Pardubická filharmonie a Smetanovo trio na závěr Malostranských slavností
Malostranské komorní slavnosti uzavřel v Praze v neděli koncert Komorní filharmonie Pardubice vedené dirigentem Markem Prášilem. Sólo mělo Smetanovo trio, které spolu s orchestrem představilo početnému publiku méně známý Trojkoncert pro klavír, housle a violoncello od Jana Václava Huga Voříška. Příští ročník festivalu, který je členem festivalového cyklu České kulturní slavnosti, se koná na podzim 2022. Na zahajovacím koncertu v historickém sále Valdštejnského paláce má vystoupit Talichovo kvarteto.

Cyklus pěti koncertů letos na podzim nabídl pražskému publiku přední tuzemské i zahraniční interprety. Festival zahájilo Kvarteto Apollon ve spolupráci s klavíristkou Jitkou Čechovou a violoncellistou Janem Páleníčkem. Publikum vyslechlo v jednom večeru dva z nejslavnějších kvintetů, a to Schubertův Smyčcový kvintet C dur s dvěma violoncelly a Dvořákův Klavírní kvintet A dur. Večer byl koncipován jako Pocta Českému kvartetu, které působilo v letech 1892 až 1934.

Protagonistou dalšího koncertu byl cembalista Mahan Esfahani, jeden z posledních studentů české cembalistky Zuzany Růžičkové (1927-2017). Právě jí svůj koncert věnoval. Třetí z večerů přinesl nevšední zážitek. Sál se ponořil do tmy, ze které se vynořily dva mužské hlasy – Duo Kchun, které tvoří Martin Prokeš a Marek Šulc… Jejich program, za doprovodu videoartové projekce autorů Atila Vöröse a Rudolfa Živce, měl téma Danteho Božské komedie. Mystické obrazy s liturgickou tématikou pokryly stěny celého sálu. Koncert byl věnován Ladislavu Vachulkovi (1910-1986), varhaníku, cembalistovi, organologovi a pedagogovi Pražské konzervatoře, který spolupracoval s Rožmberskou kapelou a se soubory Pro arte antiqua a Symposium musicum.

Rusko-kanadská klavíristka Viviana Sofronitsky představila na čtvrtém festivalovém koncertu unikátní tři kladívkové klavíry, kopie historických nástrojů z dílny jejího muže Paula McNultyho. Přednesla na ně, v autentickém zvuku z doby, ve které díla vznikala, bohatý klasicistní program.

Malostranské komorní slavnosti pořádá občanské sdružení Česká kultura ve spolupráci s Kanceláří Senátu Parlamentu České republiky. Staly se součástí podzimního pražského kulturního života, každoročně jsou předem zcela vyabonovány. Jan Páleníček, předseda občanského sdružení Česká kultura a dramaturg festivalu, vnímá letošní situaci tak, že festival vnesl do zjitřené neradostné doby, zatížené epidemií, pozitivní energii.

Foto: archiv festivalu
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Dallapiccolův Vězeň záslužně propuštěný
- Radostné setkání na HAMU aneb Orffova škola v Čechách
- Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
- Největší síla festivalu Lípa Musica je v ‚nenápadné výjimečnosti‘
- Liberecké cestování světem písně
- Padesát let. Vždy v úterý
- Krása varhan. Milý koncert se zpěvem v Benátkách nad Jizerou
- Domingův neobvyklý koncert v Miláně. Pěvec se spojil s buddhistickými mnichy
- Večer pod lipami s Lípou Musicou aneb I hudební kritik je jen člověk…
- Musica Florea oživila ‚českého Händela‘