KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jubilant a oslavenec Ivan Kusnjer english

„Během hodinového programu zazpíval i dvě ze svých ikonických árií z českých oper. Potvrdil, že je plný pěveckých sil.“

„Z oslavencových nejmladších žáků dostali prostor dva barytonisté s příjemnými a dobře vedenými hlasy – Lukáš Bařák a Daniel Kfelíř.“

„U sedícího ´tatíčka´ se v árii O mio babbino caro z Pucciniho komedie Gianni Schicchi sešly postupně čtyři sopranistky.“

Scény z desítky oper, desítka pěveckých sólistů, s nimi operní sbor a orchestr a k tomu pěkně zaplněné Národní divadlo. Tak vypadal nedělní koncert na počest sedmdesátin barytonisty Ivana Kusnjera, který napřesrok bude sólistou pražského operního souboru už čtyři desetiletí. Je po celou dobu jeho nepřeslechnutelnou oporou a nadále mu to víc než dobře zpívá.

Na jevišti historické budovy Národního divadla se před orchestrem a za řízení Jaroslava Kyzlinka vystřídalo i s jubilantem třináct pěvců. Oproti tištěnému programu někteří nevystoupili, ale nahradili je kolegové, některé árie nezazněly a jiné ano, ale večer měl milý průběh a dal nahlédnout do oblíbeného repertoáru. Zazněl sbor z Prodané nevěstyEliška GattringerováVáclavem Lemberkem vyvolali úsměv scénou Mařenky a Vaška a Martin ŠrejmaLuďkem Velem scénou Jeníka a Kecala. Dana Burešová zazpívala árii Hedviky ze Smetanovy Čertovy stěny, Alžběta PoláčkováMartinem Šrejmou dvojzpěv Terinky a Jiřího z Dvořákova JakobínaJiří Sulženko se zhostil Vodníka… A Eva Urbanová připomněla Janáčkovu Kostelničku v mrazivě dramatickém výstupu Co chvíla… Z oslavencových nejmladších žáků z AMU dostali prostor dva barytonisté s příjemnými a dobře vedenými hlasy – Lukáš Bařák se Stanislavou Jirků v duetu z Cosi fan tutteDaniel Kfelíř s Alžbětou Poláčkovou v duetu z Dona Giovanniho. První z nich už je právem sólistou souboru, druhý má za sebou čerstvé vítězství v karlovarské pěvecké soutěži a před sebou zcela jistě obdobně zajímavý nástup do profesního života.

Ivan Kusnjer zazpíval během hodinového programu dvě ze svých ikonických árií z českých oper – Jen jediná mne ženy krásná tvář… ze Smetanovy Čertovy stěnyTvůj obraz, dívko…Braniborů v Čechách, na začátku předtím také PrologLeoncavallových Komediantů. Kantilény krásně vyklenul, výrazu dal emoce. Potvrdil, že je plný pěveckých sil. Došlo i na jeho ukázkové, téměř tenorové výšky, které jsou po léta legendární. Ivan Kusnjer si před lety vysloužil časopisecký titulek Král českých pěvců. Jeho operní postavy králů i bohatýrský, krásně nosný hlas si to doslova vynutily, a právem. Připomínka jeho mladistvého sebevědomého Figara z Rossiniho Lazebníka sevillského, která zazněla v úplném úvodu večera ze staršího záznamu a naplnila divadlo zvonivě radostným hlasem, pěvcův profil vtipně doplnila.

K závěru se koncert odvíjel úsměvně. U sedícího „tatíčka“ se v árii „O mio babbino caro“Pucciniho komedie Gianni Schicchi sešly postupně čtyři sopranistky. A při Smetanově zpěvu „..dobrá věc se podařila…“ a při přípitku z Verdiho Traviaty už byli na pódiu (a zpívali) všichni dosavadní účinkující. Včetně Františka Zahradníčka, který se předtím oproti ohlášenému programu před publikem neobjevil.

Na Ivana Kusnjera se v Praze do divadla a na koncerty vždy chodilo cíleně. Patřil po celé uplynulé roky neokázale mezi hvězdy, vévodí také řadě nahrávek. Kolegové mu dali najevo uznání, od vedení divadla dostal květiny, publikum tleskalo vestoje. Nebyl by to on, aby to při děkovačce s úsměvem celé trochu neshodil. Ale zároveň dal zpěvem – a v té chvíli i slovně – jasně najevo, že určitě ještě nekončí!

Foto: Zdeněk Sokol, Národní divadlo Praha, Veronika Paroulková 

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe například do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz...



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky