KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Byčkov natáčí Mou vlast. O dva roky dříve

„Není vyloučeno, že Mou vlast vydá přímo Česká filharmonie pod svým labelem Czech Phil Media.“

„V roce 1925 Talich Mou vlast uvedl na prvním koncertě filharmoniků živě přenášeném rozhlasem. O čtyři roky později se stala prvním dílem, které těleso nahrálo na desky.“

„V příštích sezonách chce filharmonie s Byčkovem vedle mahlerovského cyklu nahrát další významná díla českého repertoáru.“

Čas nedobrovolně vyšetřený v době pandemie věnuje Česká filharmonie natáčení studiových nahrávek. V těchto dnech vzniká v Rudolfinu pod taktovkou šéfdirigenta Semjona Byčkova snímek Smetanovy Mé vlasti, na jaře jeden ze dvou hlavních hostujících dirigentů orchestru Jakub Hrůša pořídí s filharmoniky záznam Zrání a Pohádky léta od Josefa Suka.

Číst dál…

Fanfáry NdBrass každou středu živě online

Národní divadlo Brno připravilo projekt, který má za cíl povzbudit všechny, kterých se nějakým způsobem dotkla pandemie. Každou středu od 17 hodin tak členové orchestru divadla NdBrass zahrají z balkónu Janáčkova divadla fanfáry, poprvé tento týden 27. ledna. Fanfáry budou živě přenášeny na YouTube kanálu Národního divadla Brno a je vytvořena i facebooková…

Číst dál…

Per Boye Hansen: Zatím bez publika, ale připravujeme se na návrat

„Rigoletto je inscenace, která má ty úplně nejlepší zkouškové podmínky ze všech, jaké kdy existovaly.“

„Myslím, že i příští sezóna bude ještě trochu odlišná od normálu.“

„Až se to zase uvolní, nastane možná kečupový efekt… Ale přesto čekáme, že nebude úplně dost diváků.“

Na konci ledna se uskuteční ze Stavovského divadla a ze Státní opery dva televizní přenosy. Kvůli trvajícím opatřením proti pandemii ještě stále bez publika. Jde o koncert k Mozartovým narozeninám a o premiéru nového nastudování Rigoletta. Právě o inscenaci Verdiho opery, ale pak i o výhledech, nadějích a přípravách na návrat k normálnímu opernímu provozu a o úskalích, která lze současně čekat, hovořil s portálem KlasikaPlus.cz umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery v Praze Per Boye Hansen.

Číst dál…

Seriál Orchestr bez pódia je kompletní. Pouštějí ho i při výuce hudební výchovy

Hráči Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK dokončili projekt s názvem Orchestr bez pódia aneb FOK za časů pandemie, který vznikal od počátku koronavirové epidemie do konce minulého roku. Videoseriál o jednotlivých nástrojových skupinách orchestru si našel příznivce i v mnoha českých školách. Ke každému videu byl navíc vytvořen kvíz k ověření znalostí získaných…

Číst dál…

Varhany a varhaníci (25)
Koncerty z katedrály v Norwichi

„Hlavní skříň s pozitivem i hracím stolem stojí na chórové přepážce uprostřed hlavní chrámové lodi, jak bývá u anglických katedrál obvyklé.“

„Vedle vcelku obvyklé výbavy se posluchač u těchto varhan může těšit na bohatou divizi smykových rejstříků.“

„Messiaen představuje mnoho ze svého novátorského jazyka. Vybírá zcela neotřele rejstříkové kombinace, ale i sazbu, kterou jednotlivým rejstříkům připisuje.“

Nabídka „hudby na dálku“ se v průběhu pěti týdnů od 13. ledna do 10. února rozrůstá o příspěvky z města Norwich, metropole hrabství Norfolk na jihovýchodě Británie. Anglikánská katedrála Nejsvětější Trojice, dvouchórová trojlodní bazilika z přelomu 11. a 12. století, je jednou z nejvýznamnějších normanských staveb v Anglii. Tamní tři varhaníci připravují řadu pěti koncertů. Ohlížíme se za třemi z nich.

