KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Karlovarští symfonikové v měsíci listopadu

Vlastní koncerty, ale také ty spolupořádané s externími institucemi nabídne Karlovarský symfonický orchestr v jedenáctém měsíci roku. Kromě pěvecké soutěže, kde symfonikové podílí na doprovodu soutěžích do Karlových Varů opět zavítá Českou filharmonií a Mezinárodním filmovým festivalem pořádaný dvoudenní projekt Variace. Ve výrazném zápřahu bude v průběhu měsíce šéfdirigent Ondřej Vrabec. První listopadový projekt…

3 minuty čtení Číst dál…

Legendární drážďanský Kreuzchor oslavil odkaz Andrease Hammerschmidta  

„Hammerschmidt nemá onu vzletnou inspiraci svých slavných kolegů, spíše se skrze poctivou a důkladnou práci povznáší a tu a tam i letmo dotýká hudebního parnasu.“

„To, co ukázali včera chlapci od sv. Kříže v Drážďanech (a co ukazují již dlouhé desítky let), by pro české dětské či chlapecké sbory bylo zcela nedostupné.“

„Němci se svými tradicemi prostě umějí pracovat a v tomto ohledu se od nich máme stále co učit.“

Zcela vyprodaný, obrovský kostel sv. Mikuláše v Žitavě v pátek 31. října aplaudoval drážďanskému Kreuzchoru, který svým slavnostním koncertem uctil odkaz místního barokního skladatele Andrease Hammerschmidta. Jubilejní desátý ročník pocty slovem uvedl saský premiér Michael Kretchmer a žitavský primátor Thomas Zenker. Orchestrální party obstaral Dresdner Barockorchester, v němž se partu violonu ujal Sven Rössel, duchovní otec celého projektu, který se zároveň stará o postupné vydání všech skladeb Andrease Hammerschidta. Program připravil, nastudoval a dirigoval „Kreuzkantor“ Martin Lehmann.

8 minut čtení Číst dál…

Pokrm pro zrak i sluch. Leaving Room na Hudební současnosti

„Z hlediska dramaturgie se zde naplnila premisa ‚hudebního divadla‘, které nepotřebuje příběh, ale pracuje s energií situace.“

„Projekce nepůsobily jako ilustrace, ale jako paralelní vyprávění.“

„Celková struktura tak evokovala cyklus: zrození – napětí – rozpad – ticho. Co bylo, zase bude. Co zaznělo, se znovu vrátí – možná jinde, možná jinak.“

Co znamená být spolu – a přitom odděleně? Tuto otázku a mnoho dalších nechal vibrovat v prostorách Koncertního sálu Fakulty umění Ostravské univerzity multimediální projekt Leaving Room dne 30. října v rámci 51. ročníku Hudební současnosti. Autoři a zároveň interpreti Dimitris Andrikopoulos, Hana Hána, Ivo Medek, Sára Medková a Vít Zouhar vytvořili spolu s režisérem Roccem, zvukařem a osvětlovačem Jiřím Pejchou a videoartistou Lukášem Medkem hodinové hudebně-vizuální prostředí, v němž se realita proměňovala v digitální ozvěnu. Výsledkem byla meditace o přítomnosti, proměně a odcházení – i o tom, co z člověka zůstává, když se jeho obraz přenese do světel a dat.

7 minut čtení Číst dál…

Mozartovo Requiem poprvé v novodobé historii ve Dvoře Králové 

Ve čtvrtek 6. listopadu uvede Kruh přátel hudby ve Dvoře Králové nad Labem jedno z nejzásadnějších děl evropské duchovní hudby: Requiem Wolfganga Amadea Mozarta. Koncert se uskuteční od devatenácti hodin v Hankově domě za účasti renomovaných sólistů, dvojice sborů a orchestru Komorní filharmonie Pardubice. Mozartovo Requiem patří k nejvýznamnějším kompozicím duchovní hudby a dodnes vzbuzuje…

