KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Marko Ivanović: Opera Monument je pocitově blízká filmu noir

„Kdo půjde na operu, tak se v zásadě opery dočká. Monument je vlastně docela tradiční.“

„Snažil jsem se, aby asociace na padesátá léta hudebně přítomny nebyly.“

„Nejde nám o heroizování obyčejného člověka, protože pravda byla mnohem složitější.“

V Janáčkově divadle se v pátek koná premiéra nové opery. Má název Monument a napsal ji Marko Ivanović, který také dílo hudebně nastudoval a diriguje. Autorem libreta a scény je David Radok, režisér představení. Námětem je životní osud sochaře Otakara Švece, v padesátých letech autora Stalinova pomníku v Praze na Letné, umělce, kterého nakonec okolnosti dohnaly k sebevraždě…

Číst dál…

MHF Leoše Janáčka představil program i novinky

Různorodý program čítající 27 koncertů, doprovodné akce, program pro děti, folklórní večer s Hradišťanem i další akce představil Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Koná se od 27. května do 1. července v Ostravě, Hukvaldech a dalších pěti městech Moravskoslezského kraje. Letošní rok věnuje velkou pozornost pěveckému umění. Hlavními hvězdami budou pěvci Patricia Petibon, Adam…

Číst dál…

Třetí operní premiéra sezóny v Brně bude Monument(ální)

„Jedná se tam o konflikt mezi jednotlivcem a režimem, to je aktuální téma v každé době.“ „Námět s neuvěřitelným dramatickým potenciálem nebyl zpracován jako dokument. Jde o nastolení atmosféry totalitního režimu.“ „Národní divadlo operu uvede pouze čtyřikrát.“ Operní soubor Národního divadla Brno uvede v pátek 7. února světovou premiéru díla Monument. Autory opery jsou režisér David…

Číst dál…

Václava Krejčí Housková: Všemi muži, kterými jsem kdy byla, jsem byla ráda

„Hlas chci zatěžovat postupně a právě díky mužským rolím tak mám teď co zpívat.“

„Miluji připravené režiséry!“

„Cest ke krásné inscenaci je spousta. Nebráním se jakýmkoliv přístupům. Vlastně se těším, co mi ten který režisér nabídne.“

Octavián, Lišák, Lapák, Siebel, Nicklausse, Cherubín… samí muži, ovšem v opeře se jich ujímají ženy. Jednou z těch, kterou vnímáme v divadelních programech velmi často, je mezzosopranistka Václava Krejčí Housková. Teď ji ale naopak čeká femme fatale. V Plzni se od soboty stane novou Carmen. A jak říká v RozhovoruPlus, na tuto roli, která ji nepřetržitě provází už sedmým rokem, se velmi těší.

Číst dál…

Smetanovská pětiletka Smetanovy Litomyšle

„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…

Číst dál…

Poslední večer v roce s Národním divadlem Brno

Divadelní oslavu konce roku s hudbou, tancem a zpěvem přichystal na silvestrovský večer soubor baletu Národního divadla Brno. V Janáčkově divadle představí v úterý 31. prosince sólisté a členové souboru jemnou parodii na nejslavnější balet s názvem Silvestrovské jezero labutí, v choreografii a režii Markéty Pimek Habalové. Hudební program v průběhu večera zajistí klavírista Petr Duchalík, světový rock a pop…

Číst dál…

Kavalír s růží

„V podání Richarda Strausse a libretisty Huga von Hofmannsthal navíc i dojemně krásné.“ „Neokázalou hvězdou páteční premiéry byla Václava Krejčí Housková.“ „Režisér nemá potřebu dílo přehnaně přeznačovat. A poslouchá hudbu.“ Poprvé je růže v etuji stříbrná, jen s kapkou vůně, ale na konci, kdy je ve hře opravdová láska, jde už o živou květinu. Maličkost, která…

Číst dál…

Světové osobnosti a inscenace chystá Janáček Brno 2020

Dvacet osm produkcí v devatenácti dnech – to je bilance festivalu Janáček Brno 2020, který se bude konat tradičně v sudý rok na podzim. Jeho pořadatel, Národní divadlo Brno, právě zveřejnilo jeho program a v neděli zahájí prodej vstupenek. Do Brna se opět sjedou světoví režiséři a interpreti, mimo jiné Robert Carsen, Claus Guth,…

