České studentské filharmoniky čeká setkání se Simonem Rattlem
Česká filharmonie uvede v druhém prosincovém týdnu další trojici abonentních koncertů ve Dvořákově síni Rudolfina. Jejich program posluchačům nabídne dramatickou Berliozovu symfonií Harold v Itálii se sólovou violou, českou premiérou skladby Chain III od Witolda Lutosławského a majestátní Beethovenovu Eroicu. K dirigentskému pultu se postaví hlavní hostující dirigent sir Simon Rattle a řídit bude nejen České filharmoniky, ale po pěti letech také jejich studentskou odnož.

Nadcházející koncertní ‚triduum‘ České filharmonie (od 10. do 12. prosince vždy od půl osmé večer) nabídne posluchačům hudební zážitek kombinující romantické, moderní a klasické symfonické dílo a také setkání mateřské a studentské filharmonie. Program k poctě Rafaela Kubelíka zahájí ukázka z odkazu Hectora Berlioze, symfonie Harold v Itálii komponovaná pro sólovou violu, jejíhož partu se ujme Amihai Grosz, vedoucí skupiny viol Berlínských filharmoniků a úspěšný komorní hráč spjatý i s ceněným Jerusalem Quartetem. Harold, byronovský melancholický hrdina, provází posluchače scénami italské krajiny a života, od poetických vzpomínek přes modlitby poutníků až po dramatické epizody plné napětí a emocí. Tato skladba, vzniklá na objednávku Nicoly Paganiniho, spojuje technickou náročnost s hlubokou orchestrální barevností a představuje unikátní spojení sólového nástroje s plným symfonickým tělesem. Nastudování tohoto díla bude příležitostí pro prezentaci České studentské filharmonie a její práci s od minulé sezóny hlavním hostujícím dirigentem mateřského tělesa sirem Simonem Rattlem. „Představit Českou studentskou filharmonii během jednoho večera po boku České filharmonie je vynikající nápad. Věděl jsem, že budou skvělí, jen jsem netušil, jak moc. Znějí jako mimořádně kvalitní profesionální těleso. Mohu po nich žádat totéž co po těch nejlepších světových orchestrech a oni to zahrají. Připomínají mi třeba Verbierský festivalový studentský orchestr, kam se dostanou jen ti nejlepší mladí hudebníci z celého světa,“ uvedl Rattle při svém prvním vystoupení s Českou studentskou filharmonií na jaře roku 2020.

Po přestávce zazní Chain III od Witolda Lutosławského, skladba, která českým posluchačům nabídne premiérový zážitek. Lutosławského „řetěz“ spojuje nezávislé hudební vrstvy, jejichž překrývání a propojení vytváří postupnou gradaci i napětí, jež vyústí ve výrazné závěrečné vyvrcholení. Dílo vytvořené v roce 1986 na objednávku Sanfranciského symfonického orchestru ilustruje typický formální princip skladatele a ukazuje jeho schopnost propojit strukturální inovace s intenzivním hudebním výrazem. Program završí Beethovenova Symfonie č. 3 Es dur zvaná Eroica, která patří k nejzásadnějším mezníkům evropské hudby. Tato monumentální symfonie, původně věnovaná Napoleonovi, představuje revoluční posun v pojetí orchestrálního vyjádření a rozšiřuje možnosti symfonického jazyka svou rozmanitou strukturou, majestátními motivy a prvním samostatným smutečním pochodem v dějinách symfonie. Obě díla Rattle provede s Českou filharmonií.
Pro dirigenta Rattle je prosincová trojice koncertů další z mnoha spoluprací s prvním českým tělesem. Ta se zintenzívnila od sezóny 2022/23, kdy se dirigent se svojí manželkou Magdalenou Koženou stal rezidenčním umělcem sezóny. Od té doby s tělesem renomovaný dirigent, v jehož biografii jsou pěvně zasazeny šéfovská léta u Berlínských filharmoniků, Londýnských symfoniků či Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, nastudoval řadu symfonických děl, zejména vokálně-instrumentální skladby přelomu devatenáctého a dvacátého století, za jejichž interpretaci je Rattle zvlášť oceňován. Naposledy v Rudolfinu Rattle s Koženou vystoupili v dubnu letošního roku, jak portál KlasikaPlus.cz zaznamenal ZDE. Nositel rytířského řádu a držitele Řádu za zásluhy uděleného jak anglickou královnou, tak městem Berlínem, sir Simon se v Praze v začátku prosince s Magdalenou Koženou objeví také v souvislosti s převzetím Ceny Antonína Dvořáka.

O týden později (od 17. do 19. prosince) zahraje pod Rattlovou taktovkou Česká filharmonie Debussyho Nokturna, druhou knihu Messiaenových Poèmes pour Mi v podání mezzosopranistky Magdaleny Kožené a Mahlerovu Čtvrtá symfonie, rovněž se sólem Kožené a s Pražským filharmonickým sborem.
Foto: archiv KlasikaPlus.cz
Příspěvky redakce
- Vánoční setkání s Václavem Hudečkem v Betlémské kapli
- Břevnovská hudební setkání završují svojí desetiletou kapitolu. Adventně a s premiérou
- Andělská adventní pohlazení v závěru Vox Imaginis
- Společně a vánočně s Urbanovou a Donutilem
- Vánoční nádech svatojakubských varhan
Více z této rubriky
- Vánoční setkání s Václavem Hudečkem v Betlémské kapli
- Břevnovská hudební setkání završují svojí desetiletou kapitolu. Adventně a s premiérou
- Andělská adventní pohlazení v závěru Vox Imaginis
- Společně a vánočně s Urbanovou a Donutilem
- Vánoční nádech svatojakubských varhan
- Debussy, Messiaen, Mahler. Česká filharmonie znovu pod taktovkou Simona Rattla
- Škodovka oslaví kulatiny s Prague Philharmonia a dvěma sólisty
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku