Národní divadlo představilo novou sezónu a znovu hraje ve všech svých budovách
Pražské Národní divadlo odkrylo program divadelní sezóny 2021/2022. Dramaturgický plán je částečně sestaven z premiér, které soubory neuvedly z důvodu pandemie v uplynulém období. „Vstříc nadcházející sezóně hledí i operní soubory s velkým očekáváním. Očekáváním, které během dlouhých, temných měsíců pandemie stále více rostlo. Je nám proto nesmírným potěšením vás, snad s trochou pýchy, pozvat na nadcházející sezonu s rekordními 11 premiérami!“ zve náš první divadelní stánek.
Pět operních premiér bylo připraveno už během doby uzavírky divadel. Na konci srpna dojde ve Stavovském divadle k prvnímu uvedení Mozartova Dona Giovanniho. „Možná jste tuto inscenaci již měli možnost vidět v dubnu v přímém přenosu na ČT art, nyní vás však zveme, abyste si představení přišli vychutnat naživo,“ uvádí ND.
Režisérka Barbora Horáková vyvolala svým břitkým, propracovaným a poutavým zpracováním Verdiho Rigoletta, uvedeným v lednu v premiéře taktéž na programu ČT art, silné reakce. Premiéra ve Státní opeře za účasti diváků plánovaná na 2. září bude jistě velkou událostí, a to rovněž díky skvělému obsazení pod taktovkou dirigenta Vincenza Milletarìho. „Barbora Horáková se pro nadcházející tři roky stane naší první hostující režisérkou. V listopadu se ujme nastudování satirické burlesky Kurta Weila Sedm smrtelných hříchů spolu se Schönbergovým převratným dílem Erwartung. Ostatně opera Erwartung měla svoji světovou premiéru v roce 1924 v Praze, kdy ji dirigoval tehdejší umělecký ředitel Nového německého divadla, Alexander Zemlinsky,“ informuje dramaturgie s tím, že právě Zemlinsky se významným způsobem podílel na utváření tehdejšího pražského operního života a je proto přirozeným středobodem čtyřletého projektu ND Musica non grata. V jeho rámci uvádí divadlo díla skladatelů pronásledovaných nacistickým režimem.
Skladatel Franz Schreker byl jedním z nejbližších Zemlinského kolegů. Jeho ústřední dílo, Der ferne Klang (Vzdálený zvuk), mělo být uvedeno letos v dubnu, ale premiéra ve Státní opeře musela být v důsledku pandemie odložena. V březnu příštího roku toto mistrovské dílo uvede Národní divadlo v Čechách vůbec poprvé od původní premiéry v roce 1920.
Do cyklu Musica non grata bude rovněž spadat poslední premiéra sezóny. Půjde o operu Plameny skladatele Erwina Schulhoffa, který zemřel v německém vězení v roce 1942. „Plameny byly poprvé uvedeny v roce 1938 v Brně a od té doby je české publikum nemělo příležitost zhlédnout. Režijní ztvárnění této adaptace mýtu o Donu Juanovi je skutečnou výzvou hodnou katalánského režiséra Calixta Bieita,“ uvádí ND.
V nadcházející sezóně se mohou diváci těšit na dva mladé české dirigenty. Petr Popelka se na podzim minulého roku uvedl provedením Dvořákovy Rusalky a nyní mu bude svěřeno nastudování odložené premiéry Bizetovy Carmen a bude rovněž dirigovat reprízy Mozartovy Figarovy svatby ve Stavovském divadle. Jiří Rožeň bude dirigovat Sedm smrtelných hříchů, Erwartung, Plameny a obnovenou Rusalku ve Státní opeře.
