Zemlinského kvarteto ve středu 3. března v 19:30 hodin streamuje druhý večer ze své letošní koncertní série 4plus. V rámci souborného provedení čtrnácti smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka, které mají během letoška hudebníci v plánu na koncertním pódiu uvést, zazní ve Velkém sále Městské knihovny v Praze tři z nich – Smyčcový kvartet č. 5, č.…
Josef Krečmer: Chceme zachránit všechny naplánované koncerty
„Samozřejmě, že situace není jednoduchá, ale snažíme se s ní nějak vyrovnat a nezoufat, že vložená práce a třeba i veškerá propagace jdou vniveč.“
„Někdy mi připadá nicotné lamentovat a fňukat nad pouhou nejistotou, že nemůžeme uspořádat akci tak, jak jsme chtěli.“
„Na březen jsme pro všechny zájemce připravili stream hned třikrát.“
Už loňský ročník mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro (PHJ) naplánovali jeho organizátoři v nejlepší víře na období od poloviny března do začátku května. Na jakoukoli pandemii rok předtím, kdy se dramaturgický sled budoucích koncertů uzavíral, nikdo nemohl pomyslet. A Pardubičtí se „strefili“ takřka přesně – loňské restrikce začaly těsně před zahajovacím večerem a ty nejtvrdší trvaly až do května…
Šedesáté výročí Slovenského komorního orchestru zítra online
Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala, dnes Slovenský komorní orchestr, si v této koncertní sezóně připomíná šedesát let existence. Jeho výroční online koncert zazní právě zítra, v neděli 28 února, z Koncertní síně Slovenské filharmonie od 16 hodin, a sice prostřednictvím stránky stream.filharmonia.sk. „Práve vo februári uplynulo šesť desaťročí od prvého koncertu komorného orchestra. Na nedeľnom…
Moravská filharmonie Olomouc s Tomášem Netopilem: poutavý koncert s několika nehudebními otazníky
„Kompozice Zvučte, struny! Isidory Žebeljan je emocemi napěchovaný apel, touha i naléhavé volání po hudbě, která je bytostným a elementárním projevem člověka.“ „Líbezná melodika a hudební barva sólových nástrojů našla ve hře Jany Bouškové a Jana Ostrého ideální tlumočníky.“ „V Bartókově Mandarínovi si hráči olomoucké filharmonie sáhli až na dno. Orchestr potvrdil, že se…
Jazzmanka Balcarová – koncerty, skladatelská soutěž i jazzová opera
Jméno trumpetistky, dirigentky a skladatelky Štěpánky Balcarové je v poslední době spojeno především s bigbandem Concept Art Orchestra, který spoluzaložila a dodnes je jeho uměleckou vedoucí, dirigentkou i manažerkou. Umělkyně je držitelkou dvou Cen Anděl v jazzové kategorii a dvou dalších nominací na tuto cenu. Šestnáctičlenný Concept Art Orchestra je progresivní těleso, jehož repertoár tvoří téměř výhradně…
Pražský komorní balet a Balet Praha Junior dnes na internetové TV
Pražský komorní balet dnes od 17 hodin uvede na internetové televizi Mall.tv tři choreografie: sólo Fo(u)r One Petra Zusky, taneční grotesku Chvilka POEzie Marka Svobodníka a ve spolupráci s Baletem Praha Junior také předpremiéru nového jednoaktového baletu Viktora Konvalinky nazvaného Elixír. Záznam tanečních choreografií, který vznikl v Divadle na Vinohradech v lednu letošního roku,…
Petr Kotík: Byl jsem vždy černá ovce, moje kompozice se nedaly nikam zařadit
„Naše koncerty nabízely alternativu k té ‚normální‘ šedi, a proto jsme měli od prvního koncertu vždy narváno.“
„Představa, že lze komponovat ‚do šuplíku‘, je teoretický blábol.“
„Specializace je naprosto zvrácený koncept: ne, že by bylo na škodu soustředit na jednu věc, ale je vždy naprosto nutné vnímat při práci všechny souvislosti, mít komprehensivní postoj.“
Petr Kotík se měl na podzim 2020 postavit před pražské publikum hned dvakrát. V říjnu jako host koncertu Cyklu soudobé hudby S v PKF – Prague Philharmonia, začátkem listopadu pak v DOXu jako dirigent zásadních děl Bernharda Langa. Zatímco Zásadní Lang je přeložen, koncert v PKF s názvem Promeškaná příležitost byl ve spolupráci s Českým rozhlasem ještě před Vánocemi nahrán a bude v blízké době uveden…
Štěpánka Pučálková z bytu Daniela Hopea na TV ARTE i online
Mezzosopranistka Štěpánka Pučálková bude hostem houslisty Daniela Hopea, a to zítra, 27. února, v rámci projektu Europe@Home televizní stanice Arte. Držitel Evropské kulturní ceny k sobě domů pravidelně zve hosty z celé Evropy, aby reprezentovali hudební umění své země. Štěpánka Pučálková zazpívá písňový cyklus Cigánské melodie Antonína Dvořáka a výběr z Šestera písní milostných Petra Ebena.…
Stream košické filharmonie se skvělou premiérou Lukáše Sommera
„Sommerův styl je pestrobarevný, partitura není přehuštěná a i s menším obsazením působí symfonicky. Instrumentace díla je zkrátka velmi nápaditá.“ „Sólista byl naprosto přesný, nádherně frázoval. Vplouval do toku připravené hudby a vázal tóny, jako by zpíval. Nebojím se jeho styl nazvat belcantem fagotu.“ „Teprve v poslední větě symfonie se začala ukazovat jistá radost.…
Premiéra pořadu Únor v Novém zámku v neděli online
Další premiéru z Nového zámku uvedou pořadatelé v neděli 28. února ve 14 hodin. Průvodce seriálu František Kinský připomene významné dny, svátky, výročí i pranostiky, které se k únoru váží. Program tradičně doplní hudební složka v podání klavíristy Matyáše Nováka a hostem pořadu bude talentovaný patnáctiletý houslista Daniel Matejča. Příznivci pořadu se také dočkají drobných překvapení,…
Klasika v souvislostech (18)
Chaos místo hudby?
„Titulní postava Katěriny Izmajlovny měla být patrně odstrašujícím příkladem ženské smyslnosti. Šostakovič však naopak jasně vyjadřuje s touto ženou soucit.“
„V době strachu z čistek, ochromujícího napříč celý Sovětský svaz, nemohl být verdikt pro skladatele děsivější.“
„Místo pokání napsal Pátou symfonii. Kdo v ní chtěl slyšet návrat ke klasickým formám a pozitivnímu výrazivu, slyšel dobře. Kdo v ní přesto vytušil i jiné emoce – tíhu doby, odraz bolesti a smutku – cítil také správně.“
Málokterá opera asi pobouřila komunisty tak silně jako Lady Macbeth Mcenského újezdu. Dekadentně expresivní a nekonvenčně naturalistické dílo mladého Dmitrije Šostakoviče, ve kterém jsou explicitně zachyceny násilí a erotika, ale také hrubost, omezenost a lidská ničemnost, bylo v Sovětském svazu na repertoáru od ledna 1934. Téměř souběžně se hrálo v Leningradě i v Moskvě a brzy pak i na Západě. Katastrofa přišla, když jedno z moskevských představení o dva roky později navštívil Stalin.
Čtyřlístek mladých sólistů: Společný koncert s Janáčkovou filharmonií
„Není lehké vytrvat s přípravou věcí, které není možné realizovat.“
„Bez publika muzikant nic nezmůže.“
„Hudba je skvělým lékem na tyto podivné časy a může nám dát mír a naději.“
Janáčkova filharmonie hraje dnes online koncert s mladými umělci. Během jednoho večera se rozezní hned několik skladeb pro různé sólové nástroje s doprovodem orchestru. S ostravskými filharmoniky se představí flétnistky Anna Talácková a Sylvie Schelingerová, harfistka Amelia Tokarska a kontrabasista Dominik Seďa. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se svěřují se zkušenostmi ze vstupu do profesionální muzikantské praxe, uvažují nad streamovanými programy a přibližují průběh života v době koronakrize.
