KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Svatá Ludmila uzavřela Dvořákův karlovarský podzim

„Český filharmonický sbor Brno byl skvěle připraven.“

„Kvalita zvuku Karlovarského symfonického orchestru je pozoruhodná.“

„Dirigent Ondřej Vrabec vedl obě tělesa s lehkostí a jistotou.“

Festival Dvořákův karlovarský podzim nabídl publiku na svém závěrečném koncertu 3. října v Grandhotelu Pupp opravdovou kulturní událost: v koncertním provedení zde zaznělo oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka. Hrál Karlovarský symfonický orchestr, zpíval Český filharmonický sbor Brno společně se sólisty.

Číst dál…

Závěr festivalu Anima Mundi v italské Pise. Český a se dvěma dirigenty

Osobností dirigenta Guiseppa Sinopoliho inspirovaný Mezinárodní hudební festival Anima Mundi se letos v italské Pise koná potřiadvacáté. 10. září jej zahájilo provedení Dvořákovy kantáty Stabat Mater se Simonou Šaturovou, 27. září jej uzavře Hora tří světel od Bohuslava Martinů a Janáčkova Glagolská mše. A opět v české interpretaci, tentokrát ovšem bez výjimky. Na festival…

Číst dál…

Přitažlivé Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda

„Korngoldův záměr zaujmout od první noty vyšel opravdu báječně.“

„Roberto Saccà si v převážně expresivním nasazení bezpečně podržel hlasovou kvalitu po celou operu.“

„Hvězdou opery Mrtvé město byla samozřejmě litevská sopranistka Vida Miknevičiūtė, která rozzářila scénu od prvního vstupu se samozřejmostí primadony.“

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha uvedl pátý den svého program mimořádné dílo světové operní tvorby. Mrtvé město, op. 12 od Ericha Wolfganga Korngolda jsme ve Dvořákově síni Rudolfina slyšeli v úterý 10. září v koncertním provedení. Vedle vynikajících zahraničních sólistů a domácí pěvecké ekipy spoluúčinkoval Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK za řízení Tomáše Braunera, Pražský filharmonický sbor, připravený sbormistrem Lukášem Kozubíkem, a Dětský pěvecký sbor Českého rozhlasu, jehož sbormistryní je Věra Hrdinková. A třebaže se nedostávalo kouzla operní scény, bylo koncertní provedení velkým zážitkem.

Číst dál…

Vrchol Dvořákova podzimu letos představuje oratorium Svatá Ludmila

Karlovarský symfonický orchestr zahajuje v září pravidelně svou sezonu připomínkou nejslavnějšího českého hudebního skladatele Antonína Dvořáka. Ten se zapsal do hudebních dějin největšího českého lázeňského města zejména uvedením kontinentální premiéry Novosvětské symfonie, kterou orchestr provedl pod taktovkou Augusta Labitzkého. Festival Dvořákův karlovarský podzim se řadí k nejstarším evropským hudebním festivalům, v roce 2024…

Číst dál…

Bratislavské hudební slavnosti. Letos se speciálním prologem a připomínkou Roku české hudby

Letošní ročník Bratislavských hudebních slavností, které pořádá Slovenská filharmonie, se uskuteční v termínu od 20. září do 6. října. Vedle řady zahraničních hostů přivítají v Bratislavě i Českou filharmonii se Semjonem Byčkovem, nebo Vídeňské symfoniky s čerstvým šéfdirigentem Petrem Popelkou. A připomenou i Rok české hudby. Festivalové předznamenání bude navíc součástí evropského turné Clevelandského orchestru řízeného…

Číst dál…

Novák, Suk, Dvořák. Předposlední písňový recitál Národního divadla

Sedmý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu dobře známých českých autorů Vítězslava Nováka, Josefa Suka a Antonína Dvořáka. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 20. dubna v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy české operní scény, čerstvá držitelka Jihočeské Thálie, sopranistka Markéta Klaudová, dále mezzosopranistka…

Číst dál…

Písňový recitál ve Stavovském divadle i s držitelkou Thálie

Dlouho vyprodaný šestý písňový recitál sezony pražského Národního divadla nabídne tvorbu vrstevníků a skladatelů zejména první poloviny devatenáctého století Jana Křtitele Václava Kalivody a v poslední době nápadně rehabilitovaného Václava Jindřicha Veita. Diváci budou opět usazeni na jevišti Stavovského divadla, a to v sobotu 23. března v jedenáct hodin před polednem. Účinkují výrazné postavy operního…