Číst dál…

Doležalovo kvarteto v den památky obětí holocaustu ve Španělské synagoze online

Ve středu 27. ledna, v Mezinárodní den památky obětí holocaustu a předcházení zločinům proti lidskosti, se uskuteční tři významné vzpomínkové akce v Praze, Terezíně a v Jeruzalémě. Vzhledem k aktuální nepříznivé epidemiologické situaci a s ohledem na krizové opatření Vlády ČR se uskuteční v online prostoru, přístupné tak budou více zájemcům. V závěrečné části od 18 hodin vystoupí…

Číst dál…

Ivan Ženatý a Igor Ardašev v pondělí online z Olomouce

Moravská filharmonie Olomouc nabízí další ze svých online koncertů a zprostředkuje tak posluchačům recitál houslisty Ivana Ženatého, který si ke spolupráci přizval klavíristu Igora Ardaševa. V komorním programu zaznějí díla Antonína Dvořáka, Johannesa Brahmse a Maurice Ravela. Koncert bude k vidění na webu a Facebooku Moravské filharmonie, a to v pondělí 25. ledna od 19 hodin. „Jsme…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (12)
Martinů, Sacher a Basilej

„Je krásným řízením osudu, že se ve stejném večeru autorsky sešel Martinů právě se Stravinským. Vždyť to byla právě jeho hudba, co ho tak silně oslovilo, že se vydal novým směrem.“

„Martinů si prý Toccatu e due canzoni představoval jako dílo ´lehké, hravé, velmi prosté´, ale zjistil, že se vyvíjí zcela po svém.“

„Paul Sacher, neúnavný propagátor hudby 20. století, objednal pro svůj Basilejský komorní orchestr více než dvě stovky děl od mnoha slavných skladatelů.“

Dirigent a filantrop Paul Sacher je osobností, které vděčil za mnohé Bohuslav Martinů. Avšak nejen on. V roce 1926, kdy mu bylo dvacet, založil Sacher Basilejský komorní orchestr, který pak po šest desetiletí vedl i financoval a pro který objednával u vůdčích skladatelských osobností současnosti nová díla. Tři z nich, od Stravinského, Honeggera a Martinů, se sešla v programu premiérového večera připomínajícího dvacáté jubileum tělesa. Stalo se tak 21. ledna před čtyřiasedmdesáti lety.

Číst dál…

Czech Ensemble Baroque a Johann Joseph Fux v nedělním live streamu

Minulé tři dekády se hudbymilovná veřejnost upínala k dílům Bacha, Lullyho, Vivaldiho, Zelenky a jiných známých skladatelů, ale velmi málo bylo slyšet o vídeňském baroku. Toto epicentrum hudby je známo spíše jako centrum takzvaného vídeňského klasicismu, ten by však bez svého barokního předchůdce samozřejmě nemohl vzniknout. Jména jako Schmelzer, Caldara či Porpora jsou…

Číst dál…

Za Pavlem Blatným

„Proslulý byl svými procházkami před JAMU, kdy každého známého poctil sejmutím klobouku, hlubokou úklonou a polohlasným ‚rukulíbám‘.“

„Jeho tvorba je celkově mimořádně rozsáhlá: čítá víc než pět set titulů nejrůznějších žánrů a zaměření.“

„Odchodem Pavla Blatného se uzavřela jedna z výrazných kapitol brněnské hudby.“

Zpráva o tom, že 20. ledna zemřel skladatel Pavel Blatný, nebyla příliš překvapivá – skladatel už dlouho neopouštěl svůj byt a posléze ani svoje lůžko, nicméně pro ty, kteří Pavla Blatného znali, to bylo velmi, velmi smutné. To proto, že představoval téměř vždy kladný pól emocí, vždy byl nabitý energií, vždy důvěřoval budoucnosti.

