KlasikaPlus.cz© - portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dny Bohuslava Martinů 2021 zakončily famózně

„Původně ohlášený Apollon Quartet musel být nahrazen Wihanovým kvartetem.“ „Z toho vycházel Michal Novenko, který skladbu očistil od Janáčkových zásahů, respektoval Martinů pokyn da capo, napsal nový závěr a přepracoval dynamiku a tempa.“ „Nesmírně obtížný klavírní part zvládal Ivo Kahánek s neuvěřitelnou lehkostí, Wihanovci hráli jak z jiné dimense.“ Pražané, milovníci vážné hudby, si…

Číst dál…

Koncert ke stému výročí narození Vladimíra Sommera v pondělí v Sukově síni

V pondělí 22. listopadu se bude v Sukově síni pražského Rudolfina od 19:30 hodin konat komorní koncert k poctě skladatele Vladimíra Sommera, od jehož narození si letos připomínáme sto let. Zaznějí autorovy skladby Sonáta pro dvoje housle z roku 1948, Sedm písní pro mezzosoprán a klavír z roku 1985, o dva roky mladší Smyčcový kvartet č.…

Číst dál…

Dny soudobé hudby s posledními třemi koncerty

Třemi posledními koncerty vyvrcholí od pátku do pondělí letošní dvaatřicátý ročník Dnů soudobé hudby. Festival pořádá Společnost českých skladatelů, jeden ze zakládajících členů Asociace hudebních umělců. Během listopadu přehlídka nabízí skoro sedm desítek skladeb od padesáti pěti autorů, z toho čtyřiačtyřicet premiér, většinou světových. Poslední koncerty se odehrají v Kaiserštejnském paláci na…

Číst dál…

Jiří Vodička hostem zahajovacího koncertu PKO

„Súbor hral bez dirigenta, post koncertného majstra zastával Leoš Čepický.“ „Ansámbel má predovšetkým silnú oporu vo svojej sláčikovej sekcii.“ „Hráči začali v odľahčenom, kultivovanom piane.“ Pražský komorní orchestr vstúpil v nedeľu 17. októbra do svojej jubilejnej, sedemdesiatej sezóny. Oslavy tohto úctyhodného výročia presunulo teleso, kvôli pandemickým opatreniam, až na budúci rok: punc…

Číst dál…

Vladimir Darjanin: Světovost naší kultury je spojnicí mezi PKO v roce 1951 a v roce 2021

„Jsme asi jediným orchestrem, který v podstatě funguje na privátních zdrojích.“ „Z každého koncertu jim stát bral pětapadesát procent. Byli zaměstnanci, dostávali plat jako všichni ostatní, ale navíc dostávali diety a ty byly násobně vyšší než jejich plat.“ „Ideální počet mezi dvaatřiceti a pětatřiceti hráči dává PKO jeho kompaktní a nádherný zvuk.“ Nedělní koncert…

Číst dál…

Pražský komorní orchestr v neděli zahájí sezónu s Jiřím Vodičkou

Pražský komorní orchestr zahájí svou letošní koncertní sezónu tuto neděli 17. října ve 20 hodin na pražském Žofíně, v den, kdy si připomíná 70 let od vzniku. Sólistou večera bude Jiří Vodička. Zahraje sólové party v Mozartově Koncertu pro housle a orchestr č. 3 G dur, KV 216 a v Koncertu pro housle a orchestr č. 1…

Číst dál…

Letní koncerty pod hlavičkou České filharmonie

Česká filharmonie naplánovala několik letních koncertů, a to konkrétně v rámci Českého spolku pro komorní hudbu. V tuto chvíli zve na 23. a 29. července a na 2. srpna. Sukova síň Rudolfina bude v pátek 23. července od 19:30 hodin místem koncertu souboru s názvem Quintetto della Trota, který hraje ve složení Markéta Vokáčová – housle, Ondřej…

Číst dál…

Pohledem Ivo Kahánka (3): Mezinárodní rozměr Akademie múzických umění
Rozhovory s kandidáty do Akademického senátu HAMU

„Nevidím jediný důvod k uzavírání se vůči zahraničním vlivům.“

„Za mých studií se na škole konaly dva mistrovské kurzy. To je objektivně velmi málo a vždy jsem to cítil jako slabinu naší školy.“

„Přítomnost zahraničních studentů je známkou skutečného života v akademickém prostředí a pro domácí studenty i kantory permanentní připomínkou, že nemusí být těmi nejlepšími pod sluncem.“

