KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zítra začíná 63. Smetanova Litomyšl. Zahájí ji Česká filharmonie s Tomášem Netopilem

Historie festivalu Smetanova Litomyšl se začala psát v červnu roku 1946, kdy do Litomyšle zavítala Česká filharmonie s mladým šéfdirigentem Rafaelem Kubelíkem. K tomuto významnému výročí se nyní festival vrací, a to opět s Českou filharmonií, kterou povede Tomáš Netopil. Stejně jako před pětasedmdesáti lety zazní zítra, ve čtvrtek 1. července, Smetanova Předehra D dur,…

Číst dál…

ND Brno zve na e-výstavu o režiséru Pavlu Hradilovi

Národní divadlo Brno pořádá e-výstavu o svém kmenovém režisérovi činohry Pavlu Hradilovi, od jehož úmrtí uplynulo včera pětadvacet let. V brněnském stánku režíroval od roku 1973. Ještě před nástupem do brněnského angažmá, když byl režisérem ostravského Divadla Petra Bezruče, tam nastudoval dvě úspěšné inscenace. V sedmdesátých a osmdesátých letech jejich řadu rozšířila představení jako…

Číst dál…

Latinská čtvrť v Brně. Puccini a Švecová nahlížejí do života pařížské bohémy

„Silnou stránkou premiérového večera bylo pěvecké obsazení. Nadprůměrné, výrazné ve všech postavách.“ „Magdalena Švecová pro celý večer vede sólisty i všechny ostatní k co nevětší přirozenosti.“ „Když se k dojmu z hudebního divadla hraného a zpívaného opravdu s chutí přičte pochopitelná radost, že se opět může hrát pro publikum, vychází z toho, že šlo v pátek o mimořádnou událost.“…

Číst dál…

Janáčkovo divadlo v červnu – tři premiéry a Orff se Stravinským koncertně

Janáčkova opera Národního divadla Brno v červnu díky netrpělivě očekávanému otevření divadel představí tři nové inscenace a jeden koncert. Budou to opery Evžen Oněgin Petra Iljiče Čajkovského, La bohème Giacoma Pucciniho, Nabucco Giuseppe Verdiho a kantáta Carmina Burana Carla Orffa s baletem Svěcení jara Igora Stravinského. Všechna představení budou dostupná i online, a sice na stránkách…

Číst dál…

Národní divadlo Brno s blízkými operními premiérami s publikem

V Janáčkově divadle v Brně se uskuteční pravá premiéra s diváky, a sice v úterý 1. června od 19 hodin. Půjde o Čajkovského operu Evžen Oněgin, která měla svou „televizní“ premiéru 29. března na programu ČT art. Reflexi Petra Vebera si můžete připomenout zde a kompletní pěvecké obsazení včetně alternací přináší Národní divadlo Brno zde. Další brněnskou…

Číst dál…

Verdiho Nabucco v Brně zítra online a v červnu s publikem

Národní divadlo Brno připravilo Verdiho operu Nabucco. Režii má Jiří Heřman, hudební nastudování je dílem Ondreje Olose a scénu vytvořil Tomáš Rusín. Ve středu večer se uskuteční online premiéra inscenace, první uvedení s publikem je do Janáčkova divadla ohlášeno na 29. června. Brněnské Národní divadlo na základě rozhodnutí vlády o rozvolňování protiepidemických opatření…

Číst dál…

Divadelní svět Brno zahájí ve čtvrtek 20. května naživo

Mezinárodní festival Divadelní svět Brno získal výjimku a otevře svá působiště. Od 20. do 25. května se festival se sníženou kapacitou hledišť uskuteční naživo nejen ve venkovních prostorách, ale i ve vybraných brněnských divadlech. Vzhledem k epidemiologické situaci pořadatelé souběžně plánují i online podobu festivalu, která bude zdarma dostupná všem divákům ve virtuálním prostoru.…

Číst dál…

Janáčkova opera NdB s online premiérou Verdiho Nabucca

Národní divadlo Brno zpřístupní veřejnosti nové operní inscenace online. Po březnové premiéře Evžena Oněgina, která se odehrála jako živý přenos na programu České televize ČT art, nabídne brněnský operní soubor novou inscenaci Verdiho opery Nabucco, tentokrát už ve vlastní produkci. Vstupenky ke zhlédnutí záznamu mohou diváci pořídit na webových stránkách…

Číst dál…

Janáčkova opera NdB v létě na Špilberku a v Mikulově

Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno na letošní léto chystá tradiční open-air představení na nádvoří hradu Špilberk a poprvé dojde i na produkci v amfiteátru v Mikulově. Diváci se mohou od 1. července do 5. září těšit na oblíbené tituly, jako jsou Rossiniho Lazebník sevillský, Bizetova Carmen, Verdiho La traviata a rovněž na novou inscenaci…

Číst dál…

Pavol Kubáň: Don Giovanni? Všechno poprvé a hned najednou

„Není to ten typ svůdce, co říká ´Ahoj, krásko, jak se máš…?´. Spíš si počká…“

„Když slyším slovo televize, tak dostávám husí kůži. Ale akce na jevišti dá na kamery zapomenout.“

„Člověk musí umět říct ne. Raději nebudu mít půl roku práci, ale budu na sobě pracovat… a budu zpívat do sedmdesáti.“

Operní soubor pražského Národního divadla v sobotu v přímém televizním přenosu poprvé – a vzhledem k přetrvávajícím zdravotním vládním opatřením zatím také naposledy – odehraje ve Stavovském divadle novou inscenaci Mozartova Dona Giovanniho. Titulní roli nastudoval Pavol Kubáň…

Číst dál…

Národní divadlo Brno představuje novou sezónu

Na tiskové konferenci Národního divadla Brno, která se netradičně konala jen online, promluvili o plánech divadla do budoucnosti kromě ředitele Martina Glasera umělečtí šéfové všech souborů a představili projekty, na které se diváci mohou těšit v sezóně 2021/2022. Má to být i pět operních premiér – Peter Grimes Benjamina Brittena, Řecké pašije Bohuslava Martinů, Händelova Alcina, Mozartova Kouzelná flétna a Verdiho Otello. …

Číst dál…

Martin Glaser: Oněgin je splněným snem

„V době covidové se mi paradoxně pracovalo tak dobře jako snad ještě nikdy. Práce všech byla nesmírně soustředěná.“

„Ve 21. století je podle mne už opravdu směšné řešit, jestli je ‚prima la musica‘ nebo zda má navrch ‚režisérské divadlo‘.“

„Aby divadlo žilo, tak se v něm musí tvořit – tedy zkoušet!“

Už skoro rok žijeme bez živé kultury. Divadla jsou zavřená. Přesto soubory pracují. Jen Národní divadlo Brno má nastudováno osm inscenací, které nikdo neviděl. K tomu se musí přidat ještě šest dalších inscenací z loňského roku, které během krátkého uvolnění viděla pouhá hrstka diváků. Není to věru moc radostné konstatování…

Číst dál…

Svatopluk Sem: Oněgin byl mou jedinou opravdu vysněnou rolí

„Vždycky jsem myslel, že Oněgin je o něco pozitivnější postava, než se teď nakonec ukázalo.“

„Při běžném představení lidé nemohou úplně všechno postřehnout, ale u obrazovky – a můžou nás vidět lidé od Ostravy po Aš a mohou to být i kolegové zpěváci – nás všichni uvidí hodně zblízka…“

„Přiznávám, že na Janáčka jsem si zvykal delší dobu.“

Barytonistu Svatopluka Sema zná operní publikum v Brně, Praze, Ostravě… i v Českých Budějovicích, kde studoval a kde měl první angažmá… Má za sebou také pěkné příležitosti a úkoly v cizině. Žije v hlavním městě, ale jak v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přiznává, srdce ho stále táhne na jižní Moravu, odkud pochází a kde jako mladý zpíval s cimbálovkou. Však také zrovna nahrává právě v tomhle žánru desku…

Číst dál…

Jiří Brückler: Zpěv pro mě není práce. Je to život, který jsem si vysnil

„Po herecké stránce je tu velký prostor pokusit se přiblížit divákovi Oněginův vnitřní svět bez velkých gest, v podstatě to vše uhrát jen silou osobnosti. Nic snadného, ale výzva, která stojí za to.“

„Rejchovo oratorium Lenora je strhující a velmi efektní dílo. Myslím, že by si zasloužilo být uváděno mnohem častěji.“

„Na divadelním jevišti se interpret může takzvaně schovat za postavu z opery, ale na koncertním pódiu je člověk sám za sebe.“

Jiří Brückler, barytonista, který je „doma“ v Národním divadle v Praze, ale současně ho rády obsazují i další operní domy naší vlasti… Mezi nimi i Národní divadlo Brno, kde je – dá se říct – pravidelným hostem a kde momentálně nazkoušel roli Evžena Oněgina ve stejnojmenné Čajkovského opeře…

Číst dál…

Brněnský Oněgin na konci března v premiéře na ČT art

Janáčkova opera Národního divadla Brno připravila ve spolupráci s Českou televizí televizní premiéru nové inscenace Čajkovského opery Evžen Oněgin v hudebním nastudování dirigenta Roberta Kružíka a v režii Martina Glasera. V romantické opeře o třech jednáních budou zpívat Svatopluk Sem, Linda Ballová, Ondřej Koplík, Václava Krejčí Housková, Daniela Straková-Šedrlová, Yvona Škvárová, Jiří Sulženko, Vít Nosek…

Číst dál…

Hong Kong Arts Festival a nejen Janáčkova opera online

Brněnská Janáčkova opera se znovu zúčastnila mezinárodního Hong Kong Arts Festivalu, který pro letošek pořadatelé naplánovali do virtuálního prostoru. Od čtvrtka 11. do neděle 14. března tak bude na stránkách festivalu k zhlédnutí Janáčkova opera Její pastorkyňa coby záznam České televize, tak jako Příhody lišky Bystroušky, které budou k vidění od 13.…

Číst dál…

Ceny divadelní kritiky 2020 pro Marka Ivanoviće a autorské duo PAST

Ceny divadelní kritiky za rok 2020 už mají vítěze. Svou nominaci v kategorii Hudba roku proměnil šéfdirigent brněnské Janáčkovy opery a skladatel Marko Ivanović za své dílo Monument. Národní divadlo Brno bylo nominováno i v kategorii „Inscenace roku“, a sice za Janáčkovu operu Osud, a v kategorii „Poprvé uvedená česká hra roku“ také za operu Monument,…

Číst dál…

Operní premiéry: Don Giovanni odložen, Oněgin na ČT art, Rigoletto na webu

„Po inscenaci Pikové dámy se Martin Glaser obrací podruhé k Čajkovského odkazu.“

„Dona Giovanniho v ND dosud neinscenoval režisér jiného než domácího původu. S dirigentem Karstenem Januschkem pracuje režisér Alexander Mørk-Eidem.“

„Národní divadlo na web umístilo na celý březen videa se záznamy obou obsazení Rigoletta.“

Národní divadlo Brno ohlásilo na 29. března v přímém přenosu na ČT art premiéru Čajkovského Evžena Oněgina. Pražské Národní divadlo kvůli pandemii naopak prozatím odkládá premiéru Mozartova Dona Giovanniho, která se – také bez publika a rovněž na ČT art – měla uskutečnit 18. března. Umístilo však na webové stránky videa se záznamy nového nastudování Verdiho opery Rigoletto, a to obou obsazení z přelomu ledna a února.

Číst dál…

Národní divadlo Brno zve na novou e-výstavu o svém Družstvu českém

Družstvo české Národního divadla v Brně, od jehož založení letos uplyne 140 let, sehrálo zásadní roli při budování instituce, jakou dnes Národní divadlo Brno je. Úsilí o provozování stálého profesionálního českého divadla v Brně a snahy vybudovat nový reprezentativní divadelní dům, určený brněnskému českému divadlu, byly kříženy politickými a společenskými zvraty, které se promítly také…

Číst dál…

Smetana v souvislostech (1)
Libušino proroctví

„Umělecká, emocionální i motivační intenzita proroctví je mimořádně silně ztvárněna ve filmu Jiřího Krejčíka a Zdeňka Mahlera s názvem Božská Ema, s hlasem Gabriely Beňačkové.“

„I po roce 1989 zůstává světlá budoucnost nadčasovým, trvalým cílem, ideálem, pro který se Smetanovo dílo vyslovuje bez ztráty aktuálnosti.“

„Prozatím nejsilnějším dojmem z poslední doby bylo nastudování Libuše v Národním divadle Brno režisérem Jiřím Heřmanem a její uvedení v alternativním prostředí haly na Výstavišti.“

Před sto padesáti lety, v roce 1871, komponoval zrovna Bedřich Smetana první dějství své čtvrté opery – Libuše. Premiéru měla však až mnohem později, jako v pořadí sedmá z jeho osmi dokončených oper: v červnu před sto čtyřiceti lety, při prvním otevření Národního divadla. Stejně složitou historii má i pověst o Libuši, předloha pro libreto. Stojí za to si vše připomenout právě dnes, na Smetanovy narozeniny. I když nejsou letos kulaté.

Číst dál…

Dvaapadesátý ročník festivalu Antonína Dvořáka NAPODRUHÉ

Loňský ročník Hudebního festivalu Antonína Dvořáka na Příbramsku zastavila opatření spojená s koronavirovou pandemií. Pořadatelé se rozhodli přehlídku uskutečnit znovu – NAPODRUHÉ. Jsou neochvějně připraveni přinést další setkání umělců a diváků a naladit publikum na vlnu překrásného odkazu jednoho z největších českých a celým světem uznávaných skladatelů. V plánu je celkem šestnáct klasických koncertů, včetně koncertu…

Číst dál…

Hong Kong Arts Festival spustil registrace. Účinkovat bude Janáčkova opera

Brněnská Janáčkova opera se znovu zúčastní mezinárodního Hong Kong Arts Festivalu, který se letos vzhledem k pandemické situaci uskuteční virtuálně, a to prostřednictvím záznamů a live streamů. Národní divadlo Brno místo původně plánované nabídky Řeckých pašijí Bohuslava Martinů uvede dva záznamy inscenací, které vznikly ve spolupráci s Českou televizí v rámci mezinárodního operního projektu Opera…

Číst dál…

Patricie Částková: Divadlo bez publika je neskutečně smutná věc

„Práce operní dramaturgie je velmi různorodá. Je hodně na každém z nás, v čem naše práce přesně spočívá.“

„Na zkouškách je dramaturg taky dalším párem očí, který má prostor vnímat i to, co režisér v pracovním procesu třeba nemůže postihnout.“

„Rozjet celý aparát zabere hodně času a není vůbec jednoduché to naplánovat.“

Od dramaturga filharmonického tělesa jsme zamířili k dramaturgyni operní: v opeře Národního divadla Brno nás přijala Patricie Částková. V čem spočívá její práce? Co všechno vyžaduje zahájení operního provozu a co dělá soubor nyní? O tom si povídala v rozhovoru s KlasikouPlus.

Číst dál…

Fanfáry NdBrass každou středu živě online

Národní divadlo Brno připravilo projekt, který má za cíl povzbudit všechny, kterých se nějakým způsobem dotkla pandemie. Každou středu od 17 hodin tak členové orchestru divadla NdBrass zahrají z balkónu Janáčkova divadla fanfáry, poprvé tento týden 27. ledna. Fanfáry budou živě přenášeny na YouTube kanálu Národního divadla Brno a je vytvořena i facebooková…

Číst dál…

Brněnská opera opět na prestižním Hong Kong Arts Festival

Brněnská Janáčkova opera opět míří na prestižní mezinárodní Hong Kong Arts Festival. Letošní ročník ale bude netradiční. Vzhledem k pandemické situaci se vedení festivalu rozhodlo představit zahraniční soubory on-line formou, prostřednictvím záznamů a live streamů. Národní divadlo Brno tak muselo udělat změnu a místo původně plánovaného uvedení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů do Asie…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (34)
Rok 2020. Nečekaný, prověřující, kreativní, absurdní…

„Rok 2020, magický ´twenty twenty´, přinesl všechno jiné, než kýžený krok kupředu.“

„Zmar symbolizuje osud plně nastudované inscenace Řeckých pašijí Bohuslava Martinů Národního divadla Brno…“

„Právem se asi můžeme obávat, že cesta k normálu bude pomalejší, než bychom si přáli.“

Kdo všechno doplatil na pandemii? Beethoven se svým výročím pokaženým všemi omezeními určitě; celosvětově, tak jak i koronavirus působil globálně. Nevyužitých hudebních jubileí zůstalo samozřejmě víc – v našich zeměpisných šířkách například Rejchovo. Na opatření přijímaná proti nemoci jsme ale doplatili všichni…

Číst dál…

Brněnská Janáčkova opera s dnešním online Koncertem na přání

Dnes, na Silvestra, zveřejní Národní divadlo Brno online stream Koncertu na přání. Ten ve spolupráci s diváky, kteří vyplnili anketu, přichystala Janáčkova opera. Koncert, v němž budou účinkovat sopranistky Pavla Vykopalová a Jana Šrejma Kačírková, mezzosopranistky Jana Hrochová a Václava Krejčí Housková, tenorista Peter Berger, barytonista Roman Hoza a basisté Jiří Sulženko a Jan Šťáva, bude…

Číst dál…

Vánoce a Silvestr s Janáčkovou operou Národního divadla Brno

Janáčkova opera Národního divadla Brno pokračuje v online programu, který pravidelně zveřejňuje na svém YouTube kanálu. Soubor na vánoční svátky a na silvestra připravil tři projekty. Prvním z nich bude speciální „karaoke“ verze slavné České mše vánoční Jakuba Jana Ryby, a to zítra od 15 hodin. Sóla zazpívají sopranistka Pavla Vykopalová, altistka Jana Hrochová,…

Číst dál…

Nové termíny letošních projektů festivalu Janáček Brno v příštím roce

Letošní ročník operního a hudebního festivalu Janáček Brno byl nucen se přizpůsobit aktuální komplikované situaci v souvislosti s šířením koronaviru. Proto pořadatelé přesunuli některé projekty do příštího roku. Jelikož je festival pořádán jako bienále, nabízí se k tomu ideální příležitost a letošní sezóna se vlastně rozloží do dvou let. „Koncerty tak zároveň budou pozvánkou na…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (6)
Janáčkova Káťa

„Stejně jako Zápisník zmizelého, premiérovaný v dubnu 1921, je i Káťa Kabanová plodem přátelství s Kamilou Stösslovou.“

„V Brně mne nenávidí, v Praze závidí, ale v Bratislavě návidí rádi.“

„Tragickou lásku mezi Káťou a Borisem provází Janáček tou nejkrásnější a nejlyričtější hudbou, jakou kdy napsal.“

Káťa Kabanová, šestá z devíti oper Leoše Janáčka, lyrické drama vycházející z Ostrovského hry Bouře, je od prvních tónů po závěr hudebně i svým příběhem magicky přitažlivá. Zasahuje od velkoleposti po intimitu, od vášní po úzkost, od dramatičnosti po lyriku. Poprvé se hrála přesně před 99 lety, 23. listopadu 1921, v brněnském Městském divadle, předtím německém, v současnosti Mahenově. Světové premiéry tam měly i Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky, Šárka, Věc Makropulos a Z mrtvého domu.

Číst dál…