„Inscenácia bola premiérovaná v decembri 2018 a vyslúžila si množstvo pozitívnych až nadšených komentárov.“ „Kubáňovo majstrovské herecké stvárnenie oboch špecifických postáv malo pre inscenáciu v podstate nosný charakter.“ „Dej sa vrezáva pod kožu s tým, že pojednávané otázky hodnôt a morálky sa predsa stále týkajú všetkých z nás.“ Dvakrát o večnom zatratení: aj tak by sme mohli…
Česká divadla mají v poslední den v roce napilno
Na Silvestra potěší své diváky řada českých divadel. Liberecké divadlo F. X. Šaldy bude hrát v Malém i Šaldově divadle. Muzikály zazní napříč republikou v Ústí nad Labem i v Českých Budějovicích. A chybět nebudou ani slavné operetní a činoherní tituly, třeba v Plzni. Soubor operety uvede na Silvestra dvakrát od čtyř a šesti hodin v Šaldově divadle…
VÝHERCI TŘÍ DVOJIC VSTUPENEK:
Rachmaninovovy aktovky na festivalu Opera 2020
Vyhlašujeme výherce tří dvojic vstupenek na festival Opera 2020. V českých zemích poprvé společně v jeden večer uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy dvě jednoaktovky Sergeje Rachmaninova z roku 1906 – opery Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. Hudebně je nastudoval dirigent Martin Doubravský, režisérkou je Linda Keprtová. První z oper má základ v příběhu z Dantovy Božské…
Bystrouška v nadsázce, s humorem a bez básnění
„Je zřetelné, že režisérka vnímá Janáčkovu hudbu a pracuje v souladu s ní.“ „Příhody lišky Bystroušky končí nesmrtelnou, bezedně krásnou scénou.“ „Není to kontroverzní. Janáčkova hudba i takový výklad umožňuje.“ V Liberci jsou od pátku na repertoáru Příhody lišky Bystroušky. Inscenace je kaleidoskopická. Stejně jako Janáčkova hudba, stejně jako obrázky v novinách, které byly skladateli předlohou.…
Liška Bystrouška v Liberci
Příhody lišky Bystroušky Leoše Janáčka, českou operní klasiku, uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy v premiérách v pátek 20. a v neděli 22. prosince od sedmi hodin. Lidský a zvířecí svět se tentokrát bude prolínat v hudebním nastudování Martina Doubravského a v režii Lindy Keprtové. Choreografie se ujala Ladislava Košíková, scénu vytvořil Michal Syrový, kostýmy Tomáš Kypta. Jako Liška Bystrouška se představí Lívia Obručník Vénosová, jejím…
SOUTĚŽ O TŘI DVOJICE VSTUPENEK:
Rachmaninovovy aktovky na festivalu Opera 2020
Vyhlašujeme soutěž o tři dvojice vstupenek na festival Opera 2020. V českých zemích poprvé společně v jeden večer uvádí liberecké Divadlo F. X. Šaldy dvě jednoaktovky Sergeje Rachmaninova z roku 1906 – opery Francesca da Rimini a Lakomý rytíř. Hudebně je nastudoval dirigent Martin Doubravský, režisérkou je Linda Keprtová. První z oper má základ v příběhu z Dantovy…
Šaldovo divadlo v Liberci otevře po rekonstrukci operním Gala
Po pětiměsíční odstávce kvůli rekonstrukci otevře svou historickou budovu liberecké Divadlo F. X. Šaldy. Orchestr opery a pěvci s ní spojení chystají slavnostní galakoncert nazvaný OPERA GALA. Vystoupí na nich trojice kmenových sólistů divadla, Věra Poláchová, Lívia Obručník Vénosová a Sergey Kostov a jako host večera basista Luděk Vele, který je významně kulturně propojen s libereckou…
Massenetova Thaïs jako vzácný festivalový epilog
„Opera je magicky jedinečnou směsicí psychologie, filozofie, religiozity, humanismu, pohádkovosti a smyslnosti.“
„Člověka odedávna provázející ´svár duše s tělem´ toto dílo prezentuje velmi intenzivně.“
„V roli mnicha Athanaëla neokázale exceluje mladý slovenský pěvec Csaba Kotlár.“
Pardubické hudební jaro zasáhlo jedním přidaným večerem do chrudimské hudební sezóny. V Divadle Karla Pippicha se první květnovou neděli uskutečnilo pohostinské představení libereckého operního souboru. Nabídlo Thaïs od Julesa Masseneta – zdařilou inscenaci, za kterou stojí režisérka Linda Keprtová a dirigent Martin Doubravský.
