Předvánoční koncert ve vídeňském Stephansdomu představí 11. prosince českou hudební tradici v plně českém obsazení. Pod taktovkou Petra Popelky, jeho Vídeňských symfoniků a za účasti sólistů Kateřiny Kněžíkové, Štěpánky Pučálkové, Petra Nekorance a Adama Plachetky zazní díla od Dvořáka, Smetany, Suka či Zelenky; známé árie, písně a duchovní skladby okoření i filmová hudba či dvojice…
Vídeňští filharmonikové vítají Jakuba Hrůšu
Jakub Hrůša stane u Vídeňských filharmoniků. Orchestr, považovaný za světovou TOP 3, českého umělce, čerstvě hudebního ředitele a šéfdirigenta v londýnské Královské opeře Covent Garden a designovaného šéfdirigenta České filharmonie, bude následovat v provedení čtveřice děl, z nichž úvodní dvě patří maďarským tvůrcům a druhá dvě autorům českým. Hrůša se čistě orchestrálního pořadu zhostí celkem čtyřikrát v rychlém…
Aktualizováno Číst dál…
S Petrem Popelkou ve Vídni
„Způsob, jakým Popelka se svým bohatým arzenálem rozevlátých, ale přesto cíleně přesných gest provedl Vídeňské symfoniky Beethovenovými partiturami, valčíky rodiny Straussů i valčíkem inspirovanou hudbou Richarda Strausse, byl impozantní.“
„Na Vídeňské filharmoniky se pochopitelně upírá v tomto repertoáru pozornost, avšak na nic, ani na straussovské valčíky, pravé vídeňské, nemohou mít a nemají monopol.“
„Ve suitě z Růžového kavalíra dosáhli účinku neodolatelně rozkročeného mezi dekadencí a komikou, sentimentem, nostalgií a opravdovou citovostí.“
Vídeňští symfonikové budou v rakouské metropoli po Vídeňských filharmonicích vždycky až „ti druzí“, neznamená to však ani v nejmenším, že nestojí za to poslechnout si jejich koncert. Ten pohostinský na Pražském jaru se jim s českým šéfdirigentem Petrem Popelkou v úterý opravdu vydařil. Nejen díky jeho osobní energii a muzikálnosti, ale i díky programu – od Beethovena přes valčíkovou rodinu Straussů až k bavorskému Richardu Straussovi programu veskrze a výhradně „vídeňskému“.
Divadlo na Vídeňce otevřelo své brány. Zatím jen pro koncertní produkce
„Uzavření budovy na jaře roku 2022 odstartovalo generální rekonstrukci, směřující k vytvoření nejmodernějšího operního divadla.“
„Lze jen tušit, co vše se ještě nestihlo.“
„Překvapením bylo, že hrdinkou a hvězdou večera byla slovenská sopranistka Slávka Zámečníková!“
Divadlo na Vídeňce, či MusikTheater an der Wien, patří ke klenotům vídeňské divadelní a hudební historie. Od roku 1801, kdy bylo postaveno, se zde hrály nejen opery Wolfganga Amadea Mozarta, ale působily tu dnes již historické hudební veličiny. Následoval zlatý věk operety a roku 2006 se budova stala dalším vídeňským operním domem. Uzavření budovy na jaře roku 2022 odstartovalo generální rekonstrukci, směřující k vytvoření nejmodernějšího operního divadla. V sobotu 12. října se divadlo slavnostně otevřelo veřejnosti koncertem Vídeňských symfoniků a předních operních pěvců.
Tancredi v Bregenzu jako lesbická gangsterka z prostředí narkomafie
„Inscenovat právě tuto méně známou či spíše méně uváděnou operu vedle proslulého Weberova Čarostřelce se ukázalo jako geniální dramaturgický tah 78. slavností v Bregenzu.“
„Tancredimu sice kalhoty jako v originále ponechal, nicméně jde o ženu, která tvoří s Amenaide milostný pár.“
„Z jednoduché, nicméně sofistikované scény (Ben Baur) se možná někomu bude trochu točit hlava.“
Vášeň, brutalita mafiánského podsvětí, rodinná čest, intriky, zatvrzelost, beznaděj. Láska dvou žen, džíny, pistole, jednotka rychlého nasazení spuštěná po lanech do narkodoupěte. Příběh o citech, důvěře, o nemožnosti najít v dobách krize štěstí… Nové nastudování Rossiniho rané opery Tancredi ve Velkém sále Festivalového domu v Bregenzu u Bodamského jezera nabízí plnokrevné divadlo s velkými hlasy světových sólistů i sboru z Prahy.
Pražský filharmonický sbor na prahu jubilejní 90. sezony
„Ředitel David Mareček představil základní pilíře nastávající 90. sezony.“
„Zcela výjimečný bude koncert v Londýně na festivalu BBC Proms, kde Pražský filharmonický sbor vystoupí ve své 90leté historii vůbec poprvé.“
„Vrchol sezony bude New York a jeho prestižní Carnegie Hall.“
Tisková konference uspořádaná ve čtvrtek 13. června k jubilejní sezoně 2024/25 našeho nejlepšího pěveckého sboru v salonku Rudolfina byla zahájena ředitelem Pražského filharmonického sboru Davidem Marečkem, který jako ředitel České filharmonie propojuje obě tělesa a pečuje o jejich vysokou úroveň doma i v zahraničí. Představil základní pilíře nastávající 90. sezony sboru i osobnosti z vedení tělesa, z Ministerstva kultury a z řad významných sponzorů.
Sugestivní dirigentská osobnost. Nedožitých 88 let Zdeňka Mácala
„Jako dynamický mladík dirigentské taktovky vstoupil raketově na česká hudební pódia, ale pak se dočkal doma takřka třicet let totálního zapomnění.“
„Poprvé v Americe vystoupil v roce 1982 a hned s proslulým Chicago Symphony Orchestra. Úspěch měl neuvěřitelný, do programu mj. zařadil První symfonii Bohuslava Martinů!“
„Imponoval mu hektický život, partitury studoval v letadle a nesčíslněkrát se spolu s manželkou stěhoval; v Kalifornii mu vyhořel dům, když byl na jakémsi turné.“
Není tomu ještě ani čtvrt roku, co se 25. října 2023 v Praze uzavřela životní dráha Zdeňka Mácala, někdejšího šéfdirigenta České filharmonie. A letos 8. ledna by tento sugestivní, charismatický umělec, který bohužel příliš krátce a přitom neobyčejně výrazně poznamenal český hudební život, oslavil 88. narozeniny. Vzhledem ke své pestré a extrémně bohaté umělecké dráze odešel zcela netypicky, bez oficiálních smutečních poct, provázen v tisku spíše jen drobnými vzpomínkovými články. Světská sláva, polní tráva, jak říká často používané přísloví; v Mácalově případě to platí dvojnásob.
Švanda Dudák ve Vídni akcentuje sexualitu jako nástroj pekla
„Režisér na jeviště vpustil moderní lid a ukázal sexuální, a dokonce i pornografické scény.“
„Do tří dlouhých meziher použil režisér video s dotočenými scénami Jonase Dahla a Manuela Brauna.“
„Dirigent Petr Popelka dal do projevu orchestru silnou emoci; taneční části měly spád i potřebnou dravost.“
Theater an der Wien uvedl další inscenaci. V sobotu 18. listopadu tam na první premiéře zněla hudba Jaromíra Weinbergera k opeře Švanda Dudák, pod názvem Schwanda, der Dudelsackpfeifer. V inscenaci excelují čeští umělci, především dirigent Petr Popelka.
Petr Popelka bude souběžně šéfdirigentem Vídeňských symfoniků i SOČR
Šéfdirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Petr Popelka bude od podzimu roku 2024 souběžně šéfdirigentem orchestru Vídeňských symfoniků. Pro jeho jmenování hlasovali hudebníci drtivou většinou. Letos na podzim, v sezóně 2023/2024, převezme už řadu dirigentských rolí jako designovaný šéfdirigent. Svého postu se pak naplno ujme na začátku jubilejní sezóny orchestru 2024/2025, a to…
Čarostřelec jako film v Theater an der Wien
„Maďarský režisér David Marton se inspiroval rozvojem fotografie s Laternou Magikou a zasadil všechna kouzla i čáry do tohoto oboru.“
„Na plátno, které se nalézá na místě opony, je promítáno skutečné dění na scéně, odehrávající se v identickém čase a v reálném prostředí kulis na jevišti.“
„Scéna byla naprosto realistická, pěvci se opravdu prodírali lesním houštím a opravdu stál na jevišti domek polesného Kuny. Avšak scéna nikdy nebyla ukázána v celistvosti, vždy jen skrze výseky, ve kterých se odehrával děj.“
Operu Čarostřelec od Carla Marii von Webera uvádí Divadlo na Vídeňce, opět v prostorách Museumsquartier, jako svoji další premiéru. Ta se uskutečnila 22. března 2023 a jak je již v tomto divadle zvykem, je i tato inscenace skvěle interpretačně provedená a režijně překvapivá. Původně romantická opera je uvedena v koprodukci s Teatro Real Madrid a je realizována jako film. Recenze pochází ze čtvrté reprízy z 1. dubna 2023. Režisérem představení je David Marton, diriguje Patrick Lange, v roli Agáty se představila Jacquelyn Wagner, jako Anička vystoupila Sofia Fomina, Maxe zpíval Tucmas Katajala, Kaspara Alex Esposito, Eremitem byl Levente Páll, Kunem Guido Jentjens. Hudbu hráli Wiener Symphoniker, zpíval Arnold Schoenberg Chor s Erwinem Ortnerem. Představení snímaly live tři kamery, Chantal Bergemann, Mariano Margarit a Michael Würmer a tvůrcem výsledného videa byl Chris Kondek.
Johannes Neubert, intendant Vídeňských symfoniků: Bregenz je náš druhý domov
„Pražský filharmonický sbor je rozhodně jeden z těch nejlepších sborů, které v Evropě máme.“
„S Vídeňskými filharmoniky jde o přátelské soutěžení. A také je to často rodinná záležitost – někdo z rodiny hraje v jednom tělese, někdo v tom druhém.“
„Hudební Vídeň by bez Čechů – a bez Maďarů – nebyla Vídní.“
Bregenz je třicetitisícové hlavní město spolkové země Vorarlbersko. Leží na nejzápadnějším konci Rakouska na břehu Bodamského jezera a je proslulé mimo jiné svým letním festivalem, k jehož „nej“ patří jednak Jezerní scéna pro velkolepá operní představení s hledištěm pro sedm tisíc lidí, jednak také už více než sedmdesátiletá spolupráce s jedním hudebním tělesem. Rezidenčním orchestrem jsou na Bregenzer Festspiele od samého počátku, tedy od roku 1946, Vídeňští symfonikové…
Wiener Symphoniker s českým programem
„Jakákoli vypočítavost nebo snaha za každou cenu vzbudit pozornost nemá v Capuçonově hře místo.“ „Gilbertova Polednice byla velmi přímočará, nešlo o pojetí, ve kterém by dirigent tvrdošíjně hledal novou významovost díla.“ „Ocelovou průraznost fanfár nahradili interpreti spíše měkkým muzicírováním. Jako celek působila Sinfonietta trochu rozvláčným dojmem.“ Takmer po desiatich rokoch sa nastávajúci…











