Dvacet mimořádných koncertů přidá v příští sezoně Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně k téměř třiceti koncertům v pěti abonentních řadách. O zahájení 24. září se postará houslista Josef Špaček. V průběhu sezóny zazní velké symfonie Gustava Mahlera a Richarda Strausse. Vrcholem celoročních oslav 75. výročí založení orchestru bude koncert 29. dubna se sopranistkou Pretty Yende. Vybrané…
Pohledem Petra Vebera (25)
Hraní do oken
„Iniciativa Hrajeme do oken je jednou z mnoha současných alternativních aktivit, které chtějí potěšit… a také upozornit na sbírky pro potřebné.“
„Zůstat už jednou provždy pouze u streamů by bylo hrozné.“
„Škoda, že se teď nenašli například dva pianisté, kteří by pro narozeniny Pražského jara zahráli na čtyři ruce.“
V úterý bylo dvanáctého května. Většina z nás nepamatuje doby, kdy ten den ještě nezačínalo Pražské jaro, kdy nezněla Smetanova Má vlast. Letošní podivné rouškové jaro a jeho původci, tedy virus, osud a vláda, zamávalo tradicemi jako už dlouho nikdo. Pražské jaro je a není, to podle úhlu pohledu, o Mé vlasti naživo si můžeme nechat zdát a na koncerty se díváme v počítači. Pokud to bude trvat ještě nějaké měsíce, zapomeneme, kudy a proč se na ně chodí. Jako ten pán na legračním obrázku z facebooku, který se „…po dvou měsících vrací do práce a nepamatuje si technologické postupy…“. Ano, ten, co drží housle způsobem, který užívají flétnisté.
Filharmonie Brno začíná opět veřejně hrát
Zatím omezeně a na netypických místech, ale brněnská filharmonie začne po téměř dvouměsíční pauze opět veřejně hrát. V rámci kampaně „Díky, Brno!“ vystoupí členové orchestru v centu města. V pátek 8. května zazní fanfáry skupiny žesťů z věže Staré radnice, v pondělí 25. května zahraje skupina violoncell ze střechy tržnice na Zelném trhu. Koncert bude možné…
Jiří Petrdlík: Rád se nechám budoucností i trochu překvapit
„Budeme hrát už od srpna, a diváci tedy uvidí téměř vše, jen v náhradním termínu.“
„Proč bychom se netěšili, když nám Pán Bůh zdraví dá! je docela pádný argument, proč tuto operu opět nasadit do repertoáru.“
„Melodramfest je světově unikátní platforma pro interpretaci melodramu.“
Dlouholetý šéf opery plzeňského Divadla Josefa Kajetána Tyla Tomáš Ondřej Pilař se rozhodl věnovat svým aktivitám. Na uvolněné místo vedoucího operního souboru jmenoval ředitel DJKT Martin Otava dirigenta Jiřího Petrdlíka. Jiří Petrdlík umělecky působí v plzeňském divadle od roku 2005. V minulých sezónách nastudoval 41 operních a operetních představení…
Pohledem Petra Vebera (24)
Z nouze ctnost?
„Hrstka sólistů s neustále se spokojeně usmívajícím šéfdirigentem zahrála Mahlera jako úžasně zajímavou skladbu.“
„Berlínští prokázali, že jsou na světové špičce. Nejen interpretačně, ale i dramaturgií a způsobem sebeprezentace.“
„Pražský večer s nezaviněně podivnou atmosférou osamělého hraní a zpívání bez reakce druhé strany.“
Symfonické a orchestrální koncerty nejsou zatím v naší nenormální karanténní době možné, a tak se malé i velké instituce soustřeďují už po řadu týdnů při benefičních a dalších koncertních streamech ke komorní hudbě. Nejdál teď zašli Berlínští filharmonikové, když při svém třicátém prvomájovém koncertě zahráli v pátek v přímém televizním přenosu v méně než patnácti lidech Mahlerovu Čtvrtou symfonii.
Nová sezóna Berlínských filharmoniků, to bude i Suk a Smetana
„Kirill Petrenko vstupuje v pozici šéfdirigenta do druhé sezóny od svého oficiálního jmenování.“ „Koncem září zahraje orchestr v rámci abonentních koncertů Sukovu Pohádku léta.“ „Mimořádnou příležitost slyšet legendárního pianistu Yefima Bronfmana bude mít berlínské publikum v průběhu května.“ Šéfdirigent Kirill Petrenko, Daniel Harding, Andris Nelsons, Susanna Mälkki nebo třeba Iván Fischer. To jsou…
Pohledem Petra Vebera (23)
Klasik Krzysztof Penderecki
„Pašije podle Lukáše posloucháme dnes nejen jako svědectví doby, ale i jako dílo jednoznačně nadčasové.“
„Hudbu měl rád. Ale stromy podle svých slov také. Moc.“
„Úvahy, jestli avantgardu zradil, nebo jasnozřivě opustil, nechme otevřené.“
Krzysztof Penderecki, jehož život se uzavřel přesně před měsícem, 29. března, byl bezpochyby jedním z nejznámějších Poláků. Až skončí pandemie a odezní návazná opatření přijatá proti jejímu dalšímu šíření, uspořádá Polsko státní pohřeb. Zatím se na počátku dubna v Krakově v kostele Nejsvětější Panny Marie Královny Polska uskutečnila zádušní mše jen v rodinném kruhu…
Česká stopa v Digital Concert Hall Berlínských filharmoniků
„Každoroční Evropský koncert Berlínských filharmoniků se uskutečnil v Praze hned třikrát.“
„Hrůšovi viditelně i slyšitelně bohatý a mnohovrstevnatý zvuk berlínského orchestru sedí.“
„Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho z prosince 2015 je dokonalou ukázkou specifického scénického provedení, jež Simon Rattle v Berlíně uváděl.“
Hudba českých skladatelů má u Berlínských filharmoniků důležité místo. Z její pokladnice pravidelně vybírají jak stálí šéfdirigenti, tak i ti, co u tohoto slavného orchestru jen hostují. A nejde jen o Novosvětskou nebo o předehru z Prodané nevěsty. Stále častěji jsou uváděna méně populární díla jako třeba Symfonie Asrael Josefa Suka. A pak jsou tu čeští umělci, co jsou do Berlína zváni. Digital Concert Hall je stále zdarma, a protože koronavirová krize nadále trvá, přináším další výběr zajímavých interpretačních počinů z berlínského sálu Filharmonie. Tentokrát s českou stopou.
David Mareček: Kultura teď prokazuje svoji životaschopnost i význam
„Je to období náročné, ale zároveň očistné“
„Myslím, že delší čas na přípravu je pro naše hudebníky cenný.“
„Naši zahraniční partneři věří, stejně jako my, že situace se v dohledné době uklidní.“
Vystoupení v Elbphilharmonie nebo na Pražském jaru a mnoho dalších projektů musela ve svém diáři škrtnout Česká filharmonie. I naše přední těleso je teď v existenčním ohrožení. Snaží se, stejně jako menší soubory a jednotlivci nejen přežít, ale i pomáhat. A dělá domácí úkoly. Orchestr totiž čeká výroční sezona, která bude umělecky nesmírně náročná, takže se hráči chystají na podzimní koncerty, říká mimo jiné v RozhovoruPlus ředitel České filharmonie David Mareček.
Pražské jaro letos nebude.
Pětasedmdesátý ročník se kvůli pandemii uskuteční jen alternativně
„Letošní ročník Pražského jara se s ohledem na platná omezení nebude moci uskutečnit v plánované podobě.“ „Jsme v jednání se zahraničními umělci ohledně možnosti streamovat pro české publikum zamýšlené recitály ze zahraničí.“ „Pražské jaro už koncem března zrušilo pro letošek svou interpretační soutěž.“ Mezinárodní hudební festival Pražské jaro se letos poprvé v historii…
Digitální hudební pokladnice Berlínských filharmoniků je zdarma. Pár tipů na kvalitní zážitky.
„Podle vzpomínek doprovázela koncert elektrizující atmosféra.“
„Právě operní repertoár pod Abbadovou taktovou dostává opravdu grády.“
„Murray Perahia se v interpretaci nepodobá žádnému jinému.“
Digital Concert Hall je z důvodu koronavirové pandemie zdarma. Nabízí hodiny a hodiny kvalitní hudby napříč hudební historií, dirigenty i sólisty. Je plná nejrůznějších perliček, dokumentů, výpovědí a vzdělávacích programů. Já předkládám svůj osobní playlist, ke kterému se pravidelně vracím. Snad udělá radost i vám.
