KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zahajovací koncert Pardubického hudebního jara dnes online

Po prologu festivalu Pardubické hudební jaro, o kterém jsme psali zde, je na řadě Slavnostní zahajovací koncert, tentokrát ze Sukovy síně Domu hudby v Pardubicích. Bude se konat dnes v 19 hodin. „Oslavíme 180. výročí narození Antonína Dvořáka s houslistou Jiřím Vodičkou, dirigentem Janem Talichem a Komorní filharmonií Pardubice,“ uvádějí pořadatelé. Na koncertě zazní Dvořákova…

Číst dál…

Triptych O životě Jána Cikkera vychází na CD

Státní filharmonie Košice natočila reprezentativní CD věnované 75. výročí ukončení druhé světové války. Dramaturgie zvolila symfonický triptych s názvem „O živote“ skladatele Jána Cikkera. Nahrávání se uskutečnilo pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Zbyňka Müllera ve spolupráci s režisérem Ladislavem Fančovičem v listopadu minulého roku. Cyklus symfonických básní s názvy Leto, Vojak a matka (Boj) a Ráno vznikal…

Číst dál…

Filharmonie Hradec Králové k Erbenovu výročí s Filasovou premiérou na ČT art

Filharmonie Hradec Králové natočila v lednu mimořádný koncert ke 150. výročí úmrtí Karla Jaromíra Erbena. V premiéře při něm zazněla skladba Záhořovo lože současného skladatele Juraje Filase. Česká televize jej uvede na programu ČT art v pondělí 15. března od 20:15 hodin pod názvem Filharmonie Hradec Králové a Karel Jaromír Erben. Sólových úloh se…

Číst dál…

Lenka Nota: Myslím, že z této krize vyjdeme dobře

„František Emmert byl a vždy zůstane vzorem nejen jako skladatel, ale především jako člověk, jako velká a silná osobnost.“

„Je ze mě už taková česká Rakušanka.“

„Jsem věřící člověk a zpracování duchovních textů je pro mě inspirující.“

Lenka Nota – komponistka, absolventka brněnské Janáčkovy akademie múzických umění ze třídy Františka Emmerta a – jak sama sebe vidí – „česká Vídeňačka“. Její skladby zejména poslední dobou můžeme slýchat na našich pódiích a co více – následující měsíce slibují hned několik premiér. Nejen o nich, ale i o své cestě k nim Lenka Nota hovořila v rozhovoru pro KlasikuPlus.

Číst dál…

Taste Ballet Ostrava! ve dvou březnových blocích online

Baletní soubor Národního divadla moravskoslezského připravil dva netradiční online pořady s názvem Taste Ballet Ostrava! s podtitulem Baletní hostina z Ostravy. Nabídne je ve dvou blocích od 13. a poté od 27. března. Oba budou ke zhlédnutí vždy po dobu sedmi dnů na YouTube a sociálních sítích NDM. „Nemůžeme hrát pro diváky v hledištích, ale můžeme…

Číst dál…

Marie Hasoňová a Raluca Tihon vyhrály videosoutěž Coffee Mask

Česká houslistka Marie Hasoňová a rumunská flétnistka Raluca Tihon společně jako Fibonacci–Duo získaly programem „Nesnesitelná lehkost hraní“ první cenu v online hudební videosoutěži Corona Encore: Coffee Mask. Organizují ji Kasseler Kulturforum z německého Kasselu a evropsko-asijský berlínský soubor Universal Korean Organic Ensemble–Viktoria & Virtuosi, za kterým stojí houslistka Viktoria Elisabeth Kaunzner. Soutěže, o které jsme…

Číst dál…

Kapitoly z pražského hudebního života Aleny Hönigové pokračují

Cembalistka a hráčka na klávesové nástroje Alena Hönigová připravila další díl v řadě online kapitol o pražském hudebním životě kolem roku 1800, zejména pak o životě a díle skladatele, kapelníka a klavírního virtuosa Johanna Josepha Röslera, který žil v letech 1771 až 1812. Chystaný stream nese název Maestro al cembalo e compositore v Guardasoniho operní společnosti. V něm se…

