často, jsem rád za každé provedení,“ říká a dodává, že jelikož začal s rolí poměrně mladý, poznává na ní, jak se jeho hlas vyvíjí.
Příležitostí k osobnímu setkání s dirigentem je beseda s diváky před druhým provedením Libuše 30. května v 18.00 v Sukově síni Rudolfina.
Libuše zazní v Rudolfinu se sólisty, jakými jsou Martin Bárta (Chrudoš od Otavy), Richard Samek (Šťáhlav z Radbuze), Jan Šťáva (Lutobor z Dobroslavského Chlumce), Jiří Brückler (Radovan od Kamena Mosta), Alžběta Poláčková (Krasava) nebo Václava Krejčí Housková (Radmila).
Vedle dvojího uvedení na Pražském jaru zazní toto nastudování ještě jednou, už jen jedinkrát, 16. června na festivalu Smetanova Litomyšl v tamní Festivalové hale.
O opeře Libuše čtěte víc v našem SeriáluPlus Smetana v souvislostech.
Foto: Pražské jaro / Petra Hajská
Příspěvky redakce
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
Více z této rubriky
- Ensemble Damian představí Choceňský manuskript
- Čuj, Miko, čuj! V Brně uvedou Moravskou mši vánoční
- Pardubický Ryba
- Scénická Rybovka znovu v Plzni
- Folklórní ozvěny v klasice. Zemlinského kvarteto završuje letošní sérii 4plus
- České premiéry Vaskse, Schnittkeho i Pärta
- Ensemble Inégal do Jižního Tyrolska
- Hej mistře v žižkovském Atriu
- Bachovo Vánoční oratorium ve Vídni. Řídí Václav Luks
- Antiqua et nova s Musicou Poetica u Vavřince