Česká filharmonie oslaví v příští sezóně 125 let
„Oslavu výročí založení jsme pojali jako celoroční hudební svátek.“ „John Eliot Gardiner v listopadu koncertně nastuduje Janáčkovu operu Příhody lišky Bystroušky.“ „Šéfdirigent Semjon Byčkov bude s filharmoniky postupně nahrávat symfonie Gustava Mahlera.“ Stopětadvacáté výročí bude slavit Česká filharmonie v příští sezóně v Rudolfinu i v hlavních městech Evropy. Její první koncert dirigoval 4. ledna 1896…
Magdalena Kožená s Bachem na cestě do světa
„Dostává do světového povědomí české autory a do tuzemského koncertního dění naopak hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval.“
„Nahrávka Bachových árií vznikala z vlastní potřeby a s radostí, do šuplíku.“
„V interpretaci mladé pěvkyně mají árie, a to dodnes, téměř ideální rovnováhu pěvecké techniky a oduševnělosti.“
Magdalena Kožená si letos může připomenout už celé čtvrtstoletí přítomnosti na koncertních a operních pódiích. Na začátku světové dráhy stojí její CD s áriemi z kantát a oratorií Johanna Sebastiana Bacha. Desku natočila s Musicou floreou a Markem Štrynclem. Nahrávka se dostala do katalogu firmy Deutsche Grammophon a mladá česká mezzosopranistka pak pod mezinárodně renomovanou etiketou Archiv Produktion vstoupila plně do světa velkého umění a také na světový trh. Dnešní Bachovy narozeniny jsou dobrou příležitostí legendární CD představit.
Dva-G-rát G dur
„Koncert řídil šéfdirigent Moravské filharmonie Olomouc Jakub Klecker, který vede orchestr od letošní sezóny.“ „Zřetelné jednotlivé hlasy, vystínovaná dynamika a soulad kontrastů odhalily plasticitu formy Haydnovy symfonie.“ „Markéta Böhmová má v hrdle překrásný nástroj, který s jistotou a lehkostí ovládala.“ Abonentní koncert Moravské filharmonie Olomouc z 5. března 2020 s názvem Mistři symfonismu nabídl plně zaplněné…
Hudba prosvětlila duše nejmenších
„Koncert měl silné popularizační přesahy, které však nezastínily hlavní téma.“ „Děti, které již mohly představení i sledovat, nespouštěly z interpretů oči.“ „Vřele doporučuji všem maminkám, aby řadu vyzkoušely.“ Vnímají děti hudbu již v prenatálním věku? Může poslech hudby pozitivně ovlivnit člověka v nejranější formě vývoje? Cyklus Dítě & hudba odpovídá na tyto otázky jednoznačným…
Taťjana Nazarbekova: V Čajkovského orchestru lidé pracují celý život
„Teď, když slavíme 90 let, jsme nachystali tři velké zájezdy do Číny, Japonska a Koreje.“
„Náš orchestr premiéroval celou řadu děl. V tom chceme pokračovat, a proto hrajeme skladby autorů 20. a 21. století.“
„Náš orchestr byl jediný, který zůstal tady v Moskvě v roce 1941 a hrál a posílal své nahrávky na frontu vojákům.“
Pražský filharmonický sbor v rámci hostování v Moskvě spolupracuje s Velkým symfonickým orchestrem Petra Iljiče Čajkovského. Těleso bylo založeno v roce 1930 jako Moskevský rozhlasový orchestr a až v roce 1993 přijalo současný název. S Taťjanou Nazarbekovovou, jeho uměleckou ředitelkou, jsme si v pátek v den orchestrální zkoušky, v předvečer společného koncertu, povídaly o minulosti i budoucnosti orchestru. Nemusela jsem ani pokládat první otázku – vše, co jsem si mohla přát vyzvědět, mi vylíčila sama a jedním dechem…
Kolosální Mahler
„Stanislav Kochanovsky dílu porozuměl a partituru ovládl do nejmenších detailů.“ „Kvality smyčcové sekce Janáčkovy filharmonie ustojí srovnání i v evropském kontextu.“ „Provedení ukázalo, že tento orchestr je připraven na nejobtížnější mety.“ Ostrava zažila provedení 6. symfonie Gustava Mahlera. Janáčkova filharmonie pro tuto jedinečnou příležitost spojila síly s mladým ruským dirigentem Stanislavem Kochanovským, v současnosti…
Mario De Rose: Mám rád výzvy
„Nikdy jsem se nedostal k dirigování některého z děl Leoše Janáčka. Přitom mám Janáčka rád, patří ke světovým skladatelům.“
„Reakce na dobrou nebo špatnou hudbu je na celém světě stejná.“
„Napsat dobrou komorní skladbu je daleko těžší než skladbu pro velký symfonický orchestr.“
Mario De Rose (62) je argentinský dirigent italské národnosti žijící v Rakousku a pracující v Českých Budějovicích. Vystudoval kompozici a dirigování na Pontifikální katolické univerzitě v Buenos Aires a řídil celou řadu symfonických nebo operních orchestrů v Argentině. Od roku 2003 žije ve Vídni, od 2004 je hlavním hostujícím dirigentem na italském festivalu Metapontum Lyrica. Od roku 2011 je generálním hudebním ředitelem Jihočeského divadla.
