Malý třesk v Moravském divadle Olomouc. V hlavních rolích prostor a čas
Moravské divadlo Olomouc zařadilo na svůj program operní novinku. Site-specific projekt o vzniku prostoru a času, o rychlosti a rozpínání nejen samotného vesmíru, ale také proměnách lidského chápání času, zrodu i zániku je dílem trojice soudobých skladatelů připraveným pod hlavičkou Roku české hudby na míru tamnímu Červenému kostelu.

Opera, scénický koncert a audiovizuální performance v jednom, tak tvůrci definují nový site-specific projekt s názvem Malý třesk, který měl premiéru 15. září na scéně Moravského divadla Olomouc, v Červeném kostele, sídle Vědecké knihovny v Olomouci, a v repríze jej pořadatelé nabídnou i v pondělí 16. září. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček a Michal Cáb novinku zkomponovali přímo pro operu olomouckého divadla. Hudebního nastudování se ujal šéfdirigent souboru opery a operety Petr Šumník, kromě sólistů v Malém třesku účinkuje také sbor a soubor jedenácti hráčů orchestru Moravského divadla. Režijního nastudování se chopili Matyáš Dlab a Lukáš Jiřička, ke spolupráci přizvali výtvarníky Mikoláše Ziku a Jana Brejchu, světelného designéra Jonáše Garaje a vizuálního umělce Šimona Levitnera, který vytvořil sérii videí.

Ústředním tématem nového projektu je objektivní a subjektivní vnímání času, které lze chápat jak z hlediska fyzikálního, tak filozofického. Malý třesk sestává z trojice samostatných kusů organicky propojených v jedno dílo. První část napsal hudební designer, skladatel a performer Michal Cáb a zaměřuje se v ní v kratších kompozicích na aktivní práci s akustickými vlastnostmi Červeného kostela, ale také s ozvučením předmětů a instrumentů sestrojených přímo pro potřeby inscenace a prací s jednotlivými performery. Druhá část Purkyně – Duch jest, jenž smíří protivy je dílem slovenského skladatele Marka Piačka, hudebního režiséra, autora řady kompozic pro orchestr, sbor, film i dokument. Jeho skladba reflektuje literární odkaz vědce a filosofa Jana Evangelisty Purkyněho. Třetí část vytvořil skladatel, dirigent, literát, umělecký šéf tělesa Agon Orchestra a bývalý umělecký ředitel Opery Národního divadla v Praze Petr Kofroň, jenž zkomponoval dílo s názvem Je čas pro menší orchestrální těleso a sólisty.

„Díla jsou kompozičně naprosto odlišná. Zatímco Piaček vychází z klasických kategorií hudby, Cáb experimentuje s barvami nástrojů a jeho kompozice není někdy ani zapsána do not. Je to popis toho, co mají hudebníci se svými nástroji dělat, jak s nimi pracovat, abychom dosáhli požadované barvy. Kofroňova skladba je interpretačně nejnáročnější zvláště po rytmické stránce,“ popsal autor hudebního nastudování a dirigent Petr Šumník. Instrumentální části se ujme nikoli celý operní orchestr, ale jedenáctihlavý soubor hráčů na smyčce, dechy a bicí. Ve vokální složce se vedle sboru představí deset sólistů, pěvkyně Barbora Perná, Anna Moriová, Helena Beránková, Kateřina Popová, Elena Prášilová Gazdíková a Lucie Skácelíková, v mužských rolích v Malém třesku vystupují Daniel Klánský jako host, Raman Hasymau, Martin Štolba a Daniel Kfelíř v roli Vypravěče.
Foto: Andrea Simperová
Příspěvky redakce
- Hudební výlety do Frýdku-Místku. V příštím roce hned čtyřikrát
- Bachovo Vánoční oratorium výběrově a komorně u Salvátora
- Klasika o čtvrté se vrací dvakrát v adventním čase
- Josef Špaček s Bernsteinem v Hamburku
- Advent v Českých Budějovicích ve znamení taneční premiéry a vánočního koncertu
Více z této rubriky
- Hudební výlety do Frýdku-Místku. V příštím roce hned čtyřikrát
- Bachovo Vánoční oratorium výběrově a komorně u Salvátora
- Klasika o čtvrté se vrací dvakrát v adventním čase
- Josef Špaček s Bernsteinem v Hamburku
- Advent v Českých Budějovicích ve znamení taneční premiéry a vánočního koncertu
- Linkovy oslavy vrcholí vánoční mší
- Koledy i árie s Adamem Plachetkou v Litomyšli
- ČRo D-dur: Víkend s Händelem a jeho současníky
- Předsváteční usebrání s Barocco sempre giovane
- Straussova Popelka v královédvorském Hankově domě