Číst dál…

Marcela Kysová Halmová: Hudba Astora Piazzolly je hudbou o životě

„Piazzollu není těžké nacvičit, ale dobře zahrát.“

„Nejvíc mne baví objevovat nové zvukové možnosti, druhy artikulace a poznávat jeho hudbu skrze jiné hudební nástroje než akordeon.“

„Jeho hudba je proměnlivá a neustále pulsuje.“

Přesně před sto lety se v Argentině narodil jeden z nejpopulárnějších a nejvýraznějších skladatelů dvacátého století. Astor Piazzolla byl fenomén, který spojil vysmívané a odlehlé světy. Spotřební hudbu lidového tanga a bachovské kontrapunkty stmelil do nového významového celku a okořenil vlastní senzitivitou…

Číst dál…

Nová skladba Smrtihlav 2020 Lukáše Sommera od pátku online

V posledním únorovém týdnu natáčela Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín se svým šéfdirigentem Tomášem Braunerem novou skladbu Lukáše Sommera s názvem Smrtihlav 2020. Mladý český kytarista a skladatel napsal symfonickou báseň, inspirovanou stejnojmennou povídkou anglického romantického básníka a prozaika Edgara Allana Poea, na objednávku přímo pro zlínskou filharmonii. Dílo mělo být ve světové premiéře…

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (7)
Muž, který pozdvihl tango i bandoneon. Sto let od narození Ástora Piazzolly

„Návštěvníci barů, kde zprvu hrával, nejednou napadli Piazzollu na pódiu, došlo i na facky.“

„Půldruhého roku mě Nadia Boulanger mučila v Paříži s teorií, fugou, kontrapunktem a passacagliemi, ale nasměrovala mě tam, kde jsem později uspěl!“

„Byl tím, čím Scott Joplin pro ragtime či George Gershwin pro charleston, protože také vyzdvihl muziku z tančíren do netušených výšin.“

Chybělo málo – a hudbu Ástora Pantaleóna Piazzolly, od jehož narození dnes uplynulo sto let, jsme nikdy nepoznali… Bylo mu čtrnáct, když se 24. června 1935 zřítilo letadlo se zpěvákem tanga Carlosem Gardelem, v němž měl sedět: „Kdyby mi to táta nezatrhl,“ vzpomínal později, „už bych dávno hrál s anděly tam nahoře na harfu, místo abych se tady dole plahočil s bandoneonem.“ A hlavně se svým nuevo tangem, novým tangem, s nímž si – než celosvětově prorazil – užíval doma, v Argentině, nejmíň do konce padesátých let očistec.

Číst dál…

Petr Zuska zkouší Terapii pro Dejvické divadlo

Choreograf a režisér Petr Zuska právě připravuje nový projekt s názvem Terapie v Dejvickém divadle. Inscenace je původním Zuskovým dílem a s tímto divadlem spolupracuje poprvé. V představení se potkávají a vážou poezie s činohrou, činohra s pohybem, pohyb s hudbou a zpěvem a všechno se vším, aby tak vznikl kompaktní, svébytný divadelní zážitek. Zkoušky nového představení v těchto dnech vrcholí, premiéra…

Číst dál…

Bezpečná kultura 2021 Jihočeského divadla

Jihočeské divadlo vstoupilo do letošního roku se sloganem Bezpečná kultura. Přes všechna opatření instituce stále funguje a připravuje nové inscenace a projekty. Za zavřenými dveřmi, které otevírá ve virtuálním prostoru, se právě odehrávají přípravy tanečního divadla s názvem Mechanický pomeranč a opery Così fan tutte Wolfganga Amadea Mozarta. V minulém týdnu měla premiéru bez diváků…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (36)
Rok poté

„Období, ve kterém se hudba přelila do virtuálního prostředí, protože – pokud budou na světě lidé – je asi opravdu nesmrtelná.“

„Měsíce a roky, o které právě přicházíme, nám nejen v tělesném, ale i v psychickém zdraví, ve vzdělání, v rozdávání radosti, ve službě, práci, v prožitcích a vztazích – a samozřejmě ani ekonomicky – nikdo nikdy nevrátí.“

„Tlak na naši flexibilitu a kreativitu není sám o sobě špatný. Určitě přinese a už přináší své ovoce. Ale za takovou cenu?“

V hudebním životě metropole byl posledním okamžikem starých časů koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, při kterém 9. března 2020 v nezapomenutelné interpretaci Leily Josefowicz a Alexandera Liebreicha zazněl Bergův Houslový koncert „Památce anděla“. Repríza programu už se další den nesměla konat. Je 10. března 2021, přesně rok poté. Nejsme vůbec dál. 

