Kurátor letošní sezóny Českého spolku pro komorní hudbu Petr Popelka se 13. listopadu představí ve Dvořákově síni pražského Rudolfina. Pro tentokrát šéf Pražských rozhlasových a Vídeňských symfoniků odloží taktovku a před publikum předstoupí jako komponista a klavírista. Společně s Drážďanskými komorními sólisty uvede světovou premiéru vlastního opusu, ale i skladby Wolfganga Amadea Mozarta. Další z večerů…
Kultura v srdci Prahy podvanácté
Jednota pro zvelebení hudby v Čechách připravila dvanáctý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy. Ten ve dnech 13. listopadu až 12. prosince uvede pětici koncertů, na nichž se představí renomovaní interpreti i mladí talenti spojení primárně s Pražskou konzervatoří. Historie Jednoty pro zvelebení hudby v Čechách sahá na počátek devatenáctého století, kdy čeští vlastenci a šlechtici…
ČRo D-dur: Dvakrát z Hudebního fóra Hradec Králové
„Jedinečný festival děl soudobé uvede dílo Thomase Adèse.“
„Ve středu si nenechte ujít reprízu pondělního koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s francouzským programem.“
„Víkendová návštěva patří známému kytaristovi Lubomíru Brabcovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 11. do 17. listopadu?
Festival MusicOlomouc skončil. Hlasitě a dramaticky
„Z počátečního lehkého šelestu se zvedá obrovská masa nesourodého hluku, způsobujícího bolest v uších.“
„Klavírního partu světové premiéry Marka Keprta se zhostil autor osobně.“
„Švédský dirigent Arash Yazdani se rovněž zabývá komponováním.“
Šestnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který realizuje Katedra muzikologie Univerzity Palackého, skončil 7. listopadu. Ve spolupráci s Moravskou filharmonií Olomouc se v Redutě konal závěrečný koncert, na kterém byli představeni soudobí skladatelé. Zazněly tři české a jedna světová premiéra.
Italská virtuozita a francouzská noblesa dvakrát v Clam-Gallasově paláci
Podzimní řada čtyřiadvacáté sezóny cyklu Barokní podvečery, kterou pořádá soubor Collegium Marianum, bude pokračovat dvojicí koncertů v prostorách nově zrekonstruovaného Clam-Gallasova paláce v pražské Husově ulici. Ve dnech 13. a 14. listopadu tam pořádající těleso za řízení flétnistky Jany Semerádové uvede ukázky z instrumentální tvorby italských či Itálií ovlivněných barokních autorů. Il piacer delle dame,…
Vojtěch Spurný v trojroli u Jihočeské filharmonie
Po brucknerovsko-smetanovském programu, který Jihočeská filharmonie uvedla v závěru října, bude i listopadový abonentní program tělesa řídit jeho stálý hostující dirigent Vojtěch Spurný. Nechopí se však jen taktovky, ale uvede také svoji kompozici a ve dnech 13. a 14. listopadu v českobudějovickém kostele svaté Anny usedne rovněž ke klavíru. Spurný, Mozart a Haydn, to jsou klíčové…
Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem
Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí…
Haasův Šarlatán jako zdravé hudební divadlo
„Inscenace režiséra Ondřeje Havelky, dirigenta Jakuba Kleckera a výtvarníků Jakuba Kopeckého a Kateřiny Štefkové navazuje na historické české lidové divadlo, je proto barvitá a zábavná.“
„Zvoleným svěžím tempem navazuje na meziválečnou novou věcnost: mnohem více na neoklasicismus než na expresionismus.“
„Hledat silný příběh není ani nutné, ani možné. I proto Ondřej Havelka vygeneroval do akční smršti tolik milých detailů.“
Národní divadlo moravskoslezské přivezlo v pátek na festival Janáček Brno svou zbrusu novou inscenaci opery Šarlatán od Pavla Haase, někdejšího Janáčkova žáka. Z odkazu autora, který zahynul v Osvětimi, představil ostravský soubor znovu objevované dílo. Díky vynalézavé režii Ondřeje Havelky a pod nerutinním dirigentským vedením Jakuba Kleckera se tak stalo v autorově rodném městě v životné podobě.
