KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Spaste duši, Žeryk se utrh‘! english

Smetanova Prodaná nevěsta je ikonické dílo. Není divu, že se nakonec dostala i do příběhů Spejbla a Hurvínka. V alternativním operním představení brněnského Národního divadla proniknou na scénu, kde vysvětlují a nakonec i svévolně dotvářejí zápletku, ale také roztomile ruší pěvce. Do programu Smetanovy Litomyšle se loutky vtělily právem. Projekt Hurvínek prodává nevěstu si podařeně pohrává s klasickým odkazem a přináší dobrou zábavu malým i velkým.

Poslední červnový čtvrtek se ve Smetanově domě v Litomyšli konala dvě představení, která hudebně od klavíru virtuózně táhl Ondrej Olos, doprovázený houslemi, klarinetem a kontrabasem. Hlavní pěvecké role obstarali Vít NosekAndreou Širokou, Kecalem byl David Nykl a Principálem David Janošek, který jinak vodil loutku Hurvínka a stál i za scénografií. Loutkohercem Spejbla byl Martin Trecha, který tradičně propůjčuje hlas oběma – synáčkovi i taťuldovi.

Oba bezmála století loutkoví hrdinové i s Máničkou a pejskem Žerykem jsou českou klasikou úplně stejně jako Smetanova nesmrtelná komická opera nebo Jára Cimrman. Brněnská operní dramaturgyně Patricie Částková si vypůjčila pro svou hravou verzi námětu to nejlepší ze Spejbla a Hurvínka i z komiky Prodané nevěsty – a v režii Hany Mikoláškové něco možná připomíná i cimrmanovskou apokryfní a naivistickou poetiku.

Děj se pohybuje po základních obrysech Smetanova a Sabinova díla, z některých árií připomene část, některé pasáže převádí do řeči, další naznačuje jen ve zvuku nástrojů. Kecal si plete Spejbla s otcem Krušinou, Mařenka se naopak radí s Máničkou s Hurvínkem, představitel Jeníka musí hrát i Vaška, který nepřišel, slavný sextet zpívají s Mařenkou vodiči loutek… a Principál pozve děti z publika, aby s ním při pochodu komediantů prošly uličkami hlediště. Menší se baví spolu s Hurvajzem jeho hláškami a ti větší oceňují i „smetanovské“ slovní a situační hříčky. Obojího je v sedmdesátiminutovém představení dost.

Rozuzlení je tradičně kladné, Mařenka pochopí Jeníkovu lest a Kecal odchází napálen. Ale úplný konec ještě přináší pointu. Jak to má v dobrém divadle být. Hádejte, koho tvůrci nechají přijít na jeviště s medvědí hlavou: Vaška, nebo Žeryka…?

Pokud se z toho stane kultovní titul, nebude divu.

ReflexiPlus brněnské premiéry z listopadu 2023 čtěte ZDE.

******

Foto: Smetanova Litomyšl / Ivan Krejza

Petr Veber

Novinář, hudební kritik

Nepochází z uměleckého prostředí, ale k hudbě má jako posluchač i jako neprofesionální klavírista a varhaník blízko od dětství. Po gymnáziu vystudoval hudební vědu na Karlově univerzitě. Od poloviny 80. let působí jako novinář, hudební a operní kritik a autor textů a rozhlasových pořadů o hudbě a hudebnících. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 pak deset let v Českém rozhlase vedl hudební redakci stanice Vltava, pro kterou nadále pracuje jako publicista. Současně je jedním z dlouholetých průvodců vysíláním Českého rozhlasu D-dur, digitální stanice klasické hudby. Od 80. let vedle zaměstnání nepřetržitě přispíval do odborných českých hudebních měsíčníků i do deníků a dalších časopisů. Připravoval rozhovory a psal hudební reflexe do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas, do Hudebních rozhledů a Harmonie a publikoval na internetu. Píše texty k programům koncertů i obalům CD. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života a snaží se o tom nenásilně přesvědčovat ostatní. Za hudbou cestuje stejně nadšeně, jako rád chodí po horách a fotografuje. Vážnou hudbu všech období, forem a žánrů ještě stále vyhledává, s potěšením poslouchá a dál poznává. V červnu 2018 se proto stal spoluzakladatelem a spolumajitelem hudebního portálu KlasikaPlus.cz a aktivním dennodenním spoluautorem jeho obsahu.



Příspěvky od Petr Veber



Více z této rubriky