2 minuty čtení Číst dál…

Slavné operní árie ve Žďáru nad Sázavou

V rámci koncertního cyklu s podtitulem Světlo a stín zazní ve čtvrtek 6. listopadu ve Freskových sálech zámku ve Žďáru nad Sázavou program věnovaný slavným operním áriím. Stane se tak v podání sopranistky Lucie Vagenknechtové za doprovodu houslisty Štěpána Pražáka a klavíristky Ladislavy Kaspříkové. S měsíční periodicitou se ozývá koncertní sezona na zámku ve Ždáru nad Sázavou.…

2 minuty čtení Číst dál…

Daniel Matoušek: Tu uctivou drzost bych si rád uchoval

„Covent Garden je v podstatě divadlo jako každé jiné, jen je tam všechno, abych tak řekl, dotažené do konce.“

„Janáček se mi zpívá dobře, ale musím přiznat, že úplně stejně miluju i Mozarta, Verdiho nebo Pucciniho.“

„Mít rodinu považuju za důležité z mnoha důvodů: pokud máš zázemí, funguje i tvůj profesní život.“

Přimět sólistu Opery Národního divadla, tenoristu Daniela Matouška k obsáhlejšímu rozhovoru nebylo úplně snadné. Jednak má momentálně opravdu napilno a jednak má napilno nikoliv v Praze, ale až za kanálem La Manche. Nicméně se to přece jen podařilo, a tak jsme si v jedné kavárně nedaleko Stavovského divadla docela příjemně popovídali. Tématem neformálního interview byly přípravy nové operní produkce premiérované 4. listopadu v Londýně, dále se řeč stočila k Danovým budoucím angažmá a došlo i na jeho vyznání Janáčkovi nebo shrnutí zkušeností, které zatím získal díky svému debutovému albu O sole mio.

20 minut čtení Číst dál…

ČRo D-dur: Na návštěvě u Pavla Steidla

„Středeční večer náleží umění klavíristy Ivana Moravce, od jehož narození uplyne 9. listopadu 95 let. Zazní jeho poslední nahrávka Chopinovy Sonáty b moll a také starší snímky Balad a Preludií…“

„Ve čtvrtek legendární soubor Huelgas Ensemble s Paulem Van Nevelem provede výběr písní na Petrarcovy texty od Orlanda di Lasso.“

„Operní podvečer v neděli dá prostor opeře Giustino Georga Friedricha Händela s vynikajícími sólisty, jako je Dorothea Röschmann nebo Mark Padmore.“

Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. listopadu?

6 minut čtení Číst dál…

Francouzská barokní hudba pod drobnohledem při Akademii Versailles

Akademie Versailles je mezinárodní vzdělávací projekt zaměřený na interpretaci francouzské barokní hudby a specifika její dobové interpretace. Je součástí dlouhodobé spolupráce Collegia Marianum s prestižním Centre de musique baroque de Versailles, jehož úkolem je zachování a šíření dědictví zejména francouzské barokní kultury. Akademie se uskuteční v termínu 6. až 9. listopadu ve zkušebně Melantrichově…

2 minuty čtení Číst dál…

První půle listopadu v Plzeňské filharmonii

Měšťanská beseda, katedrála sv. Bartoloměje i Dům hudby se rozezní při nejbližších akcích pořádaných pod hlavičkou Plzeňské filharmonie. Nejbližší vystoupení nabídne vystoupení kanadské violoncellistky, další koncert s benefičním přesahem náleží válečným veteránům, komorní řada pak láká na sólový klavírní recitál. KlasikaPlus.cz přibližuje trojici plzeňských koncertů v rozmezí 6. a 12. listopadu. Plzeňská filharmonie pod…

2 minuty čtení Číst dál…

AudioPlus | Jakub Hrůša: Je nesmrtelnost něčím kýženým?

