KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Rybovka v pražském Národním už první prosincový den dopoledne

Tradiční koncerty v Národním divadle s hudbou vánoční doby a Českou mší vánoční Jakuba Jana Ryby se uskuteční každou z nacházejících adventních nedělí, a to jako matiné. Už nyní vyprodané koncerty dramaturgicky sestavil Beno Blachut. Hraje Orchestr Národního divadla, zpívá Kühnův dětský sbor. Program i obsazení všech koncertů je totožné. Na programu je jako první číslo…

Číst dál…

Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně

„Inscenace vzniklá z frustrace si s sebou logicky nese stigma.“

„Režisérka publikum zřejmě považuje za méně chápavé, když cítí potřebu vkládat mezi hudbu civilní text dokreslující stav Jenůfy po porodu.“

„Na jeviště vbíhá asi šestiletý chlapeček, objímá Kostelničku, dostává obrovského medvěda, kterého předtím přinesl jako výkupné Števa. Proč?“

Opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa se v zahraničí hraje pod názvem Jenůfa. Zvolily si ho rovněž olomoucké inscenátorky, dramaturgyně Marta Ljubková, režisérka Veronika Kos Loulová a dirigentka Anna Novotná Pešková. Podrobily Janáčkovu operu přetvořením do podoby, která měla lépe vyhovovat feministickému pohledu na věc. Představení se odehrálo 20. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno v Mahenově divadle a některé diváky „zvedlo ze sedadel“.

Číst dál…

Ne Její pastorkyňa, ale Jenůfa. Moravské divadlo přichází s novinkou

Nadčasový příběh z moravského venkova o žárlivosti, odpuštění i naději ztvární členové souboru Moravského divadla Olomouc v inscenaci, která vzniká v koprodukci s Národním divadlem Brno. Ženský inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou představí Janáčkovu Jenůfu v původní verzi z roku 1904. Premiéra se pod taktovkou Anny Novotné Peškové a na scéně Iriny Moscu koná 15. listopadu. V…

Číst dál…

Podblanické tóny podpoří mladé hudebníky se zrakovým hendikepem

Biblické písně, Carmen a Big Braille Band, to je trio projektů, které uvede druhý ročník akce s názvem Podblanické tóny ve dnech 19. října až 14. listopadu ve Vlašimi, Čerčanech a Poříčí nad Sázavou. Za festivalem, který vznikl z podnětu obyvatel Podblanicka, stojí Opera studio Praha podporující hudebníky na počátku kariéry společně s agenturou ArtMusis.…

Číst dál…

Noc se Smetanou. Z nouze ctnost v Plzeňském Prazdroji 

 „Zářijový termín koncertu předjímal datum říjnového založení várky plzeňského ležáku a jeho první listopadové konzumace v roce 1842.“

„Chuhei Iwasaki zvolil tempo kvapíku bajadérek citlivě s ohledem na pohybové možnosti.“

„Úspěch Duetu Jeníka a Kecala byl pro mnohé jistě umocněn přítomností nefalšovaného moku, jímž si oba protagonisté mohli na svůj úspěšný výkon připít.“

Smetanova noc – smetanová moc. Tak zněl podtitul pátečního koncertu Plzeňské filharmonie připravovaného 13. září in open air na nádvoří Plzeňského Prazdroje. Víkendovou předpověď počasí varující před prudkými dešti a povodněmi s doporučením zrušit plánované venkovní akce vyslechlo mnoho pořadatelů, bylo tedy dosti pravděpodobné, že se neuskuteční ani tento pečlivě připravovaný pořad spojující hudbu, mluvené slovo a tanec. A zde byli Plzeňané, hrdí na svoji pivovarnickou i hudební tradici, příjemně překvapeni.