Číst dál…

Lapčíková Quintet k poctě učitele národů

„Koncert byl vrchovatě naplněn nádhernou hudbou, ve které rezonoval folklor s jazzem v neustále nových kombinacích.“ „Rád vyzdvihuji instrumentální projev Zuzany Lapčíkové, ve kterém se prezentovala vynikajícím smyslem pro vystižení osobitých rysů kterékoli písně.“ „Dechberoucí byla hra bubeníka Otty Hejnice, jehož excelentní rytmika a bohatá barevnost byly samostatnou kategorií.“ O vánocích se uskutečnilo…

Číst dál…

Existuje nekonečně možností hudby, ale jen jedna Patricie Kopatchinskaja

„Kopatchinskaja se kdesi vyjádřila v tom smyslu, že kultura dokonalosti ničí náš vztah k hudbě. To může být základ veškerého jejího přemýšlení o hudbě.“

„V Bamberku dal Hrůša sólistce široký prostor pro její vlastní emancipaci (a ona to potřebuje!).“

„Orchestr hraje pod Hrůšovým vedením skvěle.“

Jakub Hrůša uvítal v Bamberku houslistku Patricii Kopatchinskaju. Tato mimořádná umělkyně provedla s Bamberskými symfoniky Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2, dále zazněl výběr Uherských tanců Johannesa Brahmse a Dvořákova Šestá symfonie. Koncert je nadále k dispozici zdarma online.

Číst dál…

Slovenská filharmonie odvysílá dva koncerty bez publika online

Slovenská filharmonie připravila na konec ledna dva online koncerty bez publika, a sice klavírní recitál Bohdana Kovala a symfonický koncert se dvěma českými umělci, dirigentem Petrem Altrichterem a fagotistou Janem Hudečkem. První hudební setkání se uskuteční v úterý 26. a druhé v pátek 29. ledna, obě od 19 hodin na stránce stream.filharmonia.sk. „Na utorkovom komornom koncerte…

Číst dál…

Houslový recitál Bohuslava Matouška s Miroslavem Sekerou poslechněte online

„Sekerův tón klavíru je mimořádně kultivovaný, jeho spolupráce je velmi citlivá.“ „Oba nástroje hráli v dokonalé souhře a zvukově vyváženě.“ „Vřelý tón houslí s přirozeným použitím vibrata doslova svítil nad klavírním partem.“ Je jedině dobře, že v současné situaci se alespoň některé koncerty paušálně neruší, ale pokud interpreti souhlasí, jejich vystoupení před prázdným sálem…

Číst dál…

Mezinárodní den památky obětí holocaustu se vzpomínkou na Zuzanu Růžičkovou online

Ve středu 27. ledna vystoupí v Sále Martinů houslista Jan Mráček s klavíristou Lukášem Klánským, a to na Mezinárodní den památky obětí holocaustu. Hudební setkání bude věnováno nedožitým čtyřiadevadesátým narozeninám profesorky Zuzany Růžičkové, světově proslulé cembalistky. Akci pořádá Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za podpory Magistrátu hl. m. Prahy a ve spolupráci se…

Číst dál…

Hrůša a Kopatchinskaja dnes ve streamu z Bamberku

Bamberští symfonikové dnes večer hrají v online streamu ve své koncertní síni Dvořákovu, Brahmsovu a Bartókovou hudbu. Účinkují pod taktovkou šéfdirigenta Jakuba Hrůši, sólistkou je moldavsko-rakousko-švýcarská nekonformní umělkyně Patricia Kopatchinskaja, které je svěřen part 2. houslového koncertu Bély Bartóka. O houslistce se hovoří jako o interpretce, která se nekompromisně oddává naplno danému okamžiku a jejíž…

Číst dál…

Happy Birthday, Plácido!
Plácido Domingo: Live Recordings 1967–1999

„Nepamatuji svět, ve kterém by Plácido Domingo nebyl jednou z největších tenorových hvězd současnosti.“

„Opera a Domingo jsou v podstatě synonyma.“

„Pravé kvality operního umělce by měl posluchač ocenit někde jinde než v hokejové hale s umělou zvukovou amplifikací.“

Kompilace s bohatě faktograficky a obrazově vybaveným bookletem, nazvaná „Plácido Domingo: Live Recordings 1967–1999“, zachycuje světoznámého tenoristu prostřednictvím jeho vídeňských kreací z doby tří desítek let, během nichž si vybudoval bezprecedentní uměleckou pověst. Album podrobně přibližujeme přesně v den, kdy pěvec slaví osmdesátiny.

