KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klíč od domova aneb Hudebně-taneční pocta české hudbě

V pražském kostele sv. Šimona a Judy zazní v neděli 9. listopadu díla nejvýznamnějších českých skladatelů v netradičním spojení symfonické hudby a stylizovaného tance. Projekt Klíč od domova propojí tvorbu Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka či Leoše Janáčka s lidovými kořeny, z nichž tito autoři čerpali. Vystoupí Mladí brněnští symfonikové a Taneční soubor Hradišťan. Pražské publikum čeká druhou…

2 minuty čtení Číst dál…

Marek Vorlíček: Martinů fakt ‚můžu‘

„Zpěvák i varhany tvoří tón, samozřejmě ‚trochu‘ jinak. Sbor i varhany musí například stát na tom správném místě.“

„‚Acappelláky‘ je potřeba několikrát do roka realizovat. Ano, je to dřina a bolí to, ale sbor se jimi zásadním způsobem posouvá k lepšímu.“

„Říkávali mi ‚Mikeš‘, samozřejmě v návaznosti na verš ‚Mikeš mračí se, dál žene stádo po úbočí‘.“

Sbormistr a varhanář Marek Vorlíček stojí před důležitým úkolem. Spolu s Kühnovým smíšeným sborem, který opětovně může nazývat „svým“ (byť jen ze čtvrtiny), zahájí 10. listopadu 31. ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů. Klíčovým bodem programu bude kantáta Mikeš z hor samotným Martinů sboru dedikovaná a s životem zmíněného sboru silně spjatá. Zahajovací koncert festivalu v jeho širším kontextu je tématem rozhovoru, který Vorlíček poskytl portálu KlasikaPlus.cz.

12 minut čtení Číst dál…

Mozartův současník Vranický při koncertu Stamicova kvarteta

Třetí koncert letošního ročníku koncertní řady EuroArt Praha se uskuteční opět s rezidenčním Stamicovým kvartetem, přidají se však také klarinetista Stephan Siegenthaler (Švýcarsko) a violista Karel Plocek. Akce se koná 11. listopadu tradičně v Sále Martinů na pražské HAMU. Sál Martinů Lichtenštejnského paláce si od večerní půl osmé poslechne díla dvou německých velikánů…

2 minuty čtení Číst dál…

Že v menších městech není kvalitní hudba? Ale kdeže! Podívejme se do Dvora Králové

„Pod vedením dirigenta Zdeňka Klaudy se publiku dostalo pečlivě připraveného, vyváženého a citlivě gradujícího provedení Mozartova Requiem.“

„Oba sbory se skvěle vyrovnávaly s melodickými i dynamickými proměnami, působily poučeně a kompaktně, s pochopením pro text díla a oscilaci hudebních nálad.“

„Velmi oceňuji, že všem sólistům bylo perfektně rozumět a že nikdo z nich nepocítil potřebu jakkoli ovládnout pódium.“

Pokaždé mi způsobí nesmírnou radost, setkám-li se i menších městech s projekty, které obohacují kulturní život daného regionu a snesou srovnání s nabídkou, již mají k dispozici obyvatelé metropolí. Když jsem ve čtvrtek 6. listopadu, pár dnů po „Dušičkách“, navštívil ve Dvoře Králové nad Labem provedení Mozartova Requiem pod vedením dirigenta Zdeňka Klaudy, mísilo se ve mně pohnutí z nadpozemsky krásné hudby s pocity optimismu.

11 minut čtení Číst dál…

Moravia Brass Band slavnostně pod taktovkou Chuheie Iwasakiho

Žesťový orchestr Moravia Brass Band každý rok na podzim pořádá Galakoncert, kterým pomyslně otevírá další sezónu svého působení. Sólistou roku 2025 bude trumpetista světového formátu, leader uskupení German Brass Matthias Höfs, vedení orchestru se ujme šéfdirigent Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki. Koncert se tradičně koná v brněnském Besedním domě a dramaturgie představí to nejlepší…

