V Olomouci se opět koná tradiční Podzimní festival duchovní hudby, který letos absolvuje 32. ročník mezi 21. zářím a 18. říjnem. Celkem devět koncertů je připraveno na rozličných místech hanácké metropole i jejího okolí. Letošní ročník má navíc výrazný česko-slovenský rozměr, do Olomouce přijede řada hostů ze Slovenska v rámci tzv. Slovenské sezóny, která se v letošním…
Bacha na Mozarta! Tentokrát spíše Salieriho
„Celý výstup Romany Kružíkové naplňoval pocit nadhledu, rezervy a stability.“
„Oba ansámbly část Dies Irae zpracovaly velmi pestře, překvapivě zapůsobila mnoha dynamickými kontrasty.“
„Závěr díla působil nezavršený, po stránce interpretační by snesl dřívější ztišení.“
V pátek 19. září odstartovala 14. sezóna cyklu Bacha na Mozarta! V kostele sv. Janů v Brně společně uctili členové Czech Ensemble Baroque a Silentium ensemble pod taktovkou Romana Válka památku Antonia Salieriho, jehož dvousté výročí úmrtí mělo připomenout provedení jeho vlastního Requiem. Kromě toho zazněla i další duchovní díla skladatele, v nichž se jako sólistka představila Romana Kružíková.
Náměšť nad Oslavou oslaví ‚svého‘ Salieriho
Čtyřiatřicátý zámecký koncert v Náměšti nad Oslavou (okres Třebíč) bude vyvrcholením projektu Maestro Salieri. U výročí dvou set let od smrti Antonia Salieriho se představí soubory Czech Ensemble Baroque a Silentium Ensemble pod vedením Romana Válka. Koncert je pořádaný v sobotu 20. září v zámecké knihovně a mimo jiné zazní dílo samotným Salierim dedikované majiteli místního…
Tři kontratenoristé, Händel a Znojmo
„Julius Caesar v Egyptě, londýnské dílo z roku 1724, je v dobovém italském barokním stylu mistrovským kusem.“
„Tři zahraniční kontratenoristé a tři domácí sólisté běžných oborů utáhli v uměleckém souznění s barokním orchestrem Romana Válka tři dlouhá dějství skvěle.“
„Dirigent, i s orchestrem pod pódiem v nejtěsnějším kontaktu s natěsnaným publikem, dotvářel dojem z díla svým nerutinním, až živočišně naléhavým přístupem.“
Hudební festival Znojmo nemohl ve čtvrtek začít lépe. Händelova opera Giulio Cesare in Egitto zahájila letošní ročník sice jen s náznakem kulis a s minimální režií, na podstatně menší scéně než v červnové plnoformátové ostravské koprodukci, nicméně hudební nastudování a pěvecké provedení bylo špičkové. Čtyřhodinové představení končilo po půlnoci, ale dirigent Roman Válek s Czech Ensemble Baroque a šesti sólisty dali publiku zapomenout na čas.
Tereza Válková: Za určitých okolností se ani Verdimu nebráním
„Tomáš Netopil má opravdu jedinečnou vlastnost celý ansámbl stmelit.“
„Těžištěm našeho souboru zůstává barokní a předbarokní hudba, renesanci se určitě nevyhýbáme, ale nepůjdeme třeba až ke gotice.“
„V baroku si řeknete fuga, ta má přece přísná pravidla! Pak zjistíte, že to vlastně není pravda. Co staří mistři dokázali z pravidel ‚vykrajovat‘! Takoví jako Bach a Mozart pravidla povýšili daleko nad pouhé zákonitosti.“
Na české klasickohudební scéně působí nové uskupení takzvané staré hudby. Avšak nenechme se zmást. SILENTIUM! ensemble, jak zní jeho název, známe vlastně už velmi dlouho coby vokální součást etablovaného Czech Ensemble Baroque. KlasikaPlus.cz přináší rozhovor s Terezou Válkovou, hlavní tváří nového projektu, která vděčně vzpomíná na nedávné debutové vystoupení na Pražském jaru a zároveň lákavě anotuje nejbližší koncert v rámci Klášterních hudebních slavností. Ticho pak soubor prolomí i během znojemského hudebního festivalu.