Číst dál…

Varhanní transkripcí Dvořákovy Novosvětské kulminuje jemu věnovaný festival

Čtyřiašedesát koncertů v osmačtyřiceti městech a obcích sedmi krajů České republiky se letos uskutečňuje v rámci 68. ročníku Dvořákova festivalu. Důraz je z nástrojů kladen zejména na varhany. Většina zbývajících akcí letošního ročníku je umístěna do hlavního města republiky a rozsáhlá úloha svěřena varhaníku Přemyslu Kšicovi. Hned 1. září se v Parku Zahrádky na Praze 9…

Číst dál…

V Šárce letos Tajemství

Tradiční pražský open-air Opera v Šárce se koná na konci tohoto týdne 1. září. I tentokrát se vybírá z odkazu Bedřicha Smetany, když v plánu je zinscenovat jeho operu Tajemství. V místech původního přírodního divadla v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor, balet a orchestr opery Národního divadla v Praze. Produkce začíná ve čtrnáct hodin, vstup je zdarma.…

Číst dál…

Novák, Suk, Dvořák. Předposlední písňový recitál Národního divadla

Sedmý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu dobře známých českých autorů Vítězslava Nováka, Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 20. dubna v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy české operní scény, čerstvá držitelka Jihočeské Thálie, sopranistka Markéta Klaudová, dále mezzosopranistka…

Číst dál…

Svatá Zuzana a Florentinská tragédie. Dvě opery z projektu Musica non grata

„Svatá Zuzana pojednává o jeptišce, která za noční meditace v kostele před oltářem propadá do transu.“

„Pěvecké hlasy byly zvoleny šťastně. Klementina Lucie Hilscherové předvedla báječný vývoj charakteru od konejšivé sestry k výrazu obav až k závěrečnému odsouzení.“

„Manželé zjišťují, že jsou si stále atraktivní.“

Opera Národního divadla a Státní opera uzavřely závěrem týdne čtyřletý projekt, připomínající pod názvem Musica non grata kompoziční tvorbu autorů a autorek pronásledovaných nacistickým režimem. Mezi skladatele se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky byl zařazen i Paul Hindemith, jehož jednoaktovka Svatá Zuzana zazněla na pražském jevišti dne 6. dubna opět po 101 letech od premiéry v Novém německém divadle. Druhou operou plně navštíveného večera byla Florentinská tragédie od Alexandra Zemlinského. Orchestr Státní opery dirigoval Karsten Januschke, koncertním mistrem byl Michal Sedláček, sbor připravil Adolf Melichar.

Číst dál…

Zakončení projektu Musica non grata

Ve dnech 5. až 7. dubna 2024 se Závěrečným víkendem Musica non grata uzavře čtyřletý projekt Opery Národního divadla a Státní opery věnovaný hudebnímu odkazu skladatelů a skladatelek se vztahem k hudebnímu prostředí první Československé republiky, pronásledovaných nacistickým režimem. Během čtyř let nabídl cyklus Musica non grata více než sto padesát operních a operetních…

Číst dál…

Písňový recitál ve Stavovském divadle i s držitelkou Thálie

Dlouho vyprodaný šestý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu vrstevníků a skladatelů zejména první poloviny devatenáctého století Jana Křtitele Václava Kalivody a v poslední době nápadně rehabilitovaného Václava Jindřicha Veita. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 23. března v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy operního…

Číst dál…

Výjimečně sdělný písňový výkon Anny Moriové

„Anna Moriová má dar výrazové přirozenosti a v hlase jakoby automaticky přítomné něhy a poezie.“

„Je nutné ocenit doprovod Martina Levického, který doprovázel citlivě a s nejvyšší péčí.“

„Žádnému z nejvyšších tónů Magdalény Hebousse nechyběla kýžená pocitová ‚hloubka‘ a témbrová plnost.“

Píseň je královna. Operní soubor pražského Národního divadla jí tedy věnuje pozornost. Páté z celkových osmi matiné pilotního ročníku cyklu písňových recitálů se opět odehrálo na jevišti Stavovského divadla a hlavní slovo v sobotu 17. února měly stále ještě studentky pražské akademie, sopranistka Magdaléna Hebousse a mezzosopranistka Anna Moriová. V úvodním čísle se k nim přidali sopranistka Yukiko Kinjo a tenorista Josef Moravec. Na klavír doprovázel Martin Levický a měl tak podíl na hodnotném dopoledni.