1 minuta čtení Číst dál…

Barbora Perná: Mozart je zrádný

„Mozarta jsem zpívala – jako většina – od prvopočátku. Říká se: lehoučké zpívání, očista hlasu… Ale Mozart je ošemetný právě tím, jak je čistý.“

„Snažím se být interpretačně poučená, na druhou stranu ale i maximálně autentická.“

„Hrdinou je pro mě každý, kdo dokáže vyhrát sám nad sebou a kdo dokáže být lidský a laskavý, i když mu bylo ublíženo.“

V letošním roce jí byla udělena Cena generálního ředitele Národního divadla, která míří na umělce do pětatřiceti let věku. S tím v rozporu se jeví být fakt, že tato pěvkyně je na českých pódiích profesionálně činná už bezmála dvacet let. Pokud až dosud unikala vaší pozornosti, seznámení je možné právě nyní – lepší pozdě nežli později… Barbora Perná je relativně čerstvou posilou operního ansámblu pražského Národního divadla a v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se vyznává z náklonnosti k dílům Wolfganga Amadea Mozarta (ale nejen jeho). Tradiční úlohou etablovaných sólistů je part v jeho posledním díle Requiem a Perná jej ztvární 11. listopadu ve společnosti Pražských komorních sólistů a dirigujícího Radka Baboráka.

13 minut čtení Číst dál…

Barokní inspirace v závěru abonmá Pražského komorního orchestru

Čtvrtý a poslední abonentní koncert Pražského komorního orchestru sezóny 2025 se uskuteční 11. listopadu, opět v koncertním sále Pražské konzervatoře. Návštěvníky čeká večer s hudbou období baroka či barokem inspirovanou. Sólovou houslovou kreaci nabídne koncertní mistryně orchestru často a i tentokrát hrajícího bez dirigenta Ludmila Pavlová. V koncertním sále Pražské konzervatoře zazní nejprve Händelovo…

3 minuty čtení Číst dál…

Jiří Fuchs (1948–2025)

Ve věku 77 let se uzavřel život sbormistra a hudebního publicisty Jiřího Fuchse, dlouholetého českobudějovického vysokoškolského pedagoga, autora článků pro regionální tisk i hudební časopisy. Věnoval se zejména recenzím týkajícím se sborových festivalů, koncertů, operních představení a nahrávek. Od jara 2019 patřil ke kmenovým spolupracovníkům portálu KlasikaPlus.cz. Zachycoval hudební život zejména v jižních a západních…

2 minuty čtení Číst dál…

Lobkowicz abonmá pod vlajkou Prague Philharmonia vstoupí do desáté sezóny

Čtyři koncertní večery, čtyři výrazné sólistické osobnosti a jeden z nejintimnějších sálů Prahy. Jubilejní ročník donátorské řady Lobkowicz abonmá pořádané orchestrem Prague Philharmonia nabízí model vybrané hudební nabídky podpořené soukromými patrony. Mezi 6. dubnem a 26. listopadem příštího roku platforma přivítá mimo jiné francouzského klarinetistu Carlose Ferreiru či saxofonistku Asyu Fateyevu. Prague Philharmonia…

3 minuty čtení Číst dál…

Staré i nové. Brněnský dialog baroka a současnosti

V Domě umění města Brna zazní v úterý 11. listopadu program propojující tvorbu současných brněnských skladatelů s hudbou renesančních a barokních mistrů. Koncert nazvaný Staré i nové nabídne premiéry děl psaných přímo pro soubory Musica Poetica a Ensemble Frizzante, ale také Telemannovu hudbu v autentickém podání dobových nástrojů. Koncert s příznačným názvem Staré i nové se uskuteční druhý…

2 minuty čtení Číst dál…

Kühňata zazpívají svatému Martinovi

V úterý 11. listopadu v půl osmé večer rozezní barokní kostel sv. Šimona a Judy v Praze Svatomartinský koncert, který nabídne průřez duchovní hudbou napříč staletími. Kühnův dětský sbor zazpívá díla od renesančních mistrů až po soudobé české skladatele za doprovodu Bennewitzova kvarteta a harfistky Kateřiny Englichové. Svatomartinský program, který Kühnův dětský sbor nastuduje…