Hudební festival Znojmo otevře Julius Caesar
Letní festivalové dění na jižní Moravě se mezi 10. a 27. červencem ponese v duchu jednadvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo. Ten zůstane i letos věrný svému pestrému žánrovému zaměření a každoročnímu uvedení vybraného operního titulu. Tentokrát jím bude Händelův Julius Caesar v Egyptě, který se premiéry dočkal už v závěru června v Ostravě. V tu dobu se ve…
Julius Caesar v Egyptě. Ostrava objevila barokní operu
„Iluzi barokního prostoru poskytlo hlediště i jeviště Divadla A. Dvořáka ideálně. Dotvořil ho scénograf Daniel Dvořák.“
„Nejslavnějším kontratenoristou je dnes bezpochyby Andreas Scholl, německý kontratenorista, který vytvořil titulní roli.“
„Být to koncertní provedení, jistě by jeho výkon vyčníval, takto spíš vzbuzoval rozpaky.“
Opera Národního divadla moravskoslezského uvedla poprvé na svém jevišti barokní operu, konkrétně Händelovu operu Julius Caesar v Egyptě, a to v koprodukci s Hudebním festivalem Znojmo a Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Režijně operu připravil Jiří Nekvasil, scénu vytvořil Daniel Dvořák a kostýmy Hana Kelar Knotková. Premiéra se konala ve čtvrtek 19. června a byla událostí sezóny a současně jejím závěrem.
Roman Válek: Před dvaceti lety se nám ‚barokářům‘ smáli
„Julius Caesar v Egyptě patří k titulům, o kterých se říká, že jsou ‚operou oper‘.“
„Sáhli jsme po kratší verzi, kterou realizoval německý kontratenorista Andreas Scholl společně se sopranistkou Cecilií Bartoli pro festival ve Versailles.“
„Jsou tam tři kontratenoři, a to jsou dokonce dva kontratenorové party škrtnuté.“
Roman Válek je dirigentem, který se začátkem devadesátých let vydal cestou barokní hudby, zejména opery. Že to byla volba dobrá, prokázal množstvím premiér, které realizoval na znojemském festivalu se souborem Czech Ensemble Baroque. Nyní ho 19. června čeká premiéra Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě na scéně opery Národního divadla moravskoslezského. Nejen o této opeře jsme s dirigentem vedli rozhovor.
Barokní opera prvně v ostravském divadle. Se třemi kontratenoristy
Poprvé se v operní nabídce Národního divadla moravskoslezského objeví inscenace barokní opery v autentické hudební intepretaci na historické nástroje. Diváci přišedší do Divadla Antonína Dvořáka zhlédnou barokní operu o třech dějstvích z roku 1724 a pera Georga Friedricha Händela Julius Caesar v Egyptě (Giulio Cesare in Egitto). Premiéra se koná 19. června, inscenace bude posléze také…
Bacha na Mozarta! Počtrnácté a s několika premiérami
Soubor Silentium! ensemble uspořádá v příští sezóně v Brně čtrnáctý ročník cyklu Bacha na Mozarta!. Díla Salieriho, Rossiho, Buxtehudeho, Bacha, ale i Brittena či premiéry skladeb z kroměřížského archivu a pro pořádající těleso zkomponované novinky Lukáše Hurníka uvede následník Czech Ensemble Baroque na osmi koncertech v Besedním domě a v kostele sv. Janů mezi 19. zářím a 8.…
Baroko 2025. 28. ročník festivalu starší české hudby v Olomouci
Vlastivědná společnost muzejní v Olomouci v první polovině června jako hlavní organizátor pořádá už 28. ročník festivalu starší české hudby, a to pod jednoduchým názvem Baroko, letos tedy Baroko 2025. Příznivce přehlídky čeká šest koncertů i doprovodný program z přednášek a komentované prohlídky. včetně kurzu hry na hammerklavír. Představení hlavního programu začínají vždy v devatenáct hodin ve Vlastivědném muzeu…
Maestro Salieri v Moravském zemském muzeu
U příležitosti dvoustého výročí úmrtí skladatele Antonia Salieriho připravilo Moravské zemské muzeum novou výstava. Ve čtvrtek 29. května ji v sedmnáct hodin odpoledne zahájí vernisáž. Výstava bude k vidění v Dietrichsteinském paláci na brněnském Zelném trhu, její druhá část je již otevřena na zámku v Náměšti nad Oslavou. Kapelník císařského dvora ve Vídni, hudební…
Hudební festival Znojmo v červenci obsáhne antiku, baroko a romantismus
Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v historicky poučené interpretaci, s Andreasem Schollem, Adamem Plachetkou a dalšími pěveckými hvězdami, otevře 10. července jedenadvacátý ročník Hudebního festivalu Znojmo. Jde o koprodukci s Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde se dílo z roku 1724 scénicky dává už v červnu, a to celkem pětkrát. Znojemský festival po trojím uvedení barokní opery nabídne do…
ČtenářiPlus: Podstata hudebního sdělení nalezena. Koncert k Bachovu jubileu
„Bachovo kompoziční umění nepůsobí nijak historicky vzdáleně.“
„Interpreti usilovali o co nejhlubší pochopení skladatelova hudebního myšlení.“
„Hudební hodnoty uvedeného gratulačního díla vyniknou ve srovnání s hudebními produkcemi, kterými se nechávají oslavovat někteří ‚panovníci‘ současnosti…“
Program posledního koncertu instrumentalistů z Czech Ensemble Baroque a pěvců z vokálního Silentium! Ensemble v rámci cyklu Bacha na Mozarta! byl 14. dubna cele věnován výročí Johanna Sebastiana Bacha. Oba soubory se v pořadu zvaném Bach jubilující představily v příznivém světle.