Číst dál…

Sukova Pohádka léta. Náročná, působivá, téměř duchovní

„Sukovi se podařilo v zásadním a jedinečném díle inovovat symfonickou instrumentaci i formu natolik, že vzbudil pozornost, doprovázenou ovšem logickými názory, že jde o dílo náročné.“ „Jak originální je druhé intermezzo nazvané Slepí hudci…! Dvě harfy a nad nimi se proplétající nekonečná dvouhlasá melodie anglických rohů, jinak nic…“ „Skladba, mimořádně zajímavě, výstižně a proměnlivě instrumentovaná, vypráví…

Číst dál…

Brněnský Oněgin na konci března v premiéře na ČT art

Janáčkova opera Národního divadla Brno připravila ve spolupráci s Českou televizí televizní premiéru nové inscenace Čajkovského opery Evžen Oněgin v hudebním nastudování dirigenta Roberta Kružíka a v režii Martina Glasera. V romantické opeře o třech jednáních budou zpívat Svatopluk Sem, Linda Ballová, Ondřej Koplík, Václava Krejčí Housková, Daniela Straková-Šedrlová, Yvona Škvárová, Jiří Sulženko, Vít Nosek…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (19)
Astor Piazzolla a jeho dvacáté století

„Piazzolla bandoneon povýšil na koncertní pódia a navíc změnil i způsob hry – vestoje s jednou nohou na židli.“

„Vytváří vlastní styl, Tango nuevo. Tím získává nepřátele z řad milovníků a zastánců ortodoxního tanga, kteří ho dokonce ohrožují na životě.“

„V 80. letech, navzdory opakujícím se srdečním potížím, zažívá argentinský hudebník vrchol kariéry.“

Astor Piazzolla, jehož sté výročí narození si v těchto dnech připomínáme, prožil celý život ve dvacátém století, které ho inspirovalo a ovlivňovalo a které inspiroval a ovlivňoval i on sám.

Číst dál…

Lednicko-valtický hudební festival s Antoniem Vivaldim

Šestý ročník Lednicko-valtického hudebního festivalu se letos bude konat od 2. do 16. října a pořadatelé jím připomenou 280 let od úmrtí skladatele Antonia Vivaldiho. Podařilo se jim získat přední soubory z Itálie, Francie, Španělska a z České republiky – například Ensemble Matheus, Accademii Bizantinu, Gli Incogniti nebo Europu Galante s Fabiem Biondim. V českém…

Číst dál…

Moravská filharmonie Olomouc odkládá Koncert na přání

Moravská filharmonie Olomouc připravovala na čtvrtek 11. března koncert, jehož program si mohli posluchači sestavit sami. Původně bylo záměrem odehrát koncert alespoň online, ale jelikož epidemie nepolevuje, přednost nakonec dostává zdraví členů orchestru i technického týmu nutného pro přenos a koncert se odkládá. Nový termín bude včas upřesněn. O nabídce skladeb, ze kterých…

Číst dál…

Roman Dietz: Posluchači nám chybějí a doufám, že i my jim

„Máme štěstí, že nás zřizovatel v této nelehké době podporuje velmi dobře.“

„Každá sezóna by měla obsahovat něco výjimečného, neotřelého, něco, co se vidí či slyší málokdy.“

„Kultura může pomoci se vypořádat se všemi negativními skutečnostmi, kterými jsme si museli nyní všichni projít. Pomůže vrátit lidi do reality a vnést optimismus do jejich života.“

