Hledání a nové století: Nová sezóna v Národním divadle Brno
Hledání… To je podtitul nadcházející sezóny Janáčkovy opery v Brně. Pětici chystaných premiér spojuje hledání lásky, mládí, svědomí, lidskosti i všeuměla, který zvládne práci všeho druhu. Režiséry budou osvědčené osobnosti, David Radok, Jiří Heřman, Arnošt Goldflam a tvůrčí tandem SKUTR. Taktovky se ujmou Tomáš Netopil, Robert Kružík, Ondrej Olos, Marko Ivanović a Jakub Klecker. Sezonu ale odstartuje za týden, v pátek 6. září Open air koncert na piazzettě před Janáčkovým divadlem. Ochutnávku titulů, které soubor připravuje, zazpívají mimo jiné Jana Šrejma Kačírková, Pavla Vykopalová, Václava Krejčí Housková, Roman Hoza, Jiří Sulženko nebo Ondřej Koplík.
Za hledáním lásky se skrývá první nová inscenace, Hoffmannovy povídky Jacquese Offenbacha. Premiéru budou mít 20. září v Janáčkově divadle. Offenbach zanechal výrazný operetní odkaz a pouhé dvě opery, Rýnské rusalky a Hoffmannovy povídky, které nestihl dokončit, přesto patří ke stálicím operního repertoáru. Tyto budou zároveň i brněnským operním debutem režijního dua SKUTR známého svými imaginativními inscenacemi. V hlavních rolích se pod taktovkou Ondreje Olose představí Luciano Mastro (Hoffmann), Markéta Cukrová (Nicklausse) a Martina Masaryková (Olympie).
Růžový kavalír Richarda Strausse je v pohledu dramaturgie hledáním mládí. Tato jedna z nejlepších Straussových oper se na repertoár brněnského souboru vrací po pětatřiceti letech v mladém obsazení, jak si původně skladatel přál. Konkrétně to budou Jana Šťáva (Ochs), Václava Krejčí Housková (Octavián), Jana Šrejma Kačírková (Sophie) a jako host Alžběta Poláčková (Maršálka). Inscenaci připraví Jiří Heřman ve spolupráci s Robertem Kružíkem. Premiéra je na programu 29. listopadu v Janáčkově divadle.
O hledání svědomí bude opera Monument domácího šéfdirigenta Marka Ivanoviće, který ji také 7. února v Janáčkově divadle povede. Svědomí osamělého umělce versus nelítostné soukolí politické moci – tak lze popsat životní příběh českého sochaře Otakara Švece, který byl stejně jako další čtyřiapadesát sochařů v roce 1949 přinucen zúčastnit se soutěže na vytvoření pomníku J. V. Stalina. Absurdní a megalomanské zadání vyřešil Švec návrhem nerealizovatelného monumentu, který ovšem soutěž vyhrál. Autor tíhu politického tlaku neunesl a krátce před odhalením pomníku spáchal sebevraždu. Švecovo morální a umělecké dilema se stalo základem nadčasového námětu pro druhé operní dílo vznikající na objednávku přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB. Autorem libreta je režisér David Radok, který nevytváří realistický text, ale v deseti scénách zachycuje atmosféru a absurditu. Marko Ivanović se v Brně jako skladatel už představil úspěšnou operou pro děti Čarokraj.
Jiří Heřman a Tomáš Netopil společně nastudují a 9. dubna představí premiérovému publiku Řecké pašije Bohuslava Martinů. Skladatel, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Poselství v dnešním světě stále více aktuální. Po opeře Hry o Marii a oratoriu Epos o Gilgamešovi se s Řeckými pašijemi na jeviště Janáčkova divadla vrací další z autorových děl s krásným a rozsáhlým sborovým partem. V roli Manolia se poprvé v Českku představí americký tenorista Harold Meers.
A na závěr sezóny, 12. června se bude v Janáčkově divadle hledat Ferda Mravenec, práce všeho druhu. Kultovní postavička z kreslených knížek Ondřeje Sekory inspirovala brněnského skladatele a dirigenta Evžena Zámečníka k, jak sám říkal, hře na operu pro malé a velké, která měla svou velmi úspěšnou světovou premiéru v roce 1971 právě v brněnské opeře. Pro režiséra Arnošta Goldflama to bude první spolupráce s tímto operním domem, ale svět dětí je mu dobře známý. Je autorem několika úspěšných pohádkových knížek. Taktovky se ujme Jakub Klecker.
