KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zauberflöte, Magic Flute, Kouzelná flétna

„Zřejmě i proto mohla vyjít nahrávka Sira Colina Davise také pod hlavičkou Supraphonu.“

„Mezinárodní obsazení korunuje německý basista Kurt Moll, skutečný basso profondo.“

„Nahrávka připomíná rolí Tamina umění tenoristy Petera Schreiera, umělce se světovou kariérou, který byl doma právě v Drážďanech.“

Premiéra Kouzelné flétny v Divadle Na Vídeňce v září 1791 vnesla díky velkému úspěchu do života pětatřicetiletého Wolfganga Amadea Mozarta příjemné rozjasnění. Že necelé tři měsíce poté už nebyl mezi živými, je z mnoha důvodů paradoxem, který nás dodnes nenechává lhostejnými. Kompletních nahrávek jeho poslední opery existuje řada. Krásné místo mezi nimi zaujímá ta, kterou v první polovině osmdesátých let dvacátého století pořídil v Drážďanech Sir Colin Davis. Dnešní Mozartovy 264. narozeniny byly dobrou příležitostí si album a také dirigentovu dlouholetou vazbu na Staatskapelle Dresden připomenout.

Číst dál…

Vincenzo Milletarì: Puccini nás dojímá operními příběhy

„Ve třinácti jsem měl velké štěstí, protože jsem se dostal do blízkosti Claudia Abbada.“

„Jsem Ital, ale z jedné čtvrtiny se cítím být Skandinávcem.“

„Operu není možné dobře dělat s týmem, který by byl celý jedné národnosti. Nezbytné jsou nové a nové podněty.“

V pražské Státní opeře se dnes večer poprvé ujímá taktovky dirigent Vincenzo Milletarì. Národní divadlo do zrekonstruované a počátkem ledna otevřené budovy přeneslo svou inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, kterou v roce 2016 připravil režisér Jiří Heřman. Mladý italský umělec teď řídí prvních šest představení…

Číst dál…

Lang Lang září na světovém turné, tentokrát se Seattle Symphony

„Vzhledem k početné čínské menšině a také kvůli tomu, že se Lang Lang do města vrátil až po šesti letech, bylo pro Seattle jeho vystoupení speciálním zážitkem.“ „Ještě nikdy jsem se nesetkala s tak jemným, subtilním a přesto naléhavým pianissimem.“ „Letošní sezonu orchestr začíná s novým šéfdirigentem Thomasem Dausgaardem.“ Podzim 2019 je pro komunitu klasické…

Číst dál…

Neeme Järvi s estonskými symfoniky – důstojný závěr Dvořákovy Prahy

„Od prvního čísla programu bylo zřejmé, že posloucháme těleso s vytříbeným zvukem.“ „Krásná Benedetti je muzikální dáma, jež patří do širší světové špičky houslistek.“ ,„Dvořákova Praha opět stvrdila vysokou úroveň, ve výsledku jsme byli svědky jednoho z nejsilnějších ročníků festivalu.“ Závěr letošního festivalu Dvořákova Praha ležel na bedrech Estonského národního symfonického orchestru…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Dvořákova Praha – Závěrečný koncert

Závěrečný koncert festivalu Dvořákova Praha byl opravdovým svátkem! Hrál Estonský národní orchestr, profesionální těleso těch nejvyšších kvalit. Řídil neméně slavný a neméně dobrý estonský dirigent Neeme Järvi. První dílo byla jedna ze symfonických básní s názvem “Úsvit” od estonského skladatele Heino Ellera, pro většinu z publika (včetně mne) neznámý a do včerejška neobjevený autor.…