Báječné finále festivalu Qu@rtet+
„Doležalovo kvarteto předkládá kvalitní dramaturgii a interpretační vyzrálost.“
„Sugestivní provedení souboru asociovalo dojem filmové hudby podkreslující rázovitou realitu moravského Valašska.“
„Souborovou hru dotvářela mistrovská viola Karla Untermüllera.“
Festival komorní hudby vtipně vyvoleného titulu Qu@rtet+, který pořádá Doležalovo kvarteto, uzavřel letošní čtvrtý ročník koncertem v Sále Martinů na pražské HAMU. Na programu dne 7. listopadu byl jeden z kvartetů Vítězslava Nováka, dále Concerto da camera Bohuslava Martinů a nakonec Dvořákův Smyčcový kvintet č. 3 Es dur.
Festival EuroArt Praha pokračuje s Heroldovci
V úterý 12. listopadu se uskuteční třetí koncert letošní festivalové řady EuroArt Praha. V Sále Martinů v malostranském Lichtenštejnském paláci vystoupí od půl osmé večer s převážně české hudbě věnovaným programem Heroldovo kvarteto. Soubor založený na podzim roku 1998 svým jménem vzdává hold významné osobnosti české komorní hudby, violistovi Jiřímu Heroldovi, který byl nejen…
Institut Bohuslava Martinů pořádá desátou benefici
Na podporu souborného kritického vydání díla Bohuslava Martinů pořádá Institut Bohuslava Martinů již desátým rokem benefiční koncerty. V letošním roce se benefice uskuteční v úterý 12. listopadu v aule Technologického centra Vysoké školy uměleckoprůmyslové v pražské Mikulandské ulici. Hudebním hostem martinůovské benefice bude Epoque Quartet. Institut Bohuslava Martinů vydává od roku 2015 souborné kritického…
Mladí Oskaru Nedbalovi
Táborské divadlo Oskara Nedbala připravilo komorní hudební večer studentů Konzervatoře České Budějovice. Jako příspěvek k Roku české hudby českobudějovičtí studenti představí v úterý 12. listopadu Nedbalovy písně a klavírní dílo. Programem provede předsedkyně Mezinárodní společnosti Oskara Nedbala Ludmila Peřinová. Skladatel Oskar Nedbal je jedním z jubilantů v Roce české hudby. Narodil se roku 1874 v jihočeském…
Marek Velemínský: Hodiny s kytarou? Přibližně většina života…
„Hlavně jsme se chtěli vymanit z kategorie ´netradičních souborů´. Po těch čtyřiceti letech snad mohu říci, že se to podařilo.“
„Zatímco v prvních letech jsme hráli hodně staré hudby, v současné době je těžiště spíš v hudbě dvacátého a jednadvacátého století. Trochu se mi po Vivaldim stýská.“
„Je to dost náročné a musí se to pořád pěstovat.“
Pražské kytarové kvarteto si v září 2024 koncertem připomnělo čtyřicet let. Bylo založeno v roce 1984 na Pražské konzervatoři a první vystoupení mělo pak 9. ledna 1985 v tehdejším Domě umělců, dnešním Rudolfinu. Virtuozita členů a široké výrazové schopnosti souboru během let inspirovaly řadu českých i zahraničních skladatelů ke zkomponování děl přímo pro kvarteto. Soubor má v repertoáru i vlastní transkripce skladeb různých stylových období. Historii PGQ psali mimo jiné Khaled Arman, Jiří Voborský, Marek Janda, Jiří Mrhal, Jan Tuláček, Martin Sauer a do loňska rovněž Václav Kučera. Marek Velemínský, umělecký vedoucí, v něm hraje od počátku. Jako zakladatel už jediný. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz bilancuje a také opatrně hledí kupředu.
Nevšední švédský večer v Plzni
„Slyšeli jsme spolehlivé provedení plné skvělých detailů.“
„Hlasový aparát Ann-Christine Larsson byl naprosto uvolněný, bezvadně intonovala a příkladně aktikulovala.“
„Závěrečná část plná dílčích vzedmutí v daný okamžik, byť ve výborné interpretaci, působila trochu nekonečně.“
Hosty druhého abonentního koncertu orchestru Plzeňská filharmonie řady Platina byli ve čtvrtek švédský dirigent Joachim Gustafsson a sopranistka Ann-Christine Larsson stejné národnosti. Na programu bylo zařazeno vedle jedné „švédské“ symfonické básně Bedřicha Smetany a také provedení díla švédského autora přelomu 19. a 20. století Carla Eugene Stenhammara, jehož jméno se na našich pódiích objevuje jen zřídka. Téměř zaplněný Velký sál Měšťanské besedy v Plzni očekával netradiční hudební zážitek.
Duchovní koncert v bazilice na Starém Brně byl úchvatný
„Šest proplétajících se, dokonale čistých hlasů, bylo duševní očistou v kontrastu s těžce přijatelným a neuvěřitelným závěrem Harantova života.“
„Chorály zaplnily celý prostor a zazněly v mužné síle.“
„V posledním, zcela již ztichlém tónu, lehce zazvonil třikrát zvon. Byl to již skutečný zvon baziliky.“
V rámci 9. ročníku festivalu Janáček Brno uvedlo 7. listopadu Národní divadlo Brno v bazilice Nanebevzetí Panny Marie Duchovní koncert. Děl Pavla Haase, Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, Jacoba Handla Galluse, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů se ujal sbor Gaudeamus Brno se sbormistryní Dašou Karasovou a Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Tomáše Krejčího. Sólistou byl barytonista Tadeáš Hoza.
Mladí talenti vystoupí dvakrát v Besedním domě
Ve dnech 12. a 13. listopadu bude brněnský Besední dům hostit koncerty, na nichž se jako interpreti představí mladí umělci. Jako první vystoupí s díly Dvořáka a Zámečníka v hlavním brněnském koncertním sále tři soubory spjaté s Konzervatoří Brno. Ve středu pak na své domovské scéně uspořádá koncert Filharmonie Brno a v rámci cyklu Mladá krev na něm…
Večerní písně s Adamem Plachetkou v Šumperku a Olomouci
Po prvním uvedení na festivalu Janáček Brno představí renomovaný český basbarytonista Adam Plachetka svůj příspěvek k Roku české hudby také na koncertech v Šumperku a Olomouci, které se uskuteční v polovině listopadu. O měsíc později malé turné s Večerními písněmi Plachetka završí v pražském Rudolfinu. Písně Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Zdeňka Fibicha a Josefa Suka si basbarytonista Adam Plachetka…
Tomáš Gregůrek novým ředitelem ve Zlíně
Do čela zlínské Filharmonie Bohuslava Martinů nastoupí Tomáš Gregůrek, který zvítězil ve výběrovém řízení na pozici ředitele. Ve funkci od 1. ledna příštího roku nahradí Josefa Němého, který orchestr vedl od roku 2008 a nyní odchází do důchodu. O místo ředitele Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín se ve vypsaném výběrovém řízení po…
Violistka Dana Zemtsov v Pardubicích okouzlila virtuózním Paganinim
„Klusákova muzika umí především bavit. K tomu je samozřejmě zapotřebí, aby se s patřičnou pozorností i uvolněním zapojil celý orchestr.“
„Dana Zemtsov navenek působí velmi křehce, jakoby stále dívčím dojmem, poté, co uchopí a nechá rozeznít svůj nástroj, však přesvědčí o síle své osobnosti.“
„Celou tu Paganiniho soustavu pizzicat, tahů, přesmyků, koloratur a flažolet, vměstnanou do jednovětého celku, zvládla s odzbrojující bravurou.“
Komorní filharmonie Pardubice pokračuje v dlouhodobém projektu, při němž představuje v rámci svých abonentních koncertů jednotlivé nástroje a jejich možnosti, přičemž důraz je kladen na virtuosní schopnosti hráčů. V tomto týdnu došlo na violu, instrument mnohdy podceňovaný. V rukou vynikající Dany Zemtsov se však skutečně proměnil v prostředníka virtuozity.