Vítězem jihlavské soutěže je violoncellistka z Jižní Koreje
„Soutěžilo padesát mladých cellistů ze sedmnácti zemí světa.“
„Desítka kategorií pokrývala věk v rozpětí od deseti do šestadvaceti let.“
„Nejlepší účastníky čekají koncertní příležitosti na různých místech republiky.“
Z Mezinárodní violoncellové soutěže o Cenu Gustava Mahlera, která se o víkendu konala v Jihlavě, putuje titul absolutního vítěze do Jižní Koreje. Pět desítek soutěžících bylo doslova z celého světa, od Evropy po Austrálii.
Violoncellová soutěž o Cenu Gustava Mahlera 2020
2. ročník soutěže o Cenu Gustava Mahlera pro mladé violoncellisty se koná v sobotu 8. února 2020 v Jihlavě. Zúčastní se přes padesát přihlášených soutěžících ve věku do dvaceti pěti let, kteří přijedou z evropských zemí, z Taiwanu, Číny, Austrálie i Jižní Koreje. Celkem je zastoupeno 17 zemí světa. Soutěžní výkony bude posuzovat porota ve složení…
Jakub Hrůša: Nechtěl bych být expert na všechnu hudbu
(2. část)
„Kdo je mým vzorem? Opravdu pravdivá odpověď je, že vedle Jiřího pro sebe dodnes objevují i mnoho dalších českých osobností.“
„Zájem o českou hudbu ve světě je obrovský“
„Pokud interpret má jméno, tak myslím, že je jeho zodpovědností, aby program nezapadal do rutinních kolejí.“
Jakub Hrůša dnes patří mezi přední světové dirigenty. Působil u mnoha světových orchestrů včetně Berlínských a Vídeňských filharmoniků, je šéfdirigentem Bamberských symfoniků, stálým dirigentem České filharmonie a hostem významných operních domů. Zároveň je ale nadšeným a neutuchajícím propagátorem české hudby. A ta je také hlavním tématem druhé části RozhovoruPlus. Tu první si můžete přečíst ZDE.