Už teď jsou také v plném proudu přípravy na další ročník festivalu Janáček Brno, který za rok, 28. září zahájí premiéra nové inscenace Osud Leoše Janáčka v režii Roberta Carsena. Program festivalu Janáček Brno 2020 opera zveřejní letos 1. Prosince. K té příležitosti chystá preview koncert souboru Pavel Haas Quartet v divadle Reduta v Brně. „Abychom zkrátili příznivcům našeho bienále čekání, připravili jsme už v tomto roce sérii preview akcí a koncertů, které se v Brně na podzim odehrají. V říjnu to bude naše výborná produkce Janáčkovy Její pastorkyně, kterou budeme 2. října přenášet pomocí platformy Opera Vision do celého světa. V listopadu se návštěvníci mohou těšit i na slavnostní první recitál na originálu zrestaurovaného Janáčkova klavíru Ehrbar v Památníku Leoše Janáčka a další atraktivní koncerty,“ doplnil Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.
Soubor Janáčkovy opery samozřejmě čeká také hostování, tentokrát v lipské Státní opeře, kde s Janáčkovou Její pastorkyní uzavře Rok české kultury v Německu, který začal na podzim 2018 na Frankfurtském knižním veletrhu. Tradičně se také na jaře 2020 zúčastní festivalu Opera v Praze a Smetanovy Litomyšle, na 62. ročník se vypraví s inscenací Smetanovy Libuše.
Napilno bude mít i Balet Národního divadla Brno, který oslavil 100 let a v této sezoně otevře další století své existence. Repertoár souboru nově obohatí obnovená premiéra baletu Bajadéra v choreografii Jaroslava Slavického a nové scénografii Marka Hollého nebo původní premiéra na motivy románu A. Dumase ml. Dáma s kaméliemi v choreografii renomované evropské choreografky Valentiny Turcu na hudbu Franze Schuberta v úpravě Andreje Pushkareva. A v Mahenově divadle se představí další zvučné choreografické jméno, Edward Clug a jeho titul Radio and Juliet. Pokračovat budou také projekty jako tradiční Balet Gala, Charity Awards Gala, Choreografický ateliér, oslavy Mezinárodního dne tance nebo Open Air představení na Biskupském dvoře. Soubor take čekají zájezdy, bude účinkovat ve finském Tampere, v Litevském národním divadle a ve slovinském Mariboru. Mezi významné hosty se zařadí sólisté Maxim Chaschegorov, Leonid Sarafanov, Vadim Muntagirov a Michal Krčmář a take přijedou pedagogové a baletní mistři Juhani Teräsvuori, Daria Klimentová, Taina Morales a Gábor Keveházi. Nová sezona odstartuje druhé pětileté funkční období uměleckého šéfa Mária Radačovského, za jehož působení byl obohacen repertoár o jména světových choreografů, jako jsou George Balanchine, Jiří Kylián, Nacho Duato nebo Johan Inger. Současně ale byla věnována stejná péče i klasickým baletním představením a bylo uvedeno a obnoveno kompletní trio Čajkovského baletů.
Foto: NdB
Příspěvky od Veronika Veber Paroulková
- Irvin Venyš: Vnímám všeobecný příklon k hudbě Bohuslava Martinů
- Josef Pleskot: Nové zastřešení pro Smetanovu Litomyšl bude už v roce 2025!
- Adam Plachetka: Metropolitní? Opravdu jsem si našel „malé divadlo“ pro svoje debuty
- Klára Moldová: Janáček by nebyl Janáčkem, pokud bychom mu vzali správnou češtinu
- Lenka Šaldová: Festival Opera vracíme do lichých let
Více z této rubriky
- Protože to nevzdám. Hudební Odyssea s Fišarovou a Košárkem
- Dvě tria a tanec v žižkovském Atriu
- Exkurze do Londýna s Alenou Hönigovou
- Hudební festival Zbraslav počtvrté a znovu premiérově a přitažlivě
- Smetanovské dny. Týden druhý
- Druhá polovina března v Českých centrech
- Akordeon v barvách festivalovou novinkou v Opavě
- Hlasy tří světů aneb Jaro s Victoria Ensemble
- Filharmonie Brno zamíří do Polska, doma zahrají orchestrální akademici
- Nitrová, Nekoranec a Kahánek. Nabitý Zápisník zmizelého na půdě ostravské univerzity