KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Irena Pohl Houkalová: ZUŠ Open propojuje bez nadsázky celou republiku english

„Už pár let sice pracujeme s počtem 130 tisíc, ale myslím, že letos počet účinkujících přesáhne 150 tisíc.“

„Téměř pět set škol se dokáže i při pluralitě názorů dívat se stejným směrem a vytvořit něco takto velkého…“

„Dva dny v týdnu učím a vidím, že ty dvě odpoledne plus čas na vlastní zpívání, tedy čas na to, co jsem vystudovala a co miluju, je strašně důležitý pro psychohygienu.“

Irena Pohl Houkalová, foto/zdroj: ZUŠ Open

Jednou z největších kulturních akcí v republice a nejrozsáhlejším projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené je festival ZUŠ Open – na přehlídce žáků tuzemských základních uměleckých škol i letos účinkují doslova desetitisíce mladých umělců. Jako slavnostní zahájení 14. května poslouží koncert v karlínském kostele sv. Cyrila a Metoděje, jemuž předchází šestihodinový program na přilehlém náměstí. O festivalu a s ním souvisejících aktivitách v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz hovoří umělecká vedoucí ZUŠ Open, ředitelka Nadačního fondu a rovněž pěvkyně a pedagožka Irena Pohl Houkalová.

Ireno, můžete na úvod zmínit několik čísel? Kolik ZUŠ se letos zapojí? Kolik akcí se celkem uskuteční?

Oficiálně pracujeme s číslem 450 škol, ale když jsem se naposledy dívala, tak letos se do celostátního festivalu ZUŠ Open zapojuje přesně 460 základních uměleckých škol…

… z celkového počtu…

… z celkového počtu 520 škol. Ale zapojí se také celá řada kulturních institucí, výkonných umělců a dalších partnerů. Celkově připravujeme 600 programů napříč celou republikou a máme spočítaný i počet účinkujících. Už pár let sice pracujeme s počtem 130 tisíc, ale myslím, že letos to přesáhne 150 tisíc. Každý méně než stý člověk v České republice se zapojí do ZUŠ Open v roli aktéra.

Foto/zdroj: ZUŠ Open

A nemáte náhodou odhad čísla, kdyby se sečetli úplně všichni? Všechny účinkující děti, jejich pedagogové, rodiče dětí, organizační pracovníci, případně diváci (těch samozřejmě předem nevíme, kolik přijde), prostě všichni možní…

Toto číslo nemám, nicméně víme, že na ZUŠ se vzdělává kolem čtvrt milionu žáků, které vede kolem třinácti tisíc pedagogů. Kolika lidí se ZUŠ Open přímo dotkne, přesně nevím, ale je dobré zmínit, že programy celostátního festivalu propojují 350 měst a obcí a spojí všechny generace až po seniorskou komunitu. Já si myslím, že ZUŠ Open je už takový sociální projekt, který bez nadsázky propojuje celé Česko.

Ptám se proto, že právě v ideji angažování spousty různých lidí vidím sílu ZUŠ Open a zároveň pozoruju silnou identifikaci jednotlivých participantů s projektem… Vnímáte to podobně?

Určitě. Velkou roli zde hrají jednotliví pedagogové a samozřejmě ředitelé škol. Tito se do ZUŠ Open aktivně zapojují i v roli interpretů, tvůrců a spoluorganizátorů. Moc si také vážíme spolupráce s kulturními institucemi a výkonnými umělci počínaje Magdalenou Koženou, dále také dirigentem Janem Kučerou, klavíristou Ivo Kahánkem, varhaníkem Petrem Čechem, hráči České filharmonie a dalšími. Zapojujeme kolegy z divadla, tanečníky, spolupracujeme s  Pražským jarem – ti všichni se hlásí ke svým kořenům, což jsou právě základní umělecké školy. Se ZUŠ Open se může identifikovat úplně každý.

Foto/zdroj: ZUŠ Open

Myslím, že jsme už pěkně nastínili velikost akce… Letošní ročník je devátý, příští bude desátý. Festival je už teď obrovský, zároveň jubileum svádí k něčemu víc. Vidíte potenciál ještě dalšího růstu festivalu?

Je nutné říct, že celostátní festival ZUŠ Open je výkladní skříní nejen základních uměleckých škol, ale také našeho úsilí v rámci Nadačního fondu Magdaleny Kožené. Fond má ale ještě další cíle a projekty a právě na platformě festivalu může krásně představit výsledky celoroční práce.

Jubileum nabízí možnost velké oslavy, ale nemyslím si, že by festival měl růst do ještě větších rozměrů co se týče délky konání a množství účinkujících. V rámci celého roku 2026 chystáme oslavu, ke které chceme pozvat zejména i ty, kteří s námi po té cestě kráčí od začátku.

Můžete to trošku specifikovat?

Už druhým rokem letos pořádáme benefiční koncert Nadačního fondu Magdaleny Kožené jako součást ZUŠ Open a v přímém přenosu Českou televizí. (Letos se ještě krásně vydařilo, že tento koncert je slavnostním zahájením festivalu.) Pro nás je to obrovská čest a významný krok na naší cestě, protože dramaturgii, jejíž podstatu tvoří umění ZUŠ, vložit do přímého přenosu a tento formát nějakým způsobem držet, aby se stal tradičním v programu televize – to je velká věc a my za ni jsme velice vděční.

Jinak, můžu předestřít, že ZUŠ Open 2026 by měl startovat 13. května v jistém mimořádném prostředí znovu v přímém přenosu v České televizi. Víc neřeknu. (úsměv)  

Foto: Patrik Uhlíř

Ke zmiňovanému růstu jsem registroval, že zároveň máte záměry expandovat do zahraničí. Je to tak?

Jistě, tu zkušenost už máme. Spolupráce se zahraničím je nejen pro náš fond, ale i pro jednotlivé školy důležitá. „Zušky“ mají své partnerské školy zejména v Německu a v Rakousku a hlavně ty v pohraničí rozvíjejí přeshraniční aktivity. My jsme přirozeně na tento fakt odpověděli už v minulosti. Zlomem se roku 2022 stala možnost uzavřít předsednictví České republiky v Radě Evropské unie prostřednictvím dvou krásných projektů přímo v budově Evropského parlamentu. Díky pozvání tehdejší evropské poslankyně Michaely Šojdrové jsem měla možnost osobně prezentovat náš unikátní systém základních uměleckých škol. To byl skutečně významný moment i z hlediska určitého sebevědomí nebo zvědomění si toho, že naše snažení má hluboký smysl pro „zušky“ i systémově i za hranice naší země.

Mám radost – a to už můžu prozradit –, že letos v prosinci budeme mít koncert v římské bazilice Santa Maria in Aracoeli. Ten bude výsledkem stipendijního programu fondu s vybranými žáky ZUŠ, kteří se pod vedením Marka Štryncla budou věnovat přípravě dramaturgie, zejména české barokní hudbě. Koncert se bude konat díky pozvání velvyslance Vatikánu, pana Pavla Svobody, který je sám zakladatelem Společnosti pro duchovní hudbu a je velkým fanouškem Magdaleny Kožené. Projekt se realizuje také díky významné podpoře Českého centra v Římě. Jde o moment, který otvírá další cesty…

Ještě zmíním, že na základě pozvání ředitele projektu České sny Davida Dittricha, který je i předsedou správní rady našeho Nadačního fondu, vystoupili žáci na koncertech této řady. Pakliže se ta příležitost naskytne, samozřejmě bychom se moc rádi účastnili znovu.

Festival ZUŠ Open každý rok v posledních letech taktéž hostí soubory ze zahraničí, většinou z Německa, a hostí je díky laskavému pozvání samotných škol – to jsou ty partnerské školy, jak jsme o nich hovořili. Každý rok se povede minimálně jedna spolupráce.