Dnešní díl rozhovorů s kandidáty do Akademického senátu Hudební a taneční fakulty AMU je věnován tématu Mezinárodního rozměru školy. České země vždy umělecky těžily z polohy na křižovatce Evropy, kde se potkávaly a často spolu zápolily vlivy Východu i Západu. Zároveň si i v konkurenci velkých kultur dokázaly zachovat vlastní autentickou tvář a originalitu. Vynikajícím příkladem je třeba Česká filharmonie, která je v současnosti pravidelným hostem prestižních světových pódií a zároveň zřejmě jediným národnostně homogenním tělesem mezi světovými orchestry. O tom, kde leží ideální kombinace mezinárodní otevřenosti a budování české národní školy, jsem si povídal s pianistou a pedagogem Katedry klávesových nástrojů MgA. Janem Bartošem Ph.D., studentkou téže katedry Kateřinou Blažkovou, skladatelem a pedagogem Katedry skladby doc. MgA. Mgr. Michalem Ratajem Ph.D. a houslistou a vedoucím Katedry strunných nástrojů prof. MgA. Leošem Čepickým.

Číst dál…

Wihanovo kvarteto online s Mozartem a Dvořákem

„Wihanovo kvarteto nahradilo původní program zahajovacího koncertu sezóny orchestru PKO, a to opravdu vznešeně.“ „V první větě se znamenitě ukázala zkušenost hráčů Wihanova kvarteta ve výborné vzájemné souhře s rytmickou přesností.“ „Wihanovo kvarteto se dokázalo skvostně popasovat s častými chromatickými postupy a zdůraznilo je tak, aby vyzněly vkusně.“ Pražský komorní orchestr nabídl v uplynulém týdnu…

Číst dál…

Komorní koncerty pardubického festivalu připomínají výročí hudebních velikánů

„Nikoli náhodou bývá Beethovenovo Trio D dur označováno za „trio duchů“ a mystická nálada volné věty, vytvořená interprety Smetanova tria, to dokonale vystihla.“ „Je zcela zbytečné psát a mluvit i v případě Wihanova kvarteta s Ivanem Klánským o naprosté profesionalitě a precizních výkonech.“ „Schumannova skladba se stala pomyslnou třešničkou, jejíž propracovanost nenechá nikoho na pochybách, proč…

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice v 52. sezóně

Komorní filharmonie Pardubice uveřejnila program následující, již 52. sezóny. Posluchači se mohou těšit nejen na koncerty, které musely být kvůli pandemii odloženy, ale na řadu dalších zajímavých titulů i hostů orchestru. Filharmonie se také s novou sezónou vrací do svého sídla, které prošlo rekonstrukcí. Na úvod sezóny uvítá na pódiu absolventa pardubické…

Číst dál…

Večer budoucích světových hvězd?

„Pražský komorní orchestr s koncertním mistrem Leošem Čepickým hrál Sinfonii technicky dokonale.“ „Kde se v tak drobounké holčičce bere tolik vitality, schopnosti akcelerovat, vystavět dynamiku, mít vypracovaný úhoz?“ „Jan Schulmeister provedl Preludium z Transcendentálních etud Ference Liszta přímo brilantně.“ Jen den poté, co Václav Hudeček na Svátcích hudby představil dva mladé špičkové sólisty,…

Číst dál…

Předvánoční čas ve společnosti Bohuslava Martinů

V neděli začíná 25. ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů. Letošní 60. výročí  úmrtí skladatele připomene vlastními i spřátelenými koncerty, ve kterých nabídne písňovou, komorní i orchestrální tvorbu. Kromě jednoho koncertu v Rakovníku se přehlídka koná v prestižních pražských sálech od 24. listopadu do 17. prosince. Zahajovací koncert chystá na neděli 24. listopadu do Španělského sálu…

Číst dál…

Ivan Klánský: Smetanovu hudbu je třeba správně „rozluštit“

„Celou Smetanovu hloubku a genialitu jsem si uvědomil až při nahrávání jeho kompletního klavírního díla.“ „Pro některé posluchače je právě komorní hudba tím největším hudebním zážitkem.“ „Talentovaných dětí neubývá, pouze současné společenské poměry bohužel úplně profesi hudebníka nesvědčí.“ Z domoviny – to je podtitul jednoho z očekávaných komorních koncertů na Národním festivalu…

Číst dál…

PKO od Stamitze k Janáčkovi

„Orchestry bez dirigenta vyžadují perfektní hráče s vysokou mírou koncentrace a skvělou technikou.“ „Mozartova Malá noční hudba v podání PKO bylo trochu jiné nokturno, než jsme zvyklí, zaujalo.“ „Ottorino Respighi rád prezentoval starou hudbu v nové formě.“ „Suita pro smyčce ukazuje Janáčka, který si ještě zdaleka nevytvořil svůj typický hudební jazyk.“ Pražský komorní orchestr…