Číst dál…

Úspěch. Nový Nabucco ve Státní opeře

„Působivě proměnná předehra se silným motivem famózního sboru ‚Va, pensiero‘ byla brilantní.“

„V dětských rolích vystoupily Anna Kaprasová s Andělou Kybalovou.“

„Ukrajinská Sopranista Oksana Nosatova byla rozhodně hvězdou první premiéry.“

Státní opera Praha uvedla ve čtvrtek 15. února první premiéru nového nastudování opery Nabucco od Giuseppa Verdiho. Představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře bylo realizováno v umělecké koprodukci se Slovenským národním divadlem, kde proběhly premiéry ve dnech 29. září a 1. října.

Číst dál…

Tomášek, Voříšek a Schumann zazní na pátém písňovém recitálu Národního divadla

Po více než třech měsících od posledního si pražské Národní divadlo nachází čas další díl cyklu Písňových recitálů. Projekt tuto sezonu běžící pilotně tentokrát chystá díla trojice Tomášek, Voříšek, Schumann. Své pěvecké umění na jevišti Stavovského divadla 17. února dopoledne předvedou zpěvačky Magdaléna Hebousse, Yukiko Kinjo a Anna Moriová a tenorista Josef…

Číst dál…

Pohodový Dvořákův Jakobín na jihočeské scéně

„Novou inscenaci Jakobína realizuje na jihu Čech velmi mladý tým, k tomu ještě i nejmladší kantor Benda, kterého jsem viděl i slyšel.“

„Pohoda, pocit štěstí a víra v dobro z Jakobína září.“

„Šéfdirigent David Švec vede soubor s jistotou, temperamentem, se smyslem pro hybnost a zároveň s kontrasty v tempech.“

Ve dnech 9. a 10. ledna se na jihu Čech uskutečnily dvě premiéry Dvořákovy půvabné opery Jakobín, na libreto Marie Červinkové-Riegrové, několikrát upravované do verze, kterou po léta vnímáme a která učinila z Jakobína dílo dramatické, s patřičným divadelním spádem.

Číst dál…

Pražské Národní divadlo uvede premiéru Verdiho Nabucca

I v Roce české hudby si tuzemské operní scény nachází prostor pro uvedení titulů světové operní literatury. Národní divadlo v Praze zařadí od 15. února na svou scénu ve Státní opeře Verdiho Nabucca. Inscenaci dramatického příběhu o podmanění Izraelitů babylónským králem připravilo v koprodukci se Slovenským národním divadlem. Premiéry se uskuteční ve dnech 15.…

Číst dál…

Radostná podívaná z českého venkova v Českých Budějovicích

Jihočeské divadlo připravuje svoji první operní premiéru v letošním roce. Ta bude ve znamení Roku české hudby patřit Antonínu Dvořákovi. Jihočeši pod taktovkou Davida Švece a v režii Moniky Hliněnské uvedou operu Jakobín. Premiéra se uskuteční 9. února od půl osmé večer v českobudějovickém DK Metropol, divadlo plánuje prozatím dvě reprízy, a to 10. února a 16.…

Číst dál…

Ariadna na Naxu v Národním divadle po 45 letech

Národní divadlo v Praze přichází operní premiérou. 19. ledna bude ve Stavovském divadle uvedena jednoaktová Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Hlavním tématem je vzájemný despekt, který k sobě chovají „vysoké“ a „nízké“ umění. Orchestr Národního divadla řídí Robert Jindra; inscenaci režíruje Sláva Daubnerová. Druhá premiéra se uskuteční v neděli 21. ledna. Na počátku 20. století…

Číst dál…

Krásy vánoc a vůně domova s Kühnovým dětským sborem

Kühnův dětský sbor čeká Velký vánoční koncert. Několik generací současných i bývalých členů sboru se představí 16. prosince od půl osmé v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Na programu jsou skladby českých autorů Jiřího Srnky, Jana Hanuše a Jiřího Temla. Autory s křestním jménem výhradně na písmeno „J“ doplní Jakub Jan Ryba a jeho Česká mše…