Unikátní dušičková performance s vysokou přidanou hodnotou
„Bella Adamova pečlivě modulovala každou slabiku německého textu. Stejně pečlivou deklamaci předvedla i Tamara Morozová v češtině.“
„Píseň brněnské skladatelky Agnes Tyrell zazněla v novodobé premiéře. Hudebně je natolik invenční, že by si zasloužila pevné místo v repertoárech současných pěvců.“
„Díky citlivému režijnímu vedení se celý večer stal důstojnou vzpomínkou na zesnulé, ani v jednom případě nesklouznul do laciných zkratek.“
Lieder Society, která dlouhodobě propaguje písňový repertoár, uvedla 4. listopadu ve spolupráci se společností Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší, která reflektovala doznívající dušičkové svátky. Na programu byly písně Johannesa Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumannové, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Antonína Vojtěcha Horáka, které měly jednotící linku ve fascinaci estetikou temnoty, nadpřirozena a smrti.
Hudební fórum Hradec Králové podvacáté. Hledá odpovědi na aktuální otázky
Letošní listopad se ve Filharmonii Hradec Králové opět ponese ve znamení soudobé orchestrální hudby. Festival Hudební fórum Hradec Králové letos od 12. listopadu trvá do 21. listopadu a opět přinese královéhradeckému publiku i posluchačům přímých přenosů na vlnách Českého rozhlasu díla současných skladatelů ze světových pódií. Festival tak prožije jubilejní 20. ročník.…
Opera Schrattenbach 2024. Soudobá hudba a divadlo opět v Olomouci
Jedním z projektů pořádaných souborem Ensemble Damian je podzimní festival Opera Schrattenbach zaměřený na soudobou hudbu. Jeho devatenáctý ročník se uskuteční ve dnech 11. až 15. listopadu v olomoucké Kapli Božího Těla, která je sídlem Uměleckého centra Univerzity Palackého. Festival nabídne soudobou komorní hudbu i operu. Festival Opera Schrattenbach rozvíjí odkaz olomouckého biskupa…
Kahánkovi studenti postavili Rudolfinum
„Mohli jsme pozorovat, jak umělec dokonale splynul s akustikou sálu.“
„Nemuseli jsme se všemi interpretačními rozhodnutími souhlasit, ale věřili jsme mu.“
„Zvláště zaujala schopnost se v onom perpetuálním vření poslouchat a vzájemně na sebe reagovat – s lehkostí a radostí.“
Předposlední koncert letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného patřil Ivu Kahánkovi. V Dvořákově síni pražského Rudolfina se však 7. listopadu nepředstavil sám, druhá polovina tohoto ryze smetanovského večera byla příležitostí jeho žákům Anně Gaálové, Pavlu Praženicovi a Matouši Zukalovi, kteří spolu s Kahánkem vystřihli úpravy Smetanových symfonických básní pro dva klavíry. Vrcholem virtuozitou prodchnutého večera se stala turbulentní předehra k Prodané nevěstě, pro niž počet klavírů vzrostl na čtyři.
Vínek stonulý aneb Janáček v lidové podobě
Hudba Leoše Janáčka nezní v těchto dnech jen z festivalu Janáček Brno, komponovaný pořad z Janáčkových písní a skladeb připravili také Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů společně s mužským komorním kvartetem Q VOX. V pondělí 11. listopadu program uvedou na jediném koncertu v Brně, v prostorách Vily Löw-Beer. Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů (BROLN) vznikl v roce 1952 pro…
Olomoučtí se vracejí do Polska. Klavírní sólo Marek Kozák
Moravská filharmonie Olomouc bude pomyslně na dvou místech současně. V produkci tělesa je 12. listopadu židovskou tematikou prodchnuté vystoupení souboru Plaisirs de Musique, současně symfonické těleso naváže na svůj zářijový polský výjezd koncertem v Katovicích. Tento načne listopadovou část turné po městech severovýchodních sousedů. Jádrem podvečerního komorního programu v Mozartově sále nazvaného Misterios del…
Vydařená, i když trochu skrytá letištní výstava k Roku české hudby
„Sedm výstavních panelů s českými a anglickými texty a s bornovsky humorně odlehčeným výtvarným doprovodem představuje stručně, ale výstižně letošní jubilanty.“
„U příležitosti přejmenování letiště byla v říjnu 2012 slavnostně odhalena také stálá instalace Bořka Šípka, jejímž smyslem je trvalé připomenutí odkazu a díla Václava Havla.“
„Stojí za to se na Letiště Václava Havla vypravit a koukat nejen na letadla…”
Pražské Letiště Václava Havla není jen významným leteckým uzlem ve střední Evropě. Své prostory také dává do služeb propagace české kultury a letos zejména hudby. Malá panelová výstava Rozlety české hudby je až do konce tohoto roku umístěna v odletovém prostoru Terminálu 2 u bran C. Tím pádem ovšem není přístupná běžné veřejnosti, jen té „cestující“, která projde odbavením a bezpečnostní kontrolou. Po prohlídce je ale patrné, že jejím hlavním smyslem je propagace české hudby a jejích letošních jubilantů právě pro létající „globetrottery“, domácí i zahraniční, čekající zde na odlet svého spoje. A tento účel výstava naplňuje zcela.