Číst dál…

Růžový kavalír otevře v Brně čistě lidská témata

Touha po věčném mládí, strach ze stárnutí, nevěra nebo nezištnost v lásce – to jsou hlavní témata nové inscenace Růžový kavalír v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka. Jedna z nejlepších Straussových oper se vrací na repertoár brněnského souboru po pětatřiceti letech. Premiéru připravuje Národní divadlo Brno na pátek 29.…

Číst dál…

Paletu operní produkce nabídne festival hudebního divadla Opera 2020

To nejzajímavější z tvorby představí operní soubory kamenných divadel i nezávislé projekty v rámci 14. ročníku festivalu hudebního divadla Opera 2020. Cílem festivalu je ukázat, že vynikající operní inscenace vznikají nejen ve velkých centrech, ale i v menších regionálních divadlech. Kromě domácí tvorby českých, moravských a slezských divadel zřizovaných státem nebo obcemi uvede operní soubory…

Číst dál…

Výstava Časosběr ukáže rekonstrukci Janáčkova divadla

Dnešní vernisáž a následně výstava nazvaná Časosběr, která bude přístupná až do 17. prosince, připomene rekonstrukci Janáčkova divadla v Brně. Včera uplynul přesně rok od znovuotevření této největší divadelní budovy v České republice a jedné z největších v Evropě po náročné generální opravě. Průběh prací celou dobu dokumentoval fotograf Vladimír KIVA Novotný. Dnešní vernisáž se koná…

Číst dál…

Divadlo pro divadlo, nebo podobenství?
Hoffmannovy povídky bizarní, nereálné

„Titulní postava se stala v prvním obsazení velkou a využitou příležitostí pro tenoristu Luciana Mastra.“ „Hoffmannovy povídky jsou operou zalidněnou, duchaplnou, fantaskní, dekadentní, absurdní, trochu strašidelnou, prostě zvláštní…“ „Inscenace končí sborovou scénou, pozitivně vyznívající apoteózou, která se většinou škrtá, nezařazuje.“ Národní divadlo Brno vstoupilo do sezóny premiérou Offenbachovy opery Hoffmannovy povídky. Poprvé…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (11)
Richard Strauss po sedmdesáti letech

„Jeho duchaplná, svižná, rytmická, rafinovaná a s potěšením utvářená hudební řeč uzavírá celou epochu hudebního umění.“

„Národní divadlo Brno chystá Růžového kavalíra. Těšíme se na Alžbětu Poláčkovou, Václavu Krejčí Houskovou, Janu Šrejmu Kačírkovou a Jana Šťávu.“

„Datum konce jeho života napovídá, že by se mohly od roku 2020 zájem o jeho dílo a frekvence uvádění ještě zvýšit.“

Bavorské alpské město Garmisch-Partenkirchen bude sice aktuálně v nadcházejících měsících střediskem zimních sportů, ale pak přijde jaro a stane se opět letoviskem. A od 19. do 28. června 2020 také dějištěm pravidelného hudebního festivalu nesoucího jméno Richarda Strausse. Skladatele, který právě tam měl po čtyři desetiletí rodinné zázemí a který tam před sedmdesáti lety, 8. září 1949, zemřel.

Číst dál…

Brno zahájilo sezónu před zaplněnou piazzettou. Pršelo jen chvíli.

„Šéfdirigent Marko Ivanović s orchestrem NdB odstartovali večer hitem operních scén – ouverturou k Bizetově Carmen.“ „Roman Hoza kromě nesporných pěveckých kvalit prodal i svůj komediální talent a získal si sympatie publika.“ „V závěru večera zněla Polská krev Oskara Nedbala, na které se pěvecky i tanečně vyřádil Ondřej Koplík s mužským sborem.“ Tradiční zahajovací koncert Národního…

Číst dál…

Balet Národního divadla Brno zahájil 101. sezónu letním koktejlem

„Brněnský soubor má na co navazovat. Jak v klasickém baletu, tak v baletu moderním. To bylo smyslem i nové koncepce Letního baletního koktejlu 2019.“