Číst dál…

Smetana Gala důstojné a podnětné

„Podľa Roberta Jindry to bol takisto jeden zo zámerov – ukázať to, ako Smetanu spieva súčasná generácia.“

„Koncert k pocte Bedřicha Smetany asi nemôže končiť inak, než Libušiným Proroctvím, ktoré sa v sobotu stalo silným vyvrcholením koncertu.“

„Každý tón od Petra Kellnera mal svoje presné miesto a pre mňa bol spevák jedným z tých, u ktorých som si naozaj priala, aby spievali čo najdlhšie.“

Dvojsté výročie narodenia niekoho tak nedoceniteľne významného, ako Bedřicha Smetany, sa automaticky musí spájať s celou plejádou názorov, predstáv a odporúčaní na to, ako by oslavy mali prebehnúť. Presne v deň skladateľovho narodenia ponúklo svoj narodeninový koncept Národní divadlo v Prahe. V ambicióznom galakoncerte,…

Číst dál…

Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě

„Obrázek z dávných dějin ukazuje nesmrtelné negativní vlastnosti českého človíčka, kličkujícího mezi nástrahami vášní, moci a vlastního prospěchu.“

„Černobílý obrázek inscenace věru není.“

„Jakub Klecker využil nejen své spolehlivé dirigentské umění, ale i svůj sbormistrovský cit.“

Rok české hudby a dvě let od narození Bedřicha Smetany berou v Ostravě vážně. Ve čtvrtek 22. února byla znovu uvedena skladatelova první opera Braniboři v Čechách, přičemž inscenace z roku 2016 dostala novou vizáž a jiné obsazení některých postav. Monumentalita a údernost inscenace byla zachována, stejně jako precizní hudební nastudování a provedení.

Číst dál…

Mozartovy narozeniny 2024 v plném lesku

„Při dalších návštěvách už Praha Mozarta vítala jako svého.“

„Dirigent Rubén Dubrovsky se v Praze představil poprvé.“

„Byl to zdařilý večer mimořádného umění, který neměl slabiny.“

Pod názvem Mozartovy narozeniny se 27. ledna uskutečnil na jevišti Stavovského divadla slavnostní koncert, pořádaný ve výroční den narození tohoto hudebního génia, jehož život a dílo je neodmyslitelně spjato s Prahou. Orchestr Národního divadla se představil spolu s předními sólisty a hosty Opery Národního divadla a Státní opery pod taktovkou argentinsko-rakouského dirigenta Rubéna Dubrovského. Tradice těchto koncertů, založená v roce 2009, zdůrazňuje…

 

Číst dál…

Ariadna na Naxu v Národním divadle po 45 letech

Národní divadlo v Praze přichází operní premiérou. 19. ledna bude ve Stavovském divadle uvedena jednoaktová Ariadna na Naxu Richarda Strausse. Hlavním tématem je vzájemný despekt, který k sobě chovají „vysoké“ a „nízké“ umění. Orchestr Národního divadla řídí Robert Jindra; inscenaci režíruje Sláva Daubnerová. Druhá premiéra se uskuteční v neděli 21. ledna. Na počátku 20. století…

Číst dál…

Varhanní Vysočina přivítá amerického virtuoza Nathana Laubeho

Třetí ročník festivalu Varhanní Vysočina chystá na neděli 24. září druhý koncert. Nese podtitul Do nikam a koná se k poctě Hanuše Bartoně v kostele Nanebevzetí Panny Marie v Havlíčkově Brodě. Začátek je v 16 hodin. Texty z poémy Jany Štroblové přednese herečka Radka Fidlerová, na varhany zazní hudba Hanuše Bartoně v podání Alfreda Habermanna. Festival představuje…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti

Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti

Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

Otáčivé hlediště zažije scénického Händelova Mesiáše i letos

Stejně jako v loňském roce i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. V rozmezí 17. až 27. srpna se před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident, opět rozezní tóny ikonického oratoria v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…

Číst dál…

Komedianti před Sedlákem kavalírem ve Státní opeře netradičně a tradičně

„Zřejmý byl i rukopis samotného Havelky v situační komice vtipně doplňující herecké akce.“

„Jana Sibera svou Neddu pojala velmi přesvědčivě. Pokud se o opeře říká, že je jen o zpěvu, Sibera tento omyl jasně vyvrací.“

„Když tenorista Petr Nekoranec začínal, nebyl jsem jeho fanoušek, přiznávám. On se však hlasově posouvá k daleko zajímavější, plnější barvě i volumenu. Divadlo svým tónem naplnil dokonale.“

Ve čtvrtek 15. června nabídla Státní opera první premiéru dvojice veristických oper Ruggera Leoncavalla a Pietra Mascagniho Komedianti (I Pagliacci) a Sedlák kavalír (Cavalleria rusticana), a to v netradičním pořadí. Tradiční bylo ovšem celkové ztvárnění děl a to je veliké plus obou inscenací, které propojovala černobílá projekce vysvětlující záměr režiséra Ondřeje Havelky. Představení jsou výborná, ale pořadí oper mě nepřesvědčilo.

Číst dál…

Nejdřív Komedianti, po nich Sedlák kavalír. Státní opera uvede poslední premiéru sezony

Dvě nejpopulárnější opery italského verismu zazní v jednom večeru: opery Komedianti a Sedlák kavalír režíruje ve Státní opeře v Praze Ondřej Havelka a volí tak opačné než tradiční pořadí. Není však prvním, kdo se rozhodl k tomuto kroku. Premiéra prvního obsazení se koná již dnes od devatenácti hodin. Opera Ruggera Leoncavalla Komedianti a opera Sedlák kavalír…

Číst dál…

Dvořákův festival od května do září

Pořadatelé sedmašedesátého Dvořákova festivalu připravili na období od května do září čtyřiašedesát koncertů v sedmi krajích České republiky. Například ve Zlonicích zaznějí písně Antonína Dvořáka v podání pěvkyň Michaely Zajmi a Markéty Klaudové v doprovodu klavíristy Zdeňka Klaudy. V Mohelnici nad Jizerou a v Hrusicích návštěvníci uslyší zábavnou hudbu v podání Pražského hradčanského orchestru. Profesionální jazzový orchestr…

Číst dál…

Velikonoční Stabat Mater Antonína Dvořáka

„Dokonale připravený vokálně instrumentální aparát představil již v první větě mnohé z výrazových fines, které v dalších částech oratoria splynuly do široké palety, s níž dovedl dirigent své pojetí Dvořákova díla k dokonalému ztvárnění.“

„Sopranistka Eva Hornyaková, proslulá nevšední barvou hlasu, neměla sice příležitost zpívat speciální sólo, ale v rámci kvartetu vystihla neomylně věrnou míru prožitku a význam textu.“

„Výtečně znějící Kühnův smíšený sbor byl přesvědčivý v dynamice, v lyrických pasážích a inspirativním partnerství se sólisty a orchestrem.“

Antonín Dvořák napsal v roce 1878 první řadu svých Slovanských tanců pro vydavatele Fritze Simrocka a přestoupil tak hranice své vlasti, aby se následně proslavil v Londýně i Americe. Londýnské publikum o síle dvanácti tisíc diváků aplaudovalo v Royal Albert Hall jeho oratoriu Stabat Mater roku 1884. Začal je komponovat roku 1876, kdy už měl za sebou celou řadu skladeb včetně smyčcové Serenády E dur, Páté symfonie F dur nebo opery Vanda. Stabat Mater, první velké vokálně-instrumentální dílo, začal psát v reakci na úmrtí své dvoudenní dcerky Josefy v srpnu roku 1875. Práci dokončil v roce 1977, když původní koncepci rozšířily další tragická úmrtí dětí, konkrétně dcerky Růženky a synka Otakara. Premiéru mělo oratorium 23. prosince 1880 v Praze, o dva rok později bylo uvedeno v Budapešti a poté v Londýně. Letošní provedení zařadil Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK do svého Velikonočního festivalu, který zahájil 1. dubna recitál vídeňské varhanice, profesorky salcburského Mozartea, Elisabeth Ullmannové.

Číst dál…

Velikonoční festival Pražských symfoniků poprvé

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK si na velikonoční čas připravil speciální festivalovou přehlídku komorních i orchestrálních koncertů. Přivítá zahraniční hosty i ryze české soubory. Vrcholem bude premiéra scénického zpracování Janových pašijí Johanna Sebastiana Bacha v režii Matěje Formana. Velikonoční festival Pražských symfoniků se bude konat ve Smetanově síni Obecního domu a kostele svatých…

