Člověk je tím, čím se sám učiní. Plány na příští sezónu jsou známé i v Mnichově
Pod sarterovským mottem a s leitmotivem upomínajícím na dalekosáhlou odpovědnost každého jednotlivce za utváření vlastního bytí a existence nabyla jasných kontur i příští sezóna v Bavorské státní opeře. Tento princip existencialismu má charakterizovat sedm oper, které budou příštími mnichovskými premiérami. Bavorský operní dům sází v nové sezóně na mladé pěvecké talenty a do orchestřiště opery se vrátí i dva čeští dirigenti: Tomáš Hanus a Petr Popelka. České barvy bude hájit ještě tenorista Pavel Černoch jako Princ v Rusalce.

Základní princip existencialismu v konfrontaci s problémy dnešní doby charakterizuje výběr titulů pro příští sezónu, která bude kvůli rekonstrukci mnichovského operního domu poněkud kratší a začne až koncem října. „Nejsme předurčeni,“ říká mnichovský intendant Serge Dorny a dodává: „A myslím, že dnes, v době, kdy jsou naše odpovědnost a svoboda neustále zpochybňovány a denně se mění, je to vysoce aktuální téma. Znamená to, že se můžeme rozhodovat sami za sebe a že názor každého z nás je důležitý a že můžeme sami utvářet, jednat a rozhodovat o tom, co děláme, kdo jsme a jak bude vypadat svět a naše společnost zítřka.“
Vedle renomovaných operních pěvců se v nové sezóně v Mnichově dostane příležitosti i řadě debutujících mladých talentů. To se bude týkat i jednoho z premiérových titulů, kterým bude Wagnerova Valkýra. „Když děláme nové inscenace, je čas na zrání s úkolem, protože zkouškové období je dlouhé, trvá šest nebo sedm týdnů. S mladými zpěváky můžete pracovat společně, procházet vývojem, tvořit. Myslím, že to je obzvlášť zajímavé pro nové inscenace s umělci, kteří v roli debutují. Máme rádi naše hvězdy, všechny s námi budou i v příští sezoně, ale myslím, že bychom měli představit celý výběr, který je dnes na jevišti k dispozici. Kvalita a rozsah nebyly nikdy tak velké jako nyní,“ uvedl k angažmá mladých talentů Dorny. Valkýru nastuduje tamní šéf Vladimir Jurowski, režírovat bude Tobias Kratzer, v pěveckém obsazení se objevují jména jako Joachim Bäckström, Nicholas Brownlee, Miina-Liisa Värelä nebo Ekaterina Gubanova.

Konzervativní mnichovské publikum se vedle Valkýry dočká premiéry Gounodova Fausta v nastudování Nathalie Stutzmann a s Jonathanem Tetelmanem a Piotrem Beczalou v titulní úloze nebo Verdiho Rigoletta, kterého připraví Maurizio Benini a pěvecky se jej mimo jiné ujme Ludovic Tézier. Svět soudobé opery bude reprezentovat Of One Blood australského skladatele Bretta Deana, která ukazuje dvě vládkyně, které jsou zmítány svými osobními ambicemi. Za klíčovou inscenaci organizátoři v čele s generálním hudebním ředitelem Jurowskim považují Noc před Vánocemi, málo hranou a politicky kontroverzní operu Nikolaje Rimského-Korsakova z roku 1895. Její děj se odehrává na Ukrajině a básník Nikolaj Gogol, který napsal povídku, podle níž vznikla, se tam také narodil a byl jí kulturně ovlivněn. Půjde tedy také o napjaté vztahy mezi „velkým“ a „malým“ Ruskem. Inscenaci bude režírovat Barrie Kosky, dirigovat Vladimir Jurowski a v hlavní roli carevny se objeví Violetta Urmana. Na bavorskou scénu bude uvedena také Händelova Alcina řízená Stefanem Montanarim nebo Anglická kočka Hanse Wernera Henzeho zabývající se otázkou lidského sebeurčení na úrovni společenského soužití v hudebním nastudování Kathariny Wincor.

Na repertoáru bude mnichovský operní dům mít dále tituly: Ariadna na Naxu, Sedlák kavalír a Komedianti, La traviata, La Fille du régiment, Hänsel und Gretel, Bohéma, Kouzelná flétna, Netopýr, Nabucco, Don Giovanni, Madama Butterfly, Prodaná nevěsta, Salome, Fidelio, Elektra, Tosca, Macbeth, Elixír lásky, Trubadúr, Figarova svatba, Norma, Únos ze serailu, Turandot, Carmen, La Cenerentola, Fidelio, Rusalka a Čarostřelec. K dirigování únorového provedení Smetanovy opery byl přizván dirigent Tomáš Hanus, v červnu se k dirigentskému pultu postaví Petr Popelka, aby řídil ve dvou reprízách Dvořákovu Rusalku s Pavlem Černochem v roli Prince. Další česká jména plány Bavorské státní opery nezahrnují. Z dirigentů spjatých s českou scénou se v Mnichově objeví ještě Emmanuel Villaume, šéfdirigent Prague Philharmonia, který bude v dubnu příštího roku řídit několik repríz Pucciniho Madamy Butterfly.

Bavorský státní balet přispěje k obohacení repertoáru titulem Vlny a kruhy, kterým konfrontuje choreografie dvacátého století ztělesněné Mauricem Béjartem a Williamem Forsythem s podpisem mladé kanadské choreografky Emmy Portner s jejími dvěma díly Boléro a Blake Works I. Na úvod Baletního festivalového týdne v roce 2026 uvede soubor představení Common Ground kombinující díla Hanse van Manena, Alexandra Ekmana a Johana Ingera s hudbou Ludwiga van Beethovena.
Foto/zdroj: archiv KlasikyPlus.cz, Illusia Photography
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie