KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražský filharmonický sbor na prahu jubilejní 90. sezony english

„Ředitel David Mareček představil základní pilíře nastávající 90. sezony.“

„Zcela výjimečný bude koncert v Londýně na festivalu BBC Proms, kde Pražský filharmonický sbor vystoupí ve své 90leté historii vůbec poprvé.“

„Vrchol sezony bude New York a jeho prestižní Carnegie Hall.“

Tisková konference uspořádaná ve čtvrtek 13. června k jubilejní sezoně 2024/25 našeho nejlepšího pěveckého sboru v salonku Rudolfina byla zahájena ředitelem Pražského filharmonického sboru Davidem Marečkem, který jako ředitel České filharmonie propojuje obě tělesa a pečuje o jejich vysokou úroveň doma i v zahraničí. Představil základní pilíře nastávající 90. sezony sboru i osobnosti z vedení tělesa, z Ministerstva kultury a z řad významných sponzorů.

Ředitel Pražského filharmonického sboru (PFS) uvedl velkou šíři programové struktury celé 90. sezony a podrobnější informace především o koncertech, které PFS připravil, a soustředil se nejprve na vystoupení v zahraničí, o jejichž detaily se podělil s hlavním sbormistrem PFS Lukášem Vasilkem: v Bregenzu sbor v červenci vystoupí ve Festspielhausu nejprve v opeře Tancredi Gioacchina Rossiniho a poté na jezerní scéně v Čarostřelci Carla Marii von Webera – vždy po boku Wiener Symphoniker; a dále v Bregenzu koncertně s týmž orchestrem pod vedením Petra Popelky v náročném díle Love and the Fever skladatele Thomase Larchera.

Zcela výjimečný bude londýnský hudební festival BBC Proms v Royal Albert Hall na konci srpna, kde PFS vystoupí se své 90leté historii vůbec poprvé a výhradně s českým repertoárem Vítězslavy Kaprálové, Antonína DvořákaLeoše Janáčka spolu s Českou filharmonií pod vedením Jakuba Hrůši. Podzim zavede sbor do Drážďan na dva koncerty s Dresdner Philharmonie a dirigentem Michaelem Sanderlingem s Dvořákovým Requiem, se sopranistkou Simonou Šaturovou, v listopadu sbor čeká Hong Kong s Dvořákovým oratoriem Stabat mater s dirigentem Christophem Eschenbachem.

Vrchol sezóny pro PFS bude New York a jeho prestižní Carnegie Hall, v níž nejprve uvede toto těleso Janáčkovu Glagolskou mši spolu s Českou filharmonií pod vedením Semjona Byčkova jako jeden ze závěrečných koncertů Roku české hudby 2024; v rámci Českého týdne v Carnegie Hall s názvem Poklady českého sboru připravili Pražský filharmonický sbor, tenorista Pavel Černoch a komorní ansámbl členů České filharmonie stěžejní díla Petra Ebena, Leoše Janáčka, Antonína Dvořáka, Bohuslava MartinůJana Nováka, kdy se sbormistr Lukáš Vasilek ujme také dirigentské taktovky. Květen přivítá PFS v Lucernu, nejprve v samostatném sborovém koncertu s díly Dvořákovými, Martinů a Ebenovými; následovat bude slavné Dvořákovo RequiemLuzerner Sinfonieorchester s dirigentem Michaelem Sanderlingem.