Číst dál…

Vášnivé Šostakovičovo drama rozbouřilo Státní operu

„Stejně tak scéna na policejní stanici, režijně, pěvecky i choreograficky je skvělá burleska.“

„Čičvák aranžoval všechny scény násilí i milostných aktů velmi distingovaně.“

„Pro Bäumera to byl debut ve Státní opeře, a to debut úspěšný.“

Při uvedení skvělé kritiky, předem vyprodáno 177 představení, ta musela být zrušena a pak 27 let zákaz provádění v zemi původu… Nevím, jestli existuje nějaký podobný příběh operního díla. Lady Macbeth Mcenského újezdu Dmitrije Šostakoviče už se naštěstí znovu hraje v celém světě. V pátek 24. listopadu ji v premiéře uvedla i Státní opera v Praze.

Číst dál…

Premiéra Šostakovičovy Lady Macbeth ve Státní opeře

Státní opera je závěrečné fázi příprav nové produkce. Premiéry Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu se uskuteční 24. a 26. listopadu. Orchestr Státní opery řídí Hermann Bäumer, Sbor Státní opery vede Adolf Melichar. Vystupuje i Balet Opery Národního divadla, choreografie je Silvie Belákové, celá inscenace pak v režii Martina Čičváka. Hlavní sóla mají na starosti…

Číst dál…

Varhanní Vysočina přivítá amerického virtuoza Nathana Laubeho

Třetí ročník festivalu Varhanní Vysočina chystá na neděli 24. září druhý koncert. Nese podtitul Do nikam a koná se k poctě Hanuše Bartoně v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Havlíčkově Brodě. Začátek je v 16 hodin. Texty z poémy Jany Štroblové přednese herečka Radka Fidlerová, na varhany zazní hudba Hanuše Bartoně v podání Alfreda Habermanna. Festival představuje…

Číst dál…

Prodanka v Šárce příjemně nedotažená

„K nejen mému potěšení nabrala inscenace spolehlivě vzestupnou tendenci.“

„Aleš Briscein se definitivně rozezpíval v pátém výstupu druhého dějství a dále už jen zářil. Nakonec znamenité, byť o intonaci se u něj stále tak nějak bojím.“

„Kdyby Prodanou nevěstu neměli všichni dávno spolehlivě zažitou, těžko by za daných omezených časových možností příprav vznikla v provedené solidní kvalitě.“

Obnovená tradice Opery v Šárce v neděli 3. září oslavila 110. narozeniny první produkce v tomto přírodním amfiteátru. Volba takřka v předvečer smetanovské výroční sezony padla vcelku přirozeně po pěti letech znovu na operu Prodaná nevěsta, vždyť právě ta zněla v daných místech historicky poprvé.

Číst dál…

René Pape na festivalu Zlatá Pecka

Hudební festival Zlatá Pecka se letos zaměří na osobu Járy Cimrmana a také na talentované mladé interprety. Ozdobou a překvapivým úspěchem festivalu je účast německého basisty světového renomé Reného Papeho. Zahájení sedmého ročníku festivalu 27. srpna je spojeno se slavnostní mší v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Chrudimi; festivalové akce se uskuteční nejen v Chrudimi,…

Číst dál…

Opera v Šárce a nevěsta prodaná znovu po pěti letech

Tradiční open-air Opera v Šárce se koná od dnešního dne za tři týdny 3. září a opět po pěti letech sáhne k nejhranější opeře Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. V místech původního přírodního divadla v produkci Originálního hudebního divadla Praha vystoupí sólisté, sbor, balet a orchestr opery Národního divadla v Praze. Produkce začíná ve čtrnáct hodin, vstup je zdarma.…

Číst dál…

Noc s operou Carmen v lochotínském amfiteátru

Sedmý ročník Noci s operou v pátek 23. června nabídne v lochotínském amfiteátru Bizetovu operu Carmen. Ta vznikla podle novely Prospera Mériméa vycházející ze skutečného příběhu o dělnici z tabákové továrny, která svede vojáka Dona Josého zasnoubeného s Micaëlou. Kvůli Carmen se stane dezertérem, pašerákem a nakonec i vrahem, když svou milovanou ze žárlivosti usmrtí. Titulní roli vášnivé…