Martin Doubravský: Massenet uměl tvořit geniálně jednoduše
Smyslná Thaïs jako epilog Pardubického hudebního jara
„Massenet dovedl oboje – tvořit geniálně jednoduše, stejně jako komponovat složité formy s hutnou instrumentací.“
„V Liberci se dlouhodobě daří oživovat polozapomenutá díla.“
„Jediná mezihra v závěru Thaïs by pro jiného skladatele byla bez problémů námětovým zdrojem pro symfonickou větu, ale Massenet napíše do klavírního výtahu: ´…pakliže se scéna stihne přestavět rychleji, můžete to vypustit…´“
Massenetova Thaïs zazní teď v neděli 5. května v chrudimském Divadle Karla Pippicha – jako epilog mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro. Přiveze ji operní soubor Šaldova divadla v Liberci. Právě na jeho prknech se v Česku objevila po devadesáti letech v režii Lindy Keprtové a v hudebním nastudování Martina Doubravského. Pro KlasikuPlus.cz se zamyslel nad hloubkou známé mezihry i obecně nad oživováním polozapomenutých děl.
V Pardubicích „vystavili“ libereckou Bohému
„Kdyby se tehdy pozorovatel podíval dalekohledem pod střechu jakékoliv nuzné pařížské mansardy, našel by tam jistě mnohé podobně vášnivé i tragické lásky, předčasná úmrtí a hluboká přátelství.“
„V liberecké inscenaci si opravdu uvědomíte, že jsou Vánoce.“
„Je dobře, že se daří opery i „vystavovat“ mimo jejich domovské scény. Pardubické hudební jaro je toho letitým důkazem.“
Je to právě rok a několik dní, kdy měla v libereckém Divadle F. X. Šaldy (9. března 2018) premiéru nová inscenace Bohémy Giacoma Pucciniho. Vrátila se tam po třinácti letech a byla přijata s úspěchem. Josef Krečmer, umělecký ředitel a dramaturg Mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro, zve tamní soubor opakovaně a s dobrou zkušeností, a tak se Seveřané na programu letos objevují hned dvakrát – festival uzavře Massenetova Thaïs a teď v neděli zazněla právě Bohéma. A publikum, které jinak v regionu příliš operních příležitostí nemá, ji právem ocenilo s nadšením.
Trubadúr v Liberci
Téměř gotická opera
„Temný romantický příběh, nijak zvlášť autenticky středověký, nijak kontroverzně aktualizovaný.“ „Těžko říci, jestli je Trubadúr v tomto případě víc o Manrikovi a Leonoře, nebo o hraběti Lunovi, ale do hry v Liberci zásadním způsobem vstupuje také cikánka Azucena.“ „Divák odchází spokojen ze setkání s opravdovým uměním operního zpěvu.“ Sledovat Verdiho hudební drama zblízka má také něco…
Veselá vdova jako v Divadle na Vídeňce
„Inscenace vychází z pařížského provedení z roku 1906.“ „Záměrem bylo udělat klasickou operetu ve velkém stylu.“ „Žánr klasické operety je velmi náročný na interprety.“ Za vším je třeba hledat člověka. V tomto případě ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martina Otavu, který coby mladý herec trávil čtyři roky na prknech karlínského divadle a odnesl…
Dvakrát do pekla se Sergejem Rachmaninovem
„Rachmaninovova hudba je symfonismem pozdního romantika, hudba hledící kupředu k expresionismu.“ „Velkou posilou byli tenorista Josef Moravec a mladý slovenský barytonista Pavol Kubáň.“ „Spojnicí mezi oběma náměty je věčné zatracení, tedy peklo.“ Liberecký operní soubor po Rubinštejnově Démonovi opět sáhl mezi neznámá a nehraná ruská díla – a sáhl dobře. Francesca da Rimini a Lakomý…








