KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Padesát let. Vždy v úterý english

„Že ve sboru zpívá desítka žen, které v něm působí od počátku až dosud, je už opravdu hodno pozornosti a obdivu.“       

„Zhruba čtyřicetičlenný soubor se tvorbě dvacátého a jedenadvacátého století věnuje výrazně.“

„Od Zdeňka Lukáše, u českých pěveckých sborů autora právem mimořádně oblíbeného, zazněly skladby dokonce hned tři.“

Foerstrovo komorní pěvecké sdružení oslavilo půlstoletí činnosti. Pražský neprofesionální ženský sbor vedený Jaroslavem Brychem se publiku slavnostním koncertem na Žofíně připomněl jako umělecky zdravé těleso se setrvalou úrovní, pěkně sezpívané a prezentující zajímavý program. ´Foerstrovky´ nastudovaly už tři stovky skladeb, mají za sebou na osm set koncertů a řadu úspěchů v mezinárodních soutěžích, napočítaly za padesát let už dva tisíce sto zkoušek. Scházejí se jednou týdně. Vždy v úterý. Pro členky i jejich rodiny jde o nedotknutelný den.

Vystoupení k jubileu Foerstrova komorního pěveckého sdružení v Praze na Žofíně bylo v neděli 19. října charakteristické tím, že s výjimkou Antonína Dvořáka tvořily program kompozice autorů současnosti a nedávné minulosti – Ivana Zelenky, Petra Koronthályho, Věroslava Neumanna a Zdeňka Lukáše, u českých pěveckých sborů autora právem mimořádně oblíbeného. Od něj zazněly skladby dokonce hned tři. Zhruba čtyřicetičlenný soubor se tvorbě dvacátého a nyní i jedenadvacátého století věnuje výrazně, řadu děl premiéroval. Byl to teď i případ Zelenkovy Salve regina a Koronthályho Laudate Dominum, zcela nových, pěkně posazených a neotřele znějících nekonfliktních duchovních děl.  

Koncert v sále se 750 místy, v podstatě vyprodaném, vyzněl zcela pozitivně.  Foerstrovo komorní pěvecké sdružení zpívá kultivovaně a čistě, většinou zpaměti, Jaroslav Brych dokáže vedle líbeznosti a přesnosti zvuku podtrhnout v projevu svých svěřenkyň i dynamický plán. V Unii českých pěveckých sborů je zcela určitě ještě stále dost podobných souborů, ve kterých se setkává volnočasový zájem s přiměřenou hudební ambiciózností a s pěknými výsledky, souborů, které dokážou na svůj koncert přilákat nejen rodinné příslušníky, ale i širší publikum. Že v tomto případě byly v sále také někdejší členky, je jasné. Ale že ve sboru zpívá téměř desítka žen, které v něm působí od počátku až dosud, je už opravdu hodno pozornosti a obdivu.       

Na a cappelovou první polovinu navázaly po přestávce dvě závažnější položky. Jednak výběr z Moravských dvojzpěvů Antonína Dvořáka, zajímavý tím, že šlo o autorovu vlastní čtyřhlasou verzi, o podobu bez klavírního doprovodu, zato s komplikovanější vokální sazbou. A pak Tres canti studiozorum Zdeňka Lukáše, posluchačsky vděčné dílo z roku 2000 zhudebňující texty „středoevropského študáckého latinského zpěvníku“ – vlastně bohatě a zajímavě znějící komorní kantáta, ve které jsou vedle ženského čtyřhlasu uplatněny smyčcové nástroje. V tomto případě se jejich partů ujalo pětičlenné komorní sdružení Collegium Stivinum, vedené od roku 2019 mimořádně talentovaným kontrabasistou Indi Stivínem, letos čtyřiadvacetiletým hudebníkem dělajícím svou všestranností čest rodovému jménu a určitě i radost dědečkovi Jiřímu…

U zrodu Foerstrova komorního pěveckého sdružení stáli v roce 1975 sbormistři Rudolf Zeman a Libuše Krejčová spolu s hlasovou poradkyní Dagmar Součkovou. Později přišli sbormistři Zdeněk Šulc a Jana Veverková, v letech 1998 až 2009 vedl sbor Lukáš Vasilek a po něm nastoupil a těleso dodnes umělecky vede Jaroslav Brych. Nenápadně, spolehlivě, úspěšně.


Foto: FB souboru, Adéla Vosičková a Petr Veber

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky