KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hurvínek prodává nevěstu! Nový autorský počin se vydařil na výbornou english

„Provedení opery Prodaná nevěsta se přizpůsobilo dětským měřítkům.“

„Samozřejmě že nejvíc na sebe poutaly pozornost figurky Hurvínka, Spejbla a Máničky, ale největší aplaus měl pes Žeryk.“

„Dobrá věc se podařila, vzniklo úžasně vtipné a živé představení, které má spád a děti baví.“

Spojení Janáčkovy opery s produkcí Divadla Spejbla a Hurvínka je nápad, jehož výsledkem je veselé a inspirativní představení pro nejmenší diváky, které mělo premiéru v brněnském divadle Reduta 24. listopadu. Autorkou projektu je dramaturgyně opery Patricie Částková, hudební nastudování je dílem dirigenta Ondreje Olose, režie se ujala Hana Mikolášková a autorem scény a kostýmů je David Janošek. Ten je také uměleckým šéfem Divadla Spejbla a Hurvínka a vodičem Hurvínka. Spojením dvou českých divadelních ikon vzniklo kouzelné představení, při kterém se děti prostřednictvím humoru seznámily s operou.

Hlediště brněnské Reduty je ideálním komorním sálem, ve kterém funguje bezprostřední spojení jeviště a hlediště a kde se mizí hranice. V obecenstvu byly i hodně malé děti, přesto žádné nefňukalo a nechaly se zatáhnout i na jeviště. Provedení opery Prodaná nevěsta se přizpůsobilo dětským měřítkům, stejně jako se přizpůsobily i malé vesnické domečky, které hrály spolu na scéně. Dokonce i jako hospoda či domeček Mařenky, do kterého se celá schovala. Samozřejmě, že nejvíc na sebe poutaly pozornost figurky Hurvínka, Spejbla a Máničky, ale největší aplaus měl pes Žeryk. I proto, že za medvěda byl převlečený právě on! A on to byl, který mohl za vtažení postaviček do hry, neboť ony přišly sice na představení, ale Žeryk vběhl na jeviště a už ho z něho nikdo nedostal.

Klíčové postavy opery byly v zásadě zachovány. Stejně tak byl zachován sled základních hudebních čísel. Nehrál celý orchestr, ale partituru zvládly odehrát housle, klarinet, kontrabas a klavír, od kterého představení řídil dirigent Ondrej Olos. Došlo i na představování nástrojů divákům. Předehra zněla do úvodního stavění scény, postupně zpívala Mařenka Pavla Vykopalová s Jeníkem Tomášem Kořínkem a prozradila, proč je tak zasmušilá a hrozila Jeníkovi, že kdyby se co takového dověděla…a věrné milování provázeli dva bílí holubi na tyčce. Kecal v podobě Jana Šťávy se se zlou potázal už při příchodu, neboť Žerykovi od počátku nevoněl a ten mu to po celou dobu dával najevo. Do malinké hospody se vešli všichni na pívečko a sbor zpívali s chutí i vodiči. Komika se dala vytěžit i z faktu, že Jeník zazpíval i roli Vaška. Nechybělo čarování se světlem, když Mařenka hrozila Vaškovi s otrávením.

Skoky v hudbě byly nahrazeny krátkým, ale výstižným textem a jen chytrý Hurvínek pochopil, že Jeník prodal nevěstu jen naoko a že má plán. Příjezd Komediantů byla příležitost, jak zatáhnout děti do hry. Principál David Janošek si tu zařádil a spolu s Esmeraldou v podání Evy Esterkové asi deset dětských dobrovolníků na jeviště dostal. Děti si zatancovaly na pochod komediantů a byly na sebe hrdé, i ti nejmenší, asi tříletí. Nechybělo ani dojetí, všichni nabádali Mařenku, aby se rozmyslila, Mařenka si poplakala Ach jaký žal a s ní i všechny loutky, především Mánička. Jeníka zase při árii Tak tvrdošíjná dívko jsi psychicky podporoval Hurvínek a přišel v kroji, který mu velmi slušel. Logickým vrcholem bylo, když Jeník vytáhl na závěr občanku a legitimoval se jako „Míchův syn“. Pak se utrh‘ medvěd a do všeobecného zmatku vpadl Žeryk, v převleku za medvěda. Že měl největší potlesk, není asi třeba dodávat.

Dobrá věc se podařila, vzniklo úžasně vtipné a živé představení, které má spád a děti velmi baví. Ostřílená kritička se ve druhé polovině začala ošívat, jestli to není pro děti moc dlouhé bez přestávky, ale asistující vnučka naopak tvrdila, že to bylo krátké a že to mělo ještě pokračovat! A že operu už pochopila a že půjde určitě na nějakou pohádku zase. Ona totiž každá opera je vlastně pohádka, jen se musí udělat tak, aby zaujala a přesvědčila. A nutno říct, že nikdo z účinkujících neslevil z kvality pěveckého a hereckého podání! Inscenace se brněnskému týmu povedla na výbornou, zaplnila mezeru v nabídce, která jistě do budoucna zúročí výsledek novým operním diváckým dorostem bez předsudků a strachu z neznáma. Zaslouží si Bravo! a hodně spokojených malých i velkých návštěvníků.

******

Foto: Marek Olbrzymek 

Karla Hofmannová

Hudební a divadelní publicistka, novinářka, kulturoložka

Pochází z Brna, kde žije a pracuje. Vystudovala pěveckou konzervatoř v Brně a kulturologii v Praze. Pracovala na různých pozicích v kultuře, jako zpěvačka, pedagožka, působila v marketingu a managementu kulturních institucí, což ji přivedlo ke kulturní politice a k žurnalistice. V současné době je v důchodu a působí jako nezávislý novinář, píše recenze především na opery a koncerty klasické hudby a realizuje rozhovory se zajímavými lidmi, kteří se profilují v oblasti kultury. Zajímá se o historii a cestování a jejím velkým koníčkem a relaxací jsou malá vnoučata.



Příspěvky od Karla Hofmannová



Více z této rubriky