„Představení komorní opery Lenky Noty Jsem kněžna bláznů bylo pro festivalové publikum dvojí sondou.“ „Opera má po hudební stránce drive, nepřipouští nudu, trapné propady, moralizování.“ „Jarmila Balážová i Lukáš Rieger se svých rolí zhostili výborně.“ Festival Opera 2020 přivítal na svých prknech Ensemble Opera Diversa z Brna, který v pátek 7. února představil…
Smetanovská pětiletka Smetanovy Litomyšle
„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…
Lukáš Vasilek: V PFS se od začátku cítím dobře
„Každý z nás, hlavních sbormistrů PFS, byl nebo je úplně jiný, jinak dobrý i jinak špatný.“
„Pracujeme v klidu, respektujeme se navzájem, rozumíme si, víme, za čím jdeme a k tomu všemu asi ani nezpíváme špatně.“
„Sboru nejvíc sedí hudba od 19. století po současnost, tu máme také nejradši.“
„Největší slabinou PFS je jednoznačně zkušebna.“
Pražský filharmonický sbor slaví 85 let. V prosinci 1934 se sbormistr Jan Kühn rozhodl založit smíšený sbor pro přípravu vysílání Foersterovy opery Debora. Přímý přenos pod taktovkou Otakara Jeremiáše tak odstartoval dráhu tělesa pod jménem Sbor Radiojournalu. Po několika obměnách názvu vznikl v roce 1969 ten současný. Pražský filharmonický sbor je tak nejstarším českým profesionálním sborem s nepřerušenou historií od roku 1935…
Byčkov, Smetana a šestice symfonických básní
„Provedení, která nesouvisejí s Pražským jarem, lze počítat v metropoli na jednotlivých prstech.“ „Česká filharmonie přednesla Mou vlast plošší, zběžnější, masivnější, těžkopádnější a hlučnější.“ „Nejde o pocity týkající se ´typické českosti´ Smetanovy hudby a podobně. Jde o měřitelnější věci.“ Slyšet Smetanovu Mou vlast jindy než dvanáctého května při zahájení Pražského jara je svátek. Česká filharmonie ji…
Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno
Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker.…
Velké finále? Nejdřív velký průšvih. Ale konec dobrý, všechno dobré…
„Bylo slyšet příliš mnoho nedotažeností, nahodilostí, nepřesností, přehmatů, ufouknutí.“ „Atmosféra druhé poloviny večera byla pozitivnější. Asi i díky filmovým dotáčkám.“ „Jednoznačně nejlepší položkou večera byla suita z filmové hudby Jiřího Šusta.“ Celkové vyznění závěrečného nedělního koncertu Smetanovy Litomyšle orchestr Pražských symfoniků značně poškodil. Po třítýdenní přehlídce s umělecky opravdovými programy může samozřejmě koncepce…
Händel v Litomyšli. Adam Plachetka zazářil jako meteor
„Přednesl sólové árie z Händelových oratorií znamenitě, bez sebemenšího technického zaváhání.“ „Zřetelný entuziasmus sboru, vyzařující z tváří účinkujících, se logicky přenášel do pěveckého projevu.“ „Přístup, který se líbí i širšímu typu publika, které si přeje stylovost, leč ne muzeálního charakteru, nýbrž živou, plastickou, spontánní v projevu a výrazu.“ Předposlední den 61. ročníku Národního festivalu Smetanova…
Tři barvy Aleše Březiny
Komorní operní muzikál Charlotte na Smetanově Litomyšli
“Tudy vede cesta pro pomyslnou renesanci opery jako takřka již uzavřeného žánru.” “V paměti zůstane především Shaina Silver-Bairdová, na níž inscenace de facto stojí.” “Význam této komorní opery spatřuji i v nenásilném historickém přínosu pro mladší generace.” Na 61. ročníku Národního festivalu Smetanova Litomyšl byl 5. července na programu zajímavý komorní…
Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 2.)
„Je-li někde prováděna Má vlast právem, pak je to historicky samozřejmě Pražské jaro a právě Smetanova Litomyšl, tedy rodiště Bedřicha Smetany.“
„S Kubelíkem nešlo jenom o muziku, najednou jsme to slyšeli v úplně jiném kontextu. Jako když se po druhé světové válce hrála Prodaná nevěsta.“
„Šokovat umí každý hlupák, ale udělat operu tak, jak ji skladatel a libretista zamýšleli, a představit jí dnešnímu divákovi? Géniům je to dáno.“
Právě dnes vrcholí 61. ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl. Uzavře se tak další etapa práce pro Vojtěcha Stříteského, dramaturga a uměleckého ředitele, který se navíc, stejně jako loni, objeví i na pódiu závěrečného koncertu v roli průvodce Velkým finále. Další část rozhovoru pro KlasikuPlus (první si můžete připomenout ZDE) jsme věnovali zejména pohledu do dramaturgické kuchyně jednoho z nejstarších našich festivalů.
Moc proti moci.
Smetanův Dalibor z Prahy na Smetanově Litomyšli přesvědčil
„Odvážná slova Daliborova, vmetena do očí přímo králi Vladislavovi. Idea svobody a živelné lásky v tomto díle je vysoce nadčasová.“
„Najít dva vyrovnané představitele titulní role je pro inscenátory úspěch.“
„Potvrdila se stará divadelní pravda, že každý večer je vždy jiný, dvakrát se nikdy nevstupuje do téže řeky!“
Národní festival Smetanova Litomyšl vrcholil 4. a 5. července dvěma představeními tragické opery Dalibor Bedřicha Smetany. Ve zcela novém nastudování Opery Národního divadla v Praze. Dirigentem byl Jaroslav Kyzlink, režisérem Jiří Nekvasil, na scéně Daniela Dvořáka. Kostýmy vytvořila Zuzana Bambušek Krejzová, sbormistrem je Pavel Vaněk. Obdobně jako o týden dřív v Praze, představila se i v Litomyšli obě premiérová pěvecká obsazení, nicméně v jiných kombinacích.
Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 1.)
„O co jde především, je kvalita.“
„Doufám, že se najdou pokračovatelé, protože tradice je dlouhá – Smetanova Litomyšl je spolu s Pražským jarem nejstarším festivalem v republice.“
„Až se budeme připomínat 200 let od narození Bedřicha Smetany, chtěli bychom v jednom ročníku připomenout jeho kompletní operní jevištní dílo.“
„Mám obrovské štěstí na místo svého působení,“ říká Vojtěch Stříteský, umělecký ředitel festivalu Smetanova Litomyšl, když se spolu napřed chvíli procházíme po zámeckém nádvoří. „Je to klika… vždyť pracuju pod jednou střechou s místem, kde se narodil Bedřich Smetana…“ Jeho kancelář ve druhém patře zřejmě bývala zámeckým apartmánem, je sice nevelká, ale útulná,…
Leoš Svárovský: Jedinou výjimkou mezi sto smyčci je harfa v Mahlerovi
„Sólista je pánem situace.“
„Lidé, kteří jsou skutečnými hvězdami, jsou jimi nejen na pódiu, ale i v soukromí.“
„V letošním kalendářním roce budu mít celkem osmdesát sedm koncertů, což je docela velké penzum…“
Dirigent Leoš Svárovský se v sobotu vrací po třech týdnech na festival Smetanova Litomyšl, aby dirigoval Sólo pro sto smyčců – vděčný koncertní formát, jehož protagonisty jsou hráči na smyčcové nástroje tří orchestrů – z Ostravy, Olomouce a Pardubic. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus si vybavuje začátek letošní přehlídky, kdy na pódiu svedl zápas s deštěm, přibližuje zkouškový proces s třemi filharmoniemi, který v těchto dnech předcházel a předchází předposlednímu koncertu festivalu, vzpomíná, kde všude už letos dirigoval, a prozrazuje, co všechno ho poutá k Litomyšli.
Aleš Březina: Charlotte měla na vytvoření kvašů jen červenou, žlutou a modrou
„Pozorovací talent Charlotty Salomon a její smysl pro humor jsem si zamiloval.“
„Řeším to jako všichni skladatelé, kteří jsou vytíženi dirigováním či jinými aktivitami.“
„Martinů obdivuji, ale pokud mne nějak ovlivňuje, pak asi podobně jako jiní velcí skladatelé, ne více, ne méně.“
Komorní operní muzikál „Charlotte: Tříbarevná hra se zpěvy“ nabízí fascinující příběh mladé talentované židovské malířky, která nepřežila koncentrační tábor v Osvětimi, ale zanechala nám strhující dílo, vytvořené předtím ve francouzském exilu – dramatizovanou autobiografii v téměř osmi stech obrazech…
Gesamtkunstwerk Jiřího Heřmana
Hry o Marii z Brna slavily v Litomyšli zasloužený úspěch
“Brněnská inscenace Her o Marii by patrně Martinů jako skladatele velmi uspokojila.” “Idea Martinů nevytvářet na scéně realistický obraz života, nýbrž co nejdokonalejší divadelní iluzi, musí být pro režiséry typu Jiřího Heřmana bájným světem pro rozvinutí smysluplných fantazií.” “Nevidět sebe v umění, ale umění v sobě. V tom je zásadní úspěch až triumf této…
Smetanova Litomyšl: Třikrát bravo pro Ostravu
„Lady Macbeth je mistrovský kus ani ne třicetiletého Šostakoviče.“ „Pucciniho Gianni Schicchi by mohla být filmová groteska.“ „Umístění orchestru v Jízdárně umožnilo v ´Ježíšovi´ nepřehnat hladinu celkové hlasitosti.“ Národní divadlo moravskoslezské na Národním festivalu Smetanova Litomyšl letos opět jednoznačně zabodovalo. Se zaslouženým ohlasem uvedlo v minulých dnech na zámeckém nádvoří dva klasické operní…
Emil Viklický: Použít dva recitátory mi doporučil ještě Václav Havel
„Šest skladatelů bylo vybráno, aby napsali pětadvaceti minutové melodramy na texty světových státníků.“
„Wynton Marsalis mě postavil na dirigentský pult. Sám si stoupl vedle mne a četl oba party recitátorů.“
„Wynton byl nesmírně laskav, že ze dvou posledních koncertů pouští Marcuse, který přiletí přímo ze Sao Paula.“
Jak jde dohromady jazz, Smetanova Litomyšl a texty Václava Havla? Před patnácti lety měl v New Yorku premiéru melodram Emila Viklického pro jazzový soubor a dva recitátory na texty Václava Havla z jeho projevů a dopisů z vězení. Tehdy šlo o prestižní objednávku a velkou událost. Teď budou mít možnost tuto skladbu slyšet i diváci v Litomyšli, a to v pondělí 1. července…
Jiří Heřman: Úžasný pohled na nás lidi a svět kolem z výše poličské věže
„Vše, co jsem v Hrách o Marii viděl a přenesl na jeviště, vychází z hudby.“
„Mým snem je provést některé z částí z Her o Marii ve Vladislavském sále na Pražském hradě.“
„Cesta lidské duše je mým životním motem. Proto dělám operu a divadlo.“
Na festivalu Smetanova Litomyšl hostuje 2. července brněnský operní soubor se svou inscenací Her o Marii od Bohuslava Martinů. Diváky čeká mimořádně působivý zážitek, čtyři jednoaktové opery s mnoha pěvci a tanečníky, se sboristy na scéně i na zámeckých arkádách… a s hercem Danielem Bambasem, střídmě, ale účelně a mimořádně ústrojně uplatněným vypravěčem, průvodcem dějem…
Dalibor. Trochu kontroverzní.