Číst dál…

Ivan Klánský a PKO: „Prosím, ještě hrajte!“

„Koncertní mistr Leoš Čepický svým zápalem pro hru a čitelnými gesty vedl k souhře a zvukové vyváženosti smyčcovou i dechovou složku orchestru.“ „Nejen klavíristé se mohli učit na tom, jak stavět fráze, jak odlišit náladou jednotlivé její podčásti, které dohromady dávaly smysl, a posluchači nezbylo než si říct: „Ano, takto!““ „Křišťálovou jasnost a výstižnost hudebních myšlenek…

Číst dál…

Mozart bez dirigenta, bez dechů, se skvělým Bartošem

„Kombinace dvou děl pro smyčce v takto úzkém sousedství je hraniční, ale nebezpečí z dlouhých ploch podobného zvuku se podařilo vyvážit.“ „Mendelssohn se poslouchal příjemně. Není to nijak osobitá hudba, ale je zajímavá tím, jak zůstává na pomezí stylů a epoch.“ „Sólista ve frázování krásně sledoval vývoj a směřování hudby a minuciézně vypracovával drobné kontrasty…

Číst dál…

PKO složil poctu Mozartovi

„Ne každé těleso je pro Mozartovu hudbu vhodné, Pražský komorní orchestr je ale jedním z těch typických.“ „Mozart svá divertimenta i ostatní komorní skladby tvořil většinou na objednávku pro domácí muzicírování nebo jako dar hostiteli.“ „Celý večer fungoval jako celek a jisté vybočení z obvyklých dramaturgických postupů bylo osvěžující a příjemné.“ Pět titulů z pera Wolfganga…

Číst dál…

Intimní pocta republice zahájí nový koncertní cyklus

„Zazní díla, která jsou součástí naší stoleté historie.“ „Komorní hudba nepřináší méně závažná sdělení než hudba orchestrální a pro hráče je očistnou záležitostí.“ „Českou tvorbu bych rád uváděl v konfrontaci s díly světových autorů.“ Mnoho koncertů a inscenací letos akcentuje 100. výročí vzniku Československé republiky. Méně tradiční už jsou ale slavnostní koncerty komorní hudby.…

Číst dál…

Koncert číslo 3500

„Klasiky zahrál PKO vedený Leošem Čepickým se zdravou energií, motivovaně.“  „Ženatý působí zdrženlivě. Jeho nástroj je však velmi znělý a jeho hra není tak uzavřeně introvertní.“  „PKO drží značku a smysl své existence.“ Pražský komorní orchestr otevřel svou další abonentní sezónu v Rudolfinu. Hrál bez dirigenta, jak to míval dokonce v názvu, hrál Rejchu,…

Číst dál…

Právě doznělo (3)
Bez dirigenta

PKO dnes odehrál svůj 3500. koncert. Tradičně bez dirigenta, pod vedením koncertního mistra Leoše Čepického. Pro jubilejní večer zvolil skladby Antonína Rejchy, Wolfganga Amadea Mozarta a Ludwiga van Beethovena. Ivan Ženatý, který hrál Beethovenův houslový koncert, pak přidal ještě jeho populární Romanci. O první dojmy se tradičně přímo z pódia dělí Petr Veber.

Číst dál…

Dějiny pohledem skladatele.
Jan Dobiáš před premiérou díla k stému výročí Československa

„Na rozdělení programní/absolutní hudba upřímně moc nevěřím.“

„Připomíná se neúspěšné politické hnutí z roku 1968, těší mě, když nezapomínáme ani na to úspěšné, které vyvrcholilo rokem 1918.“

„Nechtěl jsem vyřešit otázky typu, co je to česká hudba nebo kde jsme se vzali a kam směřujeme. Rád bych však poukázal na to, že i v dnešní době mají tyto otázky smysl.“

Ve středu 17. října pořádá HAMU a AuraMusica slavnostní koncert, kterým připomene sté výročí vzniku Československa. V Břevnovském klášteře se představí Kateřina Javůrková, Leoš Čepický a studentský orchestr Akademičtí komorní sólisté pod taktovkou Leoše Svárovského. Vedle děl Leoše Janáčka nebo Josefa Suka přitom zazní i jedna premiéra, kompozice mladého autora Jana Dobiáše, studenta doktorandského studia HAMU. O své skladbě, inspiracích, oslavách vzniku Československa i o tom, co to vlastně je česká hudba, víc prozrazuje v rozhovoru s Lucií Maloveskou. 

Číst dál…