3 minuty čtení Číst dál…

SOČR neohrožený, navzdory odvážné dramaturgii

„Christian Schmitt má obdivuhodnou techniku i jedinečný cit pro barvy.“

„Marek Kozák rád hraje opomíjené či zapomenuté klavírní skladby.“

„Saint-Säensova ‚Varhanní‘ symfonie se před posluchači odvíjela jako film plný barvitých peripetií.“

Na zahajovacím koncertu cyklu „O“ ve Smetanově síni Obecního domu v pondělí 3. listopadu nabídl Symfonický orchestr Českého rozhlasu se svým hlavním hostujícím dirigentem Robertem Jindrou posluchačům zajímavý (a nutno říci, že i značně odvážný) program. Zazněla v něm díla amerického skladatele Samuela Barbera a dvou autorů francouzských – Julese Masseneta a Camilla Saint-Säense. K atraktivitě koncertu přispěli velkou měrou sólisté: klavírista Marek Kozák a varhaník Christian Schmitt.

7 minut čtení Číst dál…

Mozartovo Requiem v podání Pražských komorních sólistů

Období kolem Svátku zesnulých je přirozeně a tradičně obohacováno hudebním děním v podobném duchu. Mše za zemřelé či rekviem jsou tak provozovány s větší frekvencí a skladbou, která zaznívá zdaleka nejčastěji, je ta z pera vídeňského klasika Wolfganga Amadea Mozarta. Autorova poslední kompozice v tónině d moll je hledáčku pozornosti i v případě Pražských komorních sólistů, kteří…

2 minuty čtení Číst dál…

Prague Philharmonia komorní, hostující i ve společnosti donátorů

Orchestr Prague Philharmonia, který začátkem příštího roku čeká výprava do Spojených států amerických, samozřejmě do té doby nikterak nezahálí. Aktuálně se v rozmezí 10. a 13. listopadu uskuteční dokonce tři projekty pod pořadatelstvím instituce, resp. s jejím uměleckým přispěním. Nejdříve je v plánu třetí koncert komorní řady, konaný tradičně na Malé Straně. Na koncertě…

2 minuty čtení Číst dál…

Štěpánka Pučálková: Identifikuju se jako ‚Zwischenfach‘

„Ve kterém jiném hlasovém oboru můžete střídat vzezření, gender a charakter rolí právě jako v mezzosopránu?“

„Obsahu Mahlerových písním nelze porozumět hned zcela, chce to čas a vnímat hudbu ve spojení s textem.“

„Nabídky na čistě dramatické mezzosopránové role stále s díky odmítám.“

Česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková patří k pěvkyním, které zaujaly místo na předních evropských jevištích. Hudební cestu započala na JAMU v Brně a dále ji rozvinula na salcburském Mozarteu; od roku 2018 je stálou sólistkou Semperovy opery v Drážďanech. Nyní se umělkyně vrací do Prahy, aby ve Státní opeře 18. a 23. listopadu ztvárnila Adalgisu v Belliniho Normě v koncertních provedeních tohoto belcantového skvostu.

16 minut čtení Číst dál…

Hudba jako dialog. Novák, Suchoň a Suk košickým prismatem

„Suchoňova Burleska nasytila posluchačovo ucho slovenským modernismem.“

„Velkou pochvalu si zasloužil dirigent Tomáš Brauner, jehož jistá gestika a pronikavý koncepční vhled vytáhly z Novákova díla hlavní konstrukční a emoční rysy.“

„Hra Dalibora Karvaye nešetří výrazovou prudkostí ani dravou energičností.“

Slavnostní večer s politicko-kulturním přesahem upomínající na bohatou tradici česko-slovenských vztahů se uskutečnil ve Smetanově síni za přítomnosti skladeb významných představitelů české a slovenské hudby, ale také hlav obou kulturně a historicky spřízněných států. Státní filharmonie Košice zavítala 4. listopadu do tuzemských končin, aby pražskému publiku odprezentovala svůj interpretační postoj ke skladatelským klenotům hudby 19. a 20. století. Díla Vítězslava Nováka, Eugena Suchoně a Josefa Suka zněla v podání slovenských hráčů neobyčejně svěže, dynamicky a přímočaře. Nechyběly ani mistrné hráčské výkony, na jejichž špici se obzvláště vyjímal slovenský houslista Dalibor Karvay.

9 minut čtení Číst dál…

Lynchem inspirované představení dominuje letošnímu ročníku festivalu Music is

Festival Music is… je přímým nástupcem festivalu Americké jaro, které se poprvé uskutečnilo v roce 2006. Jeho hlavní myšlenkou je oslavit hudbu a představit jí v její rozmanitosti, ne jenom jako formu zábavy, ale jako prostředek inspirace a objevování sebe sama a světa kolem. Music is… reflektuje současný hudební vývoj a aktuální témata bez žánrových omezení.…

2 minuty čtení Číst dál…

Collegium Marianum v salónku Krále Slunce 

„Tvůrci koncertu nás provedli naleštěným a místy až bizarním světem kolem dvora Ludvíka XVI.“

„Členové komorní varianty Collegia Mariana znovu potvrdili, že patří ke špičkám ve svém oboru nejen v Čechách.“

„Jana Semerádová osvědčila svůj vytříbený vkus a koncertní večer povýšila na synestetický zážitek, ve kterém se hudba a slovo navzájem inspirují.“

V úterý večer se v Tereziánském sále Břevnovského kláštera sešli tři vynikající instrumentalisté a jedna herecká osobnost, aby přiblížili posluchačům v rámci barokních podvečerů Collegia Mariana hudbu a atmosféru francouzského královského dvora konce sedmnáctého století. V Louvru tehdy vládl nejzářivější král Ludvík XIV., král tance, lovu jelenů a slunce. Traversistka Jana Semerádová, gambistka Hana Fleková a theorbista Jan Krejča obstarali hudební část večera, herečka Barbora Munzarová četla z dopisů Marie de Rabutin-Chantal, která se nekonečných dvorských večírků osobně účastnila.

8 minut čtení Číst dál…

Lesbické i jiné lásky Emilie Marty

„Katie Mitchell předkládá londýnskému opernímu publiku příběh jako nezakrytě erotické setkání věčné ženy s mladičkou cynickou zlodějkou, tedy v poměrně brutální úpravě.“

„Hrůšovo pojetí Janáčkovy hudby je podrobné, postihuje a s přehledem organizuje útržkovitou a epizodickou proměnlivost jdoucí často do prudkých drobných kontrastů. V případě Věci Makropulos je ovšem navíc až překvapivě lyrizující.“

„Režisérka ve finále podmanivě, jakoby až naruby užívá zpomalený pohyb všech postav, ve filmu by se řeklo slov motion. Bez patosu tak může gradovat emocionální atak.“

Janáčkova Věc Makropulos, jak ji nově hraje během listopadu londýnská Královská opera Covent Garden, je hodně jiná. Katie Mitchell přeznačila příběh zcela zásadně – přemísťuje ho do současnosti a přidává nové vztahy. S libretem a hudbou však přesto zůstává ve vzácném souznění. Dirigent Jakub Hrůša se s režisérkou kontrastně potkává v krásně empatickém modelování hudebních emocí i tempa a nálady. Výsledkem je sto minut skvělého, navíc mimořádně inovativního hudebního divadla.

 

9 minut čtení Číst dál…

Úvodní fáze Dní Bohuslava Martinů výrazně pěvecká

Do nové dekády vstoupí festival Dny Bohuslava Martinů. Sál Martinů Lichtenštejnského paláce ve dnech 10. listopadu až 9. prosince na pódiu přivítá renomované sólisty včetně Simony Šaturové či Karlovarský symfonický orchestr. Zahajovací koncert se ponese na vlně zpěvu Kühnova smíšeného sboru. KlasikaPlus.cz přináší přehled listopadového dění 31. ročníku festivalu. „Pro…

3 minuty čtení Číst dál…

Uplynulo sedmdesát let od obnovení Vídeňské státní opery

Rakousko si 5. listopadu připomnělo 70. výročí znovuotevření Vídeňské státní opery. Budova, zničená v posledních týdnech druhé světové války, se opravovala v letech 1945 až 1955. Divadlo se nyní vrací i k událostem, které k válce vedly, a k jejich důsledkům. Během ceremoniálu byla proto odhalena pamětní deska obětem nacismu, které v opeře pracovaly, otevřena výstava…

3 minuty čtení Číst dál…

Prague Philharmonia v domovském repertoáru aneb Ta zrádná Pražská…

„Program začínal autorským provedením skladby Oscara Jockela floris glacialis, tedy ledové květy…“

„Osobně bych si raději vybral kratší program se stoprocentně nazkoušeným závěrem.“

„Orchestr je tu sám sobě největší domácí konkurencí.“

Druhý orchestrální koncert Prague Philharmonia měl na programu hudbu, která je, nebo alespoň dlouhá léta byla, kmenovým repertoárem tohoto orchestru. Hudba Haydna a Mozarta s výletem do baroka a do 21. století. A hlavní slovo měli mladí: violoncellista Brannon Cho a skladatel, cembalista a dirigent Oscar Jockel. V pondělí 3. listopadu ve Dvořákově síni muzikálnost zvítězila, preciznosti bylo méně.

5 minut čtení Číst dál…

Hradecký večer ve znamení varhan a tak trochu překvapivě i bez nich

„Joonas Pitkänen působil na stupínku dojmem šviháka, jemuž činilo nezměrnou radost kloubit kolektivní snažení všech přítomných, byť své emoce vlastně nedával příliš najevo.“

„Zařazení Respighiho transkripce považuji za mistrný tah. Bachově muzice neublíží snad žádná dobře míněná úprava.“

„Roman Perucki je hráčem nadmíru zkušeným a reprezentujícím to nejlepší z polské interpretační školy.“

Po devíti měsících opět stanul na dirigentském stupínku před hráči Filharmonie Hradec Králové sympatický Fin Joonas Pitkänen. V úterý 4. listopadu se ujal řízení koncertu nazvaného Ve znamení varhan, při němž zazněla díla Johanna Sebastiana Bacha (v úpravě Ottorina Respighiho), Francise Poulenca a Camilla Saint-Saënse. Jako sólista se představil polský varhaník a šéf gdaňské filharmonie Roman Perucki.

7 minut čtení Číst dál…

Balet Praha Junior nově v inspiraci Bizetem, Ravelem i Hapkou

Soubor Balet Praha Junior připravuje premiéru komponovaného večera s názvem Bolero, který 9. listopadu uvede v pražském Divadle ABC. Program propojuje čtyři současná choreografická a připomíná výročí Georgese Bizeta a Maurice Ravela, jejichž hudba tvoří dvě dramaturgické opory večera. Nový projekt vychází z principu dramaturgické mozaiky a staví vedle sebe různé generace choreografů i kontrastní hudební světy.…

4 minuty čtení Číst dál…

Brněnský sbor Gaudeamus připomene výročí Faurého a Pärta

Pěvecký sbor Gaudeamus Brno uvede 9. listopadu v katedrále sv. Petra a Pavla duchovní koncert věnovaný výročí dvou výrazných skladatelských osobností: 180 letům od narození Gabriela Faurého a devadesátým narozeninám Arvo Pärta. Zazní Faurého Requiem i skladby současných pobaltských autorů, část repertoáru bude uvedena v české premiéře. Večerní koncert v brněnské katedrále začne v neděli 9. listopadu…

2 minuty čtení Číst dál…

Aapo Häkkinen: Na Pražské jaro vezeme Cartellieriho. Jeho živá hudba posluchače uchvátí

„U uvedení nových skladeb je vždy přítomen prvek nejistoty: jak silná a živá hudba ve skutečnosti bude, je pro mě stále záhadou.“

„Oproti světoběžníku Cartellierimu byl Ryba skromný kantor, ale musel být v kontaktu s dobovými vlivy, jinak by nevznikla jeho specifická hudba.“