Festival Smetanovské dny zrušen. Úvodní Má vlast se ale uskuteční
Letošní 41. ročník festivalu Smetanovské dny je kvůli koronavirové krizi zrušen. Zahajovací koncert však zůstává tak, jak byl naplánován. Ve čtvrtek 4. března zazní cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany v podání Plzeňské filharmonie. Koncert bez publika z prostor velkého sálu Měšťanské besedy v Plzni bude dirigovat Chuhei Iwasaki a nabídne ho od…
Moravská filharmonie Olomouc, srbská premiéra a Tomáš Netopil zítra na Vltavě i online
Dirigent Tomáš Netopil bude zítra, v pátek 26. února od 20 hodin, řídit Moravskou filharmonii Olomouc. V místní koncertní síni Reduta zazní česká premiéra skladby Zujte strune! (Zvučte, struny!) soudobé srbské skladatelky Isidory Žebeljan. V Mozartově Koncertu pro flétnu, harfu a orchestr C dur se sólových partů ujmou Jan Ostrý a Jana Boušková. Závěr pak…
Jan Kučera: A nakonec bude hrát ve Varech pouze obecní rozhlas
„Koncert KSO nenavštívila paní primátorka za celé tři roky, kdy je ve funkci, ani jednou. To o něčem svědčí.“
„Pokud tedy do té doby Císařské lázně nebudou hotovy, orchestr je na dlažbě. Magistrát v čele s primátorkou Ferklovou pro to dělají vše.“
„Podpora karlovarské veřejnosti orchestru je obrovská a lidé si svůj orchestr vzít nenechají.“
V reakci na odvolání Petra Polívky z postu ředitele Karlovarského symfonického orchestru ohlásil v úterý okamžitou rezignaci na své místo šéfdirigent Jan Kučera. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz říká, že Polívka byl profesionální, vzdělaný, zkušený a v jednání věcný a přímý. Je za ním šest sezón poctivé práce, která byla kulturní veřejnosti v Karlových Varech jednoznačně ku prospěchu…
Jaromír Javůrek: Věřím, že v červnu už budeme moci hrát
„Představa, že by se festival letos už druhým rokem neuskutečnil, je pro mne téměř nepřijatelná.“
„Tomáš Netopil je dynamická tvůrčí osobnost a na spolupráci s ním jako s novým prezidentem festivalu se velmi těším.“
„Jedním z festivalových programových záměrů je, vrátit do hukvaldské obory Janáčkovy opery a operní díla českých autorů, ale věřte mi, vůbec to není jednoduché.“
Symfonické koncerty i Dny slezských varhan, klasika, jazz a folklor, operetní představení pod otevřeným nebem, rodinná odpoledne, tvůrčí dílny a další zajímavý doprovodný program… Takový má být letos Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Ostravu, Hukvaldy a další místa Moravskoslezského kraje rozezní od 27. května do 1. července 2021. Rezidenčním umělcem bude klavírista Ivo Kahánek…
Košická filharmonie zítra se Sommerovou premiérou a Beethovenem online a v TV
Státní filharmonie Košice uspořádala na zítřek online koncert, který bude zároveň vysílat i regionální televizní stanice TelKE. Od 19 hodin tak v přímém přenosu zazní světová premiéra skladby Funky concerto pro fagot a komorní orchestr českého skladatele a kytaristy Lukáše Sommera. Sólový part přednese náš fagotista Jan Hudeček. Čtyřdílný opus má multižánrový charakter a je…
Jiří Bělohlávek a čtyři světy v opeře Hry o Marii
„Není pravdivé tvrzení, že u nás plně otevřel cestu k poznávání tvorby Martinů teprve rok 1989. Důkazem je i tato kompletní nahrávka opery Hry o Marii.“
„Jde o velké celovečerní operní dílo, budící svou koncepcí hned z několika důvodů obdiv.“
„Nahrávku Jiřího Bělohlávka právem zařazujeme do fiktivního zlatého fondu Supraphonu.“
Hry o Marii jsou fenomenálním operním dílem Bohuslava Martinů, jehož výročí jsme si připomínali v posledních dvou letech. Formou nahrávky však toto dílo před téměř čtyřmi dekádami nezvěčnil nikdo menší než Jiří Bělohlávek. Právě k jeho nedožitým pětasedmdesátinám se sluší tuto nahrávku připomenout.
Talentované mládí a Mahlerova Čtvrtá s Netopilem a JFO online
Janáčkova filharmonie Ostrava chystá dva další online koncerty. První z nich, s názvem Talentované mládí, nabídne JFO v živém přenosu na svých sociálních sítích zítra, ve čtvrtek 25. února od 18 hodin, a to v podání mladých nadaných hudebníků. Jejich představení zaznamenají pro stream kamery absolventů a studentů oborů multimediálních technik a audiovizuální tvorby na Slezské univerzitě…
Pohledem Jiřího Vejvody (6)
Rozhodný i váhavý, ctižádostivý i opatrný.