Číst dál…

Dvojkoncert jako dialog, symfonie jako vrchol

„Pamětníci si jistě vzpomenou na nezapomenutelné nahrávky Romance pro housle a orchestr s Josefem Sukem a Českou filharmonií.“ „Pietari Inkinen si přisedl k Amandě Forsyth a společně zahráli pizzicato ze skladby Jeana Sibelia Vesipisaroita.“ „Vrcholem večera bylo provedení 5. symfonie Jeana Sibelia.“ Pinchas Zukerman, slavný houslista, violista, dirigent a profesor hudby není pražskému publiku neznámý. Před…

Číst dál…

Pět posledních koncertů letošní Dvořákovy Prahy: Opera, dva klavírní recitály a dva symfonické koncerty

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha pomalu vrcholí. Dnes večer nabídne výjimečnou událost, koncertní verzi raného díla z odkazu Antonína Dvořáka, první podobu opery Král a uhlíř. Od zítřka do pondělí pak ještě čtyři koncerty. Klavírní recitály budou mít Boris Giltburg a Ivo Pogorelich. Ještě jednou vystoupí Česká filharmonie a jako její host tentokrát houslista Renaud Capuçon. Závěrečný koncert…

Číst dál…

Severské i jiné kontexty koncertu FOK

„Jde sice o historickou legendu, ale aktuální propagandistické poselství jejího námětu bylo a je dostatečně zřejmé.“

„K údernosti Alexandra Něvského patří kompaktní veliký a kultivovaný zvuk. Pražský filharmonický sbor takové kvality má a drží.“

„Jeho stradivárky mají mimořádně pěkný a mimořádně nosný zvuk, pianissima, kdy hrají housle samy, se nesla do sálu skvěle.“

Ruský a finský hudební program úterního koncertu festivalu Pražské jaro, řízeného Alexanderem Vedernikovem, možná zachytil složitost vztahů obou národů ještě podstatněji, než se na první pohled může zdát. Když Jean Sibelius komponoval Houslový koncert, bylo Finsko už celé století ovládáno carským Ruskem a ještě deset let muselo čekat, než dospělo k vyhlášení nezávislosti. Ale necelý rok poté, co Prokofjev zkomponoval hudbu k Ejzenštejnovu filmu Alexandr Něvský – na podzim 1939, po dvou desetiletích samostatnosti – napadla zemi sovětská armáda…

Číst dál…

Severská melancholie i strhující symfonismus.
Orchestr FOK na Pražském jaru

„Suitu opatrili jedinečnou farebnosťou a určitou striedmosťou, vlastnou kompozíciám severských autorov. „Terezie Fialová vniesla do Ebenovho koncertu priliehavú dávku energie, nástojčivosti, takisto bola schopná uchopiť mnohovrstevnú štruktúru.“ „Inkinen mi vo väčšine diela nepripadal, že by sa snažil stoj čo stoj do diela premietnuť svoj názor na Šostakovičove pohnútky.“ Dokonca aj v kontexte…

Číst dál…

Skončilo Pardubické hudební jaro:
Oslavou filharmonických padesátin a ostravsko-norskou tečkou

„Takovéto provedení Martinů nemůže než přinést radost, protože dokládá opravdovou světovost tvůrce.“ „Uznání patří nejen pardubické filharmonii, ale i Stanislavu Vavřínkovi, který sice působí na první pohled nenápadně, ale interpretaci má promyšlenu bravurně a otěže nepustí ani okamžik z rukou.“ „Výkon Janáčkovy filharmonie Ostrava lze bez jakéhokoli přehánění označit za famózní.“ Letošní ročník…

Číst dál…

Efektní Dvořák Lukáše Vondráčka

„Krátká potemnělá kompozice, pomalu gradující do vrcholu a končící v tichu, byla neobvyklým prologem koncertu.“ „I přes rychlost to byla spíše rozevlátá hra, někdy až zbytečně měnící směr.“ „Už od počátku klavírní partu bylo jasné, že to nebude konformní hra.“ Kdo čekal konzervativního Dvořáka, měl v tomto případě smůlu. Rezidenční umělec Symfonického orchestru Českého…

Číst dál…