KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tokijský NHK Symphony na Pražském jaru aneb Dlouhá chapadla Otakara Ševčíka english

Na Pražské jaro se dnes po 42 letech vrací NHK Symphony Orchestra, rozhlasové těleso z Tokia, a to se svým šéfdirigentem Fabiem Luisim a s houslistkou Akiko Suwanai. Ta byla žačkou Louise Krasnera, prvního interpreta Houslového koncertu Albana Berga, který večer uslyší návštěvníci pražského Rudolfina. Program dále přinese hudbu Johannesa Brahmse a japonského klasika Tōrua Takemitsu.

NHK Symphony, foto: NHKSO

Z Čech do USA, z USA do Japonska a z Japonska zpátky do Čech. Takový leitmotiv lze spatřovat v dnešním vystoupení nba festivalu Pražské jaro. Louis Krasner, první interpret Bergova Houslového koncertu a v Americe působící pedagog kdysi školící právě Akiko Suwanai, se totiž vzdělával u legendárního houslového kantora Otakara Ševčíka, českého rodáka, jehož metoda má celosvětový a stále trvající dosah. (Zamyšlení violoncellisty Tomáše Jamníka čtěte ZDE.) Navíc, rakouský skladatel Alban Berg (1885–1935) koncert zkomponoval v roce 1935 na paměť Manon Gropius, dcery Almy Mahlerové a architekta Waltera Gropia, která v osmnácti letech zemřela na dětskou obrnu. Kompozici si však objednal právě zmíněný houslista Louis Krasner. Zjevuje se tedy posloupnost Berg (Ševčík) > Krasner > Suwanai > Pražské jaro 2025.

Tiskové setkání 15. května v pražském Hotelu Mandarin nabídlo i některé další zajímavosti ve vztahu k rudolfinskému vystoupení NHK Symphony Orchestra. Samotný pořad je dramaturgicky koncipovaný s ohledem na dva hlavní momenty. Orchestr má zaprvé přání v evropském prostoru reprezentativně představit dílo hlavního, patrně největšího japonského tvůrce klasické hudby (národnostní hledisko), zadruhé přiblížit své unikum, jež tradičně staví na pozdně romantické tradici zejména německé hudby. V padesátých a šedesátých letech minulého století byl orchestr údajně nazýván „nejlepším německým orchestrem mimo německé území,“ jak zaznělo z úst dirigenta Luisiho. Až tak silné má být zázemí německých či německy mluvících autorů v umělecké paměti tělesa. Výsledkem těchto úvah je repertoár na ose Takemitsu–Berg–Brahms. Three Film Scores jsou zvoleným opusem japonského tvůrce (uplatnil se skutečně i u filmu), závěrem – po Bergově Koncertu pro housle a orchestru „Památce anděla“ – zazní Brahmsova Symfonie č. 4 e moll, op. 98. Ta má, dle slov dirigenta, reprezentovat konec romantické epochy, Bergův kus je pak jejím pokračováním už v nové hudební éře.

Fabio Luisi, foto: NHKSO

„S Brahmsem mám složitý vztah,“ přiblížil dirigent Fabio Luisi program s tím, že začínal jako pianista a u Brahmse se pak coby dirigent musel přeorientovat na velké formy. Myšlenku lakonicky shrnul: „Brahms není Schumann.“ Passacaglii, jež je součástí symfonie, poté označil za „symfonii v symfonii“. V superlativech pak tento umělec, jehož koníčkem jsou parfémy, hovořil o Akiko Suwanai, s níž ho pojí první vzájemná spolupráce. „Rudolfinum je krásná koncertní síň,“ pochválil závěrem i místo konání koncertu.

Fabio Luisi, šéfdirigent vystupujícího japonského orchestru, se na Pražské jaro vrací po třiceti pěti letech. V roce 1990 zde vedl Slovenskou filharmonii se sólistou Marianem Lapšanským. (Českou filharmonii Luisi už sice také řídil, ale ne na Pražském jaru.) Akiko Suwanai, zvítězivší v moskevské Čajkovského soutěži rovněž před pětatřiceti lety, na pražském festivalu debutuje, byť i ona už v Praze dříve vystupovala. Koncert pro housle a orchestr Albana Berga, který přednese, na světových pódiích uvádí pravidelně; přiznala nicméně, že její interpretace se v průběhu času přirozeně vyvíjí.

Akiko Suwanai, foto: Takaki Kumada

Koncert je součástí evropského turné NHK Symphony Orchestra, které toto těleso zavede do Belgie, Nizozemska, Rakouska a Německa. NHK Symphony Orchestra, tedy Symfonický orchestr Japonského rozhlasu a televize z Tokia, je tělesem s téměř stoletou tradicí a považované nejen v japonském, ale i asijském a světovém měřítku za absolutní špičku.

KlasikaPlus.cz

Redakční články v rubrikách AktuálněPlus a VýhledPlus



Příspěvky redakce



Více z této rubriky