Jiřímu Bělohlávkovi k nedožitým pětasedmdesátinám
„Což o to, ta parta mladých muzikantů by byla nesporně báječná,“ vypálil na mě bez okolků, „ale copak je vhodné, abych se upsal vojákům?“
„Tentam je pochybující, váhavý, opatrný Jiří Bělohlávek z minulých let! Tady se představuje rozhodný, ctižádostivý mistr taktovky.“
„Říkává se, že každý je nahraditelný, někteří jsou ale nezapomenutelní; o Jiřím Bělohlávkovi to platí bezezbytku.“
Ve vzpomínkách na Jiřího Bělohlávka bývá zmiňován protiklad, který vystihoval jeho přístup k životu: „Povahou introvert, povoláním extrovert,“ zněl například 1. června 2017, den po dirigentově úmrtí, titulek na webu ČT 24. Bylo to docela trefné. Nikoli však úplné. Na to, aby tak stručná definice platila, byl Jiří, který by dnes býval oslavil pětasedmdesát, ve skutečnosti mnohem komplikovanější, mnohovrstevnatější osobností.
Broumovské Letní hornové kurzy přijímají přihlášky
Mezinárodní Letní hornové kurzy Broumov se letos uskuteční od 1. do 7. srpna v broumovském klášteře. Jejich pořadatelé spustili v těchto dnech registraci. Zájemci o účast v sedmém ročníku kurzů se mohou registrovat online, a to na novém webu www.letnihornovekurzy.cz. Přihlášky je možné podávat do konce června. Jak pořadatelé uvádějí, Letní hornové kurzy jsou určené…
V čele karlovarského orchestru končí Petr Polívka a na protest i Jan Kučera
Petr Polívka skutečně končí na postu ředitele Karlovarského symfonického orchestru. Vedení města ho dnes i přes veškeré protesty a nesouhlasná stanoviska odvolalo. V reakci na to vzápětí ohlásil odchod i šéfdirigent Jan Kučera. „Vzhledem k dnešnímu bezprecedentnímu odvolání ředitele s okamžitou platností rezignuji,“ oznámil na sociálních sítích. Petr Polívka, který vedl orchestr od roku 2015, dlouhodobě…
Martinů v souvislostech (3)
Významní martinůovští dirigenti I: Talich, Kubelík, Nosek, Bělohlávek
„Václav Talich mladého Martinů znal jako orchestrálního hráče, v budoucnu jej měl poznat i jako skladatele.“
„Martinů Kubelíkovi věnoval své Fresky Piera della Francesca. Kubelík je spolu s Vídeňskými filharmoniky provedl ve světové premiéře v létě 1956.“
„Jiří Bělohlávek měl úžasnou schopnost dokázat v díle nalézt hloubku a vnitřní sílu a ty pak přenést na hráče orchestru.“
I když se provádění orchestrálních či jevištních děl Bohuslava Martinů věnovala řada výborných umělců, označení „martinůovský dirigent“ si dovolím přiřknout pouze několika z nich. Kritériem této volby je pochopitelně především mimořádný umělecký vklad těchto interpretů v rámci uvádění skladeb Martinů a ve většině případů také vztahy se skladatelem nejen na profesionální, ale též osobní úrovni. Zajímavým bonusem navíc je fakt, že u všech těchto dirigentů si letos budeme připomínat kulaté výročí narození či úmrtí.
Martin Otava: Do týdne jsme schopni hrát
„V tuto chvíli plánujeme natočit vybrané premiéry i oblíbené tituly z našeho stávajícího repertoáru.“
„V období nejistoty a nejasností jsme si vytvořili vlastní režim, vlastní program, a nyní jsme schopni zareagovat na nařízení či uvolnění dané situace v podstatě okamžitě.“
„Naší nadějí je, že se brzy uvidíme, že už brzo navštívíte naše divadlo a že naše snažení bude mít konečně smysl – stanout před vámi a hrát.“
Ředitel Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni Martin Otava neztrácí ani v těchto dnech naději na znovuotevření divadel veřejnosti. Jeho nadšení z každodenní práce v divadle, kde se nyní dvoufázově zkouší a hrají se večerní představení, je přímo nakažlivé. O situaci v plzeňském divadle a o dalších plánech mluví v následujícím rozhovoru.
