Právě doznělo (17) – Kouzelná Kouzelná flétna
Berlínská Státní opera Pod lipami hraje už dlouho Mozartovu Zauberflöte. O inscenaci, za kterou stojí dirigent Tim Fluch, režisér August Everding a scénograf Fred Berndt a která užívá rekonstrukci dekorací od Karla Friedricha Schinkela, vytvořených v roce 1816 pro tehdejší Dvorní operu Unter den Linden, hovoří Lukáš Hurník. Je to asi nejlepší Kouzelná flétna, jakou jsem kdy viděl; bude se hrát určitě ještě dlouho, říká v bezprostřední vstřícné a potěšené reakci po představení s datem 17. prosince 2025.

Koprodukční inscenace, která měla premiéru ve Vídeňské státní opeře v roce 1994 a v Berlíně se za uplynulé roky hrála už více než třistakrát, dodnes neztratila nic ze svého vtipu a kouzla. Režisér August Everding totiž neusiloval o muzejní atmosféru. Jevištní pohádce z roku 1791, založené na výtvarných návrzích starých přes dvě stě let, vdechl nadčasovostí a temperamentem současný život. Berlínský tisk o inscenaci hovoří také v superlativech – produkce podle recenzentů nabízí ideální způsob, jak seznámit děti s operou, ale je současně potěšením pro zkušené milovníky opery.
Kouzelná flétna Wolfganga Amadea Mozarta je jedním z nejhranějších děl světového operního repertoáru. Premiéru měla 30. září 1791 v tehdy předměstském Divadle na Vídeňce, pouhé tři měsíce před skladatelovou smrtí. Německé libreto k singspielu, plnému zednářské symboliky, napsal Emanuel Schikaneder. V tehdejším prvním nastudování, které dosáhlo přes dvě stě repríz, navíc hrál a zpíval úlohu ptáčníka Papagena.

Foto: Staatsoper Unter den Linden a Lukáš Hurník
Příspěvky od Lukáš Hurník
- Pohledem Lukáše Hurníka (13)
Nadace Paula Sachera po proudu i proti němu - VideoPlus | Jiří Chvála: Dvaadevadesát let ve dvou dílech
- VideoPlus | Pavel Trojan: Směřuji k melosu
- VideoPlus | Karel Pexidr: Bažanty už nelovím
- VideoPlus | Jan Kučera: Nestydím se zařadit jako dirigent vlastní skladbu
Více z této rubriky
- Mahler v souvislostech (6)
Přelomová Druhá symfonie - Pohledem Petra Vebera (71)
Zdeněk Šesták má ‚splněno‘ - Pohledem Petra Vebera (70)
Panna Cecilie, patronka hudebníků - Klasika v souvislostech (102)
Sir Charles
Dirigent, který byl advokátem i ‚milencem‘ české hudby - Až na konec světa (45)
Ztěžka přijímaná kněžka.
Dirigentka prvního ženského orchestru Josephine Amman-Weinlichová - Smetana v souvislostech (11)
Rok 1875
Od Šárky k Hubičce - Klasika v souvislostech (101)
Johann Strauss Sohn, král valčíků a mistr operety - Až na konec světa (44)
Dobře utajený současník.
Dirigent a umělecký ředitel Günther Herbig - Pohledem Petra Vebera (69)
Tři opery, tři světy. Janáček, Ostrčil a Glass - Smetana v souvislostech (10)
Karel Svolinský a Smetanovy opery