Chápu správně, že růst festivalu je spíše než pobídkami z vaší strany způsobený motivací jednotlivých škol zúčastnit se? Rozumím, že jednotlivé školy mají aktivní zájem…

Festival má několik linií. Spíše než o růst co do počtu akcí se snažíme o profesionalizaci festivalu. Abychom my jako Nadační fond dokázali pro zúčastněné školy najít adekvátní finanční zázemí pro realizaci hlavně těch velkých produkcí. Poslední roky se nám daří naplňovat záměr několika celostátních oborových přehlídek. Největším projektem  ale zůstává open air ve Valdštejnské zahradě, kde se potká osm set účinkujících za podpory výrazných uměleckých osobností. Samostatný, velikánský projekt je zmiňovaný benefiční koncert, kdy se těšíme na tři sta účinkujících pod taktovkou Jana Kučery za osobní účasti Magdaleny Kožené… To jsou momenty, které vyžadují spoustu času, financí, příprav. V každém regionu se v posledních letech také podařilo každý rok vygenerovat minimálně jednu krajskou přehlídku, za kterou my jako Nadační fond neseme odpovědnost co do financování či propagace a máme i dramaturgický vklad do řady těchto projektů.

Foto/zdroj: ZUŠ Open

Jedním z aspektů ZUŠ Open je tedy ten, že jednotlivé ZUŠ propojuje. Dá se to takto říct?

To ano. Zmiňovala jsem, že festival je „sociálním projektem“. Téměř pět set škol se dokáže i při pluralitě názorů a pohledů třeba na pedagogiku či vlastních specifik spojit a dívat se stejným směrem a vytvořit něco takto velkého… To je myslím něco, co dnešní společnost velmi potřebuje. Jako pedagožka vnímám, že z hlediska účinkujícího být součástí té masy, podívat se do jiných regionů, setkat se s jinými žáky a pedagogy, zažít tu radost – to je moc důležité pro rozvoj mladé generace.

Nic z toho, o čem se bavíme, by nemohlo fungovat bez velmi strukturované spolupráce Asociace základních uměleckých škol jako hlavního profesního partnera a obecně s řediteli ZUŠ, kdy jednotliví představitelé jsou nositeli toho, co „zušky“ chtějí, potřebují, o co stojí, ale zároveň jsou reálnými koordinátory krajských projektů, které absolutně nejsou v silách nás jako Nadačního fondu odněkud z Prahy bez této spolupráce pojmout. Jsou to takové naše prodloužené ruce, mají velký vliv i na směřování samotné činnosti fondu.

Je pro mě nepředstavitelné, že při tom všem ještě dokážete sama učit…

Učení je pro mě jeden z důvodů a smyslů, proč dělám to, co dělám. Neustálý kontakt s realitou… jak s pedagogickou, s mladými lidmi, sama se sebou jako s interpretkou a pedagožkou, tak i s potřebami jednotlivých škol. Že učím na ZUŠ, považuju za zásadní pro to, abych mohla reagovat v rámci svých možností tím snad nejlepším způsobem na smysl celého systému a vývoj základního uměleckého vzdělávání.

Foto: Zdeňka Hanáková

Připomíná mi to, když David Mareček, který se tedy také podílí na vašich aktivitách…

… David je spolupatronem Nadačního fondu a pro mě osobně i jako člen správní rady velmi vzácným kolegou a rádcem…

… někdy i on povídal, že nechce ztratit kontakt s pevnou půdou pod nohama a že každý den si na klavír coby generální ředitel České filharmonie najde hodinku denně. To mi také přišlo neuvěřitelné.

Mám to podobně. Pevně dva dny v týdnu učím a vidím, že ty dvě odpoledne plus čas na vlastní zpívání, tedy čas na to, co jsem vystudovala a co miluju, je strašně důležitý pro psychohygienu.

Foto: Erik Šponar

Vlajkovou lodi festivalu ZUŠ Open je zmiňovaný zahajovací koncert v kostele sv. Cyrila a Metoděje. 14. května však nepůjde jen o koncert…

Ne, samotnému koncertu ovšem na Karlínském náměstí předchází volně přístupný šestihodinový program na Karlínském náměstí, kde je již dnes ke zhlédnutí výstava fotografií „Ze života ZUŠ“, kterou jsme instalovali ve spolupráci s Czech Photo. Instalujeme také velkoplošnou obrazovku a večerní koncert přenášený Českou televizí na stanici ČT art bude k zhlédnutí i na náměstí.