„Balet Romeo a Julie Sergeje Prokofjeva měl světovou premiéru před 80 lety v Brně a v uplynulé sezóně to brněnský balet velice oslavoval.“

„Walking Mad spolu s Korzárem patřily k vrcholům Letního baletního koktejlu 2019.“

Už třetím rokem zahajuje balet Národního divadla Brno svou sezónu Letním baletním koktejlem. Ten letošní se přesunul z letní scény na hradě Špilberk do komornějšího prostředí Biskupského dvora. Změna baletu prospěla. Krásné renesanční arkády dvora a nad nimi se tyčící majestátní barevně osvětlený Petrov vytvořily výbornou kulisu. A k atmosféře přispělo i nové hlediště, které připomíná to otáčivé v Českém Krumlově, pouze je statické. Škoda jen, že poslední den čtyřdenní přehlídky, 2. září, muselo být představení kvůli dešti zrušeno.

Číst dál…

Mdlá Polská krev pod horkým nebem brněnským

„V Pilařově podání to byla spíše féerie, nikoliv opereta.“ „Největší průšvih je ovšem scéna a kostýmy Aleše Valáška.“ „Operetní hudba má své specifikum, a to se Jakubu Kleckerovi podařilo dobře vystihnout.“ Ach, kde jsou ty doby, kdy se v brněnské Redutě hrály operety prakticky denně. V 90. letech byl brněnský operetní soubor, mimochodem mimořádně…

Číst dál…

Lazebník sevillský na Špilberku

„Národní divadlo Brno zahájilo sezónu blokem oper na Špilberku.“ „K původnímu nastudování Lazebníka sevillského přizvalo Národní divadlo Brno italské tvůrce.“ „Auditorium bylo plné mladých lidí.“ Gioacchino Rossini napsal kolem čtyřicítky oper. Většinu znají pouze muzikologové a i ti pouze z notového záznamu, na jevišti mnoho z nich nikdy neměli šanci vidět. Je pouze…

Číst dál…

Zakončení MHF Petra Dvorského na tónech „Velkého romantika“

„Vrcholem operní části programu bylo společné vystoupení obou pěvců v duetu závěrečné scény Evžena Oněgina.“ „Nelze opomenout orchestr Moravské filharmonie Olomouc pod taktovkou nového šéfdirigenta Jakuba Kleckera.“ „Pořadatelé v závěru přistoupili k alternativnímu řešení – k doprovodu baletních mistrů nahrávkou místo filharmoniků.“ Mezinárodní hudební festival Petra Dvorského dospěl do finále 21. ročníku. Postupně nabídl…

Číst dál…

Gesamtkunstwerk Jiřího Heřmana
Hry o Marii z Brna slavily v Litomyšli zasloužený úspěch

“Brněnská inscenace Her o Marii by patrně Martinů jako skladatele velmi uspokojila.” “Idea Martinů nevytvářet na scéně realistický obraz života, nýbrž co nejdokonalejší divadelní iluzi, musí být pro režiséry typu Jiřího Heřmana bájným světem pro rozvinutí smysluplných fantazií.” “Nevidět sebe v umění, ale umění v sobě. V tom je zásadní úspěch až triumf této…

Číst dál…

Totok nésu já, totok beli dědóšek – oni mně o vás vekládali

„Heřmanovy koncepce a režie, jeho vnímání, zbožňuju. Je to citlivý umělec.“ „Bystrouškou ukázal, že se dokáže chopit české klasiky stejně nápaditě jako nějakého mysteriózního příběhu.“ „Slova z titulku vedou k až existenciálnímu poznání, že je to celé i o každém z nás.“ Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno hostuje na festivalu Smetanova Litomyšl se třemi velkými inscenacemi.…

Číst dál…

Temlův Kocour v Litomyšli

„Festivalová brožura hlásala: Vstup dospělým povolen pouze v doprovodu dětí, navštívila jsem představení se synovcem Emilem. Ten, když se dověděl, za jakým účelem na představení jdu, zatoužil napsat reflexi se mnou.“

„Dětská opera je podle mého názoru ideálním temlovským tvarem.“

„Zvláštností brněnské inscenace je mimo jiné obsazení všech rolí prakticky dospělými zpěváky.“

Šedesátý první ročník festivalu Smetanova Litomyšl je v plném proudu a i letos kromě svého bohatého dospěláckého programu nezapomíná na děti. Součástí hlavní festivalové nabídky bylo dětské operní představení Kocour v botách skladatele Jiřího Temla a libretistů Jana Tůmy a Elišky Hrubé Toperczerové v nastudování Národního divadla Brno.

