Vánoční atmosféra díky pardubické filharmonii a Simoně Šaturové
Předvánoční abonentní koncerty Komorní filharmonie Pardubice se uskuteční ve dnech 15. a 17. prosince. V Sukově síni Domu hudby v Pardubicích vystoupí spolu s orchestrem pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka původem slovenská sopranistka Simona Šaturová. Znít budou skladby klasiků Bacha, Mozarta a Haydna, ale také vánoční pastorela Rozmilý slavíčku skladatele Jakuba Jana Ryby pro soprán, flétnu a orchestr.

Dvojici večerů otevře barokní Suita Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě Gustava Mahlera ze začátku 20. století. Ve Suitě převládá francouzský styl, první částí je francouzská ouvertura s typickým tečkovaným rytmem, nechybí ani hybné tance. Druhým číslem pořadu bude duchovní motet pro sólový soprán a orchestr Exsultate, jubilate, K. 165 Wolfganga Amadea Mozarta, který si pro svou jásavou atmosféru vynutil skladatelovu úpravu pro vánoční období. (Tento kus zazní právě dnes také v Betlémské kapli v Praze v podání rozhlasových symfoniků a sopranistky Veroniky Rovné pod taktovkou Jiřího Habarta.) I další dílo je typické pro období adventu a Vánoc, zazní totiž původně venkovská pastorela Rozmilý slavíčku Jakuba Jana Ryby. Soprán nejprve komunikuje s flétnou, která zosobňuje slavíka, později tlumí hudbu pastýřů (lesní rohy), aby nevzbudili „ze sladké dřímoty právě narozené dítě“, jak upozorňuje pardubická produkce. Večer pak uzavře Symfonie č. 101 D dur Josepha Haydna, o které londýnská kritika po premiéře v březnu roku 1974 napsala: „U každé nové symfonie, než ji vyposlechneme, se obáváme, že Haydn může jen opakovat sám sebe, a pokaždé se mýlíme.“ Londýnské publikum na Haydnovy symfonie reagovalo nadšeně a spontánně jednotlivá díla pojmenovávalo. Symfonie č. 101 D dur získala přízvisko „Hodiny“ díky „tikajícímu“ rytmu ve druhé větě.
Sopranistka Simona Šaturová je absolventkou bratislavské konzervatoře, jako hvězda mezinárodní úrovně se dnes sama věnuje lektorské činnosti, je tváří projektu BelcantoLab. V roce 2001 získala Cenu Thálie za nejlepší operní výkon, je také držitelkou Ceny Nadace Charlotty a Waltera Hamelových (Lübeck 2007). Filmoví fanoušci znají její hlas z biografické fresky o Josefu Myslivečkovi Il Boemo, ve které propůjčila svůj hlas primadoně Caterine Gabrielli.

Dirigent Robert Kružík je od sezony 2021/2022 šéfdirigentem Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně, souběžně přijal od sezony 2025/2026 post šéfdirigenta Janáčkovy opery Národního divadla v Brně. Je stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno a v roce 2023 debutoval s Českou filharmonií. Jako laureát Ceny Jiřího Bělohlávka pro umělce do třiceti let se zapsal k nejvýraznějším osobnostem mladé generace českých dirigentů, což potvrzuje nedávno udělená Cena sira Charlese Mackerrase. Brněnský rodák začínal jako violoncellista. Brněnskou konzervatoř i Akademii múzických umění v Praze absolvoval v obou oborech – violoncello i dirigování. Je stále aktivním sólovým hráčem a od roku 2020 pedagogicky působí na katedře dirigování Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.
Foto: archiv KlasikaPlus.cz
Příspěvky redakce
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
Více z této rubriky
- Barbora Trnčíková adventně s Martinů Strings Prague
- Vánoce v Bratislavě
- Na HAMU nejen na Rybovku
- Páni kluci v Českém muzeu hudby s odkazem na Soňu Červenou
- Staročeské roráty rozezní roudnický zámek
- Kombinace Ryby a Fišera na předvánočním koncertě zlínských filharmoniků
- Vánoce v Tuřanech s Brno Contemporary Orchestra a třemi novinkami
- Otec a syn Bachovi plus instrumentální Muffat v podání Collegia 1704
- Adventní čas s Ensemble Inégal
- České trio zakončí v Dolních Břežanech letošní Setkávání s klasickou hudbou