Poněkud nudná Fibichova Šárka v Národním divadle
„Dirigentu Jindrovi se podařilo vytvarovat mnoho hezkých hudebních míst a všechny nástrojové skupiny profiloval tak, aby se vzájemně nekryly.“
„V samopalech na jevišti problematika inscenace věru nevězí.“
„Zejména ve třetím dějství jsem měl pocit, že Fibich při komponování koukal Wagnerovi přes rameno.“
Opera Národního divadla vypustila 7. listopadu do světa nové nastudování nejznámější Fibichovy opery Šárka. Ta v podstatě začíná tam, kde Smetanova Libuše končí – dějově a dá se říci i hudebně. Libreto ve staročeštině napsala Anežka Schulzová, vycházela v něm ze čtyřdílné epické básně Šárka Jaroslava Vrchlického z roku 1874. Opera měla světovou premiéru 28. prosince 1897 v Národním divadle v Praze v režii Adolfa Krössinga a pod taktovkou Adolfa Čecha. Aktuální nastudování z dílny hudebního ředitele operního souboru Národního divadla, dirigenta Roberta Jindry, režíroval umělec německé národnosti Kay Link.
Theodor Šimáček: Nejsem vyloženě soutěžní typ
„Když ze sebe chcete vydat to nejlepší a jdete do toho zodpovědně a s nasazením, kolikrát si svůj výkon ‚užít‘ ani nestačíte.“
„Titul laureáta je obrovská pocta a závazek.“
„Nejkrásnější bylo, když mi tyto legendy vyjádřily podporu a popřály mi hodně štěstí a zdravý hlas do budoucna. Prý jim dělám radost.“
Ostrava je líhní hudebních talentů a tato věta není floskule. Jedním z nových příkladů může být mladý ostravský barytonista Theodor Šimáček, který letos získal na 58. Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech první cenu v kategorii Operní naděje. Student Janáčkovy konzervatoře v Ostravě se přitom zpěvu intenzivně věnuje pouze několik let. Cenu Magdalény Hajóssyové převzal osobně z rukou legendární sopranistky, k úspěchu mu blahopřály i další osobnosti operního parnasu jako Eva Randová a Peter Dvorský.
Věčné odpočinutí v Rudolfinu s doprovodem Collegia 1704
„Wolfgang Amadeus Mozart je tvůrce o generaci mladší než Jan Dismas Zelenka. Nejen proto jej řadíme až do následujícího slohového období.“
„Text Requiem aeternam zazněl zhudebněn oběma – jak před přestávkou, tak bezprostředně po ní.“
„V obou Zelenkových opusech dirigent Václav Luks k sólistickým výkonům angažoval vokalisty z vlastních řad, tedy z Collegia Vocale 1704. V Mozartovi přizval pěvce externí.“
Druhý koncert souborů Collegia 1704 v rámci abonentní řady sezony 2024/25 se uskutečnil v Rudolfinu 6. listopadu, tedy v čase, kdy vzpomínáme na naše drahé zesnulé. Jeho dramaturgické zaměření tedy nemohlo mít vhodnější náplň než tu, která se smutkem či se smrtí bezprostředně souvisí.
Kukal Quartet na bruselském festivalu Proquartetto
Jedním z hostů třiadvacátého ročníku evropského festivalu smyčcových kvartet Proquartetto, který je pořádán v belgickém Tournai, bude 10. listopadu i český soubor Kukal Quartet. O den později se kvarteto představí také v rámci tradiční řady Prague House Concert Series v Pražském domě v Bruselu. Ve znamení Roku české hudby se uskuteční dvojí belgické vystoupení mladého českého souboru…