„Dvojkoncert je skvělá partitura, okolnosti vzniku jí přidaly temné stránky.“ „V ideálním případě mohly být akcenty o maličko měkčí.“ „Byčkov dává najevo velký respekt k naší kultuře.“ Slavnostní zahájení 123. sezóny České filharmonie teprve přijde, bude to za týden, ale nový šéfdirigent Semjon Byčkov už s orchestrem před publikum předstoupil. Jejich mimořádný koncert…
Filharmonie jako kulturní klenot.
Semjon Byčkov hovoří o nadcházejícím působení v Praze
„Za své kořeny jsem opravdu vděčný.“
„Oslovili jsme čtrnáct skladatelů, z toho devět českých, aby nám napsali nová díla.“
„Je málo těles, která přežila s vlastní identitou. Česká filharmonie jedním z takových orchestrů je.“
Šéfdirigent České filharmonie Semjon Byčkov dnes večer v Rudolfinu řídí program sestavený z české hudby. Nad ní, ale i nad Mahlerem, Čajkovským a světovým repertoárem a také nad svými kořeny a nad historií se zamýšlí v rozhovoru pro portál KlasikaPlus. Vyplývá z něj, že ve funkci, které se v Praze od této sezóny ujímá, bude ctít tradice a hledat cesty k jejich udržování, že však stejně tak bude usilovat o nové – a o nacházení rovnováhy.
Jakuba Hrůšu čeká debut s Berlínskými filharmoniky
Poprvé se za dirigentským pultem Berlínských filharmoniků objeví v polovině října Jakub Hrůša, v současnosti šéfdirigent Bamberských symfoniků. Debut se kompletně nese ve znamení české hudby. Ve čtvrtek 11. října, s dvojím opakováním v dalších dnech, zazní v Berlíně v sále Philharmonie Dvořákova symfonická báseň Zlatý kolovrat, Janáčkova rapsodie Taras Bulba a 1. koncert pro housle a orchestr Bohuslava…
Filharmonici v novém cyklu
„Že Rožeň představil skotské kompozice, není překvapivé, vždyť tam nějakou dobu působil.“
„Hobojový koncert od Martinů – krásná část programu, interpretačně přesně pochopená.“
„Skvělé dílo, které má šanci dostat se z Kabeláčových symfonií do běžného repertoáru asi nejsnadněji.“
Pro hráče očistná zkušenost a radost z jiného druhu muzicírování, pro publikum možnost poznat nový repertoár a hudebníky víc zblízka. Tak zdůvodňují čeští filharmonici nový cyklus K, jehož první koncert se uskutečnil v neděli odpoledne.
Rovný život i humor velké osobnosti.
Aleš Březina vzpomíná na profesorku Růžičkovou
„Ani holokaust, ani socialismus její osobnost ničím neobohatily.“
„Hrála vše od virginalistů přes Scarlattiho a Bacha po Martinů a současníky.“
„Často citovala maminku: založit dobrý život je stejné, jako dělat citronovou polévku.“
Panoval mezi nimi ohromný vzájemný obdiv a úcta, říká předseda správní rady Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, ředitel Institutu Bohuslava Martinů Aleš Březina. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz uvažuje o životní a hudební orientaci a dlouholetém manželství interpretky a skladatele, o rodinném zázemí obou, o přístupu ke hře na cembalo i o vyzařování osobnosti. Přibližuje také, jak byla „Zuzanka“ pozorná k přátelům. Život profesorky Růžičkové se uzavřel přesně před rokem – 27. září 2017. V lednu toho roku předtím oslavila devadesátiny.



