KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Ivan Klánský: Smetanovu hudbu je třeba správně „rozluštit“

„Celou Smetanovu hloubku a genialitu jsem si uvědomil až při nahrávání jeho kompletního klavírního díla.“

„Pro některé posluchače je právě komorní hudba tím největším hudebním zážitkem.“

„Talentovaných dětí neubývá, pouze současné společenské poměry bohužel úplně profesi hudebníka nesvědčí.“

Z domoviny – to je podtitul jednoho z očekávaných komorních koncertů na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Ryze smetanovský program přijedou ve čtvrtek 20. června zahrát houslista Leoš Čepický, violoncellista Michal Kaňka a klavírista Ivan Klánský, který před časem nahrál kompletní Smetanovo klavírní dílo a v rozhovoru pro KlasikuPlus se netajil tím, že hudbu litomyšlského rodáka hraje rád.

Číst dál…

PKO od Stamitze k Janáčkovi

„Orchestry bez dirigenta vyžadují perfektní hráče s vysokou mírou koncentrace a skvělou technikou.“ „Mozartova Malá noční hudba v podání PKO bylo trochu jiné nokturno, než jsme zvyklí, zaujalo.“ „Ottorino Respighi rád prezentoval starou hudbu v nové formě.“ „Suita pro smyčce ukazuje Janáčka, který si ještě zdaleka nevytvořil svůj typický hudební jazyk.“ Pražský komorní orchestr…

Číst dál…

Ivan Klánský a PKO: „Prosím, ještě hrajte!“

„Koncertní mistr Leoš Čepický svým zápalem pro hru a čitelnými gesty vedl k souhře a zvukové vyváženosti smyčcovou i dechovou složku orchestru.“ „Nejen klavíristé se mohli učit na tom, jak stavět fráze, jak odlišit náladou jednotlivé její podčásti, které dohromady dávaly smysl, a posluchači nezbylo než si říct: „Ano, takto!““ „Křišťálovou jasnost a výstižnost hudebních myšlenek…

Číst dál…

Mozart bez dirigenta, bez dechů, se skvělým Bartošem

„Kombinace dvou děl pro smyčce v takto úzkém sousedství je hraniční, ale nebezpečí z dlouhých ploch podobného zvuku se podařilo vyvážit.“ „Mendelssohn se poslouchal příjemně. Není to nijak osobitá hudba, ale je zajímavá tím, jak zůstává na pomezí stylů a epoch.“ „Sólista ve frázování krásně sledoval vývoj a směřování hudby a minuciézně vypracovával drobné kontrasty…

Číst dál…

PKO složil poctu Mozartovi

„Ne každé těleso je pro Mozartovu hudbu vhodné, Pražský komorní orchestr je ale jedním z těch typických.“ „Mozart svá divertimenta i ostatní komorní skladby tvořil většinou na objednávku pro domácí muzicírování nebo jako dar hostiteli.“ „Celý večer fungoval jako celek a jisté vybočení z obvyklých dramaturgických postupů bylo osvěžující a příjemné.“ Pět titulů z pera Wolfganga…

Číst dál…

Intimní pocta republice zahájí nový koncertní cyklus

„Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie.“

„Komorní hudba nepřináší méně závažná sdělení než hudba orchestrální a pro hráče je očistnou záležitostí.“

„Českou tvorbu bych rád uváděl v konfrontaci s díly světových autorů.“

Mnoho koncertů a inscenací letos akcentuje 100. výročí vzniku Československé republiky. Méně tradiční už jsou ale slavnostní koncerty komorní hudby. A právě takto intimněji se rozhodli zítra oslavit náš stát v Sukově síni Rudolfina přední čeští sólisté: cembalistka Edita Keglerová, houslisté Anna Sommerová a Leoš Čepický, klavíristka Alena Grešlová a soubor Camerata 2018, který povede VOJTĚCH JOUZA. Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie, a je zajímavé uvědomit si, v jakých souvislostech jejich autoři žili a tvořili.

Číst dál…

Koncert číslo 3500

„Klasiky zahrál PKO vedený Leošem Čepickým se zdravou energií, motivovaně.“  „Ženatý působí zdrženlivě. Jeho nástroj je však velmi znělý a jeho hra není tak uzavřeně introvertní.“  „PKO drží značku a smysl své existence.“ Pražský komorní orchestr otevřel svou další abonentní sezónu v Rudolfinu. Hrál bez dirigenta, jak to míval dokonce v názvu, hrál Rejchu,…

Číst dál…

Právě doznělo (3)
Bez dirigenta

PKO dnes odehrál svůj 3500. koncert. Tradičně bez dirigenta, pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického. Pro jubilejní večer zvolil skladby Antonína Rejchy, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. Ivan Ženatý, který hrál Beethovenův houslový koncert, pak přidal ještě jeho populární Romanci. O první dojmy se tradičně přímo z pódia dělí Petr Veber.

Číst dál…

Dějiny pohledem skladatele.
Jan Dobiáš před premiérou díla k stému výročí Československa

„Na rozdělení programní/absolutní hudba upřímně moc nevěřím.“

„Připomíná se neúspěšné politické hnutí z roku 1968, těší mě, když nezapomínáme ani na to úspěšné, které vyvrcholilo rokem 1918.“

„Nechtěl jsem vyřešit otázky typu, co je to česká hudba nebo kde jsme se vzali a kam směřujeme. Rád bych však poukázal na to, že i v dnešní době mají tyto otázky smysl.“

Ve středu 17. října pořádá HAMU a AuraMusica slavnostní koncert, kterým připomene sté výročí vzniku Československa. V Břevnovském klášteře se představí Kateřina Javůrková, Leoš Čepický a studentský orchestr Akademičtí komorní sólisté pod taktovkou Leoše Svárovského. Vedle děl Leoše Janáčka nebo Josefa Suka přitom zazní i jedna premiéra, kompozice mladého autora Jana Dobiáše, studenta doktorandského studia HAMU. O své skladbě, inspiracích, oslavách vzniku Československa i o tom, co to vlastně je česká hudba, víc prozrazuje v rozhovoru s Lucií Maloveskou. 

Číst dál…