„Mezi autory, jejichž díla zůstávají neprávem opomíjena, bych rád zmínil Pavla Vranického nebo Leopolda Koželuha.“

Cembalista a dirigent Aapo Häkkinen patří k nejvýraznějším postavám evropské scény staré hudby. Jako umělecký ředitel Helsinského barokního orchestru udává od roku 2003 jeho osobitý směr a s neúnavným zápalem s ním objevuje zapomenuté skvosty hudební historie. Na Pražské jaro, jehož příští ročník portál KlasikaPlus.cz představil ZDE, přiváží mj. novodobou premiéru oratoria skladatele Antonia Casimira Cartellieriho. V rozhovoru přibližuje toto dílo i svou cestu od katedrálního zpěváka až k mezinárodně uznávanému dirigentovi, jenž proměnil vnímání early music nejen ve Finsku, ale i daleko za jeho hranicemi.

13 minut čtení Číst dál…

Odhalení pamětní desky varhaníka B. A. Wiedermanna

Město Ivanovice na Hané, Kulturní spolek v Ivanovicích a Chvalkovicích na Hané a farnost Ivanovice na Hané pořádají pod názvem Pocta B. A. Wiedermannovi v neděli 9. listopadu odpoledne věnované slavnému rodákovi, varhannímu virtuosovi. Ve čtrnáct hodin bude odhalena pamětní deska na Wiedermannově rodném domě – na tzv. staré škole, která je jako…

2 minuty čtení Číst dál…

Hannoverský Růžový kavalír s Olgou Jelínkovou

Sopranistce Olze Jelínkové letos v její domovské Lipské opeře není svěřena role v žádné z nových produkcí, nicméně pěvkyně zůstává součástí repertoárové inscenace Händelova Julia Césara v Egyptě. Daleko aktivnější je v aktuální sezoně česká zpěvačka v hannoverské Státní opeře, kde ztvární roli dokonce ve čtyřech různých inscenacích (Don Giovanni, Růžový kavalír, Jeníček a Mařenka, Penthesilea) a přidá…

2 minuty čtení Číst dál…

Bachovský suverén Pavel Svoboda hrál závěrem Slováckého varhanního festivalu

„Precizní artikulace, jež dala vyznít každému tónu, a střídmé stylové frázování předznamenaly charakter celého koncertu.“

„Interpret dokázal, že ačkoli velehradské varhany nejsou skutečným bachovským nástrojem, lze pestrou volbou neobarokních rejstříkových barev a vyjádřením jasného interpretačního názoru dosáhnout velkého účinku.“

„Nový festival zaujal kvalitními výkony, živou komunikací s veřejností a přátelskou atmosférou.“

V Uherském Hradišti, srdci Slovácka, se letos zrodilo nové hudební dítko Slovácký varhanní festival, jehož první ročník se nesl ve znamení oslav 340 let od narození slavného génia (nejen) varhanní hudby Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750). Nový festival nabídl během podzimu posluchačům celkem tři koncerty. Poslední z nich, nesoucí v duchu tématu celého festivalu motto Johann Sebastian Bach jubilující, se uskutečnil o dušičkové neděli 2. listopadu ve velehradské bazilice. Na varhanní lavici usedl Pavel Svoboda, přední český interpret, pedagog a ředitel Komorní filharmonie Pardubice, který ještě donedávna usedal i do lavice v Poslanecké sněmovně.

8 minut čtení Číst dál…

Jan Rotrekl a Irena Chřibková při nedělním dopoledni u Svatého Jakuba

Bazilika svatého Jakuba v Praze nabídne další dvě nedělní matiné v rámci dlouhodobého cyklu Varhanní hudba. V prvním případě k místnímu obrovskému nástroji usedne varhaník Jan Rotrekl, v druhém titulární varhanice Irena Chřibková. Koncerty se uskuteční 9. a 16. listopadu vždy v deset hodin dopoledne. .Jan Rotrekl zahájí své vystoupení ikonou varhanní hudby, kterou je J. S. Bach.…

2 minuty čtení Číst dál…