Číst dál…

Lidský hlas Jany Šrejmy Kačírkové

„Monolog je spisovatelem i skladatelem napsán mistrně. Realistický výjev s přesahy do snění.“ „Radok jako pojítko mezi oběma díly vyhmátl téma vzpomínek, snahy zadržet čas.“ „Sopranistka v nesčetných poryvech a proměnách emocí nachází nové a nové odstíny v hlase, nová a nová gesta. Poslední operní inscenací této sezóny je v brněnském Národním divadle dvojitý titul – Tři fragmenty…

Číst dál…

David Radok chystá „snovou“ premiéru v Brně

Už jen necelý týden zbývá do poslední operní premiéry letošní sezóny v Národním divadle Brno. A dramaturgie si schovala v rukávu skutečnou lahůdku: v pátek 14. června uvede dvě jednoaktová díla, Martinů Tři fragmenty z Juliette a Poulencův Lidský hlas. Bude to zároveň příležitost vidět jevištní práci jednoho z předních českých režisérů Davida Radoka, který se do…

Číst dál…

Tadeáš Hoza: S bratrem máme krásný vztah. Jen na jednom se nemůžeme shodnout…

„S Romanem jsme sice stejný hlasový obor, typově i barvou jsme ale úplně odlišní. Nebo si to aspoň myslím.“

„V Brně se mi líbí. Určitě bych chtěl ale objevovat i jiná hudební prostředí.“

„Těším se na barokní událost léta – Händelova Saula na festivalu Hudba Znojmo.“

Do Karlových Varů se v rámci zahájení lázeňské sezóny k dnešnímu odpolednímu recitálu vrátil brněnský barytonista Tadeáš Hoza, jeden z výrazných loňských laureátů tamní respektované soutěže pořádané Mezinárodním pěveckým centrem Antonína Dvořáka. V Galerii umění spolu s ním komorní koncert připravila sopranistka Kristýna Kůstková, rovněž laureátka podzimní soutěže. Program – Dvořáka, Mahlera, Korngolda, Rossiniho a Mozarta – s nimi nastudovala klavíristka Kateřina Ochmanová. Tadeáš Hoza je mladším bratrem barytonisty Romana Hozy (náš rozhovor s ním ZDE). Oba už účinkují v opeře a koncertují. I na to, jestli si nekonkurují, přišla řeč v aktuálním rozhovoru s mladým pěvcem, jemuž – zdá se – nechybí nic: naštěstí ani smysl pro humor.

Číst dál…

Janáčkovo divadlo s Kyliánem, Ingerem, Radačovským a Timulákem

„Jde o  chvíli, o  pocit, kdy člověk dosáhl cíle svého snažení a ví, že dál už žádná cesta nevede.“ „Jiří Kylián vybral pomalé části ze dvou nejkrásnějších a nejoblíbenějších Mozartových klavírních koncertů.“ „Mário Radačovský uvede celý večer choreografií Spolu, mikropříběhem o vítězstvích a prohrách.“ Balet Národního divadla Brno nabídne od příští soboty 11. května první choreografii Jiřího…

Číst dál…

Štěpán Filípek: Dvacáté století na příkladech českých a amerických kompozic

„Do svého salonu ve Washingtonu nás pozval mecenáš Dominick Cardella. A po vystoupení pro českou ambasádu nás čeká ještě koncert v Harrisburgu.“

„Podpora přišla i ze strany amerického velvyslanectví. Společný projekt propagující kulturu obou zemí se jim líbil.“

„Na Americkém jaru máme pět koncertů: Písek, Budějovice, Nelahozeves, Hranice na Moravě a Prahu.“

