KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákovy Svatební košile jsou mistrovskou partiturou english

„K osobitě fyzicky angažovanému způsobu dirigování Petra Altrichtera patří, že provedení doslova odpracoval.“

„Vokálně velkorysý příspěvek Romana Janála k provedení díla co do sugestivní dramatičnosti působil charismaticky.“

„Dirigent zvýraznil úlohu strofického opakování i kontrastů mezi výkřiky vypravěče a sboru a dialogy hrůzostrašně nerovné dvojice.“

Rok české hudby 2024 je jistě dobrým důvodem k připomenutí Svatebních košil, zásadního díla Antonína Dvořáka. I když sto čtyřicet roků, které uplynou koncem listopadu od jejich zkomponování, není tak zcela kulatých. Středeční koncert v pražské Smetanově síni související s plánovanou novou nahrávkou vyzdvihl pod taktovkou Petra Altrichtera dramatičnost kantáty a skladatelovu nevšední invenci.

Svatebními košilemi, uvedenými v létě 1885 na festivalu v Birminghamu, pokračovaly zahraniční úspěchy Antonína Dvořáka. O rok dříve dirigoval v Londýně kantátu Stabat mater, která mocně otevřela jeho cestu do světového hudebního kontextu. Svatební košile byly první ze skladeb komponovaných pak na anglické objednávky. Pod autorovou taktovkou zazněly s velkým ohlasem při čtvrté z jeho celkem devíti uměleckých cest do Británie. V tamním tisku pak bylo možné číst: „Bez rozpaků opakujeme přesvědčení, že Svatební košile jsou nejoriginálnější a nejvýznamnější skladbou svého druhu, jež dosud byly provedeny o birminghamských slavnostech.

Nové české nastudování nyní pro koncert konaný 30. října svedlo dohromady Český filharmonický sbor Brno, orchestr Prague Philharmonia a dirigenta Petra Altrichtera s trojicí pěvců – sopranistkou Veronikou Rovnou, tenoristou Richardem Samkem a barytonistou Romanem Janálem, který ve vypjaté roli Vypravěče provedení ruku v ruce se sborem zarámoval.

Janálův vokálně velkorysý příspěvek k provedení díla byl pod pěveckými nároky partu a v souběhu s již dosaženou délkou jeho kariéry hraniční, ale právě proto hodný obdivu – co do sugestivní dramatičnosti působil jeho přístup a vyznění jeho vstupů charismaticky. Richard Samek obdařil postavu Umrlce efektně stavěnými kantilénami. Vsadil na romanticky vybuzenou vokální opulentnost, která se k divokému přízraku hodí, o něco méně však myslel na podrobnější diferenciaci výrazu. Veronika Rovná je přes průraznou velikost svého volumenu paradoxně výrazově nejsilnější v tišších partiích, kde tolik neruší napjaté rychlé chvění jejího hlasu. „Duchova nevěsta“, jak mimochodem v překladu zní zaužívaný anglický překlad titulu kantáty, byla v její verzi mladistvě přímá, méně jímavá, ale v klíčových místech vzorově deklamující a s jistotou usazující do prostoru nejvyšší tóny.

Dívka, marně dlouhou dobu čekající na svého milého, se trochu rouhá… Dostane se do osidel démonů. Při noční cestě s domnělým ženichem je nucena odhodit postupně modlitební knížku, růženec i křížek. Zůstávají jí už jen ty košile z názvu temné básně, které pro něj ušila. Ve zjevné narážce na rubáše teď jedna pro něj, jedna pro ni. Teprve na poslední chvíli jí dochází, že jde o umrlce, který ji vede na hřbitov a na smrt – a v duchu lidové zbožnosti ji zachrání jen kající modlitba k Panně Marii. A také příchod rozbřesku. Lidem jdoucím později ráno na mši naznačuje rozsah předchozích hrůzných nočních scén už pouze „…panna v umrlčí komoře a na každičké mohyle útržek z nové košile.“

Zásadním způsobem se na dojmu z koncertu podepsal Petr Altrichter. Vyhmátl a podporoval v každém možném okamžiku romantickou emotivnost, s důvěrnou znalostí detailů rozehrával v průběhu nepřeberné množství proměn a odstínů. Orchestru ukazoval všechny dynamické, výrazové i tempové nuance. A v tektonice kompozice neučinil repetované textové výměny mezi sóly a sborem mechanickými, ale zvýraznil naopak úlohu strofického opakování i kontrastů mezi výkřiky vypravěče a sboru na jedné straně a dialogy bizarně a hrůzostrašně nerovné milenecké dvojice na straně druhé. Vynikající sbor inspiroval k přesnosti i velkému zvuku a dovedl dílo s rozmyslem i rozmachem přes všechny peripetie až k duchovností prodchnutému rozuzlení a nakonec i k vypointovaným závěrečným dvěma ťuknutým akordům.

K osobitě fyzicky angažovanému způsobu dirigování Petra Altrichtera patří, že provedení bezmála devadesátiminutové skladby bez oddechu doslova odpracoval. Byl to ale vklad, který se mnohonásobně vyplatil.

Po uvedení Svatebních košil se v britském tisku psalo také toto: „Dosud nikdy nevydobyl si skladatel triumfu zaslouženějšího.“ Víme, že se Dvořákovi podařilo tyto okamžiky později ještě nejednou překonat, nejvíc snad v prosinci 1893 při premiéře Novosvětské symfonie v newyorské Carnegie Hall. Pražské provedení Svatebních košil – moc pěkně navštívené, přestože bylo zorganizované zcela mimo všechna předplatné – nicméně důstojně připomnělo, čím a proč tak zaujal v srpnu 1885 v Londýně. Úderností baladického příběhu Karla Jaromíra Erbena otisknutou především do partu sboru a vypravěče, neotřelou působivostí dojmu a současně melodickou invencí hlavních témat a sólových vstupů, rozmanitostí a proměnlivostí vyjádřených nálad a nepřebernou fantazií vtělenou do orchestrálního přediva. Svatební košile jsou mistrovskou partiturou.

…………….

Čtěte také dva rozhovory, které na portálu KlasikaPlus.cz předznamenaly tento mimořádný koncert: S Romanem Janálem a s Richardem Samkem.

Foto: archiv projektu

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky