Světové osobnosti a inscenace chystá Janáček Brno 2020
Dvacet osm produkcí v devatenácti dnech – to je bilance festivalu Janáček Brno 2020, který se bude konat tradičně v sudý rok na podzim. Jeho pořadatel, Národní divadlo Brno, právě zveřejnilo jeho program a v neděli zahájí prodej vstupenek. Do Brna se opět sjedou světoví režiséři a interpreti, mimo jiné Robert Carsen, Claus Guth, Jakub Hrůša, Karita Mattila, Pavol Brešlík, Pavel Haas Quartet nebo Bamberští symfonikové. Tematická linka přehlídky se bude tentokrát ovíjet kolem umělecké vřavy na přelomu 19. a 20. století a hledání nových cest v hudebním výrazu oper i instrumentálních děl.
7. ročník festivalu Janáček Brno 2020 se bude konat od 28. září do 16. října příštího roku a má na co navazovat. Předchozí ročník bienále, Janáček Brno 2018, totiž obdržel jako první v České republice prestižní ocenění The International Opera Awards za nejlepší festival roku. „Národní divadlo Brno se tím dostalo do společnosti těch nejlepších umělců a souborů z celého operního světa. Po pouhých šesti ročnících festivalu je to až neuvěřitelný úspěch,“ bilancuje Martin Glaser, ředitel NdB. Zároveň ale dodává, že příspěvky města i státu na festival s rozpočtem 40 milionů korun bude třeba valorizovat, protože jinak nebude možné udržet jeho špičkovou kvalitu.
Festival má jako jeden ze svých hlavních cílů představení různých inscenačních pohledů na Janáčkovo dílo v podání českých i zahraničních souborů. Přehlídku zahájí Janáčkova méně často uváděná opera Osud z roku 1905, která ale znamenala na jeho skladatelské cestě výrazný krok v hledání pojetí moderní opery. Inscenaci vytvoří světoznámý režisér Robert Carsen se souborem Janáčkovy opery přímo pro festival. Jde o poslední Janáčkovu operu, kterou tento proslulý tvůrce ještě nedělal. A nechal se slyšet, že toto dílo chce specifický přístup. Hudebně Osud nastuduje šéfdirigent Marko Ivanović. Diváci také budou moci porovnat hned dvě inscenace Janáčkovy přelomové opery Její pastorkyňa. Jednu vytvoří s brněnským operním souborem londýnský Royal Opera House (Covent Garden), kde bude mít inscenace režiséra Clause Gutha premiéru v březnu 2020. Brněnského nastudování se ujme Robert Kružík. Dalším zahraničním hostem s Jenůfou pak bude německý soubor z Brém. Jako zajímavou konfrontací s Janáčkovým dílem program nabídne v podání Maďarské státní opery Salome Richarda Strausse, poprvé uvedenou právě v roce vzniku Janáčkova Osudu.
Janáček Brno 2020 pozval řadu předních interpretů janáčkovských rolí, přijede například finská sopranistka Karita Mattila, Zápisník zmizelého v poloscénické úpravě a v premiéře podle Janáčkových poznámek a představ přednese tenorista Pavol Brešlík spolu se sólistkami Janáčkovy opery a klavíristou Róbertem Pechancem. Písňový recitál připraví i barytonista Tomáš Král, klavírní recitály chystají Jan Bartoš a Jan Jiraský, nebude chybět ani sborová tvorba v podání rakouského tělesa Arnold Schoenberg Chor a Pražského filharmonického sboru. Z komorních těles se představí např. Zemlinsky Quartet, PhilHarmonia Octet Prague, Brno Contemporary Orchestra nebo Josef Suk Piano Quartet. Závěr festivalu bude patřit Bamberským symfonikům pod taktovkou Jakuba Hrůši. Ten uvede svoji úpravu Velké suity z opery Příhody lišky Bystroušky a Alpskou symfonii Richarda Strausse.
„První dvě desetiletí 20. století představují jedno z nejpozoruhodnějších období hudební historie vůbec. Tou dobou přestávala platit pravidla v hudbě, která byla století víceméně nedotknutelná, dohasínalo myšlení a hodnoty romantismu a paralelně vznikalo něco nového, někdy radikálně popírajícího vše staré, jindy reflektujícího původní hodnoty novými prostředky. Je to čas umírání i zrození. A právě hudbu Richarda Strausse, Clauda Debussyho, Gustava Mahlera, Arnolda Schönberga nebo Igora Stravinského a Bély Bartóka představíme na festivalovém programu v konfrontaci s další ikonickou postavou tohoto období – Leošem Janáčkem,“ uzavírá Jiří Zahrádka, člen umělecké rady festivalu Janáček Brno.
Foto: Veronika Paroulková, archiv festivalu
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Josef Pleskot: Nové zastřešení pro Smetanovu Litomyšl bude už v roce 2025!
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
- Jana Boušková: Pódium je opravdu můj druhý domov