Czech Ensemble Baroque ve vzpomínce na Johanna Sebastiana
Letošní bachovské výročí už bylo předmětem zájmu kupříkladu Collegia 1704 s Václavem Luksem nebo souboru Pražských komorních sólistů v čele s Radkem Baborákem. Nyní se k nim přidává brněnský Czech Ensemble Baroque spolu s nově založeným vokálním ansámblem Silentium! Pořad Bach jubilující nabídnou 13. dubna v Janíkově stodole v Rožnově pod Radhoštěm a o den později také v Brně…
Baroko jaksepatří. Mozart jen přihlížel…
„Silentium! ensemble zpíval pod vedením sbormistryně Terezy Válkové s vyrovnanou dynamikou hlasů, intonační čistotou a radostným nasazením.“
„Na většině houslí nebyly patrny ramenní opěrky, natož kovové dolaďovače strun.“
„Držení houslí převažovalo již současné, ale za výrazovými tahy smyčců bylo možné si představit jednoho z prvních proslulých barokních virtuosů, Arcangela Corelliho.“
V rámci již třináctiletého koncertního cyklu Bacha na Mozarta uvedl 12. března Czech Ensemble Baroque spolu s nově vytvořeným sborem Silentium! ensemble v brněnském Besedním domě koncertní večer tří hudebníků žijících ve stejném časovém období, Henryho Purcella, Arcangela Corelliho a Georga Friedricha Händela. Všichni tři také ovládali hru na housle a jistě i na cembalo a mnohé další hudební nástroje, měli též bohatou hudební představivost. Na tu navázaly oba vzájemně provázané účinkující soubory ve snaze dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku.
Mladistvý Händel v podání novorozeného ansámblu
V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. S jeho souborem vystoupí…
Silentium! ensemble. Nový soubor staré hudby
V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. Nyní oba soubory…
Pětasedmdesátý Janáčkův festival nebude jen o Janáčkovi
Rovný měsíc budou trvat oslavy pětasedmdesátých narozenin Mezinárodního hudebního festivalu Leoše Janáčka, nástupce Janáčkova máje. Od 2. června do 2. července letošního roku přehlídka zakotvená v Ostravě, Hukvaldech a jejich okolí osloví příznivce klasické hudby, opery, operety, jazzu i postav Spejbla a Hurvínka. Po prosincovém představení trojice ústředních programů pořadatelé odhalili kompletní narozeninové plány. …
ČRo D-dur: Štědrý den ve znamení komorní i sváteční hudby
„Na První svátek vánoční je od osmi hodin připraven dlouhý dopolední blok Adventní a vánoční kantáty a varhanní předehry Johanna Sebastiana Bach.“
„Středeční večer patří zajímavým dílům z nabídky Evropské vysílací unie, tentokrát Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu řídí znalec barokní hudby Giovanni Antonini.“
„Víkendová Návštěva patří při posledním víkendu v roce slavnému českému violoncellistovi Jiřímu Bártovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny od čtyř do osmi je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 23. do 29. prosince?
Julius Caesar v Egyptě. Příští rok v Ostravě a ve Znojmě
S dalším festivalovým avízem pro příští rok přichází Hudební festival Znojmo. Z programu jednadvacátého ročníku, který se uskuteční mezi 10. a 27. červencem příštího roku, představil chystaný operní projekt. Jím bude trojí autentické provedení Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě, kterou festival koprodukuje společně s Národním divadlem moravskoslezským, na jehož programu se titul objeví…
Czech Ensemble Baroque s Rybou a nejen jeho Českou mší vánoční
Soubor Czech Ensemble Baroque také uvede Českou mši vánoční zvanou Rybovka. Avšak doplní ji méně známými díly Jakuba Jana Ryby Cantate Domino a Šestero písní vánočních. Stane se tak třikrát po sobě, 17. prosince ve Valašském Meziříčí na Zámku Žerotínů, 18. prosince v brněnském Besedním domě a 19. prosince v Kamenném sále Muzea…
Jásej Hospodinu celá země. Čtyřikrát s Czech Ensemble Baroque
Soubor Czech Ensemble Baroque připravil program inspirovaný stým žalmem Jásej Hospodinu celá země. Na samém počátku adventu jeho různá zhudebnění představí vokální část tělesa na čtveřici koncertů, které se uskuteční mezi 27. listopadem a 5. prosincem v Napajedlích, Brně, Třebíči a Rožnově pod Radhoštěm. Koncertní sezóna Bacha na Mozarta!, kterou pořádá soubor Czech…
Baroko v třebíčské bazilice. Od koho opisoval mistr Händel?