Divadlo prozrazuje, že v Mozartových operách mohou své nadání předvést mladí pěvci: „Půjde o několik vynikajících českých i slovenských sólistů, z nichž čtyři přivítáme jako nováčky našeho stálého ansámblu. Pavol Kubáň debutuje v roli Dona Giovanniho, v níž se střídá s Jiřím Brücklerem. V Così fan tutte zpívá Arnheiður Eiríksdóttir roli Dorabelly, a to v alternaci s Michaelou Zajmi. Lukáš Bařák se spolu s Borisem Prýglem ujmou role Guglielma. Petr Nekoranec se v alternaci s Martinem Šrejmou představí v roli Ferranda a Kateřina Kněžíková debutuje jako Rusalka a partnerem v roli Prince jí bude skvělý slovenský tenorista Pavol Breslik.“
Ve Státní opeře bude po čase znít hudba Richarda Wagnera. V lednu dojde na jeho první velké mistrovské dílo, a sice na Bludného Holanďana. Řízení Orchestru a Sboru Státní opery se ujme její hudební ředitel Karl-Heinz Steffens. Kromě Bludného Holanďana a Der ferne Klang bude Karl-Heinz Steffens dirigovat rovněž Pucciniho Toscu a Bohému a Verdiho Macbetha.
„Sezóna 2021–2022 bude poslední pro Jaroslava Kyzlinka ve funkci Hudebního ředitele Opery Národního divadla. Plodných šest let, kdy stál v čele souboru, završí novou inscenací Smetanovy Prodané nevěsty v režii Alice Nellis, která je známá především jako filmová, ale v poslední době i jako talentovaná operní režisérka,“ představuje umělkyni vedení.
Od počátku další sezony 2022/2023 přivítá Národní divadlo nového a inspirativního hudebního ředitele Opery ND Roberta Jindru. „Je mi velkou ctí a radostí, že mohu do týmu vedení opery přivítat pana Roberta Jindru. Se svými rozsáhlými znalostmi a hlubokou láskou k Národnímu divadlu ve spojení s bohatými zkušenostmi ze zahraničí jako by byl pro tuto práci předurčen. Pan Jindra se již nyní podílí na přípravě plánů do budoucna a se svojí nakažlivou dobrou náladou a pracovním nasazením je pro nás všechny velkou inspirací,“ říká umělecký ředitel Opery Per Boye Hansen.
„Jak vidíte, máme před sebou sezónu plnou velkých děl a výjimečně nadaných osobností. Některé dobře známe, s jinými se setkáme poprvé. Doufejme, že s koncem dlouhé zimy a s paprsky letního slunce skončí období nekonečných příprav bez možnosti hrát před živým publikem. A jak jinak začít, než Rossiniho jiskřivou komedií Lazebník sevillský v hravé a kreativní režii Magdaleny Švecové a s mezinárodně proslulým Adamem Plachetkou v titulní roli,“ zve na operní představení nové sezóny Národní divadlo s tím, že Balet chystá v sezóně 2021/2022 čtyři premiéry a jeden speciální projekt, na repertoáru zůstává dalších sedm titulů. V první polovině sezóny uvede premiéry Spící krasavice, komponovaného představení z děl tří významných současných choreografů Forsythe / Clug / McGregor, v únoru příštího roku vstoupí na repertoár Prokofjevův balet Romeo a Julie v choreografii Johna Cranka. Sezónu pak zakončí titul s názvem bpm věnovaný izraelským choreografům ve spojení s domácím performerem Yemim A.D. Na repertoáru zůstávají tyto inscenace: Phoenix, Labutí jezero, Kylián – Mosty času, Kafka: Proces, Leonce & Lena, Oněgin a tradičně vyhledávaný titul Louskáček – Vánoční příběh. „Naším dalším záměrem je objevovat nové místní choreografické talenty. V rámci projektu Dance Lab 19. listopadu 2021 na Nové scéně nabídneme nadaným tvůrcům prostor, aby našli svůj hlas,“ uvádí soubor, který vede umělecký ředitel Filip Barankiewicz.
Foto: Paco Amate, Fb ND Praha a Státní opery, Serghei Gherciu, Youtube
Příspěvky redakce
- Filharmonie Brno na prahu nové sezony se Smetanou a Brucknerem
- Ivan Ženatý s Bachem ve Foersterově síni
- Finále Concertina Praga
- Jesenicko a Javornicko vzpomíná na Karla Ditterse z Dittersdorfu
- Festival v Lednicko-valtickém areálu předznamenají Martinů Voices