Všichni máme tak nějak zafixovaný souboj mezi Karlovarským symfonickým orchestrem a Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně o to, kdo je nejstarším orchestrem u nás. Přitom zapomínáme, že existuje ještě jeden, který může směle o tento predikát usilovat – Severočeská filharmonie Teplice…

Číst dál…

UNIVERSO 1704 jako nový online projekt Collegia 1704

Barokní orchestr Collegium 1704 spustil na svém webu novou online platformu s názvem UNIVERSO 1704. Na té uvádí premiéry vlastních video-koncertů, které vznikaly v průběhu podzimních měsíců minulého roku a začátkem toho letošního na působivých místech v České republice a v Německu. Soubor nabízí publiku zážitky v podobě hudebně i vizuálně propracovaných video-koncertů coby svébytného formátu přinášejícího…

Číst dál…

MHF Věčná naděje zahájí klasikou i jazzem online

Mezinárodní hudební festival Věčná naděje zahájí letos dvojicí koncertů. Ve čtvrtek 25. března uvedou pořadatelé online premiéru záznamu koncertu pojmenovaného Kvartet pro konec času, na němž zaznějí skladby Gideona Kleina, Johanna Sebastiana Bacha a Oliviera Messiaena v provedení předních českých hudebníků, a sice houslisty Jana Mráčka, klarinetisty Irvina Venyše, klavíristy Martina Kasíka a violoncellisty…

Číst dál…

Dílo Vítězslavy Kaprálové dnes

„Vůbec byl začátek nového tisíciletí příznačný zvýšeným zájmem o Kaprálovou a osoby kolem ní.“

„Karla Hartlová založila v Torontu hudební společnost The Kapralova Society, která iniciovala a většinou také uskutečnila vydávání díla Kaprálové tiskem a na hudebních nosičích.“

„Tematický katalog skladeb Vítězslavy Kaprálové a korespondence s nakladateli představuje nejúplnější a nejpodrobnější soupis díla Kaprálové, v němž nic není opomenuto.“

Vítězslava Kaprálová (1915–1940) byla výjimečná osobnost: první profesionální česká skladatelka, první česká orchestrální dirigentka, přitom půvabná a milá dívka inspirující své okolí… I dnes, více než osmdesát let po své předčasné smrti, je známa v širším okruhu kulturního obecenstva a její věhlas rozhodně neochabuje, spíš naopak: brněnské nastudování hry Vitka Kateřiny Tučkové v brněnském Divadle Husa na provázku způsobilo po premiéře 23. února 2018 přímo explozi zájmu o Vítězslavu Kaprálovou. I autorka těchto řádků tehdy odpovídala hned více lidem na jejich otázku „Co si o ní mohu přečíst?“

Číst dál…

Hong Kong Arts Festival a nejen Janáčkova opera online

Brněnská Janáčkova opera se znovu zúčastnila mezinárodního Hong Kong Arts Festivalu, který pro letošek pořadatelé naplánovali do virtuálního prostoru. Od čtvrtka 11. do neděle 14. března tak bude na stránkách festivalu k zhlédnutí Janáčkova opera Její pastorkyňa coby záznam České televize, tak jako Příhody lišky Bystroušky, které budou k vidění od 13.…

Číst dál…

Alexander Mørk-Eidem: Mozart nechtěl v Donu Giovannim moralizovat

„Prožíváme absurditu. Divadlo se přece dělá proto, aby ho lidé viděli. Takže zkoušet a zkoušet… a přitom tušit, že to ještě dlouho nikdo neuvidí, je dost zvláštní…“

„Určité limity a omezení vyplývající z hudby se snažím brát jako pozitivní věc.“

„Don Giovanni zemřel. Co dál? Pro ty, co zůstávají, už život nebude až tak moc zábavný…“

Ve Stavovském divadle pracuje na nové inscenaci Mozartova Dona Giovanniho s operním souborem Národního divadla norsko-švédský režisér Alexander Mørk-Eidem. Zatím „do zásuvky“. Plánovaný televizní přenos premiéry byl z 18. března odložen. A kdy se do divadla dostanou diváci, není zatím jasné…

Číst dál…

Pardubické hudební jaro připomnělo Fortunou Volubilis letošní pernštejnské výročí