Baziliku sv. Prokopa v Třebíči 5. října od půl osmé večer rozezní koncert s díly barokních mistrů. K poslechu bude obnovená premiéra Habermannovy Mše ke sv. Prokopovi a oratorium Jephtha Georga Fridricha Händela. Český rozhlas Vltava koncert vysílá živě. Nevšední koncert připravil Český rozhlas Vltava a Třebíčský hudební festival pro všechny milovníky klasické hudby. V sobotu 5. října od 19.30…
Sezonu Czech Ensemble Baroque ozdobí koncertní Juditha Triumphans s Malenou Ernman
Czech Ensemble Baroque 14. září zahajuje třináctý ročník svého brněnského abonentního cyklu Bacha na Mozarta! Dramaturgickým vrcholem sezóny bude uvedení jediného dochovaného oratoria Antonia Vivaldiho Juditha Triumphans s česko-francouzskou mezzosopranistkou Dagmar Šaškovou a švédskou pěveckou hvězdou Malenou Ernman v hlavních rolích. Poté následuje sedm dalších abonentních koncertů. Dramaturgie pojí díla autorů takřka zapomenutých…
Dagmar Šašková dvakrát ve Francii před návratem do Čech
Česká mezzosopranistka Dagmar Šašková žijící v Paříži, jež má z nedávné doby na kontě například účinkování ve scénickém provedení české premiéry Vivaldiho oratoria Juditha Triumphans, se v zemi své rezidence v závěru srpna podílí na dvou projektech, než se v půlce září do místa svého rodiště. Dagmar Šašková ve Francii nadvakrát účinkuje v alegorickém oratoriu Marc’Antonia…
Škola barokní hudby v Holešově s autory vídeňského baroka
Letní škola barokní hudby Holešov určená především zpěvákům a instrumentalistům, kteří již mají zkušenosti s interpretací staré hudby, se letos koná v termínu 9. – 18. srpna. Z hlediska dramaturgie chce workshop na Zámku Holešov umožnit nastudování a provedení jinak těžko dostupné, zejména oratorní, kantátové i mešní literatury. Výsledkem práce jsou tedy vždy tři velké závěrečné…
Dagmar Šašková: Ještě jsem nevraždila
„Nepůjde o mou první zkušenost s postavou Judithy.“
„Akustiky se trochu obáváme.“
„Nápadnou odlišností oproti loňsku je, že sólistické obsazení je čistě ženské.“
Hlavní role loni, hlavní role letos. Dagmar Šašková je z Francie zpátky v České republice a stejně jako v minulém roce se chopí klíčového partu v rámci ústřední produkce Hudebního festivalu Znojmo. Tentokrát se mezzosopranistka ujme titulní role ve Vivaldiho oratoriu Juditha Triumphans, jehož česká premiéra se v hudebním nastudování Romana Válka a jeho Czech Ensemble Baroque uskuteční 25. července.
Judita Triumphans na závěr Hudebního festivalu Znojmo
Nabídce posledního týdne letošního dvacátého ročníku Hudebního festivalu Znojmo vévodí druhý vokálně-instrumentální projekt přehlídky. Po premiéře Hurníkovy dětské opery Porucha na lodi Nautilus jím bude nastudování Vivaldiho oratoria Judita Triumphans. Program láká i na klavírní recitál, industriální večer se starou hudbou, promenádní koncert, folklórní zastavení s hudbou a tancem nebo jazzové matiné. Oslavy…
Festival Hudba Znojmo slaví dvacetiny. Gratulant Adam Plachetka zahájil galakoncertem
„Věhlas basbarytonisty, který neváhá si od opery odskočit například k písním Osvobozeného divadla, je velký a do Znojma se sjelo publikum zdaleka.“
„K prvním nadšencům patří i pěvec Adam Plachetka, který s festivalem spolupracuje již od svých devatenácti let, kdy ho ještě technici považovali za mladého brigádníka.
„Publikum nadšeně děkovalo umělcům za exkluzivní večer.“
Hudba a vítězství – motto letošního Hudebního festivalu Znojmo našlo uplatnění už při jeho započetí. Dvacátý ročník akce zahájil galakoncertem Adam Plachetka a spolu s Czech Ensemble Baroque tedy byli 10. července prvními gratulanty. Koncert v kostele sv. Mikuláše byl navštíven do posledního přístavku a šlo nejen o velkou hudební, ale i společenskou událost.



