Číst dál…

Zemřel skladatel Pavel Blatný (1931-2021)

V 89 letech se 20. ledna uzavřel život skladatele Pavla Blatného, výrazné osobnosti brněnského kulturního dění, umělce tvořícího nejčastěji na pomezí klasické hudby a jazzu, aktivního také na poli literárním. Spolupracoval často s televizí a rozhlasem. Jeho skladby řazené k takzvanému třetímu proudu nacházely ohlas i v zahraničí. Od 80. let se začal radikálně vracet ke klasicko-romantické…

Číst dál…

Francouzsko-albánské duo Giroud a Zajmi oslavilo Beethovenovo výročí

„Zatímco v první větě vynikla nádherná měkká barva violoncella dokreslená skvostnými trylkovými pasážemi klavíristy, v následující větě se projevila druhá tvář tohoto nádherného nástroje.“ „Jako přídavek zvolilo duo Dvanáct variací na téma Ein Mädchen oder Weibchen z Mozartovy opery Kouzelná flétna.“ „Kromě nádherného zvuku klavíru a violoncella nesmíme zapomenout na nádherné detailní záběry kamer,…

Číst dál…

Třetí koncert Kultury v srdci Prahy online

Festival Kultura v srdci Prahy, který už poosmé pořádá spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, zveřejnila už dva online záznamy koncertů z Koncertního sálu Pražské konzervatoře. V současné době instituce publikuje třetí hudební setkání a 29. ledna dojde na čtvrté, v této sérii poslední. Nynější videokoncert  představuje talenty na bicí nástroje, které podpoří renomované Trio…

Číst dál…

Festival Talentinum FBM Zlín uzavírá přihlášky pro další ročník

Mezinárodní festival mladých koncertních umělců Talentinum je hudebním setkáním sólistů a dirigentů s profesionálním orchestrem, které se koná od roku 1972 a každé dva roky v jarních měsících obohacuje kulturní život města Zlína i Filharmonie Bohuslava Martinů. Pořadatelé mají za cíl pomáhat sólistům a dirigentům v začátcích jejich umělecké kariéry. Bienále tak dává interpretům možnost zahrát si…

Číst dál…

Přihlášky do soutěže Pražského jara posunuty na 26. února

Uzávěrka přihlášek do Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro je nově stanovena na pátek 26. února. Důvodem k prodloužení termínu jsou přetrvávající omezení vyvolaná celosvětovou pandemií koronaviru. Patří k nim i uzavřená nahrávací studia při školách nebo nemožnost mezinárodní dopravy a ubytování v Praze. Pořadatelé nyní doufají, že koncem února už bude situace jasnější. Letošní 72.…

Číst dál…

FOK pomohl sbírkou Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského v Praze

Na jaře minulého roku uspořádal Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK dobročinnou sbírku ve prospěch Nemocnice Milosrdných sester sv. Karla Boromejského v Praze. Členové a zaměstnanci orchestru tak pomohli zakoupit dva monitory vitálních funkcí pro zdejší oddělení ARO. Podařilo se vybrat celou potřebnou částku a monitory už pomáhají v každodenním chodu nemocničního oddělení. O funkci…

Číst dál…

Pohledem Lukáše Hurníka (2)
Hudba v podkresu

„Zázračné záběry jsou podkresleny tuctovou sterilní pseudoromantickou kulisou.“

„Posluchači jsou nějak moc často spokojeni. V posledních letech jim v hudbě stačí čím dál méně.“

„Měli bychom si být jisti kvalitou produktu, který necháváme vstoupit do našeho nejniternějšího světa.“

Každý vlastník televize je příjemcem obrovského množství hudby, ať si to uvědomuje, nebo ne. Jaká je však kvalita hudby, která se k nám dostává skrze televizní reproduktory? Je srovnatelná s kvalitou vizuálu? A co hudba linoucí se z rádií? Právě tomu se ve svém SeriáluPlus věnuje Lukáš Hurník.