Druhá část představení jubilejní sezóny byla věnována české scéně, k níž Lukáš Vasilek uvedl: „Jsem hrdý na to, že sbor vstupuje do své devadesáté sezony v takové formě – je stabilní, zajištěný, umělecky neotřesitelný. A k tomu všemu jde pořád dopředu. Těší mě, že mohu být u toho.“ A je vskutku z čeho vybírat – koncertní řada PFS nabízí v nadcházející sezoně krom jedné výjimky výlučně český repertoár. Na Zahajovacím koncertu v září, který sbor pořádá ve spolupráci s festivalem Dvořákova Praha, zazní Dvořákovo Requiem a hned další den pod titulem Proč bychom se netěšili posluchače čeká nezvyklý koncert českých neprofesionálních sborů (Severáček, Česká píseň PlzeňBohemiachor) v první části večera a ve druhé společně s Pražským filharmonickým sborem a Českou filharmonii pod vedením Lukáše Vasilka provedou všichni sboristé Dvořákovo Te Deum a na závěr známý sbor ze Smetanovy Prodané nevěsty Proč bychom se netěšili.

Palác Žofín nabídne adventní koncert, při kterém zazní Gloria Francise Poulenca a vloni premiérovaná novinka mladého skladatele Jana Ryanta Dřízala Vánoční kantáta, psaná přímo pro PFS.  Sólisty, Pražský filharmonický sbor s oběma sbormistry Lukášem Vasilkem a Lukášem Kozubíkem, společně s Prague Philharmonia povede na koncertě Lukáš Vasilek. V únoru čeká jubilující sbor velkolepé oratorium Arthura Honeggera Jana z Arku na hranici, kde vybrané zahraniční sólisty doprovodí jen Pražský filharmonický sbor, ale i Kühnův dětský sbor a spolu s Českou filharmonii se vedení rozsáhlého díla ujme opět Lukáš Vasilek.

Další činovnice Pražského filharmonického sboru, generální manažerka Anna Moravcová a obchodní ředitelka Monika Fraňková, rozšířily informace o aktivitách sboru o edukační programy pro zcela malé děti, dospívající i dospělé včetně workshopů; Akademie PFS ve svém již dvanáctém ročníku přichází s novinkou abonmá a se spoluprací s Nadačním fondem Soni Červené, které vždy ležela na srdci péče o mladé nadané pěvce. Poděkování patřilo přítomné ředitelce Nadačního fondu Daně Píchové, která krátce a výstižně seznámila hosty konference s činností fondu.

Na závěr setkání nechyběly praktické informace o možnostech abonmá i slevových nabídek na vstupenky PFS a všichni hosté byli nadšeni z nové jubilejní programové brožury, která je velmi obohacena nejen podrobným výčtem programu celé sezony i výhledu na pokračování v příštím roce, ale obsahuje rovněž rozhovory s předními představiteli instituce a historie sboru od založení v roce 1934 nezapomenutelným Janem Kühnem. Vynikající výtvarná stránka této publikace z ní činí knihu, která i po uplynutí významného výročí Pražského filharmonického sboru bude zdobit knihovny a poskytovat zajímavé a užitečné informace i po odeznění všech s nadšením očekávaných koncertů.

Foto: ilustrační - archiv sboru, Petra Hajská, Petr Kadlec, Bregenzer Festspiele / Karl Forster

Marta Tužilová

Marta Tužilová

Publicistka

Věnuje se produkci a oboru marketing communication. Vystudovala klavír a dějiny hudby, hudební publicistice se věnuje celoživotně a jako typický Blíženec se zaměřuje na zdánlivě odlišné žánry, obory a osobnosti. Stála u počátků Hudební mládeže a vysokoškolské vzdělání využila zejména v Supraphonu přípravou tiskových materiálů, recenzemi nahrávek a interview s vítězi soutěží Pražského jara a dalšími osobnostmi v denním i periodickém tisku, dále scénáři výstav, televizních pořadů a produkcí koncertů doma i v zahraničí, často spojených s výstavami a veletrhy. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňové cykly, průběžně publikovala v časopisech zaměřených na klasickou hudbu a špičkový zvuk. Hudební publicistika ji celoživotně těší jako možnost zúročení hudebního vzdělání, znalostí a zkušeností s propojováním lásky k hudbě a inspirací novými hudebními směry a umělci.



Příspěvky od Marta Tužilová



Více z této rubriky