Čím dál častěji slyším, že se jedná o jednoho z největších mistrů opery vůbec, říká o Leoši Janáčkovi dirigent Jakub Hrůša. V podcastu portálu KlasikaPlus.cz přibližuje hudební ředitel Královské opery Covent Garden inscenaci Janáčkovy Věci Makropulos, kterou v Londýně nastudoval pro premiéru na 4. listopadu. Režie Katie Mitchell je podle Hrůši smělá, netradiční a přinese spoustu…

1 minuta čtení Číst dál…

Jubilanti Arvo Pärt a Antonio Salieri na paměti Filharmonie Brno

Prvním listopadovým projektem brněnské filharmonie je 2. listopadu vystoupení dětského sboru Kantiléna. První půle měsíce však přinese mnohá další vystoupení, kdy zejména je důraz položen na aktuální výročí devadesátiletého Estonce a zásadní osobnosti současné hudby Arva Pärta. Filharmonie Brno však vzpomíná i na dalšího jubilanta, Mozartova souputníka Antonia Salieriho. KlasikaPlus.cz přináší přehled…

4 minuty čtení Číst dál…

Ceny Thálie 2025 rozdány

Herecká asociace od roku 1994 vyhlašuje a pořádá Ceny Thálie. Letos byly uděleny po třicáté druhé, opět v historické budově Národního divadla v Praze. V průběhu ceremoniálu, který v přímém přenosu vysílala Česká televize na programu ČT1, bylo v šesti kategoriích včetně opery a baletu vyhlášeno dvacet laureátů. Operní kategorii ovládli Petra Alvarez Šimková a Marcel Beekman. Cenu…

5 minut čtení Číst dál…

Martinů v rukou Pavel Haas Quartet jako další mimořádný počin souboru

„První věta pátého kvartetu nabízí nádherné houslové sólo Veroniky Jarůškové s obdivuhodně znělými i zcela ztišenými tóny ve stříbřitém pianissimu.“

„V podání Pavel Haas Quartet zazní vytříbeně stylově Smyčcový kvartet č. 7 Bohuslava Martinů, který stále patří k nejhranějším.“

„Smyčcový kvartet č. 2 komponoval Bohuslav Martinů při seznamování s Paříží v roce 1925; inspirace jazzem a folklórem je zřetelná od prvních tónů.“

Pavel Haas Quartet dnes patří ke skutečné špičce světové komorní hudby, jeho více než dvacetiletou kariéru od počátku budují vynikající domácí i zahraniční vystoupení, provázená prestižními oceněními. Exkluzivní smlouva se Supraphonem přinesla kvartetu desítku vynikajících alb, z nichž každé přivítala odborná kritika i zájem veřejnosti. Nové album Martinů: String Quartets 2, 3, 5, 7 vyšlo nyní na podzim a ani tentokrát ohlasy nešetří chválou i obdivem k vysoké kvalitě nahrávky.

7 minut čtení Číst dál…

Rozporuplné… Pražský komorní orchestr a Adam Gutseriev v Rudolfinu

„Zvuk orchestru zněl vyváženě a občas z něj čišela něha zvláštního druhu, kterou běžně na orchestrálních koncertech neslýchám.“

„I přes preciznost Gutserievovy hry mi v interpretaci celkově chyběla větší emocionální a výrazová angažovanost, specificky v lyrických částech.“

„Ještě předtím, než obdržel květinu, zahrál sólista Etudu c moll od Fryderyka Chopina op. 10: č. 12 ‚Revoluční‘ jako přídavek.“

V předvečer Dne vzniku samostatného československého státu se v Rudolfinu uskutečnil koncert Pražského komorního orchestru pod taktovkou francouzského dirigenta Emmanuela Plassona. Orchestr, který se vzhledem ke svému obsazení specializuje na díla z období klasicismu, baroka, raného romantismu, 20. století, interpretuje také skladby současných skladatelů a má na svém kontě mimo jiné mnoho zahraničních vystoupení a spoluprací s renomovanými umělci. Tentokrát s tělesem vystoupil mladý klavírista Adam Gutseriev, v jehož podání zazněl Klavírní koncert a moll od Edvarda Griega. Gutserievův výkon rámovaly skladby Ludwiga van Beethovena a Jana Václava Huga Voříška.