Číst dál…

Jihočeské divadlo uvede kantáty Carmina burana a Kytice

Předposlední premiérou letošní sezóny, kterou operní soubor Jihočeského divadla uvede koncertně a pouze ve dvou provedeních, bude nastudování děl Carla Orffa a Bohuslava Martinů. Ve dnech 2. a 4. března v divadelním sále DK Metropol zazní kantáty Carmina burana a Kytice pro sóla, sbor a dětský sbor v podání sopranistek Markéty Klaudové a Lucie Silkenové, altistky Michaely Zajmi,…

Číst dál…

Národní divadlo moravskoslezské pokračuje v cyklu Opery terezínských skladatelů

„Libreto k opeře Rozbitý džbán připomíná Gogolova Revizora, jen v něm není tolik satiričnosti a špílců. Je napsán na libreto Petra Kleista a měl premiéru v roce 1942, následně byl skladatel deportován i s rodinou do Terezína.“

„Císař Atlantidy aneb Odepření smrti je rovněž jednoaktovkou, která vznikala již v Terezíně. Hlavním nositelem příběhu je Smrt, která už je unavena a znechucena válkou, odmítá spolupracovat a trpící ranění na bojištích nemohou zemřít.“

„Režie je překvapivě velmi uměřená a spíš akcentuje hloubku poselství. Diktátor zůstává sám, bez pomoci ostatních, když vypadne z invalidního křesla. Smrt si klade podmínku, že lidé zase budou moci zemřít, ale nejprve musí zemřít sám diktátor.“

Viktor Ullmann a jeho jednoaktové opery Rozbitý džbán a Císař Atlantidy aneb Odepření smrti, uvedené v premiéře v Divadle A. Dvořáka 16. února, jsou další položkou cyklu Národního divadla moravskoslezského nazvaného Opery terezínských skladatelů. Cyklus je součástí širšího projektu pražského Národního divadla s názvem Musica non grata. Ostravskému publiku se díla představila v režii slovinského režiséra Rocca, který je rovněž autorem scény, a pod taktovkou dirigenta Jakuba Kleckera. V obou jednoaktovkách byli obsazeni stejní protagonisté, barytonista Boris Prýgl, basista Martin Gurbaĺ, tenoristé Jorge Garza a Luciano Mastro, sopranistky Michaela Zajmi a Markéta Klaudová a barytonista Roman Vlkovič. Kostýmy vytvořila Belinda Radulovič a českého překladu se úspěšně zhostil Jaromír Nohavica, neboť Viktor Ullmann, který je i autorem obou libret, psal německy.

Číst dál…

Mozartovo Requiem zaplnilo největší kolínský chrám do posledního místa

„Ve vší své mohutnosti, naléhavosti i smířlivosti mohlo dílo v Kolíně zaznít až letos.“

„Chrám byl toho večera naplněn snad i hmatatelnou pozitivní energií.“

„Kolínský dušičkový koncert se bezesporu stal v regionu jednou z největších hudebních událostí letošního roku.“

Přijdou lidé v Kolíně v den Památky zesnulých na koncert, který má na programu Mozartovo Requiem? Tuhle otázku si položil sbormistr místního pěveckého uskupení Cantores Cantant Jakub Hrubý, který velmi dobře ví, coby organizátor několika hudebních festivalů, že návštěvnost podobných akcí v regionech je v současné nelehké době velmi ošidná a že se v tomto směru nelze na nic spoléhat. Zvážil všechna pro i proti – a nakonec se rozhodl „dušičkový“ koncert v chrámu svatého Bartoloměje uspořádat. Udělal moc dobře. Posluchači se dostavili v tak hojném počtu, že ti, co přišli na poslední chvíli, museli hodinku v zadní části stále ještě rekonstruovaného svatostánku prostát.

Číst dál…

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy v neděli koncertně s Michaelou Zajmi

Divadlo F. X. Šaldy přichystalo první symfonický koncert této sezóny. V rámci programu posluchači budou moci slyšet dvě méně často uváděná, avšak výrazná díla. Pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka se představí také mezzosopranistka Michaela Zajmi. Koncert zahájí pětidílná suita Maurice Ravela Má matka husa. Poté bude provedena balada pro mezzosoprán a orchestr Otakara…

Číst dál…

Festival Den architektury s Poctou Josipu Plečnikovi – mimořádný koncert Emila Viklického

V letošním roce uplynulo sto padesát let od narození významného slovinského architekta Josipa Plečnika. Festival Den architektury připomíná toto výročí mimo jiné koncertem nazvaným Pocta Josipu Plečnikovi, na kterém v úterý 4. října od 19:30 hodin v autentickém prostoru Plečnikova Kostela Nejsvětějšího Srdce Páně na pražských Vinohradech zazní unikátní hudební dílo Emila…