Číst dál…

OSA s Albatros Media vydávají knižní novinku Příběhy písní

Ochranný svaz autorský pro práva k dílům hudebním (OSA) ve spolupráci s nakladatelstvím Albatros Media vydávají knihu Příběhy písní 1919–1960. Publikace vznikla k příležitosti stého výročí založení organizace, které OSA oslavila v roce 2019. Je průřezem nejoblíbenějšími a nejvýraznějšími písněmi z let 1919 až 1960 a snaží se přiblížit tvůrce i příběhy vzniku stěžejních hudebních děl po jednotlivých…

Číst dál…

Anda-Louise Bogza: Pucciniho krimi opera Tosca vyžaduje lyrický projev i dramatický hlas

„Dlouho jsem debut v Tosce odkládala.“

„Pro mne jsou těžší než Tosca dvě jiné Pucciniho role: Turandot a Minnie.“

„Operní pěvec musí být stále aktivní, musí zpívat a hrát, přestávky mu neprospívají.“

Hru Victoriena Sardoua nesoucí název La Tosca upravili libretisté pro Pucciniho zhudebnění geniálně: stručně, epicky, psychologicky věrně. Opera o slavné zpěvačce Tosce, jejím milenci malíři Cavaradossim a zákeřném policejním šéfovi baronu Scarpiovi, drama o politické moci a jejím zneužití, se odehrává v roce 1800 v Římě. Má spád, dobrý text, strhující děj a poskytuje publiku velké hudební i dramatické emoce. Je akční. Vypjatá. Dojme…

Číst dál…

Norwichská katedrála s varhanními koncerty online

Katedrála zasvěcená Nejsvětější Trojici je stánkem anglikánské církve nacházejícím se v anglickém městě Norwich. Hudebním ředitelem je tam od roku 2012 varhaník Ashley Grote. Ten hned prvního ledna nabídl živý stream svého novoročního recitálu, kterým provází i slovem. Katedrála však publikuje i další varhanní koncerty, a to na svých YouTube stránkách. Čerstvě tak lze…

Číst dál…

Další online díl Kapitol z pražského hudebního života Aleny Hönigové

Cembalistka a hráčka na klávesové nástroje Alena Hönigová pokračuje v řadě online kapitol o pražském hudebním životě kolem roku 1800, zejména o životě a díle skladatele, kapelníka a klavírního virtuosa Johanna Josepha Röslera, který žil v letech 1771 až 1812. Díl, který bude k zhlédnutí 28. ledna od 20 hodin, je věnován výročí úmrtí českého skladatele, který…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (11)
Polsko. Trochu známé, ale mnohem víc neznámé

„Premiéra oratoria Quo vadis v amsterdamském sále Concertgebouw v roce 1909 přinesla Nowowiejskému mezinárodní uznání, následovaly desítky provedení po Evropě i v Americe.“

„Úvahy, jestli avantgardu svým úkrokem k postmodernímu neoromantismu takzvaně zradil, nebo jasnozřivě opustil, můžeme nechat otevřené. Penderecki patří a bude v hudebních dějinách patřit do sousedství Beethovena a Mahlera.“

„Do trojice polských skladatelů druhé poloviny 20. století, kteří respektovaným způsobem, výraznějším než většina ostatních autorů ze střední Evropy, spoluutvářeli charakter a stylový vývoj moderní hudby, patří vedle Pendereckého a Lutosławského ještě Górecki.“

Feliks Nowowiejski je dobrým příkladem toho, jak málo známe své severní sousedy. Polsko se svou kulturou nebylo a není pro Čechy tak zajímavé jako Západ, jako Německo, Rakousko. Říká se dokonce, že Poláky nemáme rádi. Ať už to má nějaké důvody, nebo nemá, ať už je to pravda, nebo ne, skutečností je, že toho o nich víme méně, než bychom mohli. A platí to i o polské hudbě…

Číst dál…

Martina Janková: Rejchova Lenora je neuvěřitelně silné hudební vyprávění hororového příběhu

„Rejcha dosáhl na svém poli obrovského úspěchu a byl jistě zcela naplněn.“

„V Lenoře nalezneme hodně Beethovena, ale ´po česku´, s lidovými motivy, to mě úplně okouzlilo.“

„Musíme teď každý vnitřně oživit svou vůli ke smyslu.“

Martina Janková žije a od loňska také vyučuje ve Švýcarsku. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz připomíná zlomové okamžiky loňského předjaří, když se ve Spojených státech dozvěděla o celosvětovém konci kulturního života, uzavřeného takřka ze dne na den z preventivních důvodů kvůli nové globální nemoci. Především však vzpomíná na předchozí únorové vystoupení, při němž s Filharmonií Brno spoluúčinkovala v kantátě Lenora od Antonína Rejchy,…

Číst dál…