8 minut čtení Číst dál…

Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘

„Důraz na sdělení je tu tak všudypřítomný, že není možné, aby publikum nebylo osloveno.“

„Edukace má možná větší budoucnost, nežli si zatím uvědomujeme: působivé je sledovat, jak při ní v publiku roste fandovství.“

„Zastoupení koncertů, které přímo posilují sounáležitost, je určující pro celkovou kvalitu našeho kulturního prostředí.“

V nabídce každého festivalu samozřejmě nejvíc poutají vystoupení hvězd. Vyzdvihnutí si ale zaslouží jiný typ koncertů, méně nápadný. Na Lípě Musice takové typy sledujeme dva: jeden patří k nejstarší tradici festivalu, totiž oduševňovat končiny, které byly spíš stranou zájmu. Druhý je novější a jde v něm o propojení různých generací při péči o mladé muzikanty. Zároveň se tak trochu edukuje i publikum.

13 minut čtení Číst dál…

Aleš Nosek rozezní varhany u Salvátora

V rámci cyklu Varhanní podvečery u Salvátora se 5. listopadu uskuteční již 126. koncert této dlouhodobé pražské varhanní série. Jeho protagonistou bude varhaník Aleš Nosek, regenschori katedrály sv. Bartoloměje v Plzni a zkušený interpret, pedagog i organizátor.  Podzimní pokračování cyklu Varhanní podvečery u Salvátora nabídne 5. listopadu od půl sedmé večer recitál Aleše Noska, jednoho…

3 minuty čtení Číst dál…

Bohuslav a Vita aneb Bylo, či nebylo?

„Nebylo překvapením, že baryton světového formátu Romana Janála, který na operní scéně a koncertních pódiích kraluje již drahně let, poskytl excelentní zážitek.“

„Kaplanová, zpěvačka šansonů a milostných plně významových operních árií a konec konců i lidových písní, zpívá s odzbrojující prostorou.“

„Doprovázející pianista Vojtěch Červenka, přesvědčivý v sólových skladbách, podporoval s naprostou jistotou a ohleduplností pěvecké partnery.“

Další z koncertů 43. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun se konal v úterý 28. října, v den státního svátku České republiky připomínajícího vznik samostatného Československa v roce 1918. Hlediště KD Plzeňka patřilo koncertnímu provedení divadelní koláže s písněmi a recitací ze života a tvorby Bohuslava Martinů a Vítězslavy Kaprálové s názvem Bohuslav a Vita. Zpívali sopranistka Viktorie Kaplanová a barytonista Roman Janál za klavírního doprovodu Vojtěcha Červenky, režie Adam Rut. Silný příběh o vztahu uznávaného skladatele a mimořádně nadané mladičké dirigentky, rovněž skladatelky, spolehlivě zaujal publikum.

12 minut čtení Číst dál…

Sboristé z Brna, orchestr z Izraele. Nejbližší lákadla s pečetí FOK

Ve středu a čtvrtek 5. a 6. listopadu zahrají Pražští symfonikové s dirigentem Petrem Altrichterem v Obecním domě dvě velké romantické symfonie. V první polovině večera zazní „Nedokončená“ symfonie Franze Schuberta a po přestávce Symfonie č. 2 zvaná „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, ve které vystoupí také Český filharmonický sbor Brno a tři pěvečtí sólisté Lada Bočková, Magdaléna Hebousse…

4 minuty čtení Číst dál…

Skladby Jiřího Trtíka k poslechu ve Volmanově vile

Autorský koncert vážné hudby na unikátním místě českého meziválečného architektonického klenotu čelákovické Volmanovy vily chystá skladatel Jiří Trtík. Akce se uskuteční 5. listopadu večer ve spolupráci s platformou Calmake. „Bude to poetický večer plný původní tvorby, která kombinuje tradici se současným zvukem – klavír a elektronická hudba – určité zklidnění a zpomalení před…

3 minuty čtení Číst dál…

Jevgenij Kissin spojí síly s Českou filharmonií

Česká filharmonie se po návratu z podzimního turné po Asii pokračuje v sérii pražských abonentních koncertů. V příštím týdnu se na programu objeví česká premiéra skladby Frenzy Johna Adamse, První klavírní koncert Sergeje Prokofjeva a Enigma Edwarda Elgara. Poprvé od roku 2018 se k České filharmonii vrátí pražský rezident, pianista Jevgenij Kissin, který je zároveň…