Ve Washingtonu se dnes koná koncert, na kterém violoncellista Štěpán Filípek a americká pianistka Katelyn Bouska zahrají díla Leoše Janáčka a Vítězslavy Kaprálové. Hudbou z meziválečných let doprovodí vzpomínkový večer věnovaný českým velvyslanectvím památce Edvarda Beneše, československého prezidenta a předtím ministra zahraničí…

Číst dál…

Hry o Marii.
Heřmanovo mysterium o dobru (a zlu)

„Pěvci, tanečníci, sboristé a herec Daniel Bambas se mísí a v promyšleném pohybu a v souladu se scénografií, včetně svícení, vytvářejí nádherné obrazy naplněné poselstvím.“ „Je vzrušující sledovat i tematické a stylové a hudební souvislosti s jinými díly Bohuslava Martinů.“ „Prostoru na Výstavišti by Hry o Marii vyhovovaly ve spojení s Heřmanovou poetiku lépe než co jiného.“ Dvě předvelikonoční představení Her…

Číst dál…

Alžběta Poláčková: Mozart jako zlobivý kluk? To mě baví!

„Dostanu se mimo klasické Rusalky a Mařenky a otevírá to i nové možnosti pro herectví.“

„Formanův Amadeus byl určitě inspirací pro oba skladatele a je inspirací i pro nás.“

„Neváhala jsem ani chvilku, protože jsem se moc těšila na práci s Alicí Nellis.“

Jeden Mozart je vzdorovitý, lehkovážný i melancholický, druhý se vrací mezi živé, aby viděl, jak je to dnes doopravdy s tou jeho slávou… První je postavou v poetické koláži minimalistické komorní opery „Dopisy, hádanky a rozkazy“ od Michaela Nymana, ten druhý je spolu s Beethovenem a Haydnem hrdinou ironické grotesky „Klasika“ od Stevena Stuckyho. V obou případech ztvárňuje Wolfganga Amadea v nové inscenaci pražského Národního divadla nazvané „Mozart a ti druzí“ sopranistka Alžběta Poláčková…

Číst dál…

Jakub Klecker je od září novým šéfdirigentem olomoucké filharmonie

„Důvodem pro oslovení Jakuba Kleckera byla zejména skutečnost, že beze zbytku naplňuje požadavky, které jsme od začátku na budoucího šéfdirigenta kladli.“

„Napříč celým orchestrem je mnoho vynikajících instrumentalistů, kteří své hráčské kvality zúročují nejen uvnitř tělesa, ale také jako sólisté.“

„Petra Vronský orchestru vtiskl osobitý zvuk a kvality a stále pomáhá překonat současné nelehké období.“

Bez šéfdirigenta je po celou aktuálně probíhající sezonu orchestr Moravské filharmonie Olomouc. To se ale mění od sezony 2019/20 – novým šéfdirigentem tělesa se stává Jakub Klecker, dosavadní hudební ředitel opery Národního divadla moravskoslez­ského a také umělecký ředitel dětského a mládežnického sboru Kantiléna. Ve funkci vystřídá dlouholetého šéfdirigenta Petra Vronského…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (10)
Světla a stíny repríz

„Stíny repríz jsou jasné: rutina mezi členy orchestru, zpěváci bez velké ambice, režisérův záměr pozapomenut… Světla repríz jsou radostnější.“

„V Národním divadle byl hostem zvýrazněných dvou repríz Giordanovy opery Andrea Chénier brazilský tenorista Martin Muehle. Nabídl hlas pro roli ideální.“

„Repríza projektu Sternenhoch, který se stal pro určitý segment publika zřejmě kultovním, připomněla, že současné umění je opravdu široce rozkročeno.“

Operní premiéry mají svou atmosféru, své rituály, své oslavy. Řada měsíců studia a příprav a týdnů zkoušení je u konce. Přijde premiérové publikum a netuší, kolik všechno to samozřejmé a krásné nebo třeba ujeté a zvláštní stálo úsilí. Vlastně ho to ani nezajímá. Nepatří do té party, která nemá od výsledku odstup. Party, která zaujatě pracovala, určitě se prací i bavila a teď vydává počet z toho, co umí. Publikum stojí nezaujatě vně. Vidí, slyší, vnímá, prožívá, promýšlí… – a vytvoří si během večera svou představu, pocit, úsudek.

Číst dál…