Číst dál…

Zuzanka už není ta hodná holka. Nová inscenace Figarovy svatby si pohrává s dvojsmysly libreta

„Jekatěrina Krovatěva učarovala lehkostí a jemností svého hlasu a osobitým hereckým projevem.“

„Kdyby každý z diváků chtěl takto bez respektu vyjadřovat názor, propukla by v hledišti bouře.“

„Zcela bez soucitu hrabě plivne na Zuzanu, která v této inscenaci zcela pozbyla své vychytralosti a věrnosti.“

Základní kus operního repertoáru, Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta, byl předveden v novém kabátě. Postaral se o to soubor pražského Národního divadla v čele s režisérkou Barborou Horákovou Joly. Šéfkou hudební stránky inscenace se stala Julia Jones. Premiéra se uskutečnila v pátek 9. června 2023 a do značné míry překvapila.

Číst dál…

Dvořákova Armida po osmdesáti letech v Plzni

„Plzeňská nová inscenace Armidy je po všech stránkách povedená.“

„Jozef Benci zcela suverénně ovládá svou roli Hydraota, krále Damašku.“

„Skvělá a ve všech hlasových polohách jistá je Ivana Veberová jako Armida“

Druhou premiérou operního souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni v letošní sezóně se stalo nastudování poslední opery Antonína Dvořáka Armidy. Dvořák ji komponoval mezi 11. březnem 1902 a 23. srpnem 1903. Klavírní výtah Karla Šolce vydala Hudební matice Umělecké besedy až v r. 1941. Partitura na své vydání teprve čeká. Zatímco v Praze v Národním divadle byla poprvé uvedena 25. března 1904 a pak ještě 6x, v Plzni byla poprvé provedena 28. srpna 1925. Za ředitele městského divadla Bedřicha Jeřábka zde byly tehdy v jediném roce provedeny všechny Dvořákovy opery. Naposledy zazněla v Plzni r. 1943.

Číst dál…

Zvony a Oedipus rex, který v titulní roli totálně selhal, v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho

„Smíšený sbor předvedl příjemnou barvu zvuku, ale i rytmickou přesnost. Krásně zněla i pianissima, byla konkrétní, znělá, a to i v tzv. brumendu, tedy bocca chiusa.“

„Mluvené pasáže Vypravěče se ujala v českém jazyce naše mezzosopranistka Dagmar Pecková, a to skvěle!“

„Německý tenorista Michael Gniffke je omyl!!! Nechápu, kdo a proč ho pozval!“

Na scéně Národního divadla zazněla v pátek 20. ledna mimořádná vokálně-symfonická díla dvou významných představitelů ruské hudby dvacátého století. Orchestr, Sbor Národního divadla a sólisty hudebně vedl americký dirigent John Fiore, který s Národním divadlem spolupracuje už poněkolikáté. Návštěvníci vyslechli Rachmaninovovu chorální symfonii Zvony pro sóla, smíšený sbor a orchestr a operu – oratorium Oedipus rex z pera Igora Stravinského. Stejný program můžete navštívit i v neděli 22. ledna, obrňte se však velikou trpělivostí k výkonu německého tenoristy Michaela Gniffkeho, který svůj (hlavní) part nezvládl po všech stránkách.

Číst dál…

Rachmaninovovy Zvony a Stravinského Oedipus rex v Národním divadle pod taktovkou Johna Fioreho

Na scéně Národního divadla v pátek 20. a v neděli 22. ledna zaznějí mimořádná vokálně-symfonická díla dvou významných představitelů ruské hudby dvacátého století. Společným jmenovatelem programu je fakt, že jde o autory, kteří našli osobní i tvůrčí svobodu a zadostiučinění až v emigraci. Orchestr, Sbor Národního divadla a sólisty hudebně povede americký dirigent John Fiore, který s Národním…

Číst dál…