Karlovarský symfonický orchestr je proti odvolání ředitele Polívky
Karlovarský symfonický orchestr vyzval vedení města, aby v nejisté době koronakrize ustoupilo od uvažovaného odvolání ředitele Petra Polívky. Soubor by považoval takový krok za jednoznačnou destabilizaci organizace, protože se většina světa nachází v bezprecedentní „době temna“, kdy se i kulturní instituce snaží přežít nastalý výpadek všech letitých jistot. „V troskách jsou abonentní cykly,…
Letošní Pardubické hudební jaro bude netradiční
Epidemiologická situace je vážná a není jisté, jak dlouho bude trvat. Přesto však pořadatelé mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro řadu koncertů uskuteční – byť částečně, v jiné podobě a v jiných termínech, než bylo plánováno. Z původně zamýšlených projektů se v březnu uskuteční tři koncerty formou streamu, a to na www.pardubickehudebnijaro.cz a na sociálních sítích festivalu. O dalších…
Letní hudební akademie v Kroměříži s Fukačovou, Kněžíkovou, Kahánkem či Netopilem
Letošní, čtvrtý ročník Letní hudební akademie Kroměříž dirigenta Tomáše Netopila se bude konat od 12. do 20. srpna. Přihlášky lze zasílat do 15. května a otevřeny budou obory pro sólové hráče, komorní hra, smyčcový studentský orchestr i výuka orchestrální hry. Studenty pro své obory si budou vybírat přímo jednotliví lektoři, a to na…
Jak zničit jeden z nejstarších symfonických orchestrů v Evropě
„Petru Polívkovi, zkušenému manažerovi, se podařilo skoro nemožné – situaci v rozhádaném orchestru uklidnil. Orchestr personálně stabilizoval, omladil, dal mu jasnou koncepci.“
„Člověk by si řekl, že se představitelům města dmou prsa pýchou, jaký to mají skvělý prostředek k propagaci Karlových Varů. Nedmou.“
„Pokud by měl ředitel Polívka splnit zadání vedení města, musel by část hudebníků propustit. Zbyl by nám lázeňský orchestr.“
Když Otto Nicolai v roce 1842 založil Vídeňské filharmoniky, v Karlových Varech už sedm let existovalo sezónní hudební těleso, které obšťastňovalo hudbou lázeňské hosty. Od roku 1875 se proměnilo ve stálý orchestr s rozsáhlým symfonickým repertoárem – Karlovarský symfonický orchestr. Kromě Západočeského symfonického orchestru v Mariánských Lázních se mu žádný jiný tuzemský orchestr nepřetržitou délkou trvání nemůže rovnat. Vždyť i náš nejslavnější orchestr, Česká filharmonie, byl založen teprve o dvacet let později.
Petr Čech: Zredukování Karlovarského symfonického orchestru by bylo devastující a barbarské
„Orchestr má obrovskou historii a přežil časy podstatně náročnější než je nynější období – světové války, období komunismu, mnohé finanční krize…“
„Karlovarský symfonický orchestr má blízké propojení i s tuzemskou nejstarší vzdělávací institucí – s Pražskou konzervatoří.“
„Fungování orchestru je nyní zajištěno kvalitním a erudovaným způsobem a jakékoliv jeho narušení je nežádoucí.“
Záměr města Karlovy Vary jednat 23. února o výběrovém řízení na místo ředitele Karlovarského symfonického orchestru, stejně jako ředitele Kanceláře architektury města, vyvolal nesouhlasné reakce mezi politiky a občany i na sociálních sítích. Lidé podepisují petici proti uvažovanému odvolání ředitele orchestru Petra Polívky, který patrně odmítá přistoupit na finanční a personální redukce. Za hudební veřejnost se přidal také ředitel pražské konzervatoře Petr Čech, který primátorku Andreu Pfeffer Ferklovou vyzval, aby takové kroky ještě důkladně zvážila. Měly by podle něj devastující důsledky.
Robert Jindra: Těším se na jakýkoli záblesk hudby
„Plánovat teď něco víc jak týden dopředu, je jako střelba na pohyblivý terč.“
„Dělat veristické drama s dvoumetrovými odstupy, s dvacetičlenným sborem zpívajícím na balkóně a se ´salonním´ obsazením orchestru, je jako sex přes webkameru.“
„Dlouhodobě si nedovedu představit, že by se takto dala kultura nadále prezentovat. Pro umělce není nic horšího, než když hledí do prázdného sálu a po posledním tónu zazní pouze ticho.“
Robert Jindra, milovník a znalec operních nahrávek a zkušený operní dirigent, čím dál víc vítaný i ve světě symfonické hudby, je v paměti svými pražskými, ostravskými, bratislavskými a košickými operními inscenacemi, je také podepsán pod deskami Adama Plachetky, včetně té muzikálové. Čeká ho další rozhlasové natáčení, má se v budoucnu víc vracet do pražského Národního divadla a ke Košické filharmonii…






