Číst dál…

Janáčkova Věc Makropulos koncertně v Národním divadle. Zazářili Adam Plachetka a Aleš Briscein

„Už od prvního vstupu tenoristy Aleše Brisceina, který ztvárnil roli Alberta Gregora, bylo jasné, že se setkáváme s něčím výjimečným.“

„Eva Urbanová předvedla svou roli s patřičnými emocemi, zvuku mohlo být více, ale skvěle využila svého potenciálu a umu a doslova uchvátila svými mezzavoce, která se nesla celým divadlem.“

„Absolutním překvapením byl výkon basbarytonisty Adama Plachetky! Jeho projev, hlasový fond, výslovnost a muzikalita šly naprosto ruku v ruce s Janáčkem a Robertem Jindrou, potažmo s orchestrem.“

V neděli 11. září v Národním divadle pod vedením nového hudebního ředitele opery Roberta Jindry zaznělo koncertní provedení Janáčkovy opery Věc Makropulos. V hlavní roli Emilie Marty vystoupila Eva Urbanová. Doslova janáčkovským objevem byl výkon basbarytonisty Adama Plachetky v roli Jaroslava Pruse a skvělým Albertem Gregorem byl Aleš Briscein. Druhé provedení se stejným obsazením se bude konat ve středu 14. září. Určitě se jděte podívat!

Číst dál…

Festival Varhanní Vysočina podruhé

Druhý ročník festivalu Varhanní Vysočina nabídne pět koncertů napříč generacemi, v podání varhaníků z České republiky, ale také ze Slovenska a Ukrajiny. Koncerty se budou konat v Polné, Želivě, Obyčtově, Moravských Budějovicích, Humpolci a Jihlavě. Pořadatelem festivalu je spolek Život pro varhany. Jeho cílem je představit zajímavé varhany a místa Kraje Vysočina. Projekt vznikl z iniciativy studentů…

Číst dál…

Nominace na 29. ročník Ceny Thálie

Herecká asociace ve čtvrtek 8. září vyhlásila v Praze nominace na prestižní divadelní Ceny Thálie. Přinášíme přehled nominovaných umělců v oborech Opera, Balet, tanec a pohybové divadlo a Muzikál, opereta a jiné hudebnědramatické žánry. V nominacích si úspěšně vedlo pražské Národní divadlo, Národní divadlo moravskoslezské, Divadlo F. X. Šaldy Liberec, Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Národní…

Číst dál…

Hudební ředitel Opery ND Robert Jindra zahájí působení Rusalkou a Věcí Makropulos

Nastupující hudební ředitel Opery Národního divadla Robert Jindra vykročí do sezóny sérií čtyř scénických uvedení Dvořákovy opery Rusalka. Následovat bude dvojí koncertní provedení Janáčkovy Věci Makropulos. Oba tituly chystá  v interpretaci předních evropských pěvců. Představení Rusalky se budou konat v neděli 28. srpna a 9., 24. a 28. září, Věc Makropulos je na programu 11. a 14. září. Na konci prázdnin Jindra také…

Číst dál…

Händelův Mesiáš v Českém Krumlově symbolizuje začátek nové etapy operního souboru Jihočeského divadla

„Hudební nastudování novým šéfdirigentem operního orchestru Davidem Švecem je důležitým pozitivem večera.“

„Obtížnost úlohy sboru je mimořádná, snaha o co nejlepší provedení byla pro mne zřetelná.“

„Režisér dokázal plně využít možnosti prostředí a předložit publiku doslova efektní gejzír nápadů, fantazií, které přesvědčivě realizoval.“

Nový šéf Opery Jihočeského divadla České Budějovice Tomáš Ondřej Pilař zvolil pro zbrusu novou premiéru na Otáčivém hledišti v Českém Krumlově poprvé v historii nikoliv operní dílo, nýbrž oratorium. Händelův třídílný Mesiáš, vrcholné barokní dílo koncertního charakteru, byl realizován Pilařem jako přitažlivý hudebně-vizuální projekt. Je to velmi nesnadný úkol převést dílo z koncertních síní do přírodního divadla, ale koncepce tohoto mohutného oratoria dává ohromné možnosti pro vizuální, divadelní ztvárnění. Navíc, což je ovšem zásadně podstatné, se zjevně inscenátoři nadchli vizí pana šéfa Pilaře a entuziasmus byl hodně znát!

Číst dál…