Pěvkyni Emu Destinnovou připomenou v Českých Budějovicích i v Hrochově Týnci
Hudebně literární pořad Zahrada srdce připomene Emu Destinnovou. Vystoupí v něm slovenská herečka Božidara Turzonovová a mužské pěvecké okteto Danubius Octet Singers Bratislava pod vedením sbormistra Daniela Simandla. V Českých Budějovicích se koncert koná 28. ledna, přesně v den 90. výročí úmrtí světoznámé pěvkyně, v Hrochově Týnci na konci března. Hudební část programu tvoří mužské…
Mahler Jakuba Hrůši a Kateřiny Kněžíkové
Bamberští symfonikové s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou uzavřeli dnes večer ve Frankfurtu miniturné po německých městech. Při provedení Mahlerovy Čtvrté symfonie s nimi počtyřikrát vystoupila sopranistka Kateřina Kněžíková. Sólový soprán přidal Gustav Mahler v Symfonii č. 4 k velkému orchestru až v poslední větě, která v andělsky čisté, rozverné písni „Das himmlische Leben“ přináší dětsky naivní…
Lahodný PhilHarmonia Octet s Peterem Schönem
„Výjimeční hráči vytvořili soubor s nezaměnitelným zvukem a hráčským mistrovstvím. Ať hrají sólo, nebo tutti, je vždy co poslouchat.“ „Posluchači vnímali v Mozartově serenádě dokonalé souzvuky, barvy jednotlivých nástrojů, způsob hry, který dává vyznít klasicistní hebkosti a sametovosti.“ „Peter Schöne upoutal měkkým, ale sytým barytonem, uvolněně se pohybujícím v melodiích, rovným tónem bez náznaku forze.“…
Magdalena Kožená v Milánu a v Praze
Po dnešním koncertě, který má s orchestrem Filarmonica della Scala, zazpívá Magdalena Kožená 26. ledna v pražském Rudolfinu. V Milánu program s hudbou Dimitrise Mitropoulose a Dmitrije Šostakoviče řídí Constantinos Carydis a česká mezzosopranistka s ním do koncertního večera připravila Písně na Rückertovy texty od Gustava Mahlera. V Praze ji bude doprovázet klavírista Ohad Ben-Ari a jedinečný komorní recitál…
Smetanovská pětiletka Smetanovy Litomyšle
„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…
Jimmy Chiang: Už jako chlapec jsem dirigoval s klacíky na pláži
„Rozdíly mezi národními školami se stírají, protože se stírají rozdíly i v našich životech, kultury se vzájemně ovlivňují, nejsme již tak jedineční. Ale jsme autentičtí.“
„Vídeň vnímám jako směs německé preciznosti a italské uvolněnosti.“
„Když jsme však na turné a chlapci mají nějaké problémy, jsem první člověk, který jim je nablízku.“
Hudební festival České doteky hudby, který se koná tradičně na přelomu roku, přivítal 18. prosince proslulé vokální těleso Wiener Sängerknaben. V Praze společně poprvé vystoupili se svým sbormistrem narozeným v Hongkongu, Jimmym Chiangem. KlasicePlus.cz poskytl rozhovor, v němž přibližuje svou hudební dráhu, zamýšlí se nad oblibou západní klasické hudby v Asii a objasňuje, v čem spočívá jedinečnost Vídeňského chlapeckého sboru.
Petr Fiala: Se sborem buď zkoušíme, nebo jsme na koncertních cestách
„Jak obtížné je vybudovat „na zelené louce“ velký profesionální sbor, jsem si uvědomil až později.“
„Pěvecká a hudební úroveň zájemců je velmi slabá, většinou nesplní požadavky ani prvního kola konkurzu.
„Přesto, že se nám umělecky daří a že získáváme řadu koncertních nabídek u nás i v zahraničí, naše ekonomická situace je velmi složitá a náročná.“
Český filharmonický sbor Brno si připomene v příštím roce třicet let umělecké práce. Jeho zakladatel, ředitel a sbormistr Petr Fiala v bilančním rozhovoru pro portál KlasikaPlus odpovídá na otázky týkající se minulosti, současnosti i budoucnosti tělesa a přibližuje, v čem spočívá zahraniční renomé sboru, ale hovoří i o své skladatelské práci a dcerách, které se také věnují profesionálně hudbě. Sám přiznává, že vést profesionální sbor, který si musí polovinu prostředků na provoz vydělat vlastní koncertní činností, je práce vyčerpávající, „na dva úvazky“, jak říká. Ale nelituje…
SOČR: Památce Jessye Norman
„Ondrej Lenárd patří dirigentům, kteří dokážou z orchestru dostat maximum a zároveň mu předat své nadšení.“ „Dramatický soprán Evy Hornyakové má teplé a jemné barvy.“ „Po přestávce byl na programu Lenárdův milovaný Gustav Mahler.“ Dramaturgie koncertů se připravuje dlouhou dobu dopředu, někdy však náhoda uvedení mimořádně zaktualizuje. V září tohoto roku zemřela slavná americká…
Světové osobnosti a inscenace chystá Janáček Brno 2020
Dvacet osm produkcí v devatenácti dnech – to je bilance festivalu Janáček Brno 2020, který se bude konat tradičně v sudý rok na podzim. Jeho pořadatel, Národní divadlo Brno, právě zveřejnilo jeho program a v neděli zahájí prodej vstupenek. Do Brna se opět sjedou světoví režiséři a interpreti, mimo jiné Robert Carsen, Claus Guth,…