Taková obdoba Pražského jara, které zahajovací koncert také bude přenášet na náměstí před Rudolfinem…

Je to tak, přiznám se, že jsme se právě Pražským jarem inspirovali.

Magdalena Kožená si 14. května večer zazpívá?

Ano, zazpívá árii Jeruzalém z oratoria Paulus Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a ještě s vybranými děvčaty, která jsem mohla ocenit na ústředním kole soutěží ZUŠ, a cappella trio Hebe deine Augen auf z oratoria Eliáš stejného autora. Moc se na to těšíme. Dramaturgii letošního koncertu Magdalena sestavovala spolu se mnou.

Foto: Petra Hajská

ZUŠ Open oficiálně skončí 6. června, ale nebude to úplné zakončení.

Nebude. Hlavní program je třítýdenní – více než tři týdny nejsme schopni náležitě tak zvaně „odkomunikovat“. Ale jak to v našem případě bývá, některé ZUŠ přijdou s krásným projektem ex post. Těmto chceme dát šanci alespoň mimo hlavní program. Chtěla bych, aby jasně vyznělo, že záleží na „zuškách“ a jejich žácích. Celé to děláme pro ně a s nimi. Partnerství se základními uměleckými školami tu má zásadní význam – oni jsou a vždycky zůstanou těmi nejhlavnějšími aktéry projektů Nadačního fondu

Název akce zní, jak už jsme mnohokrát řekli, ZUŠ Open. Dá se nějak říct, co má název vyjadřovat?

Zkrátka otevřená ZUŠ. Významem původní happeningu v prvním roce bylo ukázat význam, kvalitu a rozsah činnosti základních uměleckých škol v České republice široké veřejnosti. Leitmotivem festivalu je současně „ZUŠlechťujeme uměním“, který poslání ZUŠ vyjadřuje trochu více do hloubky.

Foto/zdroj: ZUŠ Open

A podtitulem benefičního koncertu 14. května je Rytíři talentu. Můžete závěrem přiblížit uvažování za tímto názvem?

Název Rytíři talentu reflektuje vědomí, že rytířem talentu se stává jednak každý mecenáš, filantrop či podporovatel, který dává Nadačnímu fondu své osobní finance – každá koruna jde stoprocentně do projektů fondu –, ale rytířem talentu je také ten úžasný umělec či tvůrce, který ve prospěch žáků či pedagogů základních uměleckých škol dává svůj čas. Rytířem talentu na každodenní bázi je také pedagog, který mladého člověka doprovází na jeho cestě. A s rytířem talentu se může krásně identifikovat i každý rodič nebo prarodič, který neváhá investovat svoje prostředky do toho, aby jeho dítko či vnouče dlouhodobě nacházelo lásku k umění a cestu k rozvoji svých talentů.

Odkazujeme tedy k určité lidské ctnosti.

Ano! A rytířem talentu se může stát každý. Každého rádi přivítáme v našem velkém společenství. Jedním z účelů benefičního koncertu je získat mecenáše, přivést drobné či větší dárce, aby bylo možné uskutečnit všechny ty krásné projekty, které myslí na prospěch mladé generace.

Foto/zdroj: Nadační fond Magdaleny Kožené

Daniel Pinc

Redaktor a editor

Publicista a zpěvák, od roku 2023 redaktor a editor portálu KlasikaPlus.cz. Je absolventem tří oborů Pražské konzervatoře (pop zpěv, skladba a klasický zpěv) a profesionální sborový zpěvák. Mezi nejvýznamnější tělesa, s nimiž spolupracoval, patří Martinů Voices, Kühnův smíšený sbor a Pražský filharmonický sbor, se kterým opakovaně účinkoval na festivalu v rakouském Bregenzu nebo například v newyorské Carnegie Hall s dirigentem Semjonem Byčkovem. Lokálně působí též jako hudební aranžér a dirigent, skladbě se věnuje spíše v soukromí. Stěžejními jsou při jeho práci hudebního kritika kategorie soudobá a vokální hudba.



Příspěvky od Daniel Pinc



Více z této rubriky