„Fortuna Volubilis (česky Štěstěna vrtkavá) je název nejstaršího českého ženského aktu vyobrazeného na fresce Vojtěchova sálu v Pardubickém zámku.“ „Úvodní sólovou Ballatu přednesla Blažíková velmi koncentrovaně, až charismaticky, svým příjemným a subtilně barevným hlasem doplňovaným adekvátní gestikulací.“ „Posluchač měl dojem, že se hudba v jejich pojetí jen tak lehce vznáší před nimi v prostoru…

Číst dál…

Slovenská filharmonie zve na zítřejší online komorní koncert

Slovenská filharmonie rozšiřuje svou nabídku online koncertů. Tentokrát půjde o komorní koncert z Koncertní síně předního slovenského orchestru, a to zítra, v úterý 9. března, od 19 hodin na stream.filharmonia.sk. Dramaturgicky osvěžující program přinese díla rozmanitých hudebních žánrů. Hlavní protagonista koncertu – cimbalista Mykhaylo Zakhariya, který se kromě klasické hudby věnuje i folkloru, world music,…

Číst dál…

Letošní festival Hudba z ráje zahájí v rytmu swingu

Pořadatelé festivalu Hudba z ráje chystají na léto další, čtvrtý ročník. Z programu zatím odtajnili první koncert, který se uskuteční 18. června, v případě špatné pandemické situace v odloženém termínu během léta, a to v kulturním sále na radnici v Rovensku pod Troskami. Festival, jinak zaměřený převážně na hudbu klasickou, otevře swing. „Proto jsem si pozvala své…

Číst dál…

Jiří Štilec: Co bude až…?
Několik úvah nad covidovým a postcovidovým stavem klasické hudby

„Nevěřím ani trochu na onu často opakovanou formulku, že ´po covidu bude vše jinak´.“

„Veřejné provozování hudby, tedy veřejný koncert, nezaniklo… – a určitě nezanikne ani po přestání útrap a bolestí covidové krize.“

„Čím větší bude finanční zajištění, skutečně vícezdrojové, tím bude možno lépe překonat prvotní ´rozjezdovou´ fázi po překonání pandemie.“

Jestli je v současnosti něčím mediální a veřejný prostor tematicky přesycen, pak je to samozřejmě covid a pandemie s celým rozsáhlým obalem odborných epidemiologických i dalších navazujících nebo často jen volně vyplývajících sociologických, politických, kulturně politických, psychologických a dalších a dalších úvah, končících někdy až v nějakém eschatologickém oparu či ve sféře chiliasticko-katastrofických úvah o konci světa a naší civilizace…

Číst dál…

Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram je v plánu

I přes nepříznivou aktuální situaci pokračuje Hudební festival Antonína Dvořáka Příbram v přípravách odloženého 52. ročníku plánovaného od 20. dubna do 8. června. Jak organizátoři uvádějí, loňský rok nebyl živému umění nakloněn a nezbývá než věřit, že v průběhu letošního roku se karta obrátí a příznivci klasické hudby se opět budou setkávat na koncertech…

Číst dál…

Dech a zpěv, hudba a ticho.
Ondřej Adámek a Olivier Messiaen v mnichovském cyklu Musica viva

„Vyznění v prázdném sále a do ticha bez potlesku paradoxně získalo na účinku.“

„Magdalena Kožená se ujala úkolu přesahujícího její obvyklé hranice, to, na co jsme u ní zvyklí.“

„Adámkova partitura zní vynalézavě. Její hudební i myšlenkové poselství nechce být jednoznačné; je rozmanité a neuchopitelné.“

Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu uvedl v sobotu ve světové premiéře rozměrnou skladbu Ondřeje Adámka, výrazného skladatele, jehož mateřštinou je čeština, který však už delší dobu žije v zahraničí. V cyklu Musica viva zazněl Adámkův písňový cyklus „Where are you?“ – Kde jsi? – v sousedství Messiaenovy podobně nekonvenčně „duchovní“, podobně zvukově nové a podobně naléhavě vyznívající kompozice ze 60. let „Et exspecto resurrectionem mortuorum“ – A očekávám vzkříšení mrtvých.

Číst dál…