4 minuty čtení Aktualizováno Číst dál…

Nový svět Moravského podzimu. Studenti JAMU mají svůj festival

„‚Mikrofestival‘ stojí každým rokem na jiných lidech, studentech hudební produkce, pro které to byla i letos obrovská výzva.“

„V první polovině večera se představili posluchačům studenti ze Slovenska.“

„Poslední skladbou večera bylo vystoupení Benjamina Kotíka s jeho skladbou Mikronos pro rap, flétnu, housle a klavír.“

Moravský podzim sice skončil závěrečným koncertem již 26. října, ale jeho miminko, aktivita studentů JAMU, žije již třetím rokem. Nejprve šlo o pokus nadšenců, nyní máme v rukou už regulérní festival, letos konaný od 25. do 28. října v Divadle na Orlí. Vše je zásluhou studentů – od dramaturgie přes vlastní skladby až ke konečné produkci a interpretaci před publikem. Vše pod zkušenýma očima pedagogů, jejichž nadšení nebylo o nic menší.

7 minut čtení Aktualizováno Číst dál…

Kouzlo úprav. Hradecké finále Hudebního fóra s Filharmonií Brno a Ivou Bittovou        

„Z orchestru jako by vyzařovala radost z každého nového úkolu, v tvářích hráčů se snoubí interpretační zvídavost s potřebnou dávkou sebevědomí.“ 

„Marián Lejava si nepotrpí na extravagantní vystupování, působí skromně a skoro až nenápadně, v jeho výrazu a gestech však není možno přehlédnout zaujetí a pečlivost profesionála.“

„Iva Bittová se projevila jako statečná umělkyně, i když v některých pasážích, třeba v souzvuku s trubkou, docházelo k nemilosrdnému překrytí jejího zpěvu.“ 

Pod taktovkou slovenského dirigenta Mariána Lejavy se ve čtvrtek 30. října uskutečnil poslední koncert letošního Hudebního fóra Hradec Králové. V programu nazvaném Henze & Berio 100 se představila Filharmonie Brno, písňový cyklus přednesla Iva Bittová. Při finálním večeru 21. ročníku festivalu však vedle skladeb dvou slavných jubilantů zněla také hudba dalších tvůrců. Transkripce jedné z nich vrátila posluchače do 18. století.

10 minut čtení Číst dál…

Závěr recitálové řady v žižkovském Atriu nejen s Tomášem Jamníkem

Poslední koncert letošní řady Hudební recitál v pražském Atriu Žižkov nabídne pohled na violoncello jako nástroj, který dokáže vyjádřit lyriku klasicismu, duchovní hloubku baroka i expresivní jazyk současné hudby. V úterý 4. listopadu se od půl osmé večer v dílech Johanna Sebastiana Bacha, Josefa Myslivečka, Giovanniho Sollimy a Miroslava Srnky žižkovskému publiku představí dramaturg řady…

2 minuty čtení Číst dál…

Severská romantika podle Martinů Strings Prague

Komorní soubor Martinů Strings Prague uvede 4. listopadu v barokním refektáři dominikánského kláštera v Praze koncert zaměřený výhradně na hudbu skandinávských autorů. Program nazvaný Severská romantika, který je zařazen do řady Hudba bez hranic, představí zájemcům díla od baroka po raný modernismus. Pod vedením houslisty a uměleckého vedoucího Jaroslava Šonského zazní skladby Jeana…

2 minuty čtení Číst dál…

Martinů kráčí Prahou do cíle v Hloubětíně a na HAMU

Putovní výstava Martinů kráčí Prahou, připomínající život a tvorbu Bohuslava Martinů v prostoru hlavního města, vyvrcholí dvěma listopadovými zastávkami. K vidění bude v pobočce Městské knihovny v Hloubětíně a v prostorách HAMU. Obě etapy výstavy uvedou vernisáže doprovozené tradičně hudebním programem, ale také přednáškou o skladateli. První vernisáž se uskuteční 4. listopadu od sedmnácti hodin v prostorách Městské knihovny…

3 minuty čtení Číst dál…

Jubilejní koncert Vídeňských symfoniků byl poctou tradici

„Melancholický úvod kontrabasov a tuby rozochvel sálu tak, že najprv bolo možné ich tóny pocítiť a až potom naozaj počuť.“

„Keď sa línia klavíra prekrývala so sláčikmi alebo dychmi, vždy sa vzájomne podporili a vytvorili jednotné zvukovo-malebné útvary.“

„Dirigovanie Petra Popelku bolo ako reč skúseného rétora, ktorého vety sú zbavené všetkých nadbytočných slov.“

Viedenskí symfonici oslávili spolu s Petrom Popelkom 125. výročie svojho pôsobenia. Dňa 29. októbra vo Veľkej sále Musikvereinu, na mieste svojho historicky prvého koncertu, pripravili výnimočný večer s dielami, ktoré sú úzko spojené s históriou tohto orchestra. Famózna klaviristka Anna Vinnitskaya si jednou rukou podmanila publikum a Hanna-Elisabeth Müller svojím sopránom predviedla, čo znamená precíznosť, dôslednosť a vnútorná disciplína premenená na umenie. Šéfdirigent Popelka s hráčmi orchestra naplnil každé dielo energiou, ktorej nepretržitá intenzita držala pozornosť publika celý večer.

6 minut čtení Číst dál…

Hudebníci vystaví své fotografie v Obecním domě. Jako dárek ke dvacetinám stanice ČRo D-dur

Stanice Českého rozhlasu D-dur oslaví své dvacáté výročí výstavou Zadržený dech: Fotografie jako druhý nástroj virtuosů. Od 3. listopadu do konce roku v pražském Obecním domě představí pět významných osobností české hudební scény svou fotografickou tvorbu. Chybět mezi nimi nebude violoncellistka Michaela Fukačová, kytarista Štěpán Rak nebo hobojista Vilém Veverka. Stanice…

2 minuty čtení Číst dál…

Festival Dny soudobé hudby představí sedmdesát novinek českých skladatelů

Pražský festival Dny soudobé hudby vstupuje do šestatřicátého ročníku. Společnost českých skladatelů během listopadu uvede deset koncertů, na nichž zazní sedm desítek skladeb od šestapadesáti autorů čtyř generací. Většina z nich bude mít světovou, českou či alespoň pražskou premiéru. Pořadatelé letos mimo jiné nabídnou vzpomínku na Lenku Hlávkovou nebo výročí slavící…

4 minuty čtení Číst dál…

Osvědčená skladatelská jména při mariánskolázeňském listopadu. Sólistou i místní rodák

Trojice koncertů čeká Západočeský symfonický orchestr Mariánské Lázně v měsíci listopadu. Připravované akce se tentokrát nechystají překročit rámec standardní klasické hudby, přičemž všechny se uskuteční ve Společenském domě Casino, na domovské scéně orchestru. Nejbližší koncert se v jedenáctém měsíci roku uskuteční 7. listopadu a své sólové schopnosti představí mladý pianista Jaroslav Skalka. Jaroslav…

3 minuty čtení Číst dál…

Jan Lisiecki: Profesionál nemá žádné ‚oblíbené‘ skladby

„Největší zlozvyk, který u studentů vidím, je špatné držení těla.”

„Když jsem sám na pódiu, nejde jen o hraní samotných skladeb. Jde také o vytváření atmosféry večera.”

„Nejdůležitější věc, kterou by se měl student naučit, je umět pracovat sám.”

Koncertní kariéra kanadského klavíristy polského původu Jana Lisieckého začala už v jeho patnácti letech, kdy podepsal smlouvu s prestižním hudebním vydavatelstvím Deutsche Grammophon. Od té doby vystupuje na nejvýznamnějších pódiích v Evropě, Americe i Asii a spolupracuje s předními orchestry a dirigenty. V listopadu se vrací do České republiky, aby zde 8. listopadu představil recitál složený výhradně z preludií. Půjde zároveň o jeho dlouho očekávaný debut na Festivalu Rudolfa Firkušného. Nejen o dramaturgii recitálu, ale i inspiracích a zlozvycích klavíristů jsme vedli rozhovor pro portál KlasikaPlus.cz.

12 minut čtení Číst dál…