„Bučení bylo reakcí na krále Vladislava nořícího se do kouřící lázně.“ „Dalibor je příběhem o lásce, pravdě a právu, o ideálech a přátelství… A tím při všech dílčích inovacích naštěstí zůstal.“ „Jaroslav Kyzlink za dirigentským pultem volí věcnější a svižnější přístup, nepřehání patos.“ Smetanova hudba věnovaná pověsti o Daliborovi zůstává svá – romantická, noblesní, lyrická i hrdinská, s patosem…
Jakub Klecker: V Litomyšli mě čekají dvě vzácná operní díla
„Lady Macbeth Mcenského Újezdu navazuje na linii „Operní hity 20. století“.“
„Hry o Marii okouzlí neobvyklým umístěním smíšeného sboru na obě protilehlé strany arkád.“
„Pro mě osobně je každé uvedení tohoto operního mystéria vzácné, zažívám na dirigentském stupínku něco nepopsatelného, duchovního a povznášejícího.“
Zásadní dílo operní literatury 20. století, tragická satira zkažené společnosti vyvěrající z nezřízené moci sexuality. To je Lady Macbeth Mcenského Újezdu – Opera Dmitrije Šostakoviče, která zpočátku dosáhla ohlušujícího úspěchu a sto osmdesáti repríz. Stalinský teror ji ale zakázal a dalšího uvedení se tak dočkala až v 60. letech. A teď tento výjimečný titul zavítá i na festival Smetanova Litomyšl…
Iordanka Derilova: Katěrina Izmajlova se hned stala jednou z mých nejoblíbenějších rolí!
Martin Bárta: Je to jeden z nejskvělejších hudebně dramatických počinů 20. století.
„Šostakovičova hudba je velmi excentrická, zajímavá, náročná, je napsaná s velkou originalitou a moc se mi líbí, že má mnoho odstínů, je silně kontrastní, mocná, vlivná…“
„Ostravská inscenace má úžasnou působivost, zpracování, nasvícení. Stalin původní verzi zakázal.“
„V Litomyšli si užíváme krásné letní dny spojené s mimořádně příjemnou prací.“
Frustrovaná a utlačovaná hospodyňka, která za sebou zanechává mrtvoly – to je charakteristika hlavní postavy Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského Újezdu. V pátek 28. června ji na festival Smetanova Litomyšl přiveze soubor opery z Ostravy. Jde o zásadní dílo operní literatury 20. Století, které je „tragédií-satirou“ zkažené společnosti vyvěrající z nezřízené moci sexuality…
Marek Mokoš: Gluckovi šlo o vytvoření dialogu hudby a textu
„Příroda patří k největším zdrojům inspirace.“
„Nestavím na sentimentálnosti a povrchnosti lásky.“
„V Bratislavě se otvírá výjimečný projekt pro mladé pěvce – Operní studio.“
Je jedním z nejmladších operních režisérů v česko-slovenském prostoru. Studoval na JAMU v Brně, má za sebou několik pěkných úkolů, včetně inscenace Prodané nevěsty v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Před sebou vidí další, ale hlavním úkolem nyní je a bude právě vznikající Operní studio při Slovenském národním divadle v Bratislavě, které od podzimu povede. Teď je však začátek léta a Marek Mokoš je v Nových Hradech…
Dana Burešová: Svoje role vnímám jako poznávání lidských osudů
„Milada je těžká role, taková vypečená, špekózní.“
„S panem dirigentem Bělohlávkem se pracovalo tak nádherně, že na to stále dodnes s láskou vzpomínám.“
„Co má přijít, to přijde. Nemám vysněné role. Ale Taťána z Oněgina byla druhá kůže. Jen jsem si ji natáhla a žila v ní.“
Národní divadlo v Praze přichází s dalším typicky českým titulem – na závěr letošní sezóny připravilo premiéru Dalibora. Tato třetí opera Bedřicha Smetany je úzce spojena s budovou Národního divadla podobně jako pozdější Libuše. Premiéru měla 16. května 1868 v pražském Novoměstském divadle v rámci oslav spojených s položením základního kamene Zlaté kapličky…
Ostrava: Od Roberta ďábla k Ježíši
„Pěveckému obsazení Meyerbeerovy opery dominoval basbarytonista Miloš Horák.“
„Režisér Dominik Beneš se scénografem Davidem Janoškem umístili operu do výrazně výtvarného prostoru.“
„Rocková opera Jesus Christ Superstar, s níž soubor hostuje v Litomyšli, je v Ostravě na repertoáru již tři roky.“
Národní divadlo moravskoslezské dnes a ve středu hostuje na festivalu Smetanova Litomyšl se svou inscenací rockové opery Jesus Christ Superstar. Soubor pak na zámeckém nádvoří hraje ještě 28. a 29. června dvě klasická operní představení – Šostakovičovu Lady Macbeth Mcenského újezdu a Pucciniho Triptych, to znamená trojici aktovek Sestra Angelica, Plášť a Gianni Schicchi…
Smetanův Dalibor let šedesátých
„Prvotřídní nastudování českých oper byla v té době v Praze na běžném repertoáru, stala se vzorovými pro další léta a desetiletí.“
„Nejen v Edinburghu, ale i pro velkou část české hudební veřejnosti vzbudil senzaci mladý Vilém Přibyl, ještě poněkud neznámý, ale svým uměním strhující.“
„Krombholcova zvuková velkorysost a nasazení nás přenášejí velmi působivě do dramatického děje.“
Do naší sběrné rubriky NahrávkaPlus přidáváme Dalibora Bedřicha Smetany. Není to sice u příležitosti nějak zakulaceného výročí jeho premiéry, tu měl 6. května 1868 v pražském Novoměstském divadle v rámci oslav spojených s položením základního kamene Zlaté kapličky, ale proto, že právě v těchto dnech vrcholí přípravy nové inscenace, kterou chystá Národní divadlo v Praze v režii Jiřího Nekvasila. Premiéry jsou ve čtvrtek a v sobotu, 27. a 29. června, a novinka se pak vzápětí představí i na festivalu Smetanova Litomyšl o týden později. Pro referenční nahrávku tohoto titulu jsme ovšem sáhli půl století do historie.
Michal Lehotský: Smetanův Dalibor má přímočarý český rukopis
„Mám už na Wagnera nějaké nabídky, ale zatím je nepřijímám.“
„Člověk milující hudbu nemůže být zlý. – To je překrásná myšlenka.“
„U Smetany je to celé trošku měkčí a lahodnější.“
Jedním ze dvou představitelů Smetanova Dalibora v inscenaci, která má v Národním divadle premiéru ve čtvrtek a v sobotu a s níž pak soubor ještě hostuje 4. a 5. července na festivalu Smetanova Litomyšl, je slovenský tenorista Michal Lehotský. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se vyznává ze vztahu k české opeře, vysvětluje, proč zpívá hlavně v italských a francouzských dílech a proč se mu zatím vyhýbá opera německá, a zamýšlí se nad případnými podobnostmi Dalibora s Wagnerovými operami a s Beethovenovým Fideliem.
S Faustem až do pekla
„Jde o dramaticky koncipovanou hudbu s potenciálem opery.“ „Berlioz ochotně a hodně barvitě využil možnost zachytit pekelnou jízdu.“ „Hlavně díky dirigentovi šlo o podmanivé a důstojné připomenutí toho, co Berlioz přinesl do evropské hudby.“ Hector Berlioz vždy znovu překvapí. Respektive se připomene jako hudební novátor a revolucionář, jako romantický excentrik, umělecký megaloman a možná i tak trochu jako…
Bóřku sme nedostali aneb Brno v Litomyšli
„Podtrhl to, co je v partituře této opery tak charakteristické, totiž upřímnou lyriku.“
„I když chybí veškerá jevištní technologie, drtivá většina uměleckého sdělení, vtěleného do inscenace, zůstala v Litomyšli zřetelná.“
„Bystrouška už je skutečná klasika. Open air jí pocitově divácky vyloženě sluší.“
Janáčkova opera Národního divadla Brno hostovala po dva večery na festivalu Smetanova Litomyšl. Po Heřmanově loňské inscenaci Janáčkovy Bystroušky, kterou na zámeckém nádvoří hrál soubor v pátek, přišla v sobotu večer na řadu Donizettiho opera Nápoj láky, která je v Brně na repertoáru o rok déle, od října 2017. Obě představení byla pěkně prodaná, obě v alternativním prostředí mimo kamenné divadlo dobře fungovala.
Miroslav Táborský: Faustovské téma je nevyčerpatelné
„Porozumět panu Ebenovi je klíč k tomu, jaké téma a jaké motivy v jinak bezedném Faustovi chce akcentovat.“
„Melodram je vždycky lákavá výzva. Zároveň je těžká.“
„Obtížné je to, že ten kdo hraje na varhany, bývá na druhé straně prostoru a trochu ukrytý.“
Faust. Téma, za kterým se skrývá nepřeberné množství jeho úprav, od divadelních, přes literární, až po hudební, popřípadě kombinnované. A právě jedno takové připravil na letošní rok národní festival Smetanova Litomyšl. V pondělí 24. června zazní v Kapitulním chrámu Povýšení sv. Kříže stejnojmenný varhanní cyklus s přednesem úryvků z Goethova veršovaného dramatu od Petra Ebena. Souboj dobra a zla, který se odehrává se v nitru hlavní postavy, vyjadřuje zvukové bohatství varhan a doplňuje ho lidský hlas. Za královský nástroj usedne Irena Chřibková, recitovat budou Hana Benešová a Miroslav Táborský, který si udělal pro KlasikuPlus čas na několik otázek.
Dennis Russell Davies: Klasická hudba je po staletí průkopníkem ideálů Evropské unie
„Ano, Berlioz byl hudební revolucionář.“
„Výročí jsou vždy dobrou věcí – obzvláště užitečnou pro naše publikum.“
„Jako koncertní dílo shledávám Faustovo prokletí naprosto uspokojivým.“
„This is my first time in Litomysl,“ odpovídá Dennis Russell Davies na otázku, zda jeho hostování na Národním festivalu Smetanova Litomyšl je první cestou do skladatelova rodiště. Směřuje sem o tomto víkendu opravdu poprvé. Šéfdirigent Filharmonie Brno má za sebou první sezónu v jihomoravské metropoli. Přinesl tam už řadu děl ze světa, dotkl se Janáčkova odkazu, má ale připraveny ještě další podněty, které do Brna a jeho kulturního dění přinesou nové souvislosti a zážitky…
Ivo Kahánek: Mám na čase zadělat na dlouhý aktivní život
„Chuť dětí objevovat je neunavená „životní prózou“, což je odzbrojující.“
„Litomyšl vzkvétá a lidem se tam žije dobře.“
„Mozart (a také Bach) jsou v podstatě studnice hudby, stejně jako se říká, že celá evropská filosofie jsou jen poznámky k Platónovi.“
Na prázdniny se těší, ale jak postupně vyplývalo z našeho rozhovoru, bude i přes ně mít pěkně napilno! Ivo Kahánek patří v současné době mezi nejžádanější české klavíristy a zároveň jeho jméno zaznívá stále častěji i s pedagogickou činností. Učí na HAMU i soukromě, vede několikery mistrovské kurzy a také se stal jedním z mentorů projektu MenART. A právě v rámci nich se s ním můžete setkat v sobotu 22. června